- 05 kvě 2011, 12:07
#82586
Včera se objevilo několik letadel, jejichž piloti opět naprosto netušili nic o rychlostních omezeních a způsobech klesání. Pro zajímavost uvádím.:
1. jaké rychlosti pilot udržuje při přiblížení na pražská letiště.:
2.22.3.2 Přiblížení
2.22.3.2.1 Rychlostní omezení
Pokud ATC nestanoví jinak, jsou velitelé letadel provádějící
přiblížení na letiště LKPR, LKVO a LKKB povinni dodržovat
následující rychlostní omezení:
1) MAX 250 KT IAS v bodě SLP1.
2) MAX 250 KT IAS ve vzdálenosti 28 DME OKL pro letadla
letící mimo STAR.
3) MAX 220 KT IAS v bodě SLP2, nebo
– v případě radarového vektorování v poloze před
poslední zatáčkou,
– v případě přímého přiblížení ve vzdálenosti přibližně
15 NM od THR
4) Není-li pilot schopen dodržet omezení rychlosti, musí toto
okamžitě ohlásit službě řízení.
Velitelé letadel provádějící přiblížení na letiště LKPR jsou
kromě postupu uvedeného výše povinni rovněž dodržovat
následující rychlostní omezení, pokud ATC nestanoví jinak:
1) Velitelé letadel jsou žádáni, aby od SLP 2 (v případě
radarového vektorování v poloze před poslední zatáčkou,
nebo v případě přímého přiblížení ve vzdálenosti 15 NM
od THR) udržovali rychlost 220 KT IAS, pokud není z
výkonnostních důvodů nutná vyšší rychlost umožňující let
letadla v čisté konfiguraci. Tato rychlost by měla být
dodržována do vzdálenosti 12 NM od THR.
2) V následující části přiblížení do vzdálenosti 4 NM od THR
by měla být rychlost postupně snižována na 160 KT IAS s
maximálně středním nastavením klapek a zasunutým
podvozkem.
3) Není-li pilot schopen dodržet omezení rychlosti, musí toto
okamžitě ohlásit službě řízení.
2. teorie rychlosti klesání (vertical speed) vs. uletěná vzdálenost:
- pokud potřebuji rychle klesat na co nejkratší vzdálenosti (úhel klesání - typicky jsem na přiblížení moc vysoko), potřebuju dosáhnout co nejvyššího úhlu klesání. Tzn. nejprve musím letadlo zpomalit (v horizontálním letu nebo za mírného klesání 500-1000 ft/min) a teprve následně začít klesat. Rychlost klesání (vertical speed) bude nižší a klesat budu déle (čas) ale letadlo za dobu klesání uletí kratší vzdálenost a stihnu tak vyklesat pro přiblížení. Naopak nastavením LVL CHANGE (u Autobůsu OP DESCENT) a natočením vysoké rychlosti letu (SPEED) sice dosáhnu lepší hodnoty klesání (rate of descent / vertical speed) ale díky dopředné rychlosti letadlo za tu dobu uletí delší vzdálenost (typicky při problému s přetlakováním letadla, kdy každá vteřina hraje roli). Dostane se tak níže sice dříve ale o kilometry dále než bylo potřeba.
Toto má analogii při stoupání, kde se obecně rozlišují dvě hodnoty, best angle of climb a best rate of climb. Při první hodnotě sice stoupám pomaleji (zamýšlené hladiny dosáhnu později) ale uletím kratší vzdálenost (stoupám pod větším úhlem) a při druhé hodnotě dosáhnu zamýšlené hladiny dříve (mám větší rate of climb / vertical speed) ale letadlo při tom urazí výrazně větší vzdálenost.
Za klesání je vždy zodpovědný pilot! Při pokynu ATC klesejte do, stoupejte do musí letadlo zahájit okamžitě klesání / stoupání a hodnota vertical speed musí být vyšší než 500 ft/min. Tzn. musí skutečně docházet ke změně výšky.
P.S. Když už musím klesat (na přiblížení), není ostudou vytáhnout speed braky. Palivo jsem už tak jako tak spálil zbytečně, když jsem nezačal klesat dříve, takže dalším \"plachtěním\" jen zůstávám ve vzduchu ještě déle než je potřeba a palím tak neekonomicky ještě další a další palivo. Tzn. když už jsem vysoko, je ekonomičtější letět kratší trať (*) byť za intenzivního brždění a být dříve na zemi, než plachtit v čisté konfiguraci co to jde a být kuli tomu ve vzduchu déle. (* pokud to okolní provoz a ATC umožní)
3. pokyny ATC:
- pokud dostanu nějaký pokyn kterému nerozumím nebo jej nechápu musím obratem toto s ATC objasnit. To nejhorší je pokyn odkývat a pak neudělat nic nebo něco úplně jiného. Pokud něco odkývám a pak zjistím, že vlastně nevím co se po mě chce nebo že to nejsem schopen splnit, opět musím obratem informovat ATC a dohodnout něco jiného
- pokud dostanu zkratku nebo vektor (PROCEED DIRECT TO, TURN LEFT HEADING XZ), pak ATC očekává že tam obratem poletíte! Pokud to z jakéhokoliv důvodu nejde (je tam bouřka, jiné letadlo, nejde mi to naprogramovat v FMC), je nutné obratem informovat ATC a nikoliv dělat mrtvého brouka a letět dál po původní trati.
