- 21 bře 2010, 17:20
#63792
Teorie VFR v Německu (po skončení akce prosím přesunout do pilotní sekce)
- Všechna CTR v Německu jsou (až na drobné vyjímky) klasifikována jako vzdušný prostor třídy D. V D jsou obecně zajišťovány pouze rozestupy IFR vs IFR. Rozestupy mezi IFR a VFR a mezi VFR navzájem se nezajišťují.
Vyjímky jsou dvě:
- VFR NIGHT, kdy jsou rozestupy IFR vs VFR zajišťovány
- special VFR, rozestupy jsou zajišťovány kompletně pro všechny
Vstupní / výstupní body/tratě (CTR)
Tak jako u nás jsou po každém CTR definovány traťě vedoucí přes definované body (obvykle nějak fyzicky rozpoznatelné body na povrchu země (dálniční křižovatka, most atp.). Body označené plným trojúhelníčkem jsou tzv. mandatory reporting points (compulsory reporting points), tedy body jejichž dosažení je povinnost hlásit. Body označené prázdným trojúhelníčkem hlásit netřeba pokud k tomu ATC předtím nevyzval (on request reporting points). Takto definované příletové a odletové traťě je povinnost používat, vyjímkou jsou SAR a Polizei.
Příklad hlášení při dosažení bodu (čas přeletu bodu uvedený kurzivou hlásíte v případě, že jste se z důvodu provozu na frekvenci nemohli ozvat při přelétávání bodu a hlášení pozice provádíte později):
D-Exxx, Position Foxtrot 1, 3000 ft (um/at 42).
V případě, že je jedna trasa definována více body, pak jsou tyto pojmenovány např. FOXTROT1 FOXTROT2 atd. Celá trasa se pak nazývá FOXTROT. Někdy jsou tyto trasy jednosměrné, což je na mapě znázorněno šipkou.
Let po okruhu:
Abychom se dostali z posledního hlásného bodu až na dráhu, použijeme obvyklý vstup do letišťního okruhu. Stejně to platí i obráceně, obvykle tedy po startu pokračujete na okruh definovaný ATC a z něj teprve zamíříte na první bod odletové traťe (pokud ATC nedá jinak). Který okruh na řízeném letišti poletíte jednoznačně definuje řídící, nicméně pilot si sám volí jak daleko od dráhy poletí proti větru a jak dlouhé si udělá finále (tak aby to odpovídalo typu/rychlosti letadla), naopak okruh na neřízeném letišti je téměř vždy definován v mapě a je nutné jej dodržovat (protihlukové postupy).
Německé frazeo pro okruh je:
- Gegenwind (v podstatě nikdy neuslyšíte) (po vzletu, upwind)
- Querabflug (napříč větrem, crosswind)
- Gegenanflug (po větru, downwind)
- Queranflug (base)
- Endanflug (finále, final)
V Německu se velice často (vždy) vypouští levé označení okruhu, protože dle LuftVO §22 se všechny zatáčky provádějí doleva (toto u nás platí taky). Tzn. pokud slyšíte jakoukoliv polohu, a nezazní tam explcitně RECHTS, RIGHT.., jedná se vždy o levý okruh.
Odlet z řízeného letiště (pokaždé v němčině a následně v angličtině):
Pro VFR odlet z řízeného letiště NENÍ vyžadována explicitní žádost o povolení, ATC povolení k letu jako takovému je součástí povolení ke vzletu. Tzn. spuštění provedete samostatně a teprve když jste připraveni k pojíždění tak voláte řídícího. Je nutné sdělit následující údaje:
- váš kompletní volací znak
- typ letounu
- požadovanou odletovou trať
- aktuální polohu a úmysly
Pilot: München Rollkontrolle, D-ESAG, guten Tag
GND: D-ESAG, München Rollkontrolle, guten Tag
Pilot: München Ground, D-ESAG, guten Tag
GND: D-ESAG, München Ground, guten Tag
Pilot: D-ESAG, Cessna 172, Vorfeld 11, VFR über FOXTROT, erbitte Rollen
GND: D-AG, rollen Sie zum Rollhalt Piste 26R über D6, O2, N4, N, A9 und A7, QNH 1025
Pilot: D-AG, rolle zum Rollhalt Piste 26R über D6, O2, N4, N, A9 und A7, QNH 1025
Pilot: D-ESAG, Cessna 172, Apron 11, VFR via FOXTROT, request taxi
GND: D-AG, taxi to holding position runway 26R via D6, O2, N4, N, A9 and A7, QNH 1025
Pilot: D-AG, taxiing to holding position runway 26R via D6, O2, N4, N, A9 and A7, QNH 1025
Většinou budete stát ale na GAT (General Aviation Terminal, český ekvivalent mě teď nenapadá), což je \"Abstellplatz Allgemeine Luftfahrt\".
Místo VFR přes FOXTROT může pilot říct i například \"\"VFR nach Nürnberg\" nebo \"VFR nach Nürnberg über FOXTROT\". Není vůbec nutné udávat cíl cesty, takže ve většině případů se udává jen požadovaná odletová trať/výstupní bod.
Další rozdíl oproti IFR je, že VFR pilot není povinnen poslechnout si ATIS. Z toho důvodu předává ATC platné QNH obvykle jako součást povolení k pojíždění. Je ale klidně možné aktuální QNH obdržet od delivery ještě před tím, než tato pilota přeladí na apron/ground. (VFR volá delivery v podstatě jen kuli tomu aby jej del přeladil na příslušného atc (apron 1, apron 2, ground atp).
Pilot: D-AG, abflugbereit
GND: D-AG, rufen Sie Turm auf 118,7
Pilot: D-AG, rufe Turm auf 118,7
Pilot: D-AG, ready for departure
GND: D-AG, contact Tower on 118,7
Pilot: D-AG, contacting Tower on 118,7
Pilot: München Turm, D-ESAG, auf A7, abflugbereit
TWR: D-ESAG, München Turm, hinter landender Boeing 737 im 2 Meilen
Endanflug rollen Sie zum Abflugpunkt Piste 26R hinter
Pilot: D-ESAG, hinter landender Boeing 737 im 2 Meilen Endanflug rolle
zum Abflugpunkt Piste 26R hinter
[...]
TWR: D-AG, verlassen Sie Kontrollzone über FOXTROT, Rechtskurve
genehmigt, Wind 240 Grad 8 Knoten, Start frei Piste 26R
Pilot: D-AG, verlasse Kontrollezone über FOXTROT, Rechtskurve
genehmigt, Start frei Piste 26R
Pilot: München Tower, D-ESAG, on A7, ready for departure
TWR: D-ESAG, München Tower, behind landing Boeing 737 on 2 miles
final lineup runway 26R behind
Pilot: D-ESAG, behind landing Boeing 737 on 2 miles final lining up
runway 26R behind
[...]
TWR: D-AG, leave control zone via FOXTROT, right turn approved, wind
240 degrees 8 knots, cleared for takeoff runway 26R
Pilot: D-AG, leaving control zone via FOXTROT, right turn approved,
cleared for takeoff runway 26R
Protože TWR již o letadle ví, není nutné se TWR hlásit ihned po přeladění ale je možné pokračovat v pojíždění dle instrukcí a ohlásit se až před vyčkávacím společně s informací, že jsme připraveni k odletu, ušetříme tak jednu relaci.
Pokynem \"verlassen Sie Kontrollzone über FOXTROT\" / \"leave control zone via FOXTROT\" je vydáno povolení ke vstupu do letištn´ho okruhu a následně k letu po odletové FOXTROT přes body FOXTROT 1 a FOXTROT 2. Protože ale v našem příkladu leží odletová trať vpravo od dráhy, vydal ATC povolení k provedení pravé zatáčky. V opačném případě bychom po vzletu pokračovali do polohy levého po větru a z ní křížem přes střed letiště (dráhy) na první bod odletové tratě, což je pochopitelně z provozního hlediska blbost. Další možností je, že ATC vydá pokyn \"Anweisung für Rechtskurve später/standby for right turn\", což znamená že po vzletu nepřejdete iniciativně do levého okruhu ale stoupáte kurzem dráhy a čekáte na pokyn řídícího, který se následně ozve s \"Rechtskurve genehmigt / right turn approved\".:
Pilot: D-AG, Position FOXTROT 2, 2200 ft
TWR: D-AG, verstanden
[...]
Pilot: D-AG, Position FOXTROT 1, 3000 ft
TWR: D-AG, Verlassen (der Frequenz) genehmigt, tschüss
Pilot: D-AG, verlassen genehmigt, tschüss
Pilot: D-AG, position FOXTROT 2, 2200 ft
TWR: D-AG, roger
[...]
Pilot: D-AG, position FOXTROT 1, 3000 ft
TWR: D-AG, approved to leave (the frequency), bye bye
Pilot: D-AG, approved to leave, bye bye
Jak vidno, nebylo ATC vydáno žádné výškové omezení, pilot si tedy výšku letu po odletové trati volí dle vlastního uvážení. Většinou ne ja mapě uvedeno maximální výškové omezení, např. \"An-/Abflüge MAX 3500 MSL\" nebo je horní hranice dána hranicí CTR, resp. začátkem prostoru třídy C. Je považováno za samozřejmost že pilot toto ví a dodrží a explicitně je řídícím takové omezení nebo informace vydáváno velice zřídka. Nad některými letišti prostor třídy C NENÍ a pilot tedy může opustit bez jakéhokoliv povolení CTR i \"horem\".
Komunikace při opuštění CTR směrem nahoru (do prostoru třídy E):
Pilot: D-AG, passiere / passing 3500 ft
TWR: D-AG, Verlassen genehmigt / approved to leave
Přílet na řízené letiště
Je vhodné se hlásit 5 minut před dosažením vstupního bodu, tedy ani později ani dříve.
Pilot: München Turm, D-ESAG
TWR: D-ESAG, München Turm
Pilot: D-ESAG, Cessna 172, VFR (aus Nürnberg), 10 Meilen nördlich FOXTROT 1, 3500 ft, zur Landung
TWR: D-AG, fliegen Sie in die Kontrollzone über FOXTROT, Piste 26R, QNH 1023
Pilot: D-AG, fliege in die Kontrollzone über FOXTROT, Piste 26R, QNH 1023
Pilot: München Tower, D-ESAG
TWR: D-ESAG, München Tower
Pilot: D-ESAG, Cessna 172, VFR (from Nürnberg), 10 miles north of FOXTROT 1, 3500 ft, for landing
TWR: D-AG, enter control zone via FOXTROT, runway 26R, QNH 1023
Pilot: D-AG, entering control zone via FOXTROT, runway 26R, QNH 1023
Protože ATC většinou není neustále ve střehu, je vhodné dodržovat úvodní frázi navázání radiokorespondence (koho voláme, kdo volá). Pokud nějaký přilétavší VFR vychrlí na ATC vše najednou v první relaci, je většinou považován za hulváta a ATC s ním zatočí odpovídajícím způsobem.
Postup je jinak v podstatě stejný s postupem při odletu. Frází \"fliegen Sie in die Kontrollzone über FOXTROT\" obdrží pilot povolení pro celou příletovou trať až na poslední bod příletovky (ALE NE DÁLE!).
Je samozřejmě možné požádat o vstup do CTR za jiným účelem než jen \"zur Landung\". Například \"erbitte Durchflug durch die Kontrollzone und Verlassen über HOTEL\" (prosíme o průlet CTR a opuštění přes HOTEL), \"erbitte zwo Mal Aufsetzen und Durchstarten, danach
Abschlusslandung\" (prosíme o dvakrát letm přistání a vzlet a následně plné přistání), \"Schulflug, erbitte Ziellandung Piste 26R mit
simuliertem Triebwerksausfall\" (cvičný let, prosíme o přistání na dráhu 26 pravá se simulovaným vysazením motoru)
Pilot: D-AG, Position FOXTROT 1, 3500 ft
TWR: D-AG, verstanden
[...]
Pilot: D-AG, Position FOXTROT 2, 2500 ft
TWR: D-AG, fliegen Sie in die Rechtsplatzrunde Piste 26R
Pilot: D-AG, fliege in die Rechtsplatzrunde Piste 26R
[...]
TWR: D-AG, Wind 290 Grad 5 Knoten, Landung frei Piste 26R
Pilot: D-AG, Landung frei Piste 26R
Pilot: D-AG, position FOXTROT 1, 3500 ft
TWR: D-AG, roger
[...]
Pilot: D-AG, position FOXTROT 2, 2500 ft
TWR: D-AG, join right traffic circuit runway 26R
Pilot: D-AG, joining right traffic circuit runway 26R
[...]
TWR: D-AG, wind 290 degrees 5 knots, cleared to land runway 26R
Pilot: D-AG, cleared to land runway 26R
Po dosažení FOXTROT 2 je nutné obdržet další povolení (ke vstupu do letištního okruhu). Pokud toto nedostaneme, je nutné postupovat podle mapy (většinou začít vyčkávat v definovaném obrazci nad posledním bodem příletové tratě). Tohle ale vatsim pilot provede velice zřídka, proto se ATC snaží převzít iniciativu a pokud nemohou udělit povolení k pokračování do okruhu, udělují automaticky jiný pokyn (vyčkávání).
TWR: D-AG, warten Sie nördlich des Platzes
TWR: D-AG, hold north of the field
Pro Jazykovékoutkisty: V němčině se WARTEN používá pro vyčkávání ve vzduchu (warten Sie über Foxtrot 2) a HALTEN pro vyčkávání na zemí (halten Sie vor Piste 33).
TWR: D-AG, warten sie über FOXTROT 1
TWR: D-AG, hold over FOXTROT 1
Další možné pokyny které je můžete zaslechnout.:
- proveďte levou 360 (tzn. na místě kde právě jste byste měli provést plnou 360, která by měla trvat přesně 2 minuty, řídící počítá s tím, že za 2 minuty budete v původním kurzu automaticky pokračovat)
TWR: D-AG, machen Sie Vollkreis links
TWR: D-AG, make a left threesixty
- úplav: Protože pro VFR se z důvodu úplavu za předcházejícím letadlem žádné rozestupy nezajišťují (za rozestup zodpovídá pilot VFR letadla), můžete zaslechnout následující informaci.:
TWR: D-AG, Vorsicht Wirbelschleppen von gerade gelandeter Boeing 737
nebo
TWR: D-AG, Vorsicht Wirbelschleppen von Boeing 737 im kurzen Endanflug
TWR: D-AG, caution wake turbulence from just landed Boeing 737
nebo
TWR: D-AG, caution wake turbulence from Boeing 737 on short final
Tuto informaci ATC obvykle vydá ATC ještě v době, kdy se nacházíte v poloze po větru, aby jste jako pilot měli vůbec možnost jak si potřebný rozestup zajistit (protáhnout si polohu po větru).
- delší vyčkávání (například z důvodu více IFR příletů zasebou). Kroužíte dokud ATC nevydá pokyn k ukončení vyčkávání nebo dokud vám nedojde palivo.
TWR: D-AG, kreisen Sie links
TWR: D-AG, orbit left
[...]
TWR: D-AG, setzen Sie Anflug fort
TWR: D-AG, continue approach
- zkrácení okruhu (na finále je přílet, je ale ještě daleko a je šance vás před něj nacpat)
TWR: D-AG, können Sie kurzen Anflug akzeptieren?
Pilot: D-AG, positiv
TWR: D-AG, machen Sie kurzen Anflug, (Wind xxx, Landung frei...)
TWR: D-AG, can you accept a short approach?
Pilot: D-AG, affirm
TWR: D-AG, make a short approach, (wind xxx, cleared to land...)
Pilot je ale ten, kdo zodpovídá za bezpečnost letu, pokud tedy nechce provádět divoké přiblížení ve stresu, má právo toto odmítnout. Na druhou stranu ATC předpokládá, že pokud toto odkýváte, nebudete se zbytečně srát a blokovat finále a dráhu.
- protažení okruhu (po větru) (například na finále je IFR letadlo a z nějakého důvodu není vhodné nechat vás kroužit v současné poloze, řídící tedy vydá pokyn pokračujte po větru, vyčkejte pro base):
TWR: D-AG, verlängern Sie rechten Gegenanflug, warten Sie auf rechten
Queranflug
[...]
TWR: D-AG, setzen Sie Anflug fort, (Vorsicht Wirbelschleppen von...)
TWR: D-AG, extend right downwind, standby for base
[...]
TWR: D-AG, continue approach, (caution wake turbulence from...)
- přehození odpovědnosti za pořadí na pilota (pilot by se měl ujistit, že bezpečně identifikoval a vidí provoz který má dle vlastního uvážení (úplav) následovat!)
TWR: D-AG, Nummer zwo, folgen Sie Boeing 737 im 5 Meilen Endanflug,
Vorsicht Wirbelschleppen
TWR: D-AG, Number two, follow Boeing 737 on 5 miles final, caution wake
turbulence
(frazeo pro neřízené letiště následuje)
