VACC-CZ novinky, změny a oznámení.
#125184
Ahoj,
v našich ATC systémech jsme včera prováděli jisté změny. Podstata změn a jejich výhody jsou spíše věcí ATC tak to tady nebudu rozpitvávat, ale potřebuju upozornit na velmi častou chybu - vyplňujte a vyplňujte správně Equipment suffixy ve vašich letových plánech. Týká se to VŠECH pilotů podávajících letový plán. Anglicky je to popsáno perfektně zde, včetně příkladů pro vPilot, Squawkbox i FSInn.

Česky stručně: NIKDY nestačí vyplnit jen typ letadla (A320, B738, B772...), VŽDY je potřeba za lomítko za něj napsat i patřičné vybavení. Platí pro všechny simulátory, všechny addony, všechny pilotní klienty. V reálu by bez toho FPL 100% nebyl akceptován, na VATSIMu se vám jej poslat podaří, ale nevyplněním přiděláváte ATC dost práce.

Všechny civilní IFR dopravní letadla by si měla vybrat jeden z následujících kódů: L, E, G, W, Q. Jsou i jiné kódy, ale jen tyto by měly být používány pro "velké létání". Co který kód znamená si přečtěte ve článku výše odkazovaném.

Pokud nevíte co máte za vybavení, napište /W pro NON-RNAV letadlo, nebo /L pro RNAV letadlo. Jedná se o zjednodušení, ale ušetříte nám s tím hodně práce.

Uživatelé PFPX: Pokud podáváte FPL prostřednictvím PFPX (Send to VATSIM), tak POZOR! PFPX defaultně všem letadlům dává kód X, což znamená "bez odpovídače". To je chyba, a nelze to tak v žádném případě nechat. Buď to ve FPL před odesláním na VATSIM ručně přepište na /L, nebo si změňte výchozí nastavení (Aircraft database -> Edit -> Equipment/Configurations -> FAA equip code -> zaškrtnout třeba L)

Zároveň se včerejšími změnami jsme přešli na simulaci tzv. "módu S". Pro vás se nic nemění, jen se nelekejte, když od ATC dostanete "squawk 1000" (čteno "Squawk one thousand / squawk tisíc, nebo squawk one zero zero zero / squawk jedna nula nula nula"). Prostě jej nastavte - vše bude fungovat jako s jiným kódem, výhoda pro nás je, že tento kód můžeme přidělit libovolnému počtu pilotů stejný, a nedojde k duplicitám. Pokud dostanete tradiční squawk (jiný než 1000), tak jej prostě nastavte.

Děkujeme za pochopení.

PB


Správně (příklady):
B738/L
B738/Q
B738/W

atd...

Špatně (příklady):
B738
738
B737-800
B738/X
B738/B

atd...
Naposledy upravil(a) Pavel dne 08 zář 2016, 16:31, celkem upraveno 1 x.
#125187
Dobré ráno Pavle.

Dnes ráno jsem louskal tabulku se suffixama, které vyplnit do letového plánu. Létám převážně s Airbusem A319 od Aerosoftu, dle mého je to tedy RNAV letadlo (ne GNSS), transporder má Mode C ... Osobně jsem myslel, že by tam měla být správná přípona /Z. Když jsem ale hledal po internetu, někdo u tohoto letadla vyplnil i /L, Vojta mne zvyklal, že by to mělo být /S. Takže teď trocha váhám.
Já osobně jsem ale přesvědčený, že správně je /Z jak jsem si myslel prvotně, ale raději bych kdyby mi to někdo z ATC potvrdil.

Moc díky a přeji pěkný den :-)  :)
#125188
[quote="Martin Bukovský"]
Dobré ráno Pavle.

Dnes ráno jsem louskal tabulku se suffixama, které vyplnit do letového plánu. Létám převážně s Airbusem A319 od Aerosoftu, dle mého je to tedy RNAV letadlo (ne GNSS), transporder má Mode C ... Osobně jsem myslel, že by tam měla být správná přípona /Z. Když jsem ale hledal po internetu, někdo u tohoto letadla vyplnil i /L, Vojta mne zvyklal, že by to mělo být /S. Takže teď trocha váhám.
Já osobně jsem ale přesvědčený, že správně je /Z jak jsem si myslel prvotně, ale raději bych kdyby mi to někdo z ATC potvrdil.

Moc díky a přeji pěkný den :-)  :)
[/quote]

Jak psal PB, jde o to, jak je letadlo vybaveno a co je presne schopno letet. Podle toho, by mel byt dany suffix vyplnen. Pokud tedy si nekdo neni jisty, co vlastne jeho letadlo je schopno zaletet, jelikoz nezna presne jeho systemy, tak u komercnich letadel ( B737NG, A32x Family ) doporucuji vyplnit /L.  Jestlize bude pouzito jine pismeno, ridici vi, ze nejste schopni zaletet urcite procedury, jelikoz to vase letadlo neumi, i kdyz spousta pilotu si neuvedomuje, co vlastne ta pismena znamenaji a hlavne to, jak maji sva letadla vybavena a co umi a co neumi zaletet.
#125189
Pavle,
Já si jsem ale poměrně jistý co to moje letadlo umí zaletět, jen v tom vyplňování letového plánu a jeho přípon vládne tak trošku chaos, řekl bych. Tudíž, moje A319 nebo 320 je RNAV letadlo, takže bych tam vyplňoval /Z ale chtěl jsem se jen ujistit, protože někteří u stejného letadla vyplňují skutečně /L nebo něco jiného... Rád bych to vyplňoval správně :-)

Dík.
#125190
[quote="Martin Bukovský"]
Pavle,
Já si jsem ale poměrně jistý co to moje letadlo umí zaletět, jen v tom vyplňování letového plánu a jeho přípon vládne tak trošku chaos, řekl bych. Tudíž, moje A319 nebo 320 je RNAV letadlo, takže bych tam vyplňoval /Z ale chtěl jsem se jen ujistit, protože někteří u stejného letadla vyplňují skutečně /L nebo něco jiného... Rád bych to vyplňoval správně :-)

Dík.
[/quote]

Martine,

to je presne to, o cem pisi. Ano, letadlo umi neco zaletet, protoze je nejak vybaveno a to je to, co spousta pilotu nevi. To, ze tve letadlo je schopno takto letat je z toho duvodu, ze ma nejake vybaveni, mimo jine i GPS, tj. je schopno letat pod vyssi presnosti, dokonce tve letadlo ma diky vyssi presnosti RNP dalsi vybaveni, tj. korektne by bylo vhodne pouzivat spise pismeno /Q , jak psal PB, nicmene protoze spousta pilotu bohuzel nevi, jak a cim jsou vybavena, protoze by si museli neco precist a nastudovat, standartne je toto vyuka na TR daneho letadla, ale vi, ze v FMS ( MCDU ) je, ze si nastavim neco a ono toto neco to  zaleti, ale vlastne proc to tak zaleti, to uz bohuzel netusi. Neber to osobne, ale v tvem pripade, pokud das pismeno /L , tak je to absolutne v poradku a nemusis se bat, ze ty mas neco spatne a ATC budou presne vedet, co ty, potazmo tve letadlo je schopno zaletet a jaka pravidla jsi schopen dodrzovat.
#125191
OK, moc díky za radu Pavle :-) Já se vždycky snažím problematiku pochopit, ne jak cvičená opice psát do FP nějaké písmenko, o kterém ani nebudu vědět, co znamená. Proto (možná) blbé dotazy z mojí strany, protože se snažím pochopit proč právě /L  :-)

Ještě jednou ti díky.
Naposledy upravil(a) bukmartin dne 01 pro 2015, 12:26, celkem upraveno 1 x.
#125192
[quote="Martin Bukovský"]
OK, moc díky za radu Pavle :-) Já se vždycky snažím problematiku pochopit, ne jak cvičená opice psát do FP nějaké písmenko, o kterém ani nebudu vědět, co znamená. Proto (možná) blbé dotazy z mojí strany, protože se snažím pochopit proč právě /L  :-)

Ještě jednou ti díky.
[/quote]

Martine,

V pohode a preji pekny zbytek dne.