VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
By JDolezal
#5265
Opet zdravim,

nedavno jsem zmenil startovni status u PIC 737-4 z \" ready to engine start \" na \" cold and dark \". To vyzaduje nastaveni pozice v IRS, takze tam vzdycky v FMC zadam letiste u kteryho se pak zobrazi pozice a tu tam zadam. Problem ale je kdyz prijizdim k runwayi tak je videt ze je na EHSI displayi trochu posunuta to se ale da upravit v FMC, myslim ze je tam neco jako update runway postition tak to zmacku a pozice se upravi. Pri pristani je tam stejny problem ale tam uz se nikde pozice upravit neda takze kdyz se potom priblizuju musim se odchylit od FMC trasy abych vubec zachitil GS. Chtel bych se zeptat jestli vam to dela taky nebo jestli je to normalni ?

Jeste jsem zapomnel dodat ze kdyz jsem to zkousel ze statusu ready to engine start kde je IRS uz nastaveno tak to vsechno ukazovalo spravne.

Diky Honza
Uživatelský avatar
By vres
#5266
Ahoj,
problém může být v nepřesných souřadnicích které zadáváš (v reálu je vždy u stojánky její přesná souřadnice) a nebo formát ve kterém to zadáváš. Někde se používa desetinný systém (např 49.7550N) a někde \"šedesátkový\" (např N 49° 45\' 30\'\' ).
Při přistání to může být způsobeno chybou IRS která roste v čase. Ale v reálu se opravuje chyba z radionavigačních zařízeních (DME-DME, VOR-DME,..)

David
Uživatelský avatar
By ardnocz
#5267
Ano, mit na radiopanelu nastavenou freq na auto. Ve FMC myslim na NAV POS muzes upravit pozici z tech radial a vzdalenosti, ktery ziskavas za letu.

Mimochodem, ta rwy position se sama upravi i po stisknuti TO/GA.
By JDolezal
#5268
Nemohli byste mne poradit jak hned na zacatku ziskat ten spravny udaj abych to uz potom nemusel opravovat ? Vim ze u jinych typu boeingu tam jde v FMC zadat i cislo gate takze pak je ta presnost souradnic uplna ale tady u ty PIC 737 jsem nasel jenom moznost zadat letiste.
Uživatelský avatar
By ardnocz
#5269
No ale behem letu ti bude dochazet k chybe tzn. odchylce, tomu se nevyhnes.

Jinak do FMC muzes zadat stejne jako na panelu IRS pozici manualne, napr. z mapy to vyctes, kde a jaka gate ma pozici.
By Buritos
#5271
Já ty úvodní souřadnice zadávám podle toho co mě vyhodí FMC. Když tam dáváš to POS INIT tak nahoře je Last Position nebo tak něco, tak to jen zkopíruju a jde mě to v pohodě.
By JDolezal
#5276
[quote="Roastbeef CSA050"]Anebo další (a asi vůbec nejpřesnější) řešení - i když ne as real as it gets je dát SHIFT+Z a na světě jsou přesný souřadnice.[/quote]
Ajo, diky to me vubec nenapadlo zkusim to porovnat s tim co me vyhazuje FMC.
Uživatelský avatar
By ardnocz
#5282
[quote="Roastbeef CSA050"][quote="OndraS"]No FMC ti vyhazuje pravdepodobne ty souradnice podle FS :)[/quote]
Myslíš? :) Já bych si tím nebyl úplně tak jistej, ale nikdy jsem to dopodrobna nezkoumal...[/quote]
No tak mi řekni, podle čeho FMC ve FS zjistí tvojí aktuálni pozici... podle mě bere data z FS.
Uživatelský avatar
By BrandonSk
#5306
[quote="Ondřej Kulhánek"]Rekl bych,ze si to FMSka bere z AIRAC dat ne?[/quote]
Taky ze jo, ale co se tyce souradnic bodu a vseho ostatniho.
Co se polohy letadla tyce, tak na zacatku to mozna nacte polohu z AIRACu, ale za letu jsou asi jenom 2 moznosti:
- bud si je bere z FS
- nebo si je dopocitava sama

B.
By mynasa
#15554
Dobrý den pánové prosím vás ETATU LETNA MEDOV BODAL RASIM RUTAN BALTU VOZ???? Já vím jen že to jsou navigační body a jsem úplný začátečník a potřebuji to do školy Děkuji mockrát
Uživatelský avatar
By Hašoun
#15556
[quote="mynasa"]Dobrý den pánové prosím vás ETATU LETNA MEDOV BODAL RASIM RUTAN BALTU VOZ???? Já vím jen že to jsou navigační body a jsem úplný začátečník a potřebuji to do školy Děkuji mockrát[/quote]
Prosit nás ETATU ... můžeš,ale nepochopil jsem co potřebuješ :)
Uživatelský avatar
By Pavel
#15612
Konkrétně VOZ je všesněrový radiomaják (VOR) pracujcí na freq. 116,30 a je v něm i DME (impulsní dálkometr nebo jak se to menuje). A ten zbytek jsou intersections - navigační body :) Jsou specifokovány vždy nějakým radiálem VORu a hodnotou DME ale tak kde sou není žádné pozemní zařízení - tj. Když budeš na BODALu a podíváš se dolu tak tak NIC nebude. Když budeš ale nad VOZ tak budeš nad takovym domkem s takovou divnou kopulej na střeše...
By David Přibyla
#15678
Ahoj,
[quote="mynasa"]Dobrý den pánové prosím vás ETATU LETNA MEDOV BODAL RASIM RUTAN BALTU VOZ???? Já vím jen že to jsou navigační body a jsem úplný začátečník a potřebuji to do školy Děkuji mockrát[/quote]
Jedná se o "navigační body" správně řečeno FIXy. Fixy mohou být intersection, waypoint, reporting point nebo jiný významný bod. Konkrétně v případě tvého dotazu rozepíšu obecně, ale ptáš se konkrétně na intersectiony.

Fixy jsou obecně definovány zeměpisnou šířkou a zeměpisnou délkou (se stanovenou přesností).
Označení Fixu je 5 místné (pět písmen nebo i dvě písmena+3 číslice) a v případě že je fix kolokován s radionavigačním zařízením pak má označení shodné s tímto radionav. zařízením (např. VOZ).

Intersection je obyčejně definován také radiálem nějakého VOR a vzdáleností od nějakého DME. Toto je možné najít v AIP ČR ENR 4.4-1
Dále existují waypointy pro účely prostorové navigace (RNAV).
Intersection může tedy využít i letadlo které letí non-RNAV (bez prostorové navigace), ale za určitých podmínek (tím myslím že letadlo vybavené non-RNAV netrefí na intersection odkudkoliv, RNAV ano), kdežto waypoint může použít pouze letadlo vybavené RNAV. V mapě poznáš takto: Intersection - trojúhelníček, waypoint - hvězdička.

Fixy jsou důležité z toho důvodu, že jsou jimi definované tratě (enroute, SID, STAR), přiblížení apod. Trať může vést jenom mezi fixy v případě (RNAV tratě) nebo mezi radionavigačními zařízeními a intersectiony (non-RNAV tratě). Všude kde se podél tratě požaduje po letadlu změna "kursu", výšky, hlášení polohy, změna rychlosti, vyčkávání a jiné činnosti s provozním významem musí být definován fix.

To je asi tak ve zkratce řečeno co může fix být a proč. Hloubější diskuze o fixech vyžaduje nějaké hloubější znalosti, hlavně z oboru prostorové navigace a proto bych nerad zabíhal do hloubky. :) Pokud chceš tak se ptej.

Doufám že toto vysvětlení alespoň trochu stačí.

Jinak v pravidlech fora je jasně uvedeno že je nutné vyplnit celé jméno u profilu! Prosím o doplnění!

David Přibyla
VACC-CZ