VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
By Poloman
#15430
Ahoj,

nikde se mi to nepovedlo najit, tak zkusim dotaz. Jak se da spocitat alespon priblizne doba letu?
Dejme tomu ze poletim ve FL350, IAS 300 a vzdalenost je 600nm.
Mohl by nekdo zasveceny popsat nejaky vzorecek/algoritmus nebo odkaz na nejaky zdroj? :o)
(Cilem teto snahy je prijit na to v kolik musim vystartovat v miste A, abych byl v miste B priblizne v danou dobu.)
Diky

Obrázek
By roger
#15439
mne euro-book vypocitava docela nesmysly a u b736 musim zadat TAS tak 500-520 aby to alespon priblizne odpovidalo realite. pri standardnim TAS ~440 sem si v planu mezi fixy vypocital GS kolem 300 co je ciry nesmysl. (ono v tom boxu, kde se TAS vybira ten cas jakz takz sedi, ale do planu se zapise spatne).
#15440
Odpověd je nutno rozdělit na dvě části:

1) výpočet TAS - vzoreček je: TAS = IASx(1 + 0,02 x density ALT)
problém představuje výpočet density altitude - je to výška která je závislá na tlaku a teplotě, protože to jsou veličiny které ovlivňují hustotu vzduchu. Čím chladnější vzduch a vyšší tlak, tím klesá desnity altitude a naopak. Vzorečky na výpočet určitě nebude problém na netu najít.

2) druhým problémem je, že při stoupání a klesání se nám při konstantní IAS mění TAS, což pak samozřejmě komplikuje výpočet. Jsou tři řešení:

a) vzít jakýsi průměr, či odhad z předchozích zkušeností (pozor, nelze vzít například TAS v FL100 stoupáme-li z 0 ft do FL200, protože kromě toho že výkony letadla nejsou konstatní, ani vlastnosti atmosféry se nemění lineárně)

b) v příručce letadla jsou tabulky času, spotřeby a vzdálenosti potřebné ke stoupání, klesaní, atd. v závislosti na desnity alt, výkonu motorů a váze letounu. Z nich lze pohodlně vyčíst vše potřebné.

c) výpočet pomocí specializovaného softwaru. Například Jeppesen Flitestar, či jiné ještě pokročilejší. Ty samozřejmě vypočitají úplně vše.

Pozor na to že se musí do výpočtu hlavně zahrnout i očekávané SIDy, STARy a přílet. Nelze vzít jen vzdálenost destinací vzdušnou čarou.

David

P.S. mluvíte o eurbooku, ale co použít EUroute? Vždyť to dělá taký jakousi navigační přípravu.
#15442
[quote="roger"]mne euro-book vypocitava docela nesmysly a u b736 musim zadat TAS tak 500-520 aby to alespon priblizne odpovidalo realite. pri standardnim TAS ~440 sem si v planu mezi fixy vypocital GS kolem 300 co je ciry nesmysl. (ono v tom boxu, kde se TAS vybira ten cas jakz takz sedi, ale do planu se zapise spatne).[/quote]
Nemyslím si že EB počítá nesmysly. Přidává k době letu sám nějaké odhady času na vzlet a přistání a mě to většinou přichází +/- neco. Proto to není čistý čas letu, ale spíš nadsazený odhad.
By roger
#15444
no to sem si myslel taky, ale když mi přidal k 3-hodinovemu letu takřka jednu hodinu navic, tak to bylo trochu dost. Kromě toho, to přidáva lineárne k celé trase a tím se ten vytvořený itinerář stáva tak nejak nepoužitelným (tedy co se očekávaných pruletu týka). S tím navýšeným TAS mi to vychází o moc líp.
#15449
[quote="id123"]mno, kazdopadne Eurobook nepocita s vetrem. tak jestli nahodou nespekulujes nad timhle...[/quote]
To je pravda, zvlášť v těch podmínkách co jsou teď nahoře. Včera jsem měl vítr přes 120kts a zkrátila se mi doba letu na 2 hodinách o víc než 25 minut! Takže to součtem vyjde :)
#15464
Mně se to podařilo vyvmámit římo z Flight simulátoru - nekde v sekci kde se se tovoří nový let tak je to ochotné vypočítat
Jo - takto vypadá výsledek por můj oblíbený let Piperem. Dá se k tomu dostat v plánovánní trasy přes tlčítko Navlog
Obrázek
#15470
Ano, to je pravda, donedavna som ho pouzival aj ja. Ale ja som standardne k tomuto casu pripocitaval este 20-30 minut, lebo jeho vypocty na trase z bodu A do bodu B rataju s maximalnou rychlostou uz v bode A, co je blbost. Treba ratat s tym, ze lietadlo do vysky 10000 ft moze ist max. 250 uzlov a je uplne normalne, ak z letiska startuje opacnym smerom, ako je jeho trasa (preferovana draha, vietor, a pod.). Takze ten cas treba brat s rezervou.
t.
#15471
no ja se do těch osmi minut dostávám v pohdě i s rezervou ale tak pravda já létám tak 2500 stop vysoko a prakticky za 10 sekund jsem na mých 80 mph nebo co to ten rychleměr ukazuje.
#15472
:D:D:D:D:D Ja som samozrejme myslel trochu dlhsie lety :D:D:D:D. Pri 8 minutovom lete nabrat polhodinove meskanie (po vzlete), to by si asi musel cuvat... :D:D:D:D. Mal som na mysli 2-3 hodinove lety :D:D:D:D
#15484
Dnes jsem letěl LKPR-LZKZ průměrně 420 kt GS (s ATR72), zpátky byl naopak zase protivítr až přes 170 kt, takže jsem měl GS tak 160 kt. To se pak dost špatně počítá doba letu... :) Jen ať příští sobotu tolik nefouká, jinak bude na Ruzyni asi celkem zmatek :)
By roger
#15587
algoritmus euro-book:
základní čas je vzdálenost (tratě)/zadaná TAS. Pak +20%, pak (při víc jak 60 minutách) + dalších 10% + 9 minut . a pak ješte jednou +5 minut. Tak komu to dáva smysl... ať mě zasvětí, budu vděčný.

osobne vycházím z tabulek k PMDG (docela přesné, propočteno na obvyklé profily a omezení stoupání a klesání které používa FMC) a upravuju to o očekávané zdržení SID/STAR/vektor (zhruba 10 minut) + očekávaný vítr.

Zajímavejší by možná bylo se blíž podívat, k čemu je ten čas vlastne vztažen (v reálu a/nebo poctivé simulaci). Je tam tolik variabilních položek jako při plánování paliva (rezerva na holding, G/A a pod.) Docela by mě to zajímalo i s ohledem na blížící se nálet na Prahu. Čas ETA by měl odrážet čas očekávaného přístátí na dráhu v ideálním případe (0 vítr, STAR, nr. 1)? Resp. kolik před ETA by bylo vhodné být v jaké fázi letu (napr. -10 minut na začátku STAR nebo něco na ten styl)? Jak přísné je to ETA v porovnání se CTOT slotem (někde sem četl že CTOT je -5 až +10 minut).
#15624
ETA - Estimated Time of Arrival - ve smyslu příletu na letiště, je vypočítaný čas příletu na bod kde začíná přiblížení, čili IAF. ETA není nic závázného (kromě ztráty spojení, kdy se přiblížení zahájí v ETA).
CTOT je závazný naprosto - pokud CTOT (-5, +10 min) nestihnete a není to z důvodu ATS (fronta na HP například), máte smůlu - Brusel (v reálu), vám přiřadí další volný CTOT a vám nezbývá než čekat.

David