- 09 lis 2009, 10:54
#58214
Dovolilo bych si naosat nějaký pilotní debrífing, který je určen jen k tomu, aby se příště omezily velké nerealističnosti, ne k tomu, aby se rozebírala jednotlivá EMG chování letadel. Akce sloužila k treningu ATC, což se myslím podařilo a ATC o tom vedou rozsáhlo a kvalitní diskusi.
a) Holdování vs. diverse.
Pokud dojde k tomu, že na letišti příletu je vyhlášeno EMG a letiště je a tuto zavřeno, tak jsou 2 možnosti , co s vámi ATC udělá: buď vás nechá holdovat a nebo nabídne divert. Většina pilotů na VATSIMU má tendenci odmítat diversi, protože buď se bojí nebo proto, že se mu nezapočte let. Ten druhý argument je ale zcela nesmyslný a systémy validace letů by měly diversi považovat za dokončený let a podle mne i přidávat významný bonus v případném hodnocení pilota za toto. V situaci, co se simulovala, prakticky většina provozu, ať už EMG nebo jen kolemletícího, měla divertovat a ne se tam motat a snažit se přistát na LKPR ať to stojí, co to stojí. Není zde nutné použít předvyplněné diversní letiště v FPL, ale lze akceptovat i alternativy nabídnuté by ATC (mělo být nabídnuty i LKVO - nebyly - chyba ATC) a nebo tyto vyžádány od pilota - chyba pilota. Je prostě potřeba hledat všemožná řešení a ne pouze tupě holdovat.
Pro holdování platí pravidla jako obvykle, je nutné zde striktně dodržet hlavně prostor, ve kterém se holduje. Tj. pokud dostanete nad RASIM pravý, musíte točit od dráhy, byť jakkoliv blbě. ETHATU - naopak to samé.
Další poznatek je, že čím výše, tím lépe. obecně holdy do 5000ft jsou nevýhodou pro vás i řídící a je dobré autoamticky žádat výše, resp. vůbec nesetupovat níže. Holdy lze v pohodě nad FL100, cokoliv výše je z pohledu vytrvalosti lepší než cokoliv níže.
b) Co znamená pilnost a co nebezpečí ?.
ba) Pilnost, v radiu označená PAN PAN PAN, znamená, že potřebujete rychle něco řešit, ale nikoliv bezprostřední nebezpečí. Typicky jde o nějaké zdravotní potíže na palubě nebo blížící se nedostatek paliva (vychází to \"akorát\" na zálohu). Tuto stav ohlásíte slovem PAN PAN PAN a vaši volačkou. Pokud stav trvá, používáte před každou zprávou před volačkou slovo PAN. U totoho stavu se nesděluje žádné počet osob, palivo ani žádost o assistenci ve tvaru local standby nebo full emergency, pokud to není nezbytné (u PAN PAN MEDICAL je např. jasné, že budete žádat doktora k letadlu). Ale obecně PAN PAN zpráva jen zaručí , že vaše letadlo bude handlováno přednostně - na zemi vám ale není poskytována žádná speciální péče ve tvaru výjezdu hasičů apod.. O toto musíte požádat zvlášť.
bb) Tíseň, v radiu MAY DAY MAY DAY MAY DAY je již nouzový signál, který znamená, že vašemu letadlu nebo posádce hrozí nebezpečí a máte nárok na plný servis jak ze starny ATC, tak ze strany dalších bezpečnostních složek (hasiči, armáda, záchranka,..). Obecný postup je, že jako první oznámíte zprávu MAY DAY .., volačku, a sdělíte co nejstručněji, že je nějaký problém. Jako první věc se pak snažíte vyřešit ten problém dle vašich postupů. ATC počká. Až se to stabilisuje, tak zavoláte ATC a sdělíte co chcete dělat a co potřebujete ve vzduchu - tj. hlavně kam letíte (cílové letiště, nemusí být shodné s FPL !!!) , zda chcete vektorovat, klesat, stoupat, apod.. Teprve pak sdělíte ATC jaký druh pozemní assistence žádáte - to je to \"local standby\" a nebo \"full emergency\" a on podle toho zalarmuje co potřeba.
Obecně při local standby jdete jako první (před vámi může přistát provoz co je na finale) a po vás může jít další provoz, byť s větším rozstupem. Proto local standby je, když můžete, resp. je pravděpodobné, že budete moci, pojíždět. Typicky jde o výpadky jednoho z mnoha motorů, medicální potíže, dekomprese, rozbitá okénka, rvačka napalubě, apod. Vše, co zavání strukturální damagí je již full emg, protože nikdo neví, co z letadla zbyde a provoz, který jde za vámi by mohl sedat na šrotiště. Pokud požádáte o full emg, zastaví toto celý provoz za vámi do odvolání a současně zalarmuje všechny dostupné záchranné složky - jak popsáno v daném letišti v AIPu.
Potom se vás ATC zeptá na počet osob na palubě (POB, tj. všichni lidi, vč, posádky, cestujících a i černých pasažerů, nerozlišuje se), hmotnost paliva na palubě (udává se v kg!!!!) a případné nebezpečné věci, které se určují kodem (to máte mít v nákladovém listu (nebojaksetojmenuje), př.: \"Máme tu ... 3krát A324\" --> všichni utečou).
To je celé.
Základní věc je, že ty dvě fráze \"local standby\" a \"full emergency\" v podstatě udávají činnost na vašem cílovém letišti, ne činnost ATC nebo činnost vaši. Vy prostě řešíte situaci a podle vývoje chcete bud to nebo ono - požadavky na assistenci lze libolně měnit Obama směry.
c) Holding a znovuotevření letiště: pokud se rozhodnete pro holding (což podle mne je spíše horší rozhodnutí), je potřeba počítat s tím, že :
ca) pokud je vyhlášeno local standby nebo jen PAN PAN signál, holdujete kvuli přednosti jiného letadla, tak toto může být kdykoliv změněno na full emg, neboli zavření celého letiště a holdování se tímto protahne;
cb) při zavření celého letiště (fullemg) se čeká postupně na :
cba) přistání EMG letadla,
cbb) jeho odklizení - odtažení z drahy,
cbc) inspekci dráhy po emg, čili vozítko s maníkem projede dráhu, zda nejsou zbytky.
Celé tuto může trvat od 10 min nahoru, čili to je zcela minimální doba pro holding + doba než EMG letadlo před vámi sedne. Nelze tedy počítat s tím, že letadlo sedne a vy jdete na přistání, jak se stalo v středu (chybně ze strany ATC).
d) Divert:
je podle mne často nejlepší rozhodnutí. Platí jak pro případ, že vy jste EMG letadlo tak i pro případ, že na vašem cílovém letišti je EMG stav. Pokud jste EMG, ve většine případů lze doletět na jiné letiště a to i s jedním motorem (je tam 1 hodina letu). Divertní letiště se vybere podle buď FPL a nebo spíše podle toho, jakou má letiště kategorii pro záchranné složky (see AIP), tj. kolik a jak rychle vám může být poskytnuta pomoc. Obecně v ČR bych odhadl, že to je v pořadí podle kvality dolů: LKPR, LKMT, LKTB, LKPD, LKKV, jiné. (Čili určitě ne LKKV jako první.) Dalším pravidlem je zohlednění počasí. Znovu opakuji, že let na diversní letiště je většinu správným rozhodnutím i v případě poškozeného letadla i v případě uzavřeného cílového letiště.
Žádám proto operátory (CSAv, TVS, ESK, FFR, PGU, CCG), aby toto zohlednily ve svých postupech.
a) Holdování vs. diverse.
Pokud dojde k tomu, že na letišti příletu je vyhlášeno EMG a letiště je a tuto zavřeno, tak jsou 2 možnosti , co s vámi ATC udělá: buď vás nechá holdovat a nebo nabídne divert. Většina pilotů na VATSIMU má tendenci odmítat diversi, protože buď se bojí nebo proto, že se mu nezapočte let. Ten druhý argument je ale zcela nesmyslný a systémy validace letů by měly diversi považovat za dokončený let a podle mne i přidávat významný bonus v případném hodnocení pilota za toto. V situaci, co se simulovala, prakticky většina provozu, ať už EMG nebo jen kolemletícího, měla divertovat a ne se tam motat a snažit se přistát na LKPR ať to stojí, co to stojí. Není zde nutné použít předvyplněné diversní letiště v FPL, ale lze akceptovat i alternativy nabídnuté by ATC (mělo být nabídnuty i LKVO - nebyly - chyba ATC) a nebo tyto vyžádány od pilota - chyba pilota. Je prostě potřeba hledat všemožná řešení a ne pouze tupě holdovat.
Pro holdování platí pravidla jako obvykle, je nutné zde striktně dodržet hlavně prostor, ve kterém se holduje. Tj. pokud dostanete nad RASIM pravý, musíte točit od dráhy, byť jakkoliv blbě. ETHATU - naopak to samé.
Další poznatek je, že čím výše, tím lépe. obecně holdy do 5000ft jsou nevýhodou pro vás i řídící a je dobré autoamticky žádat výše, resp. vůbec nesetupovat níže. Holdy lze v pohodě nad FL100, cokoliv výše je z pohledu vytrvalosti lepší než cokoliv níže.
b) Co znamená pilnost a co nebezpečí ?.
ba) Pilnost, v radiu označená PAN PAN PAN, znamená, že potřebujete rychle něco řešit, ale nikoliv bezprostřední nebezpečí. Typicky jde o nějaké zdravotní potíže na palubě nebo blížící se nedostatek paliva (vychází to \"akorát\" na zálohu). Tuto stav ohlásíte slovem PAN PAN PAN a vaši volačkou. Pokud stav trvá, používáte před každou zprávou před volačkou slovo PAN. U totoho stavu se nesděluje žádné počet osob, palivo ani žádost o assistenci ve tvaru local standby nebo full emergency, pokud to není nezbytné (u PAN PAN MEDICAL je např. jasné, že budete žádat doktora k letadlu). Ale obecně PAN PAN zpráva jen zaručí , že vaše letadlo bude handlováno přednostně - na zemi vám ale není poskytována žádná speciální péče ve tvaru výjezdu hasičů apod.. O toto musíte požádat zvlášť.
bb) Tíseň, v radiu MAY DAY MAY DAY MAY DAY je již nouzový signál, který znamená, že vašemu letadlu nebo posádce hrozí nebezpečí a máte nárok na plný servis jak ze starny ATC, tak ze strany dalších bezpečnostních složek (hasiči, armáda, záchranka,..). Obecný postup je, že jako první oznámíte zprávu MAY DAY .., volačku, a sdělíte co nejstručněji, že je nějaký problém. Jako první věc se pak snažíte vyřešit ten problém dle vašich postupů. ATC počká. Až se to stabilisuje, tak zavoláte ATC a sdělíte co chcete dělat a co potřebujete ve vzduchu - tj. hlavně kam letíte (cílové letiště, nemusí být shodné s FPL !!!) , zda chcete vektorovat, klesat, stoupat, apod.. Teprve pak sdělíte ATC jaký druh pozemní assistence žádáte - to je to \"local standby\" a nebo \"full emergency\" a on podle toho zalarmuje co potřeba.
Obecně při local standby jdete jako první (před vámi může přistát provoz co je na finale) a po vás může jít další provoz, byť s větším rozstupem. Proto local standby je, když můžete, resp. je pravděpodobné, že budete moci, pojíždět. Typicky jde o výpadky jednoho z mnoha motorů, medicální potíže, dekomprese, rozbitá okénka, rvačka napalubě, apod. Vše, co zavání strukturální damagí je již full emg, protože nikdo neví, co z letadla zbyde a provoz, který jde za vámi by mohl sedat na šrotiště. Pokud požádáte o full emg, zastaví toto celý provoz za vámi do odvolání a současně zalarmuje všechny dostupné záchranné složky - jak popsáno v daném letišti v AIPu.
Potom se vás ATC zeptá na počet osob na palubě (POB, tj. všichni lidi, vč, posádky, cestujících a i černých pasažerů, nerozlišuje se), hmotnost paliva na palubě (udává se v kg!!!!) a případné nebezpečné věci, které se určují kodem (to máte mít v nákladovém listu (nebojaksetojmenuje), př.: \"Máme tu ... 3krát A324\" --> všichni utečou).
To je celé.
Základní věc je, že ty dvě fráze \"local standby\" a \"full emergency\" v podstatě udávají činnost na vašem cílovém letišti, ne činnost ATC nebo činnost vaši. Vy prostě řešíte situaci a podle vývoje chcete bud to nebo ono - požadavky na assistenci lze libolně měnit Obama směry.
c) Holding a znovuotevření letiště: pokud se rozhodnete pro holding (což podle mne je spíše horší rozhodnutí), je potřeba počítat s tím, že :
ca) pokud je vyhlášeno local standby nebo jen PAN PAN signál, holdujete kvuli přednosti jiného letadla, tak toto může být kdykoliv změněno na full emg, neboli zavření celého letiště a holdování se tímto protahne;
cb) při zavření celého letiště (fullemg) se čeká postupně na :
cba) přistání EMG letadla,
cbb) jeho odklizení - odtažení z drahy,
cbc) inspekci dráhy po emg, čili vozítko s maníkem projede dráhu, zda nejsou zbytky.
Celé tuto může trvat od 10 min nahoru, čili to je zcela minimální doba pro holding + doba než EMG letadlo před vámi sedne. Nelze tedy počítat s tím, že letadlo sedne a vy jdete na přistání, jak se stalo v středu (chybně ze strany ATC).
d) Divert:
je podle mne často nejlepší rozhodnutí. Platí jak pro případ, že vy jste EMG letadlo tak i pro případ, že na vašem cílovém letišti je EMG stav. Pokud jste EMG, ve většine případů lze doletět na jiné letiště a to i s jedním motorem (je tam 1 hodina letu). Divertní letiště se vybere podle buď FPL a nebo spíše podle toho, jakou má letiště kategorii pro záchranné složky (see AIP), tj. kolik a jak rychle vám může být poskytnuta pomoc. Obecně v ČR bych odhadl, že to je v pořadí podle kvality dolů: LKPR, LKMT, LKTB, LKPD, LKKV, jiné. (Čili určitě ne LKKV jako první.) Dalším pravidlem je zohlednění počasí. Znovu opakuji, že let na diversní letiště je většinu správným rozhodnutím i v případě poškozeného letadla i v případě uzavřeného cílového letiště.
Žádám proto operátory (CSAv, TVS, ESK, FFR, PGU, CCG), aby toto zohlednily ve svých postupech.
PavelS
VACC CZ
VACC CZ