VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Informace o sletech a akcích u nás a v zahraničí, briefingy i debriefingy. / Fly-ins and events
#75988
Tak po 2 tyzdnoch liecebnej kury tu pozeram aku peknu action ste si poriesili, parada. Krasny pocin, perfektny napad... Gratulujem vsetkym zucastnenym k odvahe popasovat sa s ulohami, neda mi si nespomenut na svoj podobny event z roku 2004 Great Aussie Rally z Australie, viem ze taketo eventy maju svoje caro a kopec adrenalinu ;) parada...
#75990
Gratuluju a smekám!

Výhrady nemám celkem k ničemu, web parádní, scenerka taky a organizace každopádně super. Do příštího závodu se pokusím posunout o nějakou tu příčku výše, protože to co jsem předvedl teď, to byl provar :) , ale i tak jsem si to rozhodně užil. Fajne jen tak dál!
#75995
Taky nemám výhrad, vše běželo jak mělo. Dopředu jsem měl trochu obavy z toho formuláře na závěr, netušil jsem, jestli budu stíhat podat hlášení včas. Ale bylo to v poho, klikací formulář je super nápad. Na padá mě, že by se dal udělat nějaký kontrolní obrazec do scenerie PLACHTY a ten umístit třeba u vzletové dráhy. Každý by si tak mohl ověřit, že se mu scenerie nainstalovala správně. Dost dlouho jsem si totiž myslel, že se to asi nepovedlo, protože po obrazcích nebylo dlouho ani vidu. Byly to nervy navíc, v reále toto není.

K tomu letu, je to fakt adrenalin; nejdříve jsem si říkal jak zvládnout ten úsek od vzletu po SP za tak dlouhou dobu, kde vyčkávat atd. Ale stačí se vydat místo na západ na východ a náhle je i problém opačný: jak to stihnout včas. Ostatní byla jen a jen dřina, ale zároveň obrovská zábava. Pokud je to možné, rád bych viděl nějaké podrobnější výsledky, jako kdo co viděl, případně video z trakování závodu.

Add Piper PA-18: je to krásná prdlavka, nemá krom kompasu prakticky žádné vybavení, dokonce ani výškoměr (ale má ipod). Ale proč by to bylo debilní letadlo na navigační soutěž? Jen bych rád věděl o co jsem přišel. Cessny mám jen default a pak několik od Carenado, ale to je moc rychlý. A učit se rychle s nějakým novým brusem se mi nechtělo.
#75996
[quote="Pavel Muroň"]
Add Piper PA-18: je to krásná prdlavka, nemá krom kompasu prakticky žádné vybavení, dokonce ani výškoměr (ale má ipod). Ale proč by to bylo debilní letadlo na navigační soutěž? Jen bych rád věděl o co jsem přišel. Cessny mám jen default a pak několik od Carenado, ale to je moc rychlý. A učit se rychle s nějakým novým brusem se mi nechtělo.[/quote]

Ehm, disreg. Já to považoval za PA-28, což je dolnoplošník...
#76001
Já bych tedy chtěl ještě jednou poděkovat všem za organizaci, gratulace a hlavně za skělou zábavu. Musím přiznat, že mě výsledky docela mile překvapily; rovněž přirozeně uvítám podrobnější rozpis.

Co se letu samotného týče, bylo to sado-maso. Samotná pilotáž ani navigace nebyly v pěkném počasí až takový boj, horší to bylo s hledáním míst podle fotek. Protože jsem neměl možnost si papír vytisknout (!), musel jsem daná místa hledat zpaměti. Na začátku to problém nebyl, ale pak se to z hlavy vykouřilo a na shazování FSky do oken moc čas nebylo.

Plachty jsem taky očekával podstatně větší a že jsou tak pidi jsem si všiml víceméně náhodou až někde cca před Mladou Boleslaví. Při přeletu Mnichova Hradiště jsem kvůli počítání a odhadování správné rychlosti špatně nastavil frekvenci info a vytrvale se hlásil na špatné frekvenci (za což se omlouvám :) ).

Pak už to bylo myslím docela v pohodě, jen jsem nemohl identifikovat správný rybník a hráz, které značily FP, takže tady se nějaký ten trestný bodík asi připočetl. Přistání už bylo v pohodě, přistávací deck příště jen vítán :)

Vyplňování formuláře bylo ale taky docela šílenost, protože čas už pěkně tlačil (skoro stejně jako močák - ponaučení, do letadla zásadně s práznou nádrží...). Jednotlivé body jsem trochu neprakticky značil do autoatlasu 1:150 000 i když jsem primárně navigoval z ICAOvky, takže jejich zpětné vyhledávání na x stranách bylo taky hnusné. No, nějak jsem to ale asi zvládl.

Napadá mě jedna věc - existuje mapa, kde je přesně vidět poloha jednotlivých plachet/fotek?

Ještě jednou díky, připomenu se, až ten CAVOK nastane :)

FM
#76011
Zdravím.

Po utřídění toho všeho zmatku se tu pokusím trochu popsat můj pohled na celou akci a její průběh:

Především musim vyzdvihnout skvělou přípravu ze strany organizátorů. Podklady podle kterých se lítalo byly (alespoň pro mě) dostačující a i časový limit na technickou a navigační přípravu těsně před soutěží byl tak akorát. Stihnul jsem scenerky, stihnul jsem přípravu trasy, timing, nezbylo pak zbytečně moc času na vymejšlení ptákovin a šup na start.

Jelikož aktivní příprava s kniplem v ruce u mě nebyla téměř žádná (zbyl mi v předchozím týdnu čas jen na pár okruhů nad trojicí soutěžních letišť pro ověření scenerií) a C182S není mnou běžně používaná mašinka (ani firemní VFR lekce jsem si poslední dobou nezalítal - hanba mi!) měl jsem trochu strach z toho jak ukočíruju to načasování. Dával jsem si načas s registrací do soutěže a přemejšlel nad GS se kterou půjdu dát kůži na trh ... Volba defaultní C182S a GS 90 se v mém případě ukázala jako vyhovující a myslim, že ani do budoucna bych (zatím) neměnil.

Když jsem dostal do ruky soutěžní trasu, tak se mi začaly trochu třást kolena, protože trefit se v přesném čase na SP a FP mi přišlo zhola nemožný a ani jsem si netroufnul odhadnout jak dobře zrovna SP půjde najít ... natožpak v desáté minutě +- nějaká vteřinka :-)) . Nikdy před tím, jsem podobnou úlohu neletěl a bohužel nezbyl čas na to, co jsem tu ostatním radil - ověřit si své schopnosti na nějaké tréningové trase. Takže hurá do boje a rovnejma nohama.

Překvápko mě čekalo, když kolega, kterej měl odstartovat předemnou, se na poslední chvíli odhlásil ... jsem si tak v duchu říkal, no když pudu na start druhej, tak se na začátku můžu aspoň trochu chytit podle polohy toho předemnou. Vizuální reference se šikne a nějak to pak odhadnu, podmínky byly pro průlety docela striktní, tak snad to okoukám. No ejhle já šel nakonec první ... Další zpestření mě čekalo tím, že po připojení na VATSIM mi FSka&SB natáhly počasí ze Kbel a finito, nešlo vypnout a nahodit CAVOK, na doladění už bylo pozdě (holt vždycky něco překvapí :-)), když organizátoři odpískali počasí, říkal jsem si, CAVOK, to bude super, vyvezu se druhej, počásko bez obláčku, to bude pohoda ... p o h o d a ;-)) .. no nebyla ! Dohlednost pod 10 mil, vítr pořád jinam než jsem chtěl já, inu úplná \"pohoda\". Takže když se přiblížila minuta startu, a já dostal volno pro vzlet už jsem měl adrenalin docela vysoko. A bylo to znát.

Po vzletu jsem kousek za letištěm točil levou přibližně do míst, odkud by mohl být vidět SP, ten se mi podařilo najít, nakonec i odkroužit ten zbylej čas a propíchnout (pod poměrně velkým úhlem) startovní čáru. Teprve pak, když jsem ustálil rychlost, směr, přestal kličkovat jak zajíc, zkontroloval čas, výšku kontra dohlednost a pohled na zem uznal za použitelné okolnosti, začala mě adrenalínová bouře zvolna opouštět. Trochu mě to snášelo z trati, ale toho jsem si naštěstí všimnul dostatečně dlouho před průletem prvním traťovým bodem. Opravil jsem trochu rychlost a našel Mácháč: \"HURÁ !\" snad i načas... Když jsem se poté poměrně hladce a +- v potřebném čase dostal do Boleslavi, začalo se mi vracet sebevědomí a nabýval jsem dojmu, že by to mohlo možná i začít být ta zábava, o který doteďka všichni mluvili ... a začal se mimo letadlo opatrně porozhlížet dokola po možných místech zachycených na fotogafiích k identifikaci a po symbolech na plachtách (já opravdu čekal PLACHTY a ony byly menší, než jsem si myslel ... potvůrky:-).

Zvolit v tomto prvním závodě za otočné body letiště bylo myslím ze strany organizátorů velmi prozíravé, jak píše Honza Fiala výše, hledat po trati jako traťový bod nějaký můstek nebo podobnou maličkost by nebylo asi zvládnutelný. To se mi potvrdilo už jen tím, že jsem valil bulvy, div mi nepadaly do vrtule a nic moc jsem nevykoukal, nezkušenost, ne moc kvalitní zobrazování orta a NECAVOK viditelnost vykonaly své a já jsem těch kontrolních míst a symbolů opravdu moc nenalézal. Nenechal jsem se tím rozhodit (pro začátek jsem byl rád, že se stíhám držet tratě) a protože jsem byl poměrně dobře v čase, prostě už jsem pokračoval jak mě to pustilo dál nad LKMH a směr Jičín. Tam mě zprvu potěšilo přechodné zlepšení podmínek dohlednosti, které jsem využil a dobře se nasměroval na další otočný traťový bod, kterým byl Sychrov, jež má z dálky dobře viditelnou scenerku.

Když se cca 5nm před ním podmínky viditelnosti zhoršily na méně než 5nm i tak jsem ho trefil dobře a díky předchozí dobré dohlednosti načas. Ovšem to byla poslední chvíle pohody, pak po otočce se sice dohlednost zvedla na možná 7-10nm, ale měnícíse vítr mě snášel a já už jsem se v členitém terénu, který se po nastoupání opět stával hodně nečitelným začal ztrácet od směru k FP, ten jak se zdá jsem \"úspěšně minul\" a tímpádem pro mě soutěž skončila kufrem. Nemělo smysl kličkovat a otáčet se, kopnul jsem do vrtule, nabral směr na Českou Lípu a snažil se co nejdřív přistát abych získal víc času pro vyplnění soutěžního formuláře.

Po přistání jsem ještě udělal pár screenů mapky a odeslal formulář, který se ukázal být velmi dobře připravený a jednodušší, než byla má původní představa (možná i tím, že jsem tam těch bodů zas tolik neuváděl). Celkově celá soutěž vyšla líp, než jsem očekával a překvapilo mě to. Příjemně samozřejmě :-))

Chyb bylo hodně, počínaje pozdní komunikací (nebo až na výzvu), zprvu zbytečným kličkováním a nervozitou. I nesprávně odhadnutá poloha vlivem větru. Ale to k začátkům patří. Využil jsem celkem úspěšně i GPS, kterou v FSce vlastně jinak nepoužívám vůbec, dobře se podle ní dá kontolovat na některých úsecích čas i rychlost a tím může single pilot tak trochu zasuplovat i oči navigátora pátrající po plachtách a kontrolních místech. Není to ovšem všemohoucí pomůcka ... když mylně nabydete dojem že jste \"prostě jinde\", ani technika nepomůže a kufrů vybalujete po přistání opravdu hodně, to jsem si ověřil. Rozhoduje příprava a počasí. Trochu jsem podcenil techniku, rozhodně začínám přemýšlet o upgradu HW a SW na FSX, kde je možný to orto mít čitelnější. To je pro VFR výhoda.

Obrázek

Zdar.

PB:-)

PS: Ještě přidám obrázky z letu ...

Jo a když slušnej oddíl, tak SSK České Budějovice - Borek ;-) to je skoro jako STS Chvojkovice - Brod ...
#76015
Pánové,
na stránce Rozbor výsledků jsem napsal pár podrobnějších řádek. Najdete tam i odkaz na mapu se zakreslením všech traťových fotek a symbolů.
Dále jsem uvolnil informace k soutěži, takže si ji může zalétnout kdokoli z vás - a pokud se domluví s někým za radarem (nemusí být nutně ATC, stačí jakýkoli jiný pilot připojený jako OBS), může si celou trať i vyhodnotit.

V případě dalších dotazů se samozřejmě ptejte...

Rada
#76017
No já mám taky záznam mojeho letu z \"loggeru\" ;)

[img=PunBB bbcode test]http://www.fyzikagcsl.wz.cz/img/zaznam.jpg[/img]

jsem to \"nakreslil\" odcela hezky, ne?

K vyhodnocení: Já záložní letiště (SP) minul vpravo, nepřeletěl jsem ho, hlídal jsem si to - měl jsem ho jasně po levé ruce. Udělal jsem otočku a pak ho přeletěl - teda v ose dráhy, což bylo blbě. Zmátlo mě konstatování, že vstup na trať není kolmo na první rameno tratě :(
Hlídal jsem si tedy v mojí scenerce, abych nepřeletěl tu dráhu dřív, ale otočka podle mě stejnak byla před průletem SP, ne? Dyk nad drahou jsem před tím nepřeletěl? Tedy podmínka nutná pro vstup na trať nebyla splněna. Bohužel jsem pak tedy \"netrefil\" SP správným průletem.
Na funkci rostlináře to sice nemá v vliv, ale mrzí mě, že zrovna tohle bylo blbě :(
#76021
Michale nejsi sám, už jsem nesmyslnost definování SP reklamoval v betatestu, bohužel bezvýsledně... :P Ostatně jak měl být proveden vstup na trať nechápu ani teď...

Jinak bylo by prosím možné rozepsat i jednotlivé body v rámci hodnocení navigace? Jen tak se člověk může poučit kde byl dříve/později.
#76022
ANo, bylo by fajn vidět konkrétní časy průletů, i když já docela vím, kde jsem byl brzo - přesně si pamatuju:
pilot:\"Kolik máme čas do změny kurzu?\"
navigátor:\"Minuta třicet\"
pilot:\"Minuta třicet? Musím zrychlit\"
- minuta pauza -
pilot:\"Tamhle budem točit, už tam budem... to vyjde krásně, super\"
navigátor: \"Jé tatí, já se splet, špatně jsem počítal čárky! Teď ještě máme minutu a půl\"
:D
#76024
Já na nějaké čárky prděl, za letu se to stejně nedá počítat, tak jsem si do mapy napsal časy průletu nad významnými body + čas průletu nad rozpoznatelným bodem cca 3 minuty před TP a podle toho se nějak synchronizoval. Podle mých hodinek mi to na TP vycházelo +- cca 10 sekund, problém je, že další chyba vznikala tím, že jsem nebyl schopen říct, kdy přímo nad TP přeletávám, takže chyba hádám dalších +- 10 sekund nad TP. No a třetí věc je update VATSIM dat, který je reálně o zhruba 5 sekund zpožděn.

Tady jsme již přemýšleli o využití externího software (šemík), který by byl schopen toto vyhodnotit jednak naprosto přesně ale zároveň by umožňoval i slušně přesné hodnocení přistání do decku. Což je disciplína, která k navigačním soutěžím patří a dokáže s výsledkem závodu poměrně slušně zamíchat. (200b navíc)
#76092
Na přání vkládám časy průletů jednotlivými traťovými body. Najdete je na konci kapitoly \"Hodnocení navigace\" na stránce Rozbor výsledků.

Ad SP - proto jsem přidal ten speciální odstavec k popisu trati. Jakmile jste přeletěli osu dráhy ze severu na jih, byli jste na trati. Mozna to bylo popsano ne uplne jasne... no ale takovy uz je zivot. Pristi trat uz bude urcite lepsi :)

Každopádně, pokud zde existuje zájemce, který by se byl ochoten podílet na přípravě další soutěže tohoto typu, rád to s ním proberu, stačí mě kontaktovat.

Rada
#79893
No to by určitě šlo akorát provoz AFISu probíhá oficiálně až od půlky dubence a možná bych se to měl nejprv naučit a pak až něco ukazovat hehehe tak to bych viděl někdy na qjeten nebo pozdějc. Ale zato tam budem už mít normálně \"ATIS\" teda autoinfo, normálně Ruzyně hadr :-). Jinak co se týče lítání, počkal bych na Filipa jako vítěze (pokud se ozve :-) ) a podle dohody s ním by se vyhodilo nějaké datum a podle zájmu pak můžem udělat koletivní akci - naplánovat letíky a odlítat to atd. Jinak samozřejmě individuální dohoda je taky možná - viz mail výše, zejména kdyby někdo toužil zavítat do nějaké časově náročnější destinace typu LKTB/LKMT/LZIB/EDDC apod. tak by to bylo i lepčí, místní polítání nebo blízké okolí vč. LKKV/LKVO je v pohodě i na případně víc \"koleček\" s víc lidma.