RWY insight
Jako znovu opakuji, že jsme - po dlouhé diskusi - přijali, že to není nutné a že to je výslovně v souladu s postupy. Jde typ. o situace, kdy :
a) pilot je daleko že dráhu nevidno, ale je CAVOK a pilot je znalý
b) pilot je blízko a je zády nebo bokem, takže nevidno - v tomto případě výslovně není správné potrvzovat rwy in sight, protože ji nevidí, i když všechny podmínky pro VIS jsou 100%ně splněné; čekání na potvrzení visuální reference s dráhou proces zdržuje, což prakticky vede k negaci přínosu visuálu jako takového (druhá variant je, že pilot zahlásí, že rwy in sight, i když ji nevidí, což je blbě ze stránky morální

.
Ještě k těm slzám: jako samozřejmě je možné , především z cvičných důvodů, dávat visuály tak, aby se následně letělo "po té slze" - detailnější popis níže.
Pozn.: Podobně handluji i provoz v ILSu, když je jasné, že pilot z nějakých důvodů nebude schopen správně klesat (konkrétně je nad GS) - v tom případě je řešení místo GA/MA , nabídnout visuál - pilot si za přistání zodpovídá sám, nemusí koukat na GS a nezdržuje. Toto doporučuji používat, protože to jednoznačně zrychluje provoz. V tom případě není visuál vůbec vázán na nějakou polohu, ale jde o to, že klesání z polohy nad GS na paprsek GS je postupy obvykle zakázán, zatímco klesat visuálně jakkoliv je obecně povolené, čili se tím přizpůsobuje legislativa realitě. Podobných případů je hodně a zkušení ATC-piloti by toto měli chápat a využívat toho.
Komická příhoda na závěr:
traduje se příhoda, kdy řídící z Jenče chtěl synkovi ukázat, jak vlastně ty letadla ve skutečnosti létají a využil k tomu, že jeli z Kladna do Prahy po dálnici, kde osa 24ky křižuje kolmo silnici na jánevím jedné míli - čili z dálnice vidíte jak z boku Boeing , jak se přibližuje a přelítaává pomalu dálnici. tak říká synkovi - a ted se dívej, tálmhle odtud (FAF24) se objeví ty letadla a postupně budou se blížit a přeletí tu silnici. Nic se neobjevopvalo, tak jeli pomalu a čekali. mezitím mu vysvětloval, že ty letadla letí před dráhou rovně a co tam ti piloti dělají. letadlo na ose žádné. Najednou se ozval rachot přímo nad autem a před nimi se , těsně před osou, vyloupla ATR na visuálu, co letětla ve 150m přímo nad dálnicí (kolmo nad dráhu) , načež to postavila na křídlo a ohnula do osy a sedla, to vše během cca 5 vteřin. Rodičovská autorita jednou provždy vymizela.
Visual.
Nicméně základní diskuse nebyla o těchto finesách, ale o naprosto základní věci, že visuál a VFR okruh je něco jiného.
Protože se o tom na začátku každého vlákna o visuálu píše, nasralo mne, že to není v povědomosti zcela automaticky.
