VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#9873
Tak jsem se v minulých dnech pokusil o par VFR letů a narazil jsem na několik otázek, které bych si chtěl upřesnit.

(předpokládám obsazení všech ATC pozic všech řízených letišť a mám podaný letový plán)

1. z neřízeného letiště vzlétám bez jakéhokoli povolení, odpovídač \"C\" 7000, po vzletu se ohlásím LKAA_CTR, že jsem to a to po vzletu a letím tam a tam dle let. plánu. - ATC veme na vědomí případně dá instrukce.

2. z řízeného letiště vzlétám na základě povolení příslušného ATC, když nedá před vzletem kód odpovídače, automaticky nastavuji 7000 a mód \"C\".


3. když mě ATC zhruba na úrovni prahu dráhy dá povolení jít na finále logicky bych mě letět ještě nějakou vzdálenost po větru a pak to stočit na finále. Tato vzdálenost se předpokládá jaká? V této situaci jsem po větru letěl zhruba půl nm kde jsem to začal točit na finále - bylo mi vyčteno, že VFR nelítají na začátek ILS.


Díky za odpovědi
#9875
[quote="ihrdlicka"]3. když mě ATC zhruba na úrovni prahu dráhy dá povolení jít na finále logicky bych mě letět ještě nějakou vzdálenost po větru a pak to stočit na finále. Tato vzdálenost se předpokládá jaká? V této situaci jsem po větru letěl zhruba půl nm kde jsem to začal točit na finále - bylo mi vyčteno, že VFR nelítají na začátek ILS.
Díky za odpovědi[/quote]
Proleť se někdy s mistrem juniorem a uvidíš, že i nula celá pět majle je na finále hodně :)
Jinak je to samozřejmě na pilotovi kdy začne točit na finále s ohledem na okolní skutečnosti a bezpečné přistání.
#9876
[quote="ihrdlicka"]Tak jsem se v minulých dnech pokusil o par VFR letů a narazil jsem na několik otázek, které bych si chtěl upřesnit.

(předpokládám obsazení všech ATC pozic všech řízených letišť a mám podaný letový plán)

1. z neřízeného letiště vzlétám bez jakéhokoli povolení, odpovídač "C" 7000, po vzletu se ohlásím LKAA_CTR, že jsem to a to po vzletu a letím tam a tam dle let. plánu. - ATC veme na vědomí případně dá instrukce.[/quote]
Jo, jen bych doplnil, že před odletem se ohlásíš příslušnému ATC - prostuduj systém ATC na VATSIMU - obvykle spadneš do kompetence LKAA_CTR. Ten Ti sdělí většinou jen oblastní QNH, případně nějaké instrukce - správně díš, že Ti nic nepovoluje.

[quote="ihrdlicka"]2. z řízeného letiště vzlétám na základě povolení příslušného ATC, když nedá před vzletem kód odpovídače, automaticky nastavuji 7000 a mód "C".[/quote]
Měl by dát, protože v řízeném letišti by Ti měl dát SQ individuální, kvuliva radarové identifikaci.
Pak, před opuštěním CTR ( TMA) tě vyzve k nastavení 7000.
Pokud nedá , nastav 7000, správně.

[quote="ihrdlicka"]3. když mě ATC zhruba na úrovni prahu dráhy dá povolení jít na finále logicky bych mě letět ještě nějakou vzdálenost po větru a pak to stočit na finále. Tato vzdálenost se předpokládá jaká? V této situaci jsem po větru letěl zhruba půl nm kde jsem to začal točit na finále - bylo mi vyčteno, že VFR nelítají na začátek ILS.[/quote]
Tato vzdálenost je "libovolná" záleží na mnoha faktorech ( zkušenosti, typu letadla, výšce, provozu před a za letadlem, zda funguje motor, zda vůbec letadlo má motor, apod. ).

Nicméně pro Cessny a Zliny a normální kategorii pilotů se točí tak 1-3km před prahem.

Co je to "začátek ILSu ???
By David Přibyla
#9883
[quote="PavelS"]Měl by dát, protože v řízeném letišti by Ti měl dát SQ individuální, kvuliva radarové identifikaci.
Pak, před opuštěním CTR ( TMA) tě vyzve k nastavení 7000.
Pokud nedá , nastav 7000, správně.[/quote]
Jen bych chtěl doplnit že ti řídící při opuštění CTR/TMA nemusí nutně dát sqwk 7000. Pokud totiž předpokládá tvůj návrat tak ti nechá individuální sqwk aby ti nemusel pak přidělovat nový (ušetří tak 1 sqwk). V takovém případě, kdy nedostaneš instrukci "sqwk 7000" nenastavovat automaticky 7000 ale nechat diskrétní sqwk, který ti ATC přidělil.

Pokud ti řídící na řízeném letišti nepřidělí diskrétní sqwk (což by se nemělo stát), tak si ho vyžádej.

DP
#12786
Rád bych se dodatečně zeptal k bodu číslo 1 v prvním příspěvku:
V případě, kdy vzlétám z neřízeného letiště a zároveň nevstupuji do řízeného prostoru letiště, nebo nenastoupám nad cca 5000ft, musím se opravdu LKAA_CTR ohlašovat?
Díky, Honza.
#12787
Ano, prosim, zvykněte si se ohlásit i podávat jednoduchý FPL.

Je to hlavně proto, aby ATC ( _CTR) věděl, co je to za let a ujistil se, že pilot bude/nebude z neznalosti nebo schválně narušovat okolitý provoz. :)

Poznámka na okraj - do výšky 5000ft alt. ale nemá žádný obecný význam.
Pokud budeš mít odpovídač a budeš mimo všechny TMA, CTR, , apod. můžeš až do FL95 bez povolení, bez odpovídače do FL55, Jinde max. 500ft POD hranici jakéhokoliv TMA - pozor, narušení TMA je v podstatě obecné ohrožení.
Přijde mi mnooohem jednodušší, zvláště pokud si nejste jisti orientaci v mapách, se zeptat ATC před odletem.

Výhody komunikace s ATC :
- zvyknete si komunikovat, typicky už jen vyslovit svoji volačku; to je to, o co tu jde
- ATC vám mnohdy dá užitečné informace ( vítr na cílovém letišti, kam můžete z daného letiště stoupat, apod.)
- ATC vám dá oblastní QNH, které byste měli nastavit na výškoměru !
- ATC vás upozorní na případné chyby - jde o to, že typicky tak 75% takovýchto VFR letů zapomene SQ na Standby !

Nevýhody:
- musíte se maličko naučit vypnit FPL
- musíte se osmělit promluvit
#12789
Děkuji za odpověď.
Uvedeným se i řídím, spíše jsem narážel přímo na to jak byla položena původní otázka, já jsem se domníval, že se ohlásit nemusím, pokud jsem mimo CTR a pokud jsem pod hladinou kde začíná jakékoliv TMA, což je v reálu asi pravda.
Když to shrnu:
Na síti je chování malinko jiné=> tedy vždy plán a vždy se někomu ohlásit...
Ohlásil bych se ale ještě před začátkem letu (i z neřízeného letiště), posílat FP za letu mi přijde divné...
Honza
#12790
Ideální je ozvat se ještě před letem ( typ. po nahození ) a také poslat FPL před letem !!

Jinak - podávání FPL za letu není vyloučené ani v reálu ( i když je to \"podivné\").

Na síti je chování malinko jiné, zvl. proto, že :
a) máme radarové krytí primárem i sekundárem od 0 ft - heč
b) máme mnohem více \"všehoschopné\" piloty
c) nemáme AFISáky , kterým se tatkto hlásíš v reále
#12791
Pokud budeš mít odpovídač a budeš mimo všechny TMA, CTR, , apod. můžeš až do FL95 bez povolení, bez odpovídače do FL55, Jinde max. 500ft POD hranici jakéhokoliv TMA - pozor, narušení TMA je v podstatě obecné ohrožení.
Drobně upřesním....
a) přesnější je říci, že pro lety ve FL65 a výš je odpovídač povinný. Takové to pravidlo o sudých/lichých hladinách se totiž týká traťových letů, ale VFR může klidně vykonávat nějakou místní činnost do FL60 (nebo klidně FL64 ;) a nemusí mít odpovídač.
b) Hranice prostorů jsou udělané krom asi jedné či dvou výjimek tak, že "patří" prostoru s nižší (ve smyslu zajišťovaných služeb) třídou vzdušného prostoru. V případě TMA Praha tedy klidně může VFR stoupat až na spodní hranici. Navíc kdyby platilo těch 500ft, tak by se nedalo prakticky dolétnout třeba do Kladna nebo Bubovic (těžko se někdo udrží přesně 500ft AGL). Těch 500ft je spíš doporučení než pravidlo. Není však bezúčelné - je to zaužívané z jednoduchého důvodu - letadlo vně TMA letí na oblastní QNH, zatímco letadlo uvnitř TMA na letištní. I když maximální dovolený rozdíl je 7 hPa, tento rozdíl už dělá skoro 200ft. Takže pilot co má na výškoměru 4000ft na oblastním QNH řekněme 1000 hPa je při letištním QNH 1007hPa ve skutečnosti v altitude 4200MSL. Jenže to sám neví a ani vědět nemůže a taky za to nemůže být popotahován - on podle svého (správně nastaveného) výškoměru nevstoupil do TMA, přestože fyzicky jeho letadlo už TMA narušilo. Tenhle problém je evergreen diskusí když se tohle probírá teoreticky a už i v praxi kolem toho byly nějaké problémy, ale bohužel neexistuje pro to nějaké schůdné řešení. Proto nedoporučuju v žádném případě stoupat až na spodní hranici TMA, i když samotné předpisy nám to umožňují, ale mít tam nějakou vatu - např. těch 500ft.
#12803
Ja se pridam s mym otazkolistem:

a) kdyz letim jen okruhy, musim vyplnovat FP typem treba LKPR > LKPR ??

b) kdyz si tak litam, a atc mi da holding treba nad A, tak kde to proboha mam hledat ?

c) jak je to s VFR squawkem ?, uz mi totiz nekdo nekolikrat dal jinej nez 7000, treba 0421 ( priklad z eggp).

d) Je potreba na VFR okruhy nějaka scenery ( kromě letiště ) ??

e) kdyz letim VFR, tak (vetsinou) litam jak na horsky draze, je povoleno mit zaplyho A/P ??

Pokud už někde na nějakou otazku je odpoved ... tak se omlouvam ale ja to nenasel, nebo prehlid.
#12818
CSA447 píše:a) kdyz letim jen okruhy, musim vyplnovat FP typem treba LKPR > LKPR ??
Jo.
b) kdyz si tak litam, a atc mi da holding treba nad A, tak kde to proboha mam hledat ?
V mape VFR daneho letistě.
Tato mapa je v tzv. Supplementary packu map pro dané letiště, ne v zakladnim, kde jsou IFR.
Obecně : Řešilo se tu x-krat, hledej ve foru "Základy VFR..", "Mapy...ty mi teda davaj" ( ...už to umim nazpamět...)
c) jak je to s VFR squawkem ?, uz mi totiz nekdo nekolikrat dal jinej nez 7000, treba 0421 ( priklad z eggp).
Opět odkazuji na zvýrazněnou sekci v sekci Škola Pilotů: "Základy VFR... "
Obecně: 7000 se použije v ČR ale jen když nejsi řízený VFR (let mimo CTR, TMA ...).
Jinak dostáváš SQ individuální dle pravidel v dané zemi ( btw. 0421 na EGGP je OK ).
d) Je potreba na VFR okruhy nějaka scenery ( kromě letiště ) ??
Můj názor byl, že víceméně ne, výhodou je mesh ČR a nějaké objekty pro VFR ( Zukrák, Petřín, Okoř, kaplička na Řípu ..).
Poté co jsem viděl DP-shots s vrtulníkem nad LKTB pak : jo, protože zabloudit s tímto nelze :)

OT: Zvěřejněním těch obrázků padly všechny výmluvy, že je potřeba GPS , protože nelze v FSce nic najít, já tam vidím i ten balkon v Oblé, jak z něj padali tudle ty dva pracovníci .. :)
e) kdyz letim VFR, tak (vetsinou) litam jak na horsky draze, je povoleno mit zaplyho A/P ??
Odpovídal jsem včera.
Obecně : VFR letadlo není vybaveno autopilotem.
Pokud už někde na nějakou otazku je odpoved ... tak se omlouvam ale ja to nenasel, nebo prehlid.
Přehlíd.