VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Oficiální fórum Czech Air Force Virtual.
Uživatelský avatar
By Gelba
#120548
Na fóru se tu objevují eventy CEF s názvy letový den, training day apod. Co to vlastně znamená a jak takový letový den ve skutečnosti vypadá?

Běžný letový den se organizuje zhruba tímto způsobem:

Příprava letové akce


Příprava letové akce začíná již den před vlastním létáním. V souladu s ročním plánem se stanoví letový den spolu s počty a typem letounů, které se budou účastnit. Následně je určen úkol, jenž se bude plnit (například navigační let, střelby a bombardování, vzdušný průzkum, atd.), dále přidělené letové prostory, letové hladiny a záložní základny (pro případ nouzového přistání - pokud má základna vypsán letový den, vždy drží minimálně jedna další letecká základna pohotovost) Navíc se stanovuje doba a časový rozsah: čas zahájení, čas ukončení a rozdělení směn (na denní a noční).

Několik hodin před zahájením letové akce se přesouvají letouny na určené provozní stojánky spolu s příslušným pozemním vybavením. Technici kontrolují technický stav letadel, provádějí diagnostiku palubních systémů a předepsané předletové prohlídky. Pokud jsou letouny určeny na úkoly střeleb a bombardování, zbrojíři podvěsí a zkontrolují požadovanou výzbroj.

Ve stejnou dobu probíhá i příprava letových osádek. Piloti se seznamují s úkoly, které se mají plnit, plánují letové trasy a seznamují se s informacemi o cíli a jeho obraně (ať už se jedná o cvičné nebo bojové nasazení) a použité výzbroji.

Předběžný briefing rozhodnutí na letovou akci

Předběžný briefing slouží ke stanovení způsobilosti techniky a počasí k letovému dni. Účastní se ho :
  1) Vedoucí letové směny ("nejvyšší šéf") - zodpovídá za veškerý letový provoz a pozemní zabezpečení
  2) Letová osádka pro průzkum počasí - piloti letadla, které vzlétne jako první na průzkum počasí v přidělených letových prostorech.
  3) Směny zabezpečení:
            * starší inženýr - osoba zodpovědná za vyčleněnou leteckou techniku
            * dozorčí RTZ - zodpovídá za provozuschopnost radiolokačních a světelných prostředků navádění letounů.
            * dozorčí LTZ - zodpovídá za jednotlivé plochy, pozemní zabezpečení a mobilní prostředky (cisterny, pomocné spouštěcí zdroje, atd.)
            * meteorolog - podává aktuální informace o počasí v přidělených prostorech a na záložních základnách
            * ornitolog - podává informace o výskytu ptáků v okolí letiště a o provedených opatřeních

Zálet počasí


Po předběžném briefingu startuje letoun určený k průzkumu počasí. Osádka letounu je v neustálém spojení s řídící věží a průběžně předává informace, které se v reálném čase vyhodnocují. Po přistání letounu se nasbírané informace o počasí ihned předávají ostatním pilotům.

Letový briefing

Letového briefingu se účastní stejné osoby jako předběžného briefingu, ale navíc i všichni piloti a řídící letového provozu, kteří se účastní letové akce. Přítomen je i lékař, dohlížející na zdravotní způsobilost pilotů.
Piloti dostávají informace o prostorech působnosti, aktuálním a předpokládaném počasí, zakázaných a omezených letových prostorech, volacích znacích pozemních stanic a pátrací a záchranné skupiny, atd. Bezprostředně po skončení briefingu si piloti vyzvedávají výstroj a jsou rozváženi k letadlům.

Letová akce

Ve stanovenou dobu je zahájena letová akce. Po předletové prohlídce a převzetí letounů od techniků usedají piloti do kabin
a žádají řídící věž o povolení ke spuštění motoru. Po "nahození" a nezbytné motorové zkoušce pojíždějí letouny podle předem stanoveného pořadí na čáru předběžného startu. Tam je letoun naposled prohlédnut, jestli nikde neunikají provozní kapaliny a zda správně funguje mechanizace křídla a řídících ploch. Pokud letoun nese výzbroj, zbrojíři provedou poslední kontrolu a odjištění bomb a raket.

Po obdržení signálu, že je vše v pořádku, žádají letouny o povolení startu. Po jeho udělení najíždí letoun na vzletovou a přistávací dráhu a startuje. Starty se provádějí jednotlivě nebo ve dvojicích.
Po startu plní letouny zadané úkoly. Mezitím se na stojánkách připravují na přistání letounů. Provádí se kontrola pozemního vybavení a technici dostávají informace k přípravě letounů na další let (např. kolik paliva se bude doplňovat, jaká trasa letu se bude programovat, atd.).

Po splnění zadaných úkolů se letouny řadí do okruhu kolem letiště a žádají o povolení k přistání. Po jeho obdržení letouny jednotlivě nebo ve dvojicích přistávají. Pokud byl při přistání použit brzdicí padák, služba jej ihned po přistání a odhození na příkaz z řídící věže odstraní z blízkosti dráhy, aby nebyla ohrožena bezpečnost dalších přistávajících letounů. Padáky jsou pak odvezeny do balicí stanice, kde je specialisté zkontrolují a opět zabalí pro opětovné použití. Což už je dnes minulostí...

Po opuštění vzletové a přistávací dráhy zajíždění letouny zpět na stojánky. Ihned po zastavení a vypnutí motoru začíná příprava na další vzlet. Doplňuje se palivo, provozní kapaliny a plyny, provádí se kontrola technického stavu letounu a motoru, případně se zavěšuje výzbroj a doplňuje munice. Zároveň s těmito činnostmi specialisté na vyhodnocování letových dat stahují a následně vyhodnocují záznamy z objektivní kontroly - takzvaných černých skříněk letounů.

Poletový rozbor


Po skončení letové akce probíhá vyhodnocení letového dne. Vyhodnocuje se letecký výcvik, připravenost a výkonnost pozemního personálu, provozní závady, problémy a připomínky jednotlivých velitelů.
Mezitím technici provádějí poletové prohlídky letounů a letouny jsou po doplnění paliva odváženy do jednotlivých úkrytů (speciální úkryt letounu, určený k ochraně letounu před vzdušným napadením, v letecké hantýrce ÚL). Provádí se kontrola ploch a osvětlení, radiotechnických prostředků a pozemního vybavení.

http://www.lznamest.army.cz