VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Informace o sletech a akcích u nás a v zahraničí, briefingy i debriefingy. / Fly-ins and events
#57629
No klíďo i sólo bez vedoucího skupiny, prostě si do panel.cfg dopíšu sedm řádek.
Jako návod pro ostatní:

[windowxx]
BACKGROUND_COLOR=0,0,0
size_mm=208,129
position=8
visible=0
ident=RADIO_STACK_PANEL
gauge00=Handheld_Radio!radio,0,0

kde xx je číslo, kterým se kombinací shift+xx otevře panel radia

Samotný odpovídač je snad implementován ve Squawkboxu, kde ho nastavíte příkazem např. \".x 7000\"
ale stejně se mi to nějak v tom A-14 nechce líbit ;)

Bohužel myslím, že rádio musí bejt, ale pokud se nepletu, tak někde bylo psáno, že na Vatsimu v podstatě lze letět bez odpovídače, pak platí jako v reálu vyhýbat se CTRkům. Což by zřejmě při odletu z CTR LZIB a příletu do CTR LKKB moh bejt zásadní problém...
#57631
[quote="jam"]Ještě dotaz na generalitu: Historická letadla - jak s rádiem a odpovídačem?[/quote]

a) Let bez odpovídače je možný. Musí se jen do FL55 (nehrozí) a odpovídač ve SB/FSInn se dává do polohy Standby !!
Problémem je odlet z LKKB/LKPR/LKVO, kde by mělo být letadlo doprovozeno odpovídačemvybaveným letounem na hranici CTR, nebo by muselo předem požádat skupinu PRAHA_ZEM o vyjimku a dočasné omezení ostatního provozu k odstarnění konfliktů. V Bratislavě si myslím, že hustota provozu je beztak mizivá a problém není třeba řešit :)

b) Let bez radia. Jako to je hardcore. Jen nevím, zda to pak vůbec má smysl, to letět na VATSIMu :) Obecně nicméně souhlas pro 1 let LKKB-LZBV i obratno.
#57632
Informaci přijal, přenosnou radiostanici beru do kapsy zatepleného leteckého overalu, náhlavní soupravu zašila manželka do kožené letecké kukly.
Odpovídač nechávám na zemi, SB zůstane STB, budu kličkovat mimo CTR a před LKKB požádám o výjimku nebo o doprovod ;)
#57633
Ještě aby nedošlo k ne-dorozumění:

bez odpovídače se může do CTR/TMA. Výjimku tvoří Praha CTR/TMA, ale jinak se do CTR/TMAek může. Pro VATSIM i reál platí samozřejmě povinnost se ohlásit před vstupem a ohlásit že \"bez odpovídače\", ale obecně zakázáno to není. Podstatnější je omezení držet se pod FL60, protože ATC (na VATSIMu) vidí vaši polohu, ale bez odpovídače nevidí Vaši výšku, tudíž spoléhá na to, že jste pod FL60.

Aby to nebylo tak prosté, tak pilot by měl umět ohandlovat výškometr tak, že při letu v CTR/TMA (ATZ) nastaví dané QNH, mimo CTR/TMA(ATZ) nastaví oblastní QNH a mimo TMA nad 5000ft altitude (čili bez odpovidače od 5000ft do FL059) nastaví 1013hPa.
#57640
Může i začátečník? :-(

Ten non-RNAV let se letí přes BODAL, nebo nikoliv? Mé chabé znalosti let. navigace mi říkají, že by se mělo letět přímo od VORu k VORu.

Dálepak mám problém s plánováním tratě od BNO dál - mapka tam končí. Zřejmě budu potřebovat SK mapu. Stojí tam \"soon\", tzn. kdy? :-) Vůbec to totiž zde nemůžu najít: http://usa-w.vatsim.net/charts/#Europe

A informace k VFR letu \"níže\" - kde přesně?
#57643
Leť VFR, to je napínavější ;)
Informace k VFR jsou v příspěvku PavlaS o světelných majácích na trati.
Ale seděl jsem dneska nad ICAOvkou a přeci jen si traťové body trochu upravím a poletím podle větších sídel. Např. Žandov u Ulířských Janovic bych asi nedal, ale Uhlířské Janovice snad trefím. Stejně tak místo Škvorce rovnou naletím vstupní/výstupní bod LKKB Úvaly.
A kdybys totálně zakufroval, chytneš se dálnice D1 a nemůžeš zabloudit ;)
#57646
lzap píše:Může i začátečník? :-(

Ten non-RNAV let se letí přes BODAL, nebo nikoliv? Mé chabé znalosti let. navigace mi říkají, že by se mělo letět přímo od VORu k VORu.
No to právě jsou chabé vědomosti - BODAL pochopitelně je NON-RNAV a lze jej trefit.
Prosím, nezaměňujte FSkový systém "VOR to VOR" (zcela nerealistické) s reálné NON-RNAV.
Více k problému ve Škola pilotů a Hledej.

Dálepak mám problém s plánováním tratě od BNO dál - mapka tam končí. Zřejmě budu potřebovat SK mapu. Stojí tam "soon", tzn. kdy? :-) Vůbec to totiž zde nemůžu najít: http://usa-w.vatsim.net/charts/#Europe

A informace k VFR letu "níže" - kde přesně?
Mapky SK by mělo dodat VACC SK (neexistuje), jinak pořešíme během zítřka (ke stažení). Jinak tam se letí po BNO prakticky po radiálu R-131 a to se naletí ODNEM a po něm bych pokračoval DCT OKR, což už musí ukázat SK-mapka.

Jinak s tím VFR nevím, nevím - pokud nemáš ICAOVku nebo nějaký atlas, tak s tím moc nepomůžeme.

Jinak i větší borci postupjí tak že si tu trať proletí offline nejprve, protože pak už vědí co se dá čekat. tento postup je obecně správný a vysoce doporučený, málokdo si troufne na novou trať v onlinu rovnou, určitě nedoporučuju začátečníkům.

Event určitě není určen pro začátečníky, ale nijak to neomezujeme, hlavně nelze dopředu odhadnout, co označuješ slovem "začátečník", takže bych toto řešil až s DEL při odletu.
#57662
Byly doplněny mapy LZ...
Odkaz v původním příspěvku.

Abychom si to ujasnili, tak pro event jsou doporučeny tyto varianty letů:

a) LKPR - LZIB a opačně, RNAV - dle běžných pravidel, mapy obvyklé,
b) LKKB - LZIB a opačně, RNAV - jako první/poslední traťový bod z LKKB se použije BODAL,
c) LKVO - LZIB a opačně, RNAV - jako první/poslední traťový bod z LKKB se použije BODAL,
d) LKKB - LZIB a opačně, NON RNAv - trať viz výše, max FL230/240
e) LKKB - LZIB a opačně, VFR - trat viz výše (majaci), max FL095, bez transpoderu max FL055
f) LKKB - LZVB a opačně, VFR - trat viz výše (majaci, a via OKR NDB), max. FL095, bez transp. FL055
g) LKLT - LZXX a opačně, VFR - trat viz výše (majaci a via OKR NDB), max. FL095, bez transp. FL055.

Prosím přizpůsobte letdalo typu letu a hlavně letišti odletu a příletu !!!

ATC:
LKPR_GND - obsluhuje vydání povolení a pohyb na TWY na LKPR
LKPR_TWR - obsluhuje Ruzyni, RWYs + CTR, vč. VFR**
LKVO_TWR - obsluhuje Kbely a Vodochodi a vykonává AFIS na LKLT, LKSZ, LKTO, LKRO, LKBE
LKPR_APP - obsluhuje vše v TMA Praha
LKAA_CTR - obsluhuje vše na sever a západ od LKPR (BALTU-DOBEN-LOMKI-HOLAN-LALUK-DEKOV-OKX-GOSEK)
LKAA_E_CTR - obsluhuje vše na trati LKPR Group - LZIB Group*
LZBB_CTR - obsluhuje LZBB
LZIB_APP - obsluhuje LZIB TMA, čili i VFR do Vainor
LZIB_TWR - obsluhuje LZIB

* LKPR Group jsou výše jmenovaná letiště, která budou servisována TWR / AFIS a které jsou \"součástí\" eventu. LZIB Group jsou Štefánik a Vainory.
** pokud bude provoz massivní, tak LKPR_TWR bude omezovat VFR provoz na Ruzyni a odklánět je na okolní letiště VFR , tj. Letňani, Točná, Sazenná, Roudnice, Benešov.

Je možný přechod z letu IFR na let VFR (označit požadavek v FPL), především pro dosažení letiště Vajnory.
Pro NON-RNAV letadla je maximální výška při přeletu hranic FL095, tj. bude dodrženo reálné pravidlo pro non-rnmav překročení hranice.

Prosím zajistěte si mapy a další materiály, především koho jak kdy volat, je poměrně hodně ATC na krátkou trat.

Věříme v rekordní účast, obsazení ATC je na úrovni Prague Real Ops Eventu !!

Začátek Eventu je stanoven na 19:30, obsazení bude cca od 19:00+ .
#57675
Len pre doplnenie:

1. Letisko Vajnory ICAO: LZVB
2. Ak sa poleti VFR z Kbel, ktore vst/vyst body sa pouziju? Je to samostatne MCTR, nejak som nenasiel zoznam.
3. No pocasie nam asi priat nebude, co s tym? Vypneme pocasie?

Predpoklad mojho VFR FPL:

(odl.bod LKKB) - RICANY (max 3000, TMA, popr podla potreby) - VLASIM (min 1000 max 7500, TMA) - cca D1 na JIHLAVA - KRIZANOV - bud VYSKOV (vyhnut sa LKTB) alebo travers cez LKTB CTR s povolenim (N-W/S), pozor na TMAI Brno uz min 1000ft - KYJOV - ODNEM (vyst. bod z republiky LZIB APP) - SENICA - SMOLENICE - PEZINOK

Samozrejme pozor na TRA, TSA, ...
Tymto by som este rad doplnil link ktory kedysi dal PavelS a ktory rad vyuzivam doteraz:

http://aisview.rlp.cz/

Pravdepodobne naplanujem aj spatne takto, po prelete do Vajnor popr zmenim podla situacie pocas letu. Predpokladane lietadlo Z43/L200.
#57678
Vstupní/výstupní body ze Kbel jsem našel v leteckým atlasu (z roku 2005 - doufám, že nebyla změna ;))
Kolovraty u Říčan
Úvaly
Přerov nad Labem
Lysá nad Labem
Brandýs

z poslechu reálné komunikace ze scanneru jsem si všimnul, že se často lítá i přes Průhonice, i když v mapě označený nejsou, ale asi se dobře hledaj podle D1

Můj plánek na VFR LZVB -LKKB (zkusím nebejt zbabělec a zkusím neletět podle dálnice) :) :
LZVB (odlet dá LZIB_APP?)
- 6NM, 30° -
Pezinok
- 21NM, 329° -
Moravský sv. Ján
- 8NM, 350° -
Lanžhot
- 16NM, 323° -
Hustopeče (volat LKAA_E_CTR, zkusím domluvit, že poletím těsně po hraně CTR, snad mě pustí;)
- 7NM, 320° -
Židlochovice
- 6NM, 318° -
Ořechov
- 6NM, 335° -
Grand Prix Brno (okruh je hezky vidět)
- 16NM, 305° -
LKKA
- 19NM, 313° -
LKPI
- 26NM, 303° -
LKZB
- 7NM, 308° -
Uhlířské Janovice
- 17NM, 312° -
Úvaly
- 8NM, 290° -
LKKB (LKVO_TWR)

letím Aero A-14 L-BARI :)

Počasí nevypínám, jak tady bylo uvedeno od historiků - počasí rozhodovalo o tom, kam se doletí ;)
HDG si radši změřte sami, berte mě s rezervou ;)
#57680
jako výstupní/vstupní bod pro Gbely bych navrhl použít Průhonice (pro navazující dálenici D1) a Úvaly (složnější navigace pak), většina civilnějšího provozu jde tamtudy. Průhonice se současně použije pro přílety VFR do Letňan a Vodochod, tj pro průlet CTR Gbely.

Není to - sakra - heading, je to track, čili to, co naměříte na mapě. To se pak opraví o snos - vitr z boku. U pomalých letadel může být významné.
#57683
[quote="PavelS"]... Není to - sakra - heading, je to track, čili to, co naměříte na mapě. To se pak opraví o snos - vitr z boku. U pomalých letadel může být významné.[/quote]

Ano, tak jsem to myslel, jen jsem se blbě vyjádřil...
Mělo to být takhle: "HDG si určete sami" případně "Traťové úhly zeměpisné si pro jistotu zkontolujte a pak podle větru určete traťové úhly opravené"
Je to tak již správně, náčelníku? ;)
#57686
[quote="jam"][quote="PavelS"]... Není to - sakra - heading, je to track, čili to, co naměříte na mapě. To se pak opraví o snos - vitr z boku. U pomalých letadel může být významné.[/quote]

Ano, tak jsem to myslel, jen jsem se blbě vyjádřil... Dyk přece ještě nevíme jakej bude vííítr ;)[/quote]

Jaká bude vypočítaná traťová rychlost?
#57688
Jo a už jsem tady někdy jednou doporučoval tenhle prográmek: http://www.mapell.cz/nav98.htm
Když si do databáze doplníte potřebné traťové body, rovnou si tisknete nav. štítek.
Akorát stejnak si úhly změřím předem v mapě a až pak to nasypu do databáze. Líp si tu trať zapamatuju.
#57694
Pri VFR letoch na letisko LZVB - Vajnory sa bude používať ako vstupno/výstupný bod Pezinok. Je určený z toho dôvodu, že v blízkosti letiska je pohorie, tak aby piloti pri prílete a odlete stačili vystúpať a vyklesať. Podľa predpovede počasia sa bude používať na prílety aj odlety dráha 22. Pri odlete pilot dostane príkaz na pravú zátačku a zaradenie sa do pravého okruhu dráhy 22, znova upozorňujem na pohorie v blízkosti. Doporučujem čo najrýchlejšie sa zaradiť do okruhu. V prípade niekoľkých príletov a odletov naraz, poprípade pri štarte lietadla z LZIB očakávajte možnosť vyčkávania nad Pezinkom. Letisko Vajnory bude riadiť LZIB_TWR - 118.30 . Lety od/po hranice s ČR od/po VFR bod Pezinok riadi LZIB_APP.
#57701
NAV98 má 9 bodů ;)
O možnoti rozšíření nevím, heslo jsem nehledal, já to řeším tak, že mám dva navigační štítky.
První končí LKKA a druhej na LKKA začíná :)