VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Informace o sletech a akcích u nás a v zahraničí, briefingy i debriefingy. / Fly-ins and events
#66444
[quote="Norman Ramsey Briggs"]Co, Pavle, nechápeš? Visual approach se neléta jako okruh?[/quote]

No to se fakt nelítá...Aspoň co já vim, tak někde před místem, kde tě ATC normálně povolí do ILS rwy XX ti v tutom případě dá povolení k visual approach rwy XX..
IFR lety přeci už z podstaty a principu nelítají přiblížení po okruhu..
Já nevim, že v tom hledáš pořád takový složitosti. Jednoduše dostanu visuál, potvrdim reference a letim co možná nejrychlejš na finále, přičemž čumim z vokna abych do něčeho nericnul :D
#66446
[quote="Norman Ramsey Briggs"]Co, Pavle, nechápeš? Visual approach se neléta jako okruh?[/quote]

Snížit hodnost o 1 stupeň.

Copak vy nikdo už nečtete školičku, Soldána, nebo naše cancy o tom všem ?

Jako moje původní poznámka mířila tam, že opravdu, je to jak píše kopcimek - požádáš o visual - ATC povolí - ty ohneš letadlo nejkratší cestou na finale dráhy, co Ti povolil - přeladíš na TWR - letíš - na finále se ohlásíš - dostaneš povolení - přistáváš. Povolení Vis Apch obvykle spočívá v povolení celé procedury pro dráhu XZ - v rámci té se podle obecnýxh předpisů hlásí finále, - ale povolení jen na finale je neobvyklé, dostáváš povoleno VIS APCH RWY XZ.

Nicméně Tvoje úvaha o okruhu to mírně rozhodila.

Není žádný letištní okruh, žádné přístroje, žádné slzy. Nesouhlasím, s tím, že pokud dostaneš visual, lze dělaty nějaké slzy - nelze, proč ? ATC stále zodpovídá za separaci s provozem, čili to znamená, že musí kvuli vaší slze vyčistit celé TMA ?
ATC počítá při udělení povolní s tím, že se poletíte co nejkratší cestou na finále a to bude, protože nemusíte dodržovat MRVY, z malé výšky, proto bude velmi krátké, nebo aspoň kratší než ostatní. Jakákoliv navíczatáčka vede ke zhoršení orientace, v FSce zvláště, proto nic nevymýšlet - zatočit co nejkratší cestou k prahu dráhy, klesat do 1000ft AGL v sektoru finále klesat dále bez omezení a co nejrychleji sednout. Přístroji si lze vypomoci, ale stále musíte mít hlavně refernci ze zemí a terenem - když se ztratíte, je to na vás, když se srazíte, taky, proto přístroje jen omezeně, vše "Head Up".
#66449
[quote="PavelS"][quote="Norman Ramsey Briggs"]Co, Pavle, nechápeš? Visual approach se neléta jako okruh?[/quote]

Snížit hodnost o 1 stupeň.

Copak vy nikdo už nečtete školičku, Soldána, nebo naše cancy o tom všem ?

Jako moje původní poznámka mířila tam, že opravdu, je to jak píše kopcimek - požádáš o visual - ATC povolí - ty ohneš letadlo nejkratší cestou na finale dráhy, co Ti povolil - přeladíš na TWR - letíš - na finále se ohlásíš - dostaneš povolení - přistáváš. Povolení Vis Apch obvykle spočívá v povolení celé procedury pro dráhu XZ - v rámci té se podle obecnýxh předpisů hlásí finále, - ale povolení jen na finale je neobvyklé, dostáváš povoleno VIS APCH RWY XZ.

Nicméně Tvoje úvaha o okruhu to mírně rozhodila.

Není žádný letištní okruh, žádné přístroje, žádné slzy. Nesouhlasím, s tím, že pokud dostaneš visual, lze dělaty nějaké slzy - nelze, proč ? ATC stále zodpovídá za separaci s provozem, čili to znamená, že musí kvuli vaší slze vyčistit celé TMA ?
ATC počítá při udělení povolní s tím, že se poletíte co nejkratší cestou na finále a to bude, protože nemusíte dodržovat MRVY, z malé výšky, proto bude velmi krátké, nebo aspoň kratší než ostatní. Jakákoliv navíczatáčka vede ke zhoršení orientace, v FSce zvláště, proto nic nevymýšlet - zatočit co nejkratší cestou k prahu dráhy, klesat do 1000ft AGL v sektoru finále klesat dále bez omezení a co nejrychleji sednout. Přístroji si lze vypomoci, ale stále musíte mít hlavně refernci ze zemí a terenem - když se ztratíte, je to na vás, když se srazíte, taky, proto přístroje jen omezeně, vše "Head Up".[/quote]


Mno.. Já bych to pojal takto..:
1) vizuál z iniciativy ATC - vzhledem k tomu, že IFR provádějící vizuální přiblížení zůstává pořád IFR provozem a jako k takovému je potřeba se k němu chovat (udržovat rozstupy), je třeba dobře rozmyslet, kam mašinu navektorovat. Obvykle se vektoruje na base leg, resp. kolmo k ose dráhy. Než se ale do těch míst začne vektorovat, musí mít ATC od posádky odsouhlaseno, že vizuální přiblížení bude akceptovat. Jakmile je mašina kolmo k ose dráhy, předá se jí info o poloze letiště doplněné dotazem: "report runway in sight". Jakmile posádka potvrdí dráhu v dohledu, povolí se jí vizuál a předává se na TWR.
2) vizuál z iniciativy PIC - platí v podstatě to stejné, co jsem napsal v bodě jedna, jen s tím rozdílem, že posádka znalá terénu kolem letiště si může o vizuál říct v jakémkoliv místě za předpokladu, že je schopna ze současné polohy letadlo spolehlivě svépomocně navést na finále dráhy pro přistání. "Ready for visual, runway in sight" je celkem běžnou frází. Je pravda, že ATC očekává, že letadlo se bude pohybovat po pokud možno co nejkratší trajektorii směrem k letišti, ale ATC má taky radar a vidí, jestli je letadlo v optimální výšce (by voko), nebo je výš a bude dělat delší polohu "downwind". Podle toho se taky musí ATC zařídit s okolním provozem.
Říct, že dělat "slzu", nebo se zařadit do okruhu je chyba, si myslím, že není úplně korektní..
#66454
1) Schopen vizuál?
ANO? ->
2) dct NDB (např. PR = dálná, PG i pro 06ku do LKKB)
3) cca 1 nm před NDB... vidíš?
ANO? ->
4) laď věžku
5) vyčištěn do země

Takto nějak chodívají ATRka napříč Prahou na 24ku (PR NDB).
#66455
[quote="tmx"]1) Schopen vizuál?
ANO? ->
2) dct NDB (např. PR = dálná, PG i pro 06ku do LKKB)
3) cca 1 nm před NDB... vidíš?
ANO? ->
4) laď věžku
5) vyčištěn do země

Takto nějak chodívají ATRka napříč Prahou na 24ku (PR NDB).[/quote]

Až na bod tři celkem souhlas..1nm je dost zavádějící..
#66456
Doplňky:

a) ano, je pochopitelně věcí ATC, z jaké polohy visuál povolí, je to obvykle tak, jak popsáno - nicméně pozor, ty označení \"downwind\" nemají v tomto případě souvislost s letem po okruhu, ale s označením polohy vůči letišti - čili trváme na tom, že visuální přiblížení není - ani v těchto přídach - z definice letem po okruhu (který je výhradně VFR procedurou) - a toto je , jak vidno potřebno stále zdůrazňovat.

b) podle postupů a potvrzení od pilotů není, a na VATSIMU se toto akceptuje, nutné mít od pilota potvrzeno, že \"rwy in sight\" a to ani případě , že visual je aktivovaný ATC ani v příépadě že pilotem. Pro povolení visuálu stačí potvrzení že, \"able visual RWY XZ\" , což pilot pokud potvrdí, potvrzuje, že má dostatečnou visuální refrenci pro provedení celého letu až na danou dráhu , i když je v sitauci, kdy dráhu nevidí. Toto je přesně v souladu s postupy a dodržuje se.

c) Když dáte zde na foru hledat Visual, vyjede mnoho odkazů, kde je výše uvedené jasně popsáno.
#66458
[quote="PavelS"]b) podle postupů a potvrzení od pilotů není, a na VATSIMU se toto akceptuje, nutné mít od pilota potvrzeno, že "rwy in sight" a to ani případě , že visual je aktivovaný ATC ani v příépadě že pilotem. Pro povolení visuálu stačí potvrzení že, "able visual RWY XZ" , což pilot pokud potvrdí, potvrzuje, že má dostatečnou visuální refrenci pro provedení celého letu až na danou dráhu , i když je v sitauci, kdy dráhu nevidí. Toto je přesně v souladu s postupy a dodržuje se.[/quote]

I toto považuju za ne stoprocentní. Dávám i RWY in sight. Typicky v případech, kdy je letadlo velmi daleko od letiště, dostane vektor cca někam do basu, pak většinou říkám report RWY in sight, jakmile se toto ozve, povoluji vizuál a ladím na TWR.
#66460
RWY insight
Jako znovu opakuji, že jsme - po dlouhé diskusi - přijali, že to není nutné a že to je výslovně v souladu s postupy. Jde typ. o situace, kdy :

a) pilot je daleko že dráhu nevidno, ale je CAVOK a pilot je znalý
b) pilot je blízko a je zády nebo bokem, takže nevidno - v tomto případě výslovně není správné potrvzovat rwy in sight, protože ji nevidí, i když všechny podmínky pro VIS jsou 100%ně splněné; čekání na potvrzení visuální reference s dráhou proces zdržuje, což prakticky vede k negaci přínosu visuálu jako takového (druhá variant je, že pilot zahlásí, že rwy in sight, i když ji nevidí, což je blbě ze stránky morální :) .

Ještě k těm slzám: jako samozřejmě je možné , především z cvičných důvodů, dávat visuály tak, aby se následně letělo "po té slze" - detailnější popis níže.

Pozn.: Podobně handluji i provoz v ILSu, když je jasné, že pilot z nějakých důvodů nebude schopen správně klesat (konkrétně je nad GS) - v tom případě je řešení místo GA/MA , nabídnout visuál - pilot si za přistání zodpovídá sám, nemusí koukat na GS a nezdržuje. Toto doporučuji používat, protože to jednoznačně zrychluje provoz. V tom případě není visuál vůbec vázán na nějakou polohu, ale jde o to, že klesání z polohy nad GS na paprsek GS je postupy obvykle zakázán, zatímco klesat visuálně jakkoliv je obecně povolené, čili se tím přizpůsobuje legislativa realitě. Podobných případů je hodně a zkušení ATC-piloti by toto měli chápat a využívat toho.

Komická příhoda na závěr:
traduje se příhoda, kdy řídící z Jenče chtěl synkovi ukázat, jak vlastně ty letadla ve skutečnosti létají a využil k tomu, že jeli z Kladna do Prahy po dálnici, kde osa 24ky křižuje kolmo silnici na jánevím jedné míli - čili z dálnice vidíte jak z boku Boeing , jak se přibližuje a přelítaává pomalu dálnici. tak říká synkovi - a ted se dívej, tálmhle odtud (FAF24) se objeví ty letadla a postupně budou se blížit a přeletí tu silnici. Nic se neobjevopvalo, tak jeli pomalu a čekali. mezitím mu vysvětloval, že ty letadla letí před dráhou rovně a co tam ti piloti dělají. letadlo na ose žádné. Najednou se ozval rachot přímo nad autem a před nimi se , těsně před osou, vyloupla ATR na visuálu, co letětla ve 150m přímo nad dálnicí (kolmo nad dráhu) , načež to postavila na křídlo a ohnula do osy a sedla, to vše během cca 5 vteřin. Rodičovská autorita jednou provždy vymizela.
Visual.

Nicméně základní diskuse nebyla o těchto finesách, ale o naprosto základní věci, že visuál a VFR okruh je něco jiného.
Protože se o tom na začátku každého vlákna o visuálu píše, nasralo mne, že to není v povědomosti zcela automaticky.
:)
#66461
Původní diskuse bylo o tom, kdy po povolení visual apch můžu začít točit na finále a zda mám hlásit final track estabslihed. To vše v návaznosti na konkrétní situaci v LKTB, kdy po MA RWY 10 povoleno vizuální přiblížení RWY 28 (proto řeč o těch \"slzách\").
#66462
[quote="Radizz"]Původní diskuse bylo o tom, kdy po povolení visual apch můžu začít točit na finále a zda mám hlásit final track estabslihed. To vše v návaznosti na konkrétní situaci v LKTB, kdy po MA RWY 10 povoleno vizuální přiblížení RWY 28 (proto řeč o těch "slzách").[/quote]

Jo.

Čili: to je případ, kdy, pilot typicky nevidí dráhu a přesto hlásí že může vis. V pořadku, viz výše. Protože nejde od toho okamžiku o přístrojové přiblížení, nemusí točit jen přístrojové zatáčky a tudíž nemusí letět ty slzy, aspoň ne tak, jak jsou publikovány. Jinými slovy, to visuál se mu dá, aby se to zkrátilo, určitě ne, aby se letětlo celé přiblížení, to by nemělo význam mu dávat visuál. Proto pilot by měl začít klesat a točit tak, aby se zhruba v oblasti těch přístrojových slz (aby nerušil město, aby nenarazil (je tam ochranný prostor), musí mít výhled na zem a musí zatočit tak, aby se co nejrychleji bezpečně dostal na finale RWY28 - toto zahlásí. Nehlásí Final Track, ale FINAL RWY28, protože visual.
V tomto případě se může jednat typicky o situaci, kdy pilot neletí vůbec ve směru VFR okruhu, ale letí analogii přístrojové základní/procedurální zatáčky, která jej dovede na finale v (cca) opačném směru, než byl původní track.
#66463
Jo.

Tou \"slzou\" (a proto také uvozovky) není myšlena slza, která je vyobrazena typicky na ILS mapě; ale jakýsi pseudobrazec, který pilot musí zaletět, aby se na to finále fyzicky dostal. Prostě nějaká \"bublina\"/ \"oválek\" či co je komu libo, aby se co nejrychleji otočil o 180 st. a rozumně dostal do osy dráhy.

Uf, snad už bylo vše řečeno. :)
#66469
[quote="PavelS"]...klesání z polohy nad GS na paprsek GS je postupy obvykle zakázán.[/quote]

V praxi to je prý víceméně běžná záležisot (?).

Je to podle všeho pěkně vidět i tady.
#66816
Obrázek

Jen připomínám všem pilotům, že na dnešní COD je nahlášeno solidních 7 kousků ATC a další stojí v frontě.

Dále připomínám, že jde patrně o nejluxusnější sestavu ATCs, která kdy v podmínkách VATSIMu působila.

Dále připomínám, že příští Čtvrtek je Rhino a že tedy je nejvyšší čas začít trenovat.

Dále připomínám, že se objevilo dost pilotů-nováčků, kteří jsou poměrně odvážní, ale potřebovali by systematičtější péči s vysvětlováním - je možné, že vzhledem k počtu ATC i jejich dosorů by zbyla pozice pro výcvik - nejspíše v Brno/Ostrava(LKKV), kde by nováčci mohli proletět několik obvyklých procedur s nárokem na on-time upozornění na chibi.

Pokud zde nováčci jsou, napište se (výslovně není určeno pro nováčky typu Machalínek, apod.):
#66896
Teda..:) Včerejší COD byl celkem pěknej.. Provozu bylo docela dost, jen vadou na kráse byli piloti na textu v tu nejméně vhodnou dobu a piloti, jež si po přestoupání TA nepřenastavili výškoměr na 1013.
Jinak to bylo zábavné, mít takový provoz každý čtvrtek, to by bylo celkem fajné.
Každopádně z mé strany omluva ještě veřejně JAVovi za průlety skrze sice zcela prázdné, ale přece zabrané, prostory Rhina. Na mou obhajobu bych chtěl jen říct, že jsem měl před začátkem COD problém rozchodit nový sct, tak jsem jel na starém..
A druhá omluva směrem k PB, kterému jsem dvě mašiny předal ve špatných FL na APP..
Mno.. jak jsem řekl.. mít takový provoz každý čtvrtek (a nejen čtvrtek), bylo by to super..
Díky moc všem.

Mates
#66900
Jako ano, tento výkon zasluhuje zvláštní ocenění, protože k tomu se reálný ATC málokdy dopracuje za celou kariéru, aby stejná letadla srazil při stejném letu dvakrát po sobě na stejném místě.

:)
#66906
[quote="bulik4lg"]Teda..:) Včerejší COD byl celkem pěknej.. Mno.. jak jsem řekl.. mít takový provoz každý čtvrtek (a nejen čtvrtek), bylo by to super..
Díky moc všem.
[/quote]

Ano, fakt to bylo dobrý..
Mno.. jak jsem řekl.. mít takové pokrytí ATC každý čtvrtek (a nejen čtvrtek), bylo by to super..
Díky Luboš.
:)
#66907
[quote="Luboš Kučera (LK 154)"][quote="bulik4lg"]Teda..:) Včerejší COD byl celkem pěknej.. Mno.. jak jsem řekl.. mít takový provoz každý čtvrtek (a nejen čtvrtek), bylo by to super..
Díky moc všem.
[/quote]

Ano, fakt to bylo dobrý..
Mno.. jak jsem řekl.. mít takové pokrytí ATC každý čtvrtek (a nejen čtvrtek), bylo by to super..
Díky Luboš.
:)[/quote]


Jako to je dost drzé prohlášení. Takové pokrytí je každý druhý den, ale piloti nejsou...
#66925
Vím, že v posledních dnech byli ATC dokonce možná i každý den, nejen každý druhý. Ale 7 ks a další ve frontě, jak psal PavelS, přece každý den není. Ber to asi tak jako kdybych napsal, že by bylo super mít každý týden RtH.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13