VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Informace o sletech a akcích u nás a v zahraničí, briefingy i debriefingy. / Fly-ins and events
#63768
Pěkný obrázky a akce hodně zajímavá .Poslouchal jsem vaší komunikaci a byl to docela mazec.U nás to šlo,ale na německé straně to bylo všelijaké.Myslím,že ATC v EDDC toho měl plný zuby a byl rád,že jste odlétly pryč. Jen jedna technická. Vždy jsem dostával za VFR v LKPR maximální výšku v CTR Ruzyně 2500ft. Včera jste dostali ale všichni max.3000ft. ??? Jak to tedy je? Nastala nějaká změna? Pokud se ujme někdo odpovědi-předem za ni děkuji.
#63777
Tak dobre rano panove, zobudil sem sa o 11:30 :D Vcerajsiu akciu hodnotim fakt pozitivne. V prvom rade som bol poteseny opatovnym grupakom super party (PS, JAVO, AMA, MACHAL, ...), je zarukou super heftov a nevsednych situacii :D Vzlet z Benesova bol troska zpozdeny nejakymi technickymi problemami, ale nakoniec sa podarilo po dohode odletiet na Ruzyn cez ECHO. Matej na LKPR_TWR sa drzal statocne, osobne jeho uroven hodnotim na vybornu. Jednu vec som si ale uvedomil, pred vzletom z Benesova som uz mal v sebe 2 bahna a prudky vietor mi tiez robil problemy :) Po nevsednom traffiku na Ruzyni, sme sadli na juzny apron a naplanovali odlet do Drazdan. Par nadcencov v cele s JAVO-m medzitym robili okruhy a cakalo sa na vzlet vsetkych do vzduchu. Cela skupina nabrala smer Roudnice a Decin. Pri Decine mne osobne FS9-ka padla pre nedostatok virtualnej pamate (RAM 1GB, virt. pamat nastavena na 6GB, tato nevyuzita na max, hmmm), ale opatovnym nastartovanim som pokracoval v dostihnuti skupiny, ktora pomaly sadala v EDDC. Prve spojenie s veznikom v Drazdanech mi pripadalo v pohode, problem v podstate az na stojanku som nezaznamenal. Divna rozmluva myslim zacala odletmi, kde sa veznik dozadoval jednoznacneho postupu, ze VFR nemusi mat povolenie pre let. Vsetci teda postupne ziadali len taxi a postupne sa cez vystupne body CHARLIE a NOVEMBER dostali na trat smer Magdeburg. Tu sme sa nejak trocha postracali, ja osobne som v podstate podla mapy vedel kde som, ale lokalizovat skupinu sa mi nepodarilo. Problem bol v databaze letisk, letisko ktore bolo v plane na Magdeburg FS9 nemala a o zabavu u mna bolo postarane. Mnichovsky radar v podstate odomna nepozadoval nic, letel som v 3800ft a vobec mu to neprekazalo, viacmenej sme si to len potrdili. Pred Dessau sa ku mne pripojil do formacie Filip a spolu sme to kocirovali na Dessau. Podla ICAO mapy to islo v pohode. Po Dessau nastali pre mna zaujimave chvilky, s Filipom sme zacali dostavat nezmyselne vektory (VFR) a mna dokonca zacal odklanat na sever! Ked po 10 minutach letu na sever APP u mna nezmenil nic, zacal som byt trocha mimo a vymyslel som si, ze mam malo paliva, v podstate sme sa s Filipom na tom bavili kto z nas sadne skor :) Zahlasil som na APP ze mi ostava paliva cca na 20min. A ejhle, hned to slo, dostal som cca 30nm pred Magdeburgom vektor vlavo a ihned kontaktovat Magdeburg Info. Na freq Info bola riadna mela, z freq som vypocul ze JAVo je uz na go-around a PavelS mieri na finale r27. Od infa som dostal instrukcie pokracovat na finale za Pavlom a tak sa aj stalo. Z nicoho nic som sa ocitol na finale a to som bol na chvoste celej skupiny. Tesne pred dosadnutim na r27 PavelS tiez dal go-around a fakt som nechapal co sa deje. Info viacmenej vobec neriesilo nase poziadavky, nehlasilo vietor a pod. A potom to prislo, 2nm pred dosadom som si uvedomil (aj kvoli 2 strojom po go-around) ze to je vlastne info a nie TWR a teda povolenie na pristatie nedostanem, tak som sadol a uvolnil drahu :) Bola to sranda a zaroven poucenie do buducna, ze treba raz za cas oprasit to VFR aj v neriadenej oblasti a v ATZ, aby clovek bol IN. Este tam boli nejake super hlasky a hefty, ktore si viacmenej nepamatam (4 bahna). Cely let som si uzival fakt fajnovo :) hlasky a vsetko okolo toho nemalo chybu. Dik chlapi za super vecer, ako vzdy nemalo chybu :D a Honzovi za super screeny a nejaku tu pripravu. Tak zas nabuduce a dufam ze sa k nam pripoji viac pilotov, uz len ta atmosfera nemala chybu :) Ono je fakt, ze clovek musi mat ake take zaklady komunikacie pre VFR lety, potom to uz je len malina.
#63780
Ano, parádní akce.
Domů jsem přišel až těsně před osmou, takže jsem se připojil až v LKPR. Narychlo jsem sehnal mapy a velice zhruba naplánoval let do EDDC. V EDDC na letišti mi ještě padla FSka (přepínání mezi mnoha aplikacemi), takže jsem nabral trochu zpoždění a celou dobu se na zbytek skupiny spíše dotahoval. I přesto, že kvůli těm vektorům, co nám dávali, jsem letěl dost oklikou, tak jsem sedal jen pár minut za OK-FOG.
Dost nezvyklé byly ty takzvané vektory, a nedostání povolení pro let z EDDC. No co, jiný kraj, jiný mrav. :)
#63783
No.

Především si myslím, že by měla být povinnost každého ATC se takovýchto akcí zúčastňovat, aby jednak se přesvědčili s jakými děsy se potýkají naši klienti-piloti a jednak aby si okoukli, že ne všude jsou naše zaběhané procesy zaběhané.

Pominu-li jazykový gulasch, tak si myslím, že jsme udělali tyto blbosti:

a) Plánování stojí za starou bačkoru.
Jak už jsem se minule rozčiloval, tak se plánuje místo-kurs/doba-místo-kurs/doba-místo. Nidky se neřešilo, nebo jen velmi pod nátlakem, jakým kursem a jakou dobu se letí k dalšímu bodu, vždy se vše soustředí an hledání toho, co je po námi - generálně špatně, je to nejlepší způsob, jak se ztratit. Pokud máte ve skupině někoho, kdo nemá GPSku, tak mu nepomůže informace, že \"tuto bude Lübeck\", ale potřebuje že 20minut 350stupňů a pak je Lübeck. Vše v přípravě je potřeba odvinout od kursů mezi traťovými body a časem, z toho se dá pak už improvizovat. Já jsem to naplánoval takto jen po ČR a oba legy vyšly naprosto přesně; ještě jsem si před EDDC pochvaloval, že obě skupiny (jedna přes Děčín, druhá napřímo) se sešly na Labi na metr přesně, jako v pětačtyřicátym. Opravdu: plánujte podle těch tabulek pro VFR navigační přípravu, žádné vlastní vymyšlenosti.

b) Mizerná spolupráce a komunikace při letu \"ve skupině\".
Naprosto jsme opomíjeli nutnost se domluvit na pořadí, kdo jak půjde, což podle mne rozhodilo i ty \"řídící\". Problém je, že stále uvažujeme tak, že oni nás nějak seřadí, ale je to přesně naopak - my se musíme seřadit a toto případně jim sdělit. Tj., my (piloti) určujeme, co bude, oni odkývaji. Určitě tuto platí v EDMB, nějak podobně ale i v EDDC (kde je nejasné, zda jde o řízený prostor, nebo ne - podle mapy jo, podle ATC spíše ne). Nicméně domluva o tom, kdo půjde první-druhý-.. , chyběla generálně a musíme si ni zvyknout - my musíme mít jasno, co budeme dělat a ne čekat na nějakého Infoa. Z toho pramenila i nedorozumění v EDMB (on něvěděl, zda máme nějakou takovou domluvu, my nevěděli, zda ji má on - měli jsme ji mít my).

c) ATC:
Podle mne v EDDC to probíhalo zpočátku správně, pominuli výše zmíněnou naši chybu už na příletu. Pak byl problém s tím, že VFR tam nedostává odletové povolení - to nevím. Nicméně jde o řízený prostor (viz mapa a poznámka Frajgabe), čili povolení by být mělo - nicméně mělo by být upřesněno od SAGů.
EDBM: tam jde o info - jasné. Nicméně, pak je dobré i při komunikaci mu říkat Info (ozývalo se TWR). To, že dává doporučené kursy )byly výslovně doporučené), bych neviděl jako problém, má na to vybavení, i když je \"jen Info\" (to je u nás nezvyklé, ale obecně je to možné a velice logické). Všiml jsem si, že měl tendenci \"řídit\" americky, což je trend, se kterým bude potřeba počítat i u nás - tj. dává informaci o provozu a případně usměrňuje provoz \"...follow cessna 143 on final 27.\". Žádná omezení od něj, žádné povolení (proto je na mapě keine Freigabe). Toto je u nás zatím nezvyklé, ale \"pravda je na jejich straně\", všichni Ti, co volají po větší Svobodě ve vzduchu - tuto je přesně ono.

d) Curiosa:
Hořící Z-43: nechápu. Kdyby hořel z mého pohledu, to beru, ale jak může hořet model, co se jen zobrazuje, je nad moje chápaní :) Jinak obrázky dokonalé.
\"Čessna 142\" - slovo Zlín je zcela mimo představu SAGů, proto promtně přejmenováno na \"Česna 142\"; už chápu, proč jim obecně vadí české volačky (rovněž OK-FOG vs. OK-FOX dalo pokouřit).
Tu svoji hlášku s \"landebahn\" si ani já nemohu vzpomenout, ale byla to dokonalé míchanice :) , snad pomůže JaVo se svojí jazykopamětí.

Na úterý prosím o podstatně lepší podklady pro přípravu (Rodinný atlas světa evidentně nestačí).
#63792
Teorie VFR v Německu (po skončení akce prosím přesunout do pilotní sekce)

- Všechna CTR v Německu jsou (až na drobné vyjímky) klasifikována jako vzdušný prostor třídy D. V D jsou obecně zajišťovány pouze rozestupy IFR vs IFR. Rozestupy mezi IFR a VFR a mezi VFR navzájem se nezajišťují.

Vyjímky jsou dvě:
- VFR NIGHT, kdy jsou rozestupy IFR vs VFR zajišťovány
- special VFR, rozestupy jsou zajišťovány kompletně pro všechny

Vstupní / výstupní body/tratě (CTR)
Tak jako u nás jsou po každém CTR definovány traťě vedoucí přes definované body (obvykle nějak fyzicky rozpoznatelné body na povrchu země (dálniční křižovatka, most atp.). Body označené plným trojúhelníčkem jsou tzv. mandatory reporting points (compulsory reporting points), tedy body jejichž dosažení je povinnost hlásit. Body označené prázdným trojúhelníčkem hlásit netřeba pokud k tomu ATC předtím nevyzval (on request reporting points). Takto definované příletové a odletové traťě je povinnost používat, vyjímkou jsou SAR a Polizei.

Příklad hlášení při dosažení bodu (čas přeletu bodu uvedený kurzivou hlásíte v případě, že jste se z důvodu provozu na frekvenci nemohli ozvat při přelétávání bodu a hlášení pozice provádíte později):

D-Exxx, Position Foxtrot 1, 3000 ft (um/at 42).

V případě, že je jedna trasa definována více body, pak jsou tyto pojmenovány např. FOXTROT1 FOXTROT2 atd. Celá trasa se pak nazývá FOXTROT. Někdy jsou tyto trasy jednosměrné, což je na mapě znázorněno šipkou.

Let po okruhu:
Abychom se dostali z posledního hlásného bodu až na dráhu, použijeme obvyklý vstup do letišťního okruhu. Stejně to platí i obráceně, obvykle tedy po startu pokračujete na okruh definovaný ATC a z něj teprve zamíříte na první bod odletové traťe (pokud ATC nedá jinak). Který okruh na řízeném letišti poletíte jednoznačně definuje řídící, nicméně pilot si sám volí jak daleko od dráhy poletí proti větru a jak dlouhé si udělá finále (tak aby to odpovídalo typu/rychlosti letadla), naopak okruh na neřízeném letišti je téměř vždy definován v mapě a je nutné jej dodržovat (protihlukové postupy).

Německé frazeo pro okruh je:
- Gegenwind (v podstatě nikdy neuslyšíte) (po vzletu, upwind)
- Querabflug (napříč větrem, crosswind)
- Gegenanflug (po větru, downwind)
- Queranflug (base)
- Endanflug (finále, final)

V Německu se velice často (vždy) vypouští levé označení okruhu, protože dle LuftVO §22 se všechny zatáčky provádějí doleva (toto u nás platí taky). Tzn. pokud slyšíte jakoukoliv polohu, a nezazní tam explcitně RECHTS, RIGHT.., jedná se vždy o levý okruh.

Odlet z řízeného letiště (pokaždé v němčině a následně v angličtině):

Pro VFR odlet z řízeného letiště NENÍ vyžadována explicitní žádost o povolení, ATC povolení k letu jako takovému je součástí povolení ke vzletu. Tzn. spuštění provedete samostatně a teprve když jste připraveni k pojíždění tak voláte řídícího. Je nutné sdělit následující údaje:
- váš kompletní volací znak
- typ letounu
- požadovanou odletovou trať
- aktuální polohu a úmysly


Pilot: München Rollkontrolle, D-ESAG, guten Tag
GND: D-ESAG, München Rollkontrolle, guten Tag

Pilot: München Ground, D-ESAG, guten Tag
GND: D-ESAG, München Ground, guten Tag

Pilot: D-ESAG, Cessna 172, Vorfeld 11, VFR über FOXTROT, erbitte Rollen
GND: D-AG, rollen Sie zum Rollhalt Piste 26R über D6, O2, N4, N, A9 und A7, QNH 1025
Pilot: D-AG, rolle zum Rollhalt Piste 26R über D6, O2, N4, N, A9 und A7, QNH 1025

Pilot: D-ESAG, Cessna 172, Apron 11, VFR via FOXTROT, request taxi
GND: D-AG, taxi to holding position runway 26R via D6, O2, N4, N, A9 and A7, QNH 1025
Pilot: D-AG, taxiing to holding position runway 26R via D6, O2, N4, N, A9 and A7, QNH 1025


Většinou budete stát ale na GAT (General Aviation Terminal, český ekvivalent mě teď nenapadá), což je \"Abstellplatz Allgemeine Luftfahrt\".


Místo VFR přes FOXTROT může pilot říct i například \"\"VFR nach Nürnberg\" nebo \"VFR nach Nürnberg über FOXTROT\". Není vůbec nutné udávat cíl cesty, takže ve většině případů se udává jen požadovaná odletová trať/výstupní bod.


Další rozdíl oproti IFR je, že VFR pilot není povinnen poslechnout si ATIS. Z toho důvodu předává ATC platné QNH obvykle jako součást povolení k pojíždění. Je ale klidně možné aktuální QNH obdržet od delivery ještě před tím, než tato pilota přeladí na apron/ground. (VFR volá delivery v podstatě jen kuli tomu aby jej del přeladil na příslušného atc (apron 1, apron 2, ground atp).


Pilot: D-AG, abflugbereit
GND: D-AG, rufen Sie Turm auf 118,7
Pilot: D-AG, rufe Turm auf 118,7

Pilot: D-AG, ready for departure
GND: D-AG, contact Tower on 118,7
Pilot: D-AG, contacting Tower on 118,7

Pilot: München Turm, D-ESAG, auf A7, abflugbereit
TWR: D-ESAG, München Turm, hinter landender Boeing 737 im 2 Meilen
Endanflug rollen Sie zum Abflugpunkt Piste 26R hinter
Pilot: D-ESAG, hinter landender Boeing 737 im 2 Meilen Endanflug rolle
zum Abflugpunkt Piste 26R hinter
[...]
TWR: D-AG, verlassen Sie Kontrollzone über FOXTROT, Rechtskurve
genehmigt, Wind 240 Grad 8 Knoten, Start frei Piste 26R
Pilot: D-AG, verlasse Kontrollezone über FOXTROT, Rechtskurve
genehmigt, Start frei Piste 26R

Pilot: München Tower, D-ESAG, on A7, ready for departure
TWR: D-ESAG, München Tower, behind landing Boeing 737 on 2 miles
final lineup runway 26R behind
Pilot: D-ESAG, behind landing Boeing 737 on 2 miles final lining up
runway 26R behind
[...]
TWR: D-AG, leave control zone via FOXTROT, right turn approved, wind
240 degrees 8 knots, cleared for takeoff runway 26R
Pilot: D-AG, leaving control zone via FOXTROT, right turn approved,
cleared for takeoff runway 26R

Protože TWR již o letadle ví, není nutné se TWR hlásit ihned po přeladění ale je možné pokračovat v pojíždění dle instrukcí a ohlásit se až před vyčkávacím společně s informací, že jsme připraveni k odletu, ušetříme tak jednu relaci.

Pokynem \"verlassen Sie Kontrollzone über FOXTROT\" / \"leave control zone via FOXTROT\" je vydáno povolení ke vstupu do letištn´ho okruhu a následně k letu po odletové FOXTROT přes body FOXTROT 1 a FOXTROT 2. Protože ale v našem příkladu leží odletová trať vpravo od dráhy, vydal ATC povolení k provedení pravé zatáčky. V opačném případě bychom po vzletu pokračovali do polohy levého po větru a z ní křížem přes střed letiště (dráhy) na první bod odletové tratě, což je pochopitelně z provozního hlediska blbost. Další možností je, že ATC vydá pokyn \"Anweisung für Rechtskurve später/standby for right turn\", což znamená že po vzletu nepřejdete iniciativně do levého okruhu ale stoupáte kurzem dráhy a čekáte na pokyn řídícího, který se následně ozve s \"Rechtskurve genehmigt / right turn approved\".:

Pilot: D-AG, Position FOXTROT 2, 2200 ft
TWR: D-AG, verstanden
[...]
Pilot: D-AG, Position FOXTROT 1, 3000 ft
TWR: D-AG, Verlassen (der Frequenz) genehmigt, tschüss
Pilot: D-AG, verlassen genehmigt, tschüss
Pilot: D-AG, position FOXTROT 2, 2200 ft
TWR: D-AG, roger
[...]
Pilot: D-AG, position FOXTROT 1, 3000 ft
TWR: D-AG, approved to leave (the frequency), bye bye
Pilot: D-AG, approved to leave, bye bye

Jak vidno, nebylo ATC vydáno žádné výškové omezení, pilot si tedy výšku letu po odletové trati volí dle vlastního uvážení. Většinou ne ja mapě uvedeno maximální výškové omezení, např. \"An-/Abflüge MAX 3500 MSL\" nebo je horní hranice dána hranicí CTR, resp. začátkem prostoru třídy C. Je považováno za samozřejmost že pilot toto ví a dodrží a explicitně je řídícím takové omezení nebo informace vydáváno velice zřídka. Nad některými letišti prostor třídy C NENÍ a pilot tedy může opustit bez jakéhokoliv povolení CTR i \"horem\".

Komunikace při opuštění CTR směrem nahoru (do prostoru třídy E):

Pilot: D-AG, passiere / passing 3500 ft
TWR: D-AG, Verlassen genehmigt / approved to leave

Přílet na řízené letiště

Je vhodné se hlásit 5 minut před dosažením vstupního bodu, tedy ani později ani dříve.

Pilot: München Turm, D-ESAG
TWR: D-ESAG, München Turm
Pilot: D-ESAG, Cessna 172, VFR (aus Nürnberg), 10 Meilen nördlich FOXTROT 1, 3500 ft, zur Landung
TWR: D-AG, fliegen Sie in die Kontrollzone über FOXTROT, Piste 26R, QNH 1023
Pilot: D-AG, fliege in die Kontrollzone über FOXTROT, Piste 26R, QNH 1023

Pilot: München Tower, D-ESAG
TWR: D-ESAG, München Tower
Pilot: D-ESAG, Cessna 172, VFR (from Nürnberg), 10 miles north of FOXTROT 1, 3500 ft, for landing
TWR: D-AG, enter control zone via FOXTROT, runway 26R, QNH 1023
Pilot: D-AG, entering control zone via FOXTROT, runway 26R, QNH 1023

Protože ATC většinou není neustále ve střehu, je vhodné dodržovat úvodní frázi navázání radiokorespondence (koho voláme, kdo volá). Pokud nějaký přilétavší VFR vychrlí na ATC vše najednou v první relaci, je většinou považován za hulváta a ATC s ním zatočí odpovídajícím způsobem.

Postup je jinak v podstatě stejný s postupem při odletu. Frází \"fliegen Sie in die Kontrollzone über FOXTROT\" obdrží pilot povolení pro celou příletovou trať až na poslední bod příletovky (ALE NE DÁLE!).

Je samozřejmě možné požádat o vstup do CTR za jiným účelem než jen \"zur Landung\". Například \"erbitte Durchflug durch die Kontrollzone und Verlassen über HOTEL\" (prosíme o průlet CTR a opuštění přes HOTEL), \"erbitte zwo Mal Aufsetzen und Durchstarten, danach
Abschlusslandung\" (prosíme o dvakrát letm přistání a vzlet a následně plné přistání), \"Schulflug, erbitte Ziellandung Piste 26R mit
simuliertem Triebwerksausfall\" (cvičný let, prosíme o přistání na dráhu 26 pravá se simulovaným vysazením motoru)


Pilot: D-AG, Position FOXTROT 1, 3500 ft
TWR: D-AG, verstanden
[...]
Pilot: D-AG, Position FOXTROT 2, 2500 ft
TWR: D-AG, fliegen Sie in die Rechtsplatzrunde Piste 26R
Pilot: D-AG, fliege in die Rechtsplatzrunde Piste 26R
[...]
TWR: D-AG, Wind 290 Grad 5 Knoten, Landung frei Piste 26R
Pilot: D-AG, Landung frei Piste 26R
Pilot: D-AG, position FOXTROT 1, 3500 ft
TWR: D-AG, roger
[...]
Pilot: D-AG, position FOXTROT 2, 2500 ft
TWR: D-AG, join right traffic circuit runway 26R
Pilot: D-AG, joining right traffic circuit runway 26R
[...]
TWR: D-AG, wind 290 degrees 5 knots, cleared to land runway 26R
Pilot: D-AG, cleared to land runway 26R


Po dosažení FOXTROT 2 je nutné obdržet další povolení (ke vstupu do letištního okruhu). Pokud toto nedostaneme, je nutné postupovat podle mapy (většinou začít vyčkávat v definovaném obrazci nad posledním bodem příletové tratě). Tohle ale vatsim pilot provede velice zřídka, proto se ATC snaží převzít iniciativu a pokud nemohou udělit povolení k pokračování do okruhu, udělují automaticky jiný pokyn (vyčkávání).


TWR: D-AG, warten Sie nördlich des Platzes
TWR: D-AG, hold north of the field

Pro Jazykovékoutkisty: V němčině se WARTEN používá pro vyčkávání ve vzduchu (warten Sie über Foxtrot 2) a HALTEN pro vyčkávání na zemí (halten Sie vor Piste 33).

TWR: D-AG, warten sie über FOXTROT 1
TWR: D-AG, hold over FOXTROT 1

Další možné pokyny které je můžete zaslechnout.:

- proveďte levou 360 (tzn. na místě kde právě jste byste měli provést plnou 360, která by měla trvat přesně 2 minuty, řídící počítá s tím, že za 2 minuty budete v původním kurzu automaticky pokračovat)
TWR: D-AG, machen Sie Vollkreis links
TWR: D-AG, make a left threesixty

- úplav: Protože pro VFR se z důvodu úplavu za předcházejícím letadlem žádné rozestupy nezajišťují (za rozestup zodpovídá pilot VFR letadla), můžete zaslechnout následující informaci.:

TWR: D-AG, Vorsicht Wirbelschleppen von gerade gelandeter Boeing 737
nebo
TWR: D-AG, Vorsicht Wirbelschleppen von Boeing 737 im kurzen Endanflug

TWR: D-AG, caution wake turbulence from just landed Boeing 737
nebo
TWR: D-AG, caution wake turbulence from Boeing 737 on short final

Tuto informaci ATC obvykle vydá ATC ještě v době, kdy se nacházíte v poloze po větru, aby jste jako pilot měli vůbec možnost jak si potřebný rozestup zajistit (protáhnout si polohu po větru).

- delší vyčkávání (například z důvodu více IFR příletů zasebou). Kroužíte dokud ATC nevydá pokyn k ukončení vyčkávání nebo dokud vám nedojde palivo.
TWR: D-AG, kreisen Sie links
TWR: D-AG, orbit left
[...]
TWR: D-AG, setzen Sie Anflug fort
TWR: D-AG, continue approach

- zkrácení okruhu (na finále je přílet, je ale ještě daleko a je šance vás před něj nacpat)
TWR: D-AG, können Sie kurzen Anflug akzeptieren?
Pilot: D-AG, positiv
TWR: D-AG, machen Sie kurzen Anflug, (Wind xxx, Landung frei...)

TWR: D-AG, can you accept a short approach?
Pilot: D-AG, affirm
TWR: D-AG, make a short approach, (wind xxx, cleared to land...)

Pilot je ale ten, kdo zodpovídá za bezpečnost letu, pokud tedy nechce provádět divoké přiblížení ve stresu, má právo toto odmítnout. Na druhou stranu ATC předpokládá, že pokud toto odkýváte, nebudete se zbytečně srát a blokovat finále a dráhu.

- protažení okruhu (po větru) (například na finále je IFR letadlo a z nějakého důvodu není vhodné nechat vás kroužit v současné poloze, řídící tedy vydá pokyn pokračujte po větru, vyčkejte pro base):
TWR: D-AG, verlängern Sie rechten Gegenanflug, warten Sie auf rechten
Queranflug
[...]
TWR: D-AG, setzen Sie Anflug fort, (Vorsicht Wirbelschleppen von...)

TWR: D-AG, extend right downwind, standby for base
[...]
TWR: D-AG, continue approach, (caution wake turbulence from...)

- přehození odpovědnosti za pořadí na pilota (pilot by se měl ujistit, že bezpečně identifikoval a vidí provoz který má dle vlastního uvážení (úplav) následovat!)
TWR: D-AG, Nummer zwo, folgen Sie Boeing 737 im 5 Meilen Endanflug,
Vorsicht Wirbelschleppen
TWR: D-AG, Number two, follow Boeing 737 on 5 miles final, caution wake
turbulence

(frazeo pro neřízené letiště následuje)
#63844
Dnes, (opakuji, DNES) je v Magdeburgu secvičná (info bude). Tzn. je možné si procvičit létání na neřízeném říšském letišti s ostatním provozem. Připomínám že letiště má pro letouny definován jeden jediný okruh (jižně od letiště) a jedinou dráhu, tudíž by to měla být relativně zvládnutelná hlína.

Mapa zde: http://yen.jikos.cz/fsx/vylet/fp/edbm-vfr.pdf
#63847
amalka píše:Dnes, (opakuji, DNES) je v Magdeburgu secvičná (info bude).
Ale dnes je Pondělí ?
Tzn. je možné si procvičit létání na neřízeném říšském letišti s ostatním provozem. Připomínám že letiště má pro letouny definován jeden jediný okruh (jižně od letiště)
Proč jsem všichni dostávali okruhy severně ?
a jedinou dráhu,
Má dráhy dvě, beton a trávu (teď hlínu).....

tudíž by to měla být relativně zvládnutelná hlína.
, .. ale hlína je NOTAMem zavřená.
#63848
hele ja by som mozno dnes aj polietal v Magdeburgu... do \'Magdeburg\' while not (LKAA or LZBB or LOVV) else \'chrnim v posteli\' . Jinak Honzo, ta otazka k tvym screenom z letu, to ortofoto tvoje je zupr, co to je? A tez ty vetrniky, to je FSX default????
#63852
No to, co z kokpitu při těchto dýchánkách vidím já, se od toho, co nafotil AMA liší asi jako pohled střizlivého od skelného pohledu borce s deseti pivy a šesti velkými rumy. To se pak nemůžete divit, že se dožaduju Labe. Místo této krásné modré stužky vidím hnědou stružku, která vypadá úplně stejně jako železniční trať, silnice 3. třídy, brázda na poli nebo halucinace z hladu.

Akce povedená, ATC v Praze super, v Německu plus za účast only.
#63854
Briefing: Magdeburg (EDBM) - Leipzig-Halle (EDDP) (1st leg) navigační štítek pro tento leg, Google Earth trasa letu

Letiště odletu:
Magdeburg (EDBM) - neřízené letiště
- dráha 09/27
- elevace 268\'
- okruhy jižní (severní (nad městem) pouze pro GLD)
- okruhová výška 1200\'
- frekvence Magdeburg Info (en/de) - 119.300

Po vzletu pokračujeme po okruhu a stoupáme na 1200ft. Z výcvikových důvodu (navigace od středu letiště) zahneme z polohy po větru přímo nad střed letiště a stoupáme dále na 3500ft (úmysl oznámíme na INFO!). Nad letištěm se otočíme do směru traťě (viz plánek), ohlásíme střed letiště a výšku, zapneme stopky (zapíšeme čas a vypočítáme čas nad další bod). (Tato procedůra je na úterní akci naprosto nevhodná a v reálu bychom takovou blbost (ač je to postupově správně) určitě neudělali, naopak bychom se snažili vypadnout z ATC co nejrychleji, protože tam se lze poměrně rychle srazit s jinými účasníky).

EDOZ - Schönebeck
První otočný bod tratě, měli bychom přelétávat letiště přímo přes střed ve výšce 3500 a hlásit se afisákovi (žádný nebude). Lepší varianta je přelétávat ATZ a vyhnout se tak hlášení úplně, nicméně nejsem si jistý jak nám to bude stoupat, proto těch 3500 a průlet ATZ. Za zmínku stojí VOR MAG 110.40 umístěný cca 30m jižně od letiště. Možno si vyzkoušet kužel nespolehlivé resp. žádné indikace VOR při přeletu majáku.

Poletíme v podstatě podél Elbe (Labe), po celé délce se táhne po obou stranách nějaký Naturschtzgebiet nazvaný \"Bioshphärereservat Mittlere Elbe\". Pokud možno nevyhazujte pytlíky s močí a v případě vysazení motoru po srážce s ptákem (Vogel (do rádia vyslovuj jako Fógl)) nepřistávejte do řeky (nejsme v NY!). Cca 3 min před Dessau budeme skutečně prolétávat nějakým Föglgebietem aktivním od ledna do prosince, počet ptáků 213 (hodně). V tomto prostoru je nevhodné se producírovat pod 2000ft AGL a ev. se pokoušet o off field landings.

EDAD - Dessau
Jedná se o pochybné letiště zakousnuté do západního okraje stejnojmenného města. Letiště je každou neděli a o svátcích UZAVŘENO pro motorový provoz, bo se tam konají podezřelé akce jako třeba Metalfest Open Air Germany.
Nad letiště dorazíme již v 5500ft a vyhneme se tak místní ATZ (tudíž na ně sereme). Nicméně po prostoupání 5000ft bychom měli přejít na místní FIC a s tím si ověřit funkci odpovídače a tlakovou výšku. Letadla s nefunkčním nebo žádným odpovídačem zůstávají pod 5000ft MSL.

Následuje krátký kus cesty přes město a zmíněnou Naturschutzzónu Střední Labe až k dálničnímu mostu (A9) přes Elbe. Zde bude demonstrováno pro slepé piloty po deseti pivech (JaVo), co je dálnice (sever-jih směr) a co je Elbe (západ-východ).

Dessau - most

Nyní poletíme směrem na jih, východně od dálnice (stále A9) a dále se kocháme údolím řeky Mulde (český název neznám), případně výdobytky východoněmecké energetiky (větrníky všude). Protože se pomalu blížíme ke vstupnímu bodu do EDDP CTR, je vhodné už nad městem Wolfen volat EDDP TWR s žádostí o průlet CTR.

EDOX - Renneritz
Další poměrně nudné letiště, které se zdá býti otevřené naopak jen o víkendech a svátcích (nutno ověrit). Abychom se vyhnuli vzdušnému prostoru třídy D patřícímu k letišti Leipzig-Halle, přisereme se nad letiště v 2500ft (okruhová výška je 1200ft), takže bezpečně nad okruhem ale mimo D.

Následuje kratičký dvouminutový úsek na vstupní bod November. Neserte se ale až na November pokud ještě nemáte povolení ke vstupu do CTR, je vhodné vyčkávat už nad předchozím otočným bodem (letiště Renneritz). Ano Gusto, nad N bude jistě husto!

EDDP - Leipzig-Halle, vstupní bod November
Jedná se o poměrně těžko přehlédnutelnou dálniční křižovatku (resp. jde o dálniční most přes koleje, který je 500m jižně od zmíněné křižovatky).

Následuje let směrem k letišti po příletové trati, jak vidno z mapy vede celou dobu přímo nad dálnicí, resp. vpravo od ní (jednosměrná cesta). Dobře pojištění hardcoristi s padákem ev. balistickým záchranným systémem mohou letět i vlevo od dálnice. Pokud Fluglotse (místní obdoba ATC) neřekne jinak, zahájíme severně od letiště vyčkávání dle obrazce (265° inbound). Maximální výška v CTR je 2500ft (Fluglotse vám ji neřekne, předpokládá že máte mapu a umíte číst)).

Po přeletu letiště zahoďte tento navigační štítek a vezměte si následující (leg 2) a pokračujte na výstupní bod Sierra. Otrlejší mohou požádat o letmé přistání a vzlet (Aufsetzen und Durchstarten). Pozor, EDDP má aktuálně dvě paralelní dráhy, pokud vidíte jen jednu nebo dvě ale ne paralelní, tak máte starou scenérku a pokud možno nepřistávejte. Původní dráha byla vybagrována a část z ní předělaná na pojížděčku! Naše výprava si na EDDP pravděpodobně udělá Rauchpause.




Briefing: Leipzig-Halle (EDDP) - Erfurt (EDDE) (2nd leg) navigační štítek pro tento leg, Google Earth trasa letu

Obrázek

A - EDDP - Leipzig-Halle
Obrázek

Z okruhu nebo dle pokynu řídícího pokračujeme směrem k dálnci (A9) a vpravo od ní letíme směrem na sever. Po cestě přímo před námi budou poměrně vysoké větrníky (881\'), kdo má rád tatarák, obslouží se sám. Sierra je poměrně rozlehlý dálniční sjezd

B - EDDP - Leipzig-Halle, vstupní bod Sierra

Dálnici A9 sledujeme dál až na křižovatku s dálnící A38.

C - dálniční křižovatka A9/A38

Řeka Saale nás poté vede až do městečka Bad Kösen což jsou poměrně profláklé lázně.

D - Bad Kösen

Řeku z uctivé vzdálenosti (budeme se držet vlevo od ní) sledujeme a letíme dále na jih směrem na Jena. Následuje letiště s poměrně hustým GLD provozem (včetně navijáku).

E - EDBJ - Jena Schöngleina

Stále sledujeme řeku Saale.

F - EDOK - Rudolstadt Groschwitz

Nyní začíná zajímavější část trasy, měly by se pomalu objevovat drobné kopečky a na řece budeme moci sledovat kaskádu pěti vodních děl (dílo nikoliv dělo). Vstupujeme do Naturpark Thüringer Schiefergebirge-Obere Saale.

G - Ziegenrück

Držíme hubu a rádiový klid a kocháme se.

H - Saaldorf

Následuje poměrně navigačně komplikovaná pasáž (není se čeho chytit). Po levé straně pásmo kopců (Thüringer Wald), vrcholky cca 2700 - 3300.

I - EDOS - Pennewitz

J - EDQS - Suhl Goldlauter

Pokračujeme přímo na sever, dáváme pozor na snos větru abychom nebyli sestřelení protivzdušnou obranou německé lidové republiky za narušení omezeného prostoru ED(R)-95Am (GND-13500). Snažíme se uhybat spíš doleva. Severně od křižovatky ke které míříme je větší městečko Gotha. Je vhodné již volat EDDE TWR a žádat o povolení!

K - křižovatka dálnice A4 se silnicí 247

Letíme vlevo od dálnice směrem na východ a snažíme se identifikovat vstupní bod Sierra 1. (křižovatka dálnice A4 a A71)

L - EDDE - Erfurt, vstupní bod Sierra 1

Vpravo od dálnice pokračujeme směrem na sever k letišti a hledáme Sierra 2. (dálniční sjezd). Připomínám, že oba body jsou povinně hlásící! Ze Sierra 2 letíme kousek kurzem 055 a pokud nedostaneme další pokyn (např. k zařazení se do okruhu), tak zahájíme vyčkávání viz. mapa. Maximální výška v CTR je 2000ft.

M -EDDE - Erfurt
Obrázek

(další mapy zde: http://www.vacc-sag.org/airport/EDDE)
#63855
[quote="JAV"][quote="PavelS"]Proč jsem všichni dostávali okruhy severně ?[/quote]
Asi nás pokládal za větroně. Anebo si plete větroně a větroplachy. Halt "Tschéschtyna je téschky jácik!"[/quote]

Taky je možný že si plete levou a pravou. Možná je to nakažlivý, mám jednoho kamaráda z Berlína a ten to napoprvé ještě nikdy neřekl správně. (přísahám, kamaráda ukážu, lze ověřit)
#63859
Do luftu som si pripravil eine kleine song :D (trvalo mi to 2min.): Mein vogel is guute, mein vogel ist klein, jetzt sehe nicht mein vogel, er ist am mein bein (hovorovo si prelozit podla vlastnej chute). Ja er ist doch sehr lange heh... AMA> uz odpovedz konecne k tomu orto...