VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#4836
Dobrý den,

chtěl bych se zeptat, bez ATC (ale i s ním), používá se někdy na LKPR někdy i jiná ranvej než 24? Nebo se vždy směřuje na ni bez ohledu na VÍTR a cokoliv ostatní (kromě Emergency?). Bez ATC na ostatních letištích (pro mě konkrétně LKMT se zase používá vždy 22. Je to proto, že mají ILS?

Nebo zatím jenom nemám štěstí?

Je drzost při větru vanoucím po 24 přistávat na 6ku (samozřejmě bez ATC:) )? Nebo se to nedělá a proč?

Díky za odpověď,

ENG
#4844
Pokud je to možné, tak přistávej proti větru. Ale pozor, přistávací dráha má číslo podle směru (HDG) kterým vede a vítr se udává ve směru ze kterého fouká. Takže jestli je na LKPR vítr 244, tak přistáváš na rwy 24 a fouká ti přímo do čumáku. Taky už jsem zažil na neřízené LKPR bezvětří, a tak to tam přistávalo jak se to komu hodilo. Jinak, když požádáš ATC, že chceš v Ostravě vyzkoušet přiblížení VOR/DME na rwy04, tak ti určitě vyhoví.
#4845
mno s tim vetrem je to obcas sranda... v praze zadny ridici a servinfo psal vitr 360 , bohuzel uz nevim jakou rychlosti ale urcite to bylo vic jak 5uzlu , tak jsem se hezky steloval ze budu startovat konecne taky jednou z 06ky, pripravene mapy a uz jsem vyjizdel ze stojanky . No co cert nechtel vtom se pripojil ridici a hned ze \"contact me\", tak jsem ho kontaktoval, a ten me pekne napasiroval zpatky na 24 ..mno a bylo po paradicce...jako nehadal jsem se s nim , ale presto si myslim ze me mel poslat na 06 ... otazkou uz je fakt jen sila vetru, a to si nepamatuju...
#4846
a) Ano, obecně se přistává proti větru, t.j. \"tím samým kursem, co se udává vítr\" ( jak píše správně Rudolf ), což ale předpokládám, že všichni zúčastnění vědí.

b) Každé letiště má určitou preferovanou dráhu. Preferovaná je především v důsledku vybudovaného navigačního vybavení, vhodně umístěných pojížděček a hlavně pro minimalizaci hlukové zátěže virtuálního obyvatelstva v okolí.
Proto - NE VŽDY SE DODRŽÍ ZÁSADA, ŽE SE STARTUJE a PŘISTÁVÁ PROTI VĚTRU.

Pro letiště LKPR existuje dokonce i VATSIMovský předpis (SOP LKPR ) , který ATC nařizuje , za jakých podmínek lze kterou dráhu používat :

*2 RUNWAY SYSTEM PREFERENCE
*2.1 RWY 06
Departures and arrivals of aircraft are allowed without restriction.
*2.2 RWY 24
Departures and arrivals of aircraft are allowed without restriction.
*2.3 RWY 13
Departures and arrivals of aircraft are prohibited in time from 2100 to 0500 (2000-0400).
In time from 0500 to 2100 (0400-2000) departures of jet aeroplanes with MTOW more than 7 t are prohibited. Departures of propeller aeroplanes are allowed without restriction. Arrivals of aircraft are allowed without restriction.
*2.4 RWY 31
Departures and arrivals of aircraft are prohibited in time from 2100 to 0500 (2000-0400).
In time from 0500 to 2100 (0400-2000) arrivals of aircraft with MTOW more than 7 t are prohibited. Departures of aircraft are allowed without restriction.
*2.5 RWY 04
RWY is closed for departure and arrival. Taxiing and parking of aircraft is allowed.
*2.6 RWY 22
RWY is closed for departure and arrival. Taxiing and parking of aircraft is allowed.
*2.7 Items 2.3 and 2.4 is not obtain in case of:
- RWY 06 or RWY 24 is out of service;
- the conditions on surface of RWY 06 or RWY 24 are affected adversely by contamination and brake effect is worse than good;
- precision approach for landing on RWY 06 or RWY 24 is unserviceable and meteorological conditions do not allow usage of alternative method of approach with respect of keeping safety of air traffic;
- cross-wind component including gusts toward RWY 06 or RWY 24 exceed 15 kt;
- wind shear is reported or forecast or there are expected significant meteorological phenomenons (for example storms), which could influence the approach or departure from RWY 06 or RWY 24;
- flights for human life saving;
- aircraft in emergency;
- aircraft of Civil Aviation Authority conducting a state supervision;
- RWY is requested by pilot-in-command by reason of flight safety


Čili - pokud je ATC, tak obvykle ví, kterou dráhu má použít, respektive se řídíme REÁLNÝM ATISEM a reálnou situací na Ruzyni.
Pokud není - je preferována 24ka , pokud to výrazněji fouká tak, že by složka větru dozad přesáhla 5kts, přehodí se na 06.
13/31 dle SOP.

Ovšem upozornuji, že jako skoro vždy, je věcí pilota kterou dráhu chce použít a může si od ATC vyžádat v zásadě libovolnou.
#4848
Kokrétně v Ostravě se né vždy používá 22 i když je publikovaná v ATISu i když je vhodná vůdči větru.
Mnohdy jsem se setkal s tím, že éro letící z Prahy, jde raději na 04 než 22. Proč? Protože na 04 to má blíž. Další důvod je ten, že ze dvou čtvrtin (ročního období) fouká na LKMT buď vhodný, nebo neutrální vítr pro 04.
Takže nelze na 100% určit, že podle směru větru bude v užívání ta dráa, která je nejblíže právě, směru větru :)
Mnohdy je to sázka do loterie určit si dráhu v užívání na letišti, které není obszené ATC a pro pilota neznámé :)
#6267
Tady bych se chtěl zeptat na dráhu 11 v LKKV. Včera jsem ji /off-line/ pilně trénoval, abych se naučil postup NDB-DME. Přiznám se, že ze šesti pokusů jsem se jenom jednou dostal na RWY. Dostal, přistáním bych se styděl to nazvat.
Používá se RWY11 pro přistání jetů typu 737 za normálních podmínek /vždy, když jsem viděl záběry z letiště, tak se pokaždé přistávalo na RWY29/?
Můžu požádat ATC /a kterého/ o přistání na 29 i v případě silnějšího větru než 15 kts do zad /ikdyž těch 15 kts mám jako mezních na tailwind/?

A když jsem u toho počasí - načítá se /a simuluje/ automaticky po připojení na VATSIM - používám SB3 - nebo je potřeba ho stahovat jinak? Stáhnul jsem si ActiveSky6 a nějak mám problémy pochopit jak se nastavuje a jak se připojuje, aby simuloval reálné počasí při letu na VATSIM. Není tedy zbytečný?
#6269
[quote="mezek"]Stáhnul jsem si ActiveSky6 a nějak mám problémy pochopit jak se nastavuje a jak se připojuje, aby simuloval reálné počasí při letu na VATSIM. Není tedy zbytečný?[/quote]
:D No osobně na něj létám a bez něj ani nezapnu FSku. Občas létám s nějakýma letadlama jenom proto, že když už jsem do něčeho investoval, tak to chci využívat, ale tohle rozhodně není případ Activesky ... Neznám nic lepšího, nejenom kvůli aktuálnosti počasí, ale taky kvůli tomu, že to umí měnit textury fsky, takže pokaždý když letím, mám jiné mraky, jiný nádech oblohy, atd atd atd atd. A osobně mi nepřijde ASV složitý nastavit.. Tady je moje nastavení, každýmu ale může vyhovovat trochu něco jiného...


Obrázek
#6271
[quote="mezek"]Používá se RWY11 pro přistání jetů typu 737 za normálních podmínek /vždy, když jsem viděl záběry z letiště, tak se pokaždé přistávalo na RWY29/?
Můžu požádat ATC /a kterého/ o přistání na 29 i v případě silnějšího větru než 15 kts do zad /ikdyž těch 15 kts mám jako mezních na tailwind/?[/quote]
Ano, používá, toto přístrojové přiblížení lítají na LKKV při "příznivém" větru 737 i A320, anebo někdy si střihnou i visual approach na 11.
Požádat můžeš, rozhodnutí je na kapitánovi, ale ATC nemusí povolit.
Ideální je si toto přiblížení nacvičit bez větru a někde, kde je trochu širší dráha než na LKKV.
#6272
Takže stačí jenom spustit ActiveSky a potom se přihlásit na síť? Omlouvám se, ale v tomhle jsem natvrdlý... :rolleyes

Takže přistání na ruku je prozatím pro mne tabu. Mám na sticku vyběhaný potenciometr na směrovce a jak šáhnu na páku, tak okamžitě éro vystřelí do prava. Snad konečně o víkendu dodělám pedály a seženu stick s 15pin konektorem.
#6273
ne úplně. pusť ActiveSky, kliklni options - ze sve zkušenosti doporučuji nastavit víceméně to co roastbeef. časem možná poupravíš. především je důležité zatrhnout online updates(vcelku logické) a VATSIM online weather, protože to je od realneho o trochu zpožděné. ale ty potřebuješ být sladěný s virtuálním svěrem VATSIMu. další nastavení počasí se děje také v FSUIPC.
#6281
jeste doporucuju wake turbulence a increase turbulence ... :) je to fakt mazec. jsem stim lital ted jak byly ty bourky, odelet a prilet na ruku, i chilku to udrzet po ceste na ruce ve spravnym FL... mazec.

pri externim pohledu na letadlo, kridla kmitaly nahoru a dolu, jak babocka admiral
#6282
[quote="id123"]jeste doporucuju wake turbulence a increase turbulence ... :) je to fakt mazec. jsem stim lital ted jak byly ty bourky, odelet a prilet na ruku, i chilku to udrzet po ceste na ruce ve spravnym FL... mazec.

pri externim pohledu na letadlo, kridla kmitaly nahoru a dolu, jak babocka admiral[/quote]
No já mám takový podezření, že mi to někdy shazuje fsku.. Nemůžu to sice říct na 100% ale už 3x jsem letěl "ve formaci" a následoval crash...
#6289
A ja bych zase vsem odporucil a nekde bych v pripade VACC nebo CSAv i vyrazne umistnil stary znamy link http://lineart.wz.cz
A z te stranky si muzete stahnout aktualni ATIS treba pro LKPR ktery vam rekne ktera rwy se zrovna ve skutecnosti pouziva... a jelikoz VATSIM simuluje realitu, ne jinak by tomu melo byt i na siti... Proto se mozna nekterym z vas stalo, ze jsem vam uz nekdy napsal private message, kdyz jste v praze hlasili 24ku a pouzivala se 31.

A taky se vyhnete vecem jako se stala pred par dni me, ze jsem tocil na final 06 a nejaky manik si to zrovna zacal valit a odstartoval z 24 :D
#6326
[quote="mezek"]Tady bych se chtěl zeptat na dráhu 11 v LKKV. Včera jsem ji /off-line/ pilně trénoval, abych se naučil postup NDB-DME. Přiznám se, že ze šesti pokusů jsem se jenom jednou dostal na RWY. Dostal, přistáním bych se styděl to nazvat.
Používá se RWY11 pro přistání jetů typu 737 za normálních podmínek /vždy, když jsem viděl záběry z letiště, tak se pokaždé přistávalo na RWY29/?
Můžu požádat ATC /a kterého/ o přistání na 29 i v případě silnějšího větru než 15 kts do zad /ikdyž těch 15 kts mám jako mezních na tailwind/?

A když jsem u toho počasí - načítá se /a simuluje/ automaticky po připojení na VATSIM - používám SB3 - nebo je potřeba ho stahovat jinak? Stáhnul jsem si ActiveSky6 a nějak mám problémy pochopit jak se nastavuje a jak se připojuje, aby simuloval reálné počasí při letu na VATSIM. Není tedy zbytečný?[/quote]
Osobně doporučuji učit se NDB/DME, VOR/DME, vizuál přiblížení, ale klidně i ILS s něčím malým, pomalým. Tím si získáš ten správný návyk který se ti bude později hodit u většího letadla, které je ovšem na finále rychlejší a tím pádem vyžaduje více zkušeností.
Dále si myslím, že pro začátek by ti stačilo využívat počasí, které generuje SB3, či FSINN a až později se zabývat addony pro počasí.
#7826
Když už se tu probírá ACTIVE sky ,tak by se taky zeptám. Pokud používám AS ,mají být ve SB nastaveny automatické aktualizace počasí? Nevíte čím to,že když zadám do SB např. .metar LKPR tak mám viditelnost 9999 ať už používám AS či bez AS. A dotaz trochu OT: jak zjistím při online letu aktualní RVR? Díky.
#7827
a) Při použití AS je třeba mít v AS nastaven jako zdroj počasí VATSIM a stahování (tj aktualizace) v SB3 vypnuto.
b) Příkaz .metar myslím neovlivňuje počasí, jen zobrazí METAR; AS i SB3 si počasí cucají zvlášť.
c) Nekonečná dohlednost může být způsobena x důvody, HW, ovladače, nastavení FSUIPC, apod, nelze na dálku řešit , nutno zkoušet.
d) RVR - nijak se nezjistí, stejně jako v reálu. RVR se předává jen v ATISu a to pouze při hrozících LVP. Pokud není k dispozici RVR, použije se VIS z METARU/ATISU.

POZOR : v tomto foru existuje i thread o AS a SB3. Je lepší, pokud se chcete zeptat něco k takovému již \"rozdělanému\" tematu, nejdříve si ho najít , přečíst a případně pokračovat tam, nebo dokonce založit tema nové. Pomáháte tím i novým pilotům, kteří se ve foru pak snáze orientují.

Nevím, co má AS a RVR společného s přistávací ranvejí ...
#7828
runway bez ATC poznas prave podle vetru z .metar LKPR foukali 240/10 - rw24, nesmi ti foukat prez 5 kt do zad. nebo dle dalsich restrikci letiste

osobne mam v SB3 zapnute pocasi, ale vypnute casovane aktualizace, nejak to porad blbnulo, ze si Active Sky nebral pocasi z vatsimu. nastaveni AS viz P.S. a pokud stale nesouhlasi metar v AS a SB3 hrat si s checkboxama autodetect time zone, use system time vs FS time. a to tak ze proste klikak ukladat zkouset dokud to proste nesedi tak jak ma..
#7832
[quote="id123"]runway bez ATC poznas prave podle vetru z .metar LKPR foukali 240/10 - rw24, nesmi ti foukat prez 5 kt do zad. nebo dle dalsich restrikci letiste

osobne mam v SB3 zapnute pocasi, ale vypnute casovane aktualizace, nejak to porad blbnulo, ze si Active Sky nebral pocasi z vatsimu. nastaveni AS viz P.S. a pokud stale nesouhlasi metar v AS a SB3 hrat si s checkboxama autodetect time zone, use system time vs FS time. a to tak ze proste klikak ukladat zkouset dokud to proste nesedi tak jak ma..[/quote]
...co takhle česky? ;)