Informace o sletech a akcích u nás a v zahraničí, briefingy i debriefingy. / Fly-ins and events
#88201
[quote="tmx"]..... Merin, I hope my map is correct, I think the airfield is between TC1 and TC2, on the map between names Merin and Lavicky[/quote]
Exactly here: http://www.mapy.cz/s/2mZI
CEF41 made perfect low fly in LKME (Merin) RWY29. Scenery for LKME is available as well as charts.
The higway scenery is awesome, who did not try LKME, should do so. :-)
#88240
BRIEFING FOR 25 SEP 11 - Back to Exercise Event


The main aim of the event is to fly over back from Ostrava Mošnov Airshow (NATO Days) to Flying Rhino Exercise.


Time: 1800Z - 2000Z (20 - 22 loc.)

Airport: Ostrava Mošnov (LKMT) to Náměšť (LKNA) or Čáslav (LKCV)

AFCT type: whichever!

Pilots can plan their flights either as VFR or as IFR.



As VFR you probably exit CTR Mošnov via VFR exit point Whiskey (Vrchy) and continue directly to JERBOA.


As IFR the FPL route will be probably:
HLV T47 BNO
(after BNO, expect radar vectoring, because we are not allowed to published military STAR charts)

or in case of Čáslav
HLV T47 TBV L984 NOVUM
(after BNO, expect radar vectoring, because we are not allowed to published military STAR charts)
RMK: maybe you admit these some of there airways are closed during FR 2011. Indeed, they are; but not for military traffic.




In Ostrava, please log on at any stand except APN Central. The higher amount of civil traffic is expected, and this APN is used especially by civil traffic. I advise you to use Exhibition Area (behind TWY G) - the northeast part of the airport.

I would like to also mention that the “unwritten” habit of pilots leaving any airshow is to make final “goodbye” low pass. It would be very nice if you parted with Mošnov in that manner.



After the full stop landing in Náměšť or Čáslav, no more organized program is on. Try to improve your formation flights skills and don’t forget South Bohemia is restricted too, use all restricted spaces we have! :-)



Please, be aware of the fact the civil traffic is going to participate in this event, too (there is some CSAv event to Warsaw)... :) Take a fun to be number two behind landing Boeing or Airbas; and show your most beautiful aircrafts to passengers just arrived from Poland... :)


Charts and scenery (LKMT): www.vacc-cz.org/lkmt
Charts and sceneries (Rhino): www.vacc-cz.org/rhino

See you on Sunday! :)


Best,
#88296
Hi guys,

Don’t forget today’s event! (The briefing is published one post above.)

I guess a lot of you come back home full of adventures from Ostrava air show. Let’s use it, and make an original event when military traffic is getting back from sunny weekend to the dirty exercise. :P

On-line should be at least:
LKAA_CTR
LKMT_APP
LKNA_APP
LKNA_TWR

See you in the evening.

Best,
#88329
Virtuální vojenské cvičení Rhino se postaralo o skandál
=========================================================

A to již podruhé za sebou: Při loňském cvičení byl ohrožen automobilový provoz na dálnici D1. Armáda si vyžádala uzavírku této dopravní tepny, ale do služby se nedostavil vojenský dispečer, který měl na provizorním letišti z dálničních pruhů řídit letecký provoz. Zmatky při koordinace dopravní policie s velením letectva armády ČR si vyžádaly miliónové ztráty a smrt důchodce na objízdné trase, když pro něj po infartku včas nepřilétl záchranný vrtulník.

Letošní incident zasáhl přímo srdce civilního leteckého provozu v české republice - Prahu. Armádní stratégové naplánovali nácvik doprovodu civilního dopravního letadla. K provedení tohoto scénáře si vybrali linku ČSA 464 letící na pražské ruzyňské letiště. K ní se přiblížily svě vojenské stihačky a následovaly ji přes půl republiky až do Prahy. Není zřejmé za jakých okolností kapitán linky ČSA souhlasil s takovým manévrem. Předmětem vyšetřování je i za jakých podmínek, s jakými instrukcemi tuto situaci schválil civilní oblastní řídicí letového provozu, který za civilní linkové letadlo ČSA nesl plnou zodpovědnost.

K incidentu došlo v okamžiku, kdy letadlo ČSA převzal civilní řídicí zodpovědný za přiblížení letadla na pražské ruzyňské letiště. Ten získal podezření, že neidentifikované \"šmouhy\" na radaru (vojenská letadla měla vypnutý systém pro identifikaci letadla na monitoru radaru) v blízkosti letadla ČSA mohou být další pohybující se stroje ve vzduchu. Na jeho dotaz u předchozího oblastního řídicího se mu dostalo pouze povšechné odpovědi, že se jedná o stíhačky, které se starají o to, aby linkové letadlo nezabloudilo. Poté, co se stíhačky neohlásily na radiové komunikační frekvenci a pokračovaly v letu na Prahu v těsné blízkosti letadla ČSA klesajícího na přiblížení k letišti přes jihozápadní okraje Prahy, zjednal si civilní řídicí rázně pořádek a obě stihačky vykázal z prostoru své odpovědnosti. Jedna ze stíhaček přistála na čáslavském vojenském letišti, druhá se vrátila do základny v Náměšti nad Oslavou.

Zástupci armádního letectva si nevybíravě stěžovali, že jejich piloti nemohli splnit plánovanou misi. Civilní řídicí, který stíhačky vykázal, argumentoval tím, že nemůže připustit pohyb letadel v řízeném prostoru bez předchozí koordinace s vojenskými leteckými dispečery a s dispečerem, od kterého civilní letadlo přebíral. Argumenty, že kapitán civilního letounu, který svolil s doprovodem, se tím stal \"velitelem skupiny letadel\" a měl by tudíž sám oznamovat dispečerům let ve formaci spolu se záměry a postupy pro doprovázející stíhačky po přiblížení na ruzyňské letiště, označil civilní řídicí nepublikovatelnými výrazy.

Zatímco loňské extempore stálo kariérní postup a nucený pobyt v trestné posádce dva zodpovědné důstojníky, letošní incident hrozí daleko větší dohrou. Vedení ŘLP si již stěžovalo ve štábu NATO. Před generálním štábem demonstrují aktivisté hnutí Duha, kteří důrazně protestují před držením obyvatel Středočeského kraje a hlavního města Prahy jako rukojmí při nebezpečných nekontrolovaných vojenských manévrech. Velitelé letošního cvičení Rhino se obrátili na ministra obrany a požadují (sic!) omluvu ŘLP jejich dvěma pilotům, kteří byli údajně ponížení ctiutrhačnými výroky civilního dispečera.

Po zrušení reálného cvičení Rhino, skandálech s letouny CASSA, nejasnostech ohledně výcviku virtuálních vojenských řídcích letového provozu, nejasnostech ohledně zapojení virtuálních vojenských návodčích královského nizozemského letectva a tohoto incidentu sílí hlasy, že i virtuální Armáda ČR přijde o své nadzvukové stroje a zbytek aktivních členů se přeškolí na piloty bezmotorových větroňů. Na kahálku má podle nepotvrzených zpráv z Jenče i metodické oddělení koordinace mezi civilní a vojenskou částí řízení letového provozu.

Další vývoj této kauzy budeme sledovat.
==vČTK==
#88330
Dle tn.cz
Za skandál na Rhino prý Náměšť, vydávající povel k zásahu, nemůže.

V poslední kauze přiblížení hlučných vojenských letadel typu L-139 Albatros a hlavně JAS-39 Gripen k oblasti hlavního města Prahy, se ukázalo, že dispečer, který vydal pokyn ke cvičnému zásahu na let OK464, letícímu z polské Varšavy do Ruzyně, neručil za další pohyb zmiňovaných vojenských letadel.

Návodčí z Náměšti správně přiblížil Gripen, který odstartoval z vojenské základny v Čáslavi k civilnímu Boeingu 737, který v rámci \"Dnů NATO\" provedl nízký průlet nad Mošnovským letištěm a poté byl civilním řídícím vektorován do Ruzyně. V této fázi letu již byl zmíněný Boeing doprovázen dalším vojenským letadlem a to typem L-139.

Podezření se nyní přesouvají na civilní sekci vŘLP. Je totiž možné, že za problém nese odpovědnost řídící letového provozu, který v ten okamžik ovládal letový provoz nad celou republikou.

Všechna letadla přistála bez problému na svých cilových letištích. Boeing 737 v Ruzyni, Jas-39 Gripen v Čáslavi a Albatros v náměšti.

Kdo za incinent opravdu může, se stále řeší.
#88331
Ydnes.cz


Vojáci za nic nemohou, shodují se experti

Za incidentem, který ve včerejších pozdních hodinách odehrál nad hlavami obyvatel Vlašimi v Čechách, stojí nesprávná koordinace dvou civilních řídících. Jak vyplývá z dostupných záznamů, Beoing Českých aerolinií o doprovod požádal již před přítelem do Mošnova. Velitelství vzdušných sil tedy pružnou reakcí uvolnili stroj L-39, tou dobou dislokovaný právě na civilním letišti v Ostravě. Přestože se nejednalo o hotovostní letoun, stoj byl i s posádkou plně připraven k přeletu z ostravského leteckého dne na domovskou základnu. Plán letu byl tedy upraven a zmíněný stroj začal již v Ostravě doprovázet civilní letoun. K této formaci se nad Brnem z cvičných důvodů připojil rovněž Jas-39 Gripen čáslavské hotovostní letky.

„Vojenský pilot ve službě nemůže dělat nic jiného, než uposlechnout rozkaz a co nejpřesněji jej splnit,“ uvádí expert na vojenské letectví Jan Remek. „Je li takovýto let ve formaci, nebo chcete li nácvik asistence letu v nouzi, předán civilnímu stanovišti řízení letové kontroly, je již jen na těchto stanovištích, jak se mezi sebou domluví, lépe řečeno kde a jak si letadla předají,“ dodává jeho kolega Pavel Jirmas specialista na transevropské lety.

Zdroj blízký vŘLP navíc uvádí, že agresivní řídící, který vojenské piloty nevpustil do svého prostoru, byť je tam dle dosavadních závěrů vpustit měl, se o vojenských letcích prý již dříve vyjadřoval nevybíravě a slovně je napadal. Dodejme, že se jedná o jednoho z vrcholných představitelů tohoto státního podniku.

Generální štáb AČR se svých pilotů zastal, celou situaci bryskně a detailně prošetřil a dle svého stanoviska nespatřil na provedení jejich letů nejmenší pochybení. Velitel vzdušných sil tedy nadále trvá na veřejné omluvě civilních řídících.
#88332
new.csav.cz
Tiskova zprava k udalostem letu OK777 EPWA-LKPR, volaci znak CSA464

Ceske virtualni aerolinie (dale jen CSAV) se dne 25.09.2011 ucastnily oslav 4. narozenin virualni spolecnosti LOT. Po ukonceni narozeninove party se nekolik letounu vydalo zpet ku Praze. Dva letouny mely podany letovy plan pres letiste LKMT, kde probihalo ukonceni letecke prehlidky.


Inkriminovany let CSA464 s podanym letovym planem

Route: EVINA M985 JED Q10 PADKA L984 SOPAV STAY01/15 HLV T47 BNO M748 VLM
Remarks: +VFPS+/V/STAY01/LKMT-LOW-PASS RMK/LOT-B-DAY-FLIGHT EET/REG/OKRCD OPR/CZECH AIRLINES VIRTUAL RMK/TCAS

vzletl z RWY29 Warsavskeho letiste v case 1826z a stoupal do sve letove hladiny FL240, ktere dostahl v 1835z.
Kratce na to velitel stroje vyslal zpravu priblizovaci sluzbe letiste Mosnov, ve ktere oznamil svuj umysl vykonat na letisti LKMT nizky prulet, ridici byl take informovan o dosazeni bodu SOPAV v case 1856z. Pozdeji bylo dohodnuto, ze se k nasemu letounu (B739, OK-RCD) muze behem tohoto manevru pripojit vojensky stroj a prulet tak pro divaky zatraktivnit.
Kapitan letadla oznamil ridicimu oblastni sluzby rizeni Varsava (freq 134,92) svuj umysl provest na letisti LKMT low-pass a pozadal si o letovou hladinu FL100 pri prekroceni hranice (bod SOPAV).
Ridici informaci prijal, povolil let direct SOPAV a vydal instrukci k preladeni na Krakow aprouc s tim, ze ma pilot oznamit svuj pozadavek.
V 1843z tak pilot navazal kontakt s priblizovaci slouzbou letiste Krakow a oznamil svuj zamer. Pilot by pozadan ridicim o oznameni Top of Descent. Pilot tak v 1847z provedl a bylo mu povoleno klesani do FL100 a nasledne preladeni na Ostrava Radar, freq. 125,10.
Kontakt byl navazan v 1854z. Byly predany pokyny po minuty bodu SOPAV (desc. FL60, DCT OTA a oznameni pripravenosti k vizualnimu priblizeni). Zaroven byly kapitanovi predany informace o letounu, ktery ho doprovodi. Nad obci Velka Polom kapitan uznavim pripravenost k vizualnimu priblizeni, to mu bylo nasledne povoleno.
Na finale byl navazan visualni kontakt s doprovodny letounem Armady CR (dale jen ACR), byli sdeleny instrukce po Low-pass (DCT HLV, climb FL70), byla predana informace, ze letou nas boeing doprovodi az do Brna a bylo vydano povoleni k provedeni nizkeho pruletu. Ten byl proveden v 1906z. Po provedeni stroj stoupal do letove hladiny FL70 a letel primo k majaku Holesov.
Po vykrizovani s provozem priletavajicim pres Holesov do Ostravy dostal kapitan povoleni stoupad to FL120 a bylo mu oznameno, ze ho stroj doprovodi az do Prahy, a ze se k nim v Brne prida jeste jeden stroj ACR. Kapitan s tim za splneni vsech bezpecnostnich podminek souhlasil, tim vsak na sebe nevzal zadnou odpovednost za \"formaci\", nadale byl zodpovedny jen za stroj CSAV a stroje ACR ve sve blizkosti pouze toleroval.
V case 1917z pred bodem MORKO doslu u naseho letounu k zatim neobjasnene udalosti, pri ktere letoun prudce tratyl asi 250ft vysky a hodnotou 40 stupnoveho naklunu prekrozil bank limit.
Kapitanovi se podarilo bleskovym prebranim rizeni letoun stabilizovat a uvest do povudni letoveho hladiny a smeru.
Od teto chvile je zaznam FDR a CVR necitelny....
Dale je mozno se opirat pouze o zaznam letu v Svetovem stredisku zaznamu letu zde a zaznamu radaru Google Earth KML
#88336
novynky.cz

Tohle jsme se neučili, tvrdí řídící, který včera nechtěně způsobil incident týkající se vojenských stíhaček

Dle výpovědi pana PB, který včera v pozdních veřerních hodinách poskytoval službu řízení letového provozu na oblastním středišku ŘLP ČR (ACC Praha) se incident nenápadně vyklubal z na sebe navazujících shod okolností a předem nedohodnutých postupů. Středisko přibližovací služby Ostrava tvrdí, že na ACC Praha předalo informaci o vojenském doprovodu civilního letounu patřící ČSA. Řídící ACC Praha si této koordinační zprávy dle nám dostupných údajů nevšiml a poté, co se mu pilot nahlásil \"ČSA 464 s doprovodem\" považoval letoun CSA za vedoucí tzv \"formace\", tedy situace kdy několik letadel letí dle civilních pravidel ve formaci a s ATC komunikuje pouze velitel formace (letoun ČSA). Pracovníci ACC Praha se tedy domnívali, že se jedná o standardní civilní formaci letící podle pravidel přistrojových letů. Vzhledem k tomu také dotyčný řídící ACC Praha nepotřeboval za nutné informovat přibližovací službu letiště Ruzyně (APP) o dané situaci. Předání z ACC Praha na APP proběhlo naprosto standardně při klesání do letové hladiny 130 poblíž majáku Vlašim. Řídící ACC Praha ještě dlouho po předání nechápal stížnosti od APP na \"sblížení\".

Odborové organizace ACC Praha v blízké době požádají vojenské složky řízení letového provozu o vypracování jednotných postupů pro doprovody civilních letadel vojenskou technikou, popřípadě nestandardní vojenské lety dle civilních pravidel. Tyto postupy budou zavedeny s okamžitou platností mezi všechny řídící vykonávající službu na ACC Praha.

==
#88340
Po přečtení výše uvedeného musím s nezaujatým pohledem člověka s modrou knížkou říct, že jde o bezostyšnou šikanu ze strany civilů vůči Armádě ČR. Z tohoto pohledu navrhuji určit na čtvrteční cvičení následující cvičný cíl: 50°5\'11.014\"N, 14°11\'58.919\"E.

P.S. Jak se asi musel cítit nejmenovaný četař (výhybkář) záložník cítit, když ho řídící vykázal s jeho JAS39 z TMA Praha :)

Teď vážně .... moc pěkný polétání to bylo a je vidět, že je stále co zlepšovat.
#88346
[quote="Radizz"]
(the date will be specified later) - Home Coming
On-line evening which is intended to our Netherland colleagues to come back on their home bases. I guess, Czech pilots will escort them and break up on the boarder.[/quote]

The date of this event was established on Sunday 09 OCT 11 (1800Z+).

The Flying Rhino 2011 will be off at that time, so I hope you come to say goodbye our Dutch colleagues, and to wish them save journey home.
#88421
Hi, after tonight´s discussion about parking in LKNA with ATC Radek Ruban I found out that in the chart apron M2, which is displayed to the left from D when you are vacating RWY 31, is actually placed to the right from D in the scenery. Can somebody confirm I´m right?
I´m writing this just to avoid pilots from confusion when taxiing and parking here next time. If I´m wrong, please disregard and delete this post.
BTW, thanks all ATCs who were involved for the great PAR evening. It was my first PAR attempt ever and I absolutely enjoyed it.
#88479
SAR Mission

Intended mainly for slow flying aircrafts / helicopters. The aim is to reach described VFR point, save there “shot down” pilots, and return back to the base. Pilots can depart from Čáslav and fly to Měřín.

Routes:

1. LKCV
2. Chotěboř - airfield
3. Polička - airfield
4. Vír - water reservoir (make a break here, save the pilot)
5. LKME (Měřín)/ LKNA (Náměšť)

Pilots who want to extend the route continue to:

6. TC 1
7. Javořice
8. LKME (Měřín)/ LKNA (Náměšť)

After reaching LKME/LKNA, pilots are ready to depart for new missions according to ATC instructions.

Fighters provide air cover.



VFR Navigation Mission (low profile flights)


The aim of this mission is as quickly as possible reach the exercise area (higher altitude) and to start there with low profile flying to avoid enemy radar coverage.

The area is LK TRA51 Jeseníky.

Route:
LKME
Svitavy
Šumperk
LK TRA51

Fighters provide air cover.


Precision Radar Approach

In Měřín, PAR will be provided by our Netherlands colleague Emiel E. Come and try to land on the highway.

Scenery published at:
www.vacc-cz.org/rhino (please, excuse imperfections).
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8