VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
By aldamat1
#115776
Napadlo mě, že bysme mohli třeba někdy sejít na VATSIMu a udělat nějakej leteckej den třeba v boleslavi nebo CIAF atd. Sice bez diváků (ale někoho na zemi jako kameru a vysílat ti přes twich by asi taky šlo) ale jinak program a i řízení bysme asi mohli mít ;)
By aldamat1
#115780
Jo? A jak to dopadlo? Šlo to a nebo se to nakonec nepovedlo?
Uživatelský avatar
By POndrej
#115781
Tipnu si, že je to zatím na papíře, co? Asi tak jako ten můj nápad s group-flightem z LKAA na letadlovou loď v Jaderským moři.
By Araneus
#115782
Je to ve stádiu plánování. Spíš by se dalo říct, že s tím nápadem přišel první Radek, probral to se mnou a já jsem začala tipovat lidi, kteří by nám s tím mohli pomoci, protože uspořádat takovou akci tak, aby to piloty bavilo, bude technicky náročnější než klasický přelet odněkud někam.

Teď jsem převážně na táboře a sem tam se stavím doma. Začnu to organizovat až se vrátím po neděli.

Kluci, kteří už zkoušeli takovýto event pořádat mi radili, ať primárně zjistím, jetli by o akci tohoto typu byl vůbec zájem. Což je asi dobrý nápad. Takže se ptám a prosím případně reagujte, kdo by měl zájem se zúčastnit. Otázka je: udělat event o prázdninách nebo až někdy v září? Napište, jak to vidíte nebo kdy byste měli během prázdnin čas.

Abyste měli představu, co jsme s Radkem předběžně dohodli:

Letecký den by zahrnoval ukázky jakéhokoli létání (IFR, VFR, historické letouny, akrobačku, vrtulníky, military, nějaké průlety s velkým letadlem, cokoli dalšího si kdo vzpomene).
Všichni zúčastnění by museli na místo konání přiletět (odkudkoli). Pokud by bylo účastníků hodně (v což doufám), tak by z toho mohl být dost velký zmatek v době příletu na místo konání akce (nebo při odletu). Z toho důvodu jsme vyloučili pro konání akce neřízená letiště (a to včetně dvou letišť, na kterých máme AFIS/RADIO, protože na tuto službu nejsou piloti většinou zvyklí a opět by to mohlo vyústit ve zmatek). No a z řízených letišť...protože se očekává celkem hustý provoz na zemi, tak by bylo ideální moci obsadit TWR i GND. Takže nám z toho vyšly LKPR a LKTB. V LKTB se dříve letecké dny pořádaly, takže jsme vybrali toto letiště. Navíc máme výborný kontakt na jednoho člověka co řídí v Brně, takže můžeme cokoli ohledně poskytování služeb ATC během akce tohoto typu konzultovat s někým, kdo ví, jak to v reálu na daném letišti chodí.
Kámen úrazu je v tom, co z lítání jednoho letadla uvidí ostatní piloti. SB, FSInn ani XSB mi nepřijdou (co se týče zobrazování okolního trafficu) úplně friendly ani zábavné. Multiplayer nepřipadá v úvahu (MSFS, X-Plane). Takže jak tady psal Aleš, aby to piloty, co zrovna neletí, bavilo, bylo by dobré, kdyby (kromě toho, co vidí před SB, FSInn a XSB) měli možnost vidět i to, co vidí pilot, který zrovna letí. S tím jsem se obrátila na Vojtu, protože s Matyášem už něco ohledně streamování zkoušeli. Vojta by zajistil kompletní support ohledně streamování.
Další věc. Když nějaký pilot poletí a a ostatní budou vidět, co vidí on (kokpit, pohled ven z letadla apod), bylo by vhodné, aby k tomu byl nějaký komentář...ve smyslu co je to za letadlo, čím je zajímavé (pokud je to něco méně známého), co pilot provádí za manévry, jakýkoli další komentář. Je jasné, že na tohle se asi část pilotů nebude cítit...takže bude potřeba moderátor, který v případě, že pilot nebude chtít mluvit a bude chtít jenom lítat, mluvil za něj. Jsem předběžně domluvená s Ondrou Gelbičem, že by se této funkce ujal.
Přenos hlasu moderátora a pilotů by byl asi přes Vacc-cz TeamSpeak.
No...a jak do toho zakomponovat to, aby mohl pilot mluvit s řídícíma, zároveň aby poslouchal na teamspeaku, to zatím nemám vůbec představu. Resp. nemám zatím konkrétní představu, jak to zorganizovat tak, aby to nikde nedrhlo a nikdo se s nikým nepřekřikoval ani nerušil navzájem.
No a poslední věc, chápu, že ne každý pilot bude mít chuť se na leteckém dni předvádět ve vzduchu. Takže by byli vítání i diváci. Dali bychom jedinou podmínku: všichni, tedy piloti, kteří by na leteckém dni lítali, i ti, kteří by jenom koukali by na letiště museli před konáním akce přiletět (a ideálně po skončení akce odletět).
Piloti, kteří by plánovali lítat by museli pár dní předem oznámit typ letadla, se kterým poletí, kvůli zajištění CSL pro SB, XSB (a nevím, jak je to v FSInnu).
Jak je to s reál řízením takovéto akce z pohledu ATC zjistím v neděli.

Pokud máte k tomuto nějaké nápady nebo komentáře, tak sem s nimi.

Hlavně v této fázi potřebujeme vědět, kdo by měl zájem se zúčastnit a kdy by měl čas se zúčastnit. A jestli by se účastnil jako pilot nebo jenom jako divák.
Uživatelský avatar
By POndrej
#115787
A co se stane, pokud na ten den na LKPR nebo LKTB poletí větší skupina civilních dopravních letadel nějaké VA? Proč by se tahle akce nemohla spíš konat v LKPD a nebo LKHK? Tam by mohla celá akce probíhat jakoby \"bokem\" od normálního provozu jiných VA, které ten den létat určitě budou. Nedovedu si představit, že nad LKPR (LKTB) bude lítat display nějaká dvojice Gripenů a do toho jim tam bude přistávat A320 od El Al popřípadě jiné VA :-) . Ostatně, pokud se tahle akce povede, přiletím buď s F-14D, A400M nebo C-17.
Uživatelský avatar
By marenadl3
#115788
[quote="POndrej"]A co se stane, pokud na ten den na LKPR nebo LKTB poletí větší skupina civilních dopravních letadel nějaké VA? Proč by se tahle akce nemohla spíš konat v LKPD a nebo LKHK? Tam by mohla celá akce probíhat jakoby "bokem" od normálního provozu jiných VA, které ten den létat určitě budou. Nedovedu si představit, že nad LKPR (LKTB) bude lítat display nějaká dvojice Gripenů a do toho jim tam bude přistávat A320 od El Al popřípadě jiné VA :-) . Ostatně, pokud se tahle akce povede, přiletím buď s F-14D, A400M nebo C-17.[/quote]

Byl jsi někdy na dnech NATO v Ostravě? :)
Uživatelský avatar
By POndrej
#115789
Nojoooooo, promiň no :-))) zapomněl jsem samozřejmě letiště Mošnově LKMT a jejich dny NATO. :-)
By Araneus
#115790
\"Byl jsi někdy na dnech NATO v Ostravě? smile\"

O Ostravě jsme také uvažovali. Ale právě z pohledu ATC...v Ostravě není GND. Pokud by byla úřast na akci hojná, tak si myslím, že by bylo lepší když by řídili TWR i GND (pro zabránění zmatkům i pro ten fakt, že si řídící pořádně zařídí). Pokud poletí 5 pilotů, tak to samozřejmě můžeme uspořádat kdekoli.

\"A co se stane, pokud na ten den na LKPR nebo LKTB poletí větší skupina civilních dopravních letadel nějaké VA? \"

Provoz na českém VATSIMu je v poslední době hodně slabý i třeba v Praze. Takže bych brala celkem jako jistotu, že na jakémkoli jiném letišti než na LKPR nebudeme skoro vůbec rušeni.
Uživatelský avatar
By marenadl3
#115793
Petro, v Ostravě GND není ani v reálu. TWR a APP by si myslím bohatě stačili, prostě jako v reálu. Tam je toho taky jako nasr....., do toho lítají vyhlídkové helikoptéry a do toho přistávají ATRka a chartery, sem-tam ještě policajti... :)
Uživatelský avatar
By vojav
#115796
Ale proč to komplikovat? :) Myslím, že 50% pilotů budou akrobati, nebo jiná letadla v CTR - Zvládat takový provoz a ještě řídit GND je docela záhul. Dá se to, ale není to vono.
Uživatelský avatar
By marenadl3
#115802
[quote="vojav"]Ale proč to komplikovat? :) Myslím, že 50% pilotů budou akrobati, nebo jiná letadla v CTR - Zvládat takový provoz a ještě řídit GND je docela záhul. Dá se to, ale není to vono.[/quote]
Podle čeho soudíš? Ty máš v řízení nějakou praxi?
Uživatelský avatar
By vojav
#115805
[quote="marenadl3"][quote="vojav"]Ale proč to komplikovat? :) Myslím, že 50% pilotů budou akrobati, nebo jiná letadla v CTR - Zvládat takový provoz a ještě řídit GND je docela záhul. Dá se to, ale není to vono.[/quote]
Podle čeho soudíš? Ty máš v řízení nějakou praxi?[/quote]
Ještě jednou. Neužiješ si to pořádně, když budeš o povolení žádat hodinu. A na hodinu stojící letadlo taky nikdo koukat nebude. Nebavíme se o tom, že se to nedá zvládnout. DÁ!!
PS: V řízení praxi mám, ale to je minimální.
By ASG29
#115806
Co takhle?
Ti, co by chtěli dělat letovou ukázku, by se museli registrovat. Z registrace by se udělal \"pořadník\", který by byl den před akcí vyvěšen.
Stanovil by se \"time zero\" - čas prvního předváděcího letu - a od něj odvíjející se časy startu dalších.
V den akce by bylo na přihlášených, aby přiletěli na letiště s dostatečnou rezervou, to samé by platilo pro diváky. Před startem první ukázky by tedy byl normální provoz. IFR lety klasicky, VFR by měly stanoven dočasný koridor pro přílet a pro odlet (tím by se dal umravnit provoz v CTR). A pak, po začátku předvádění, by bylo pro nepředvádějící více méně uzavřeno letiště. IFR by muselo vyčkávat, dokud by se nenašla skulina mezi ukázkami.
Pro IFR by šla udělat ještě výjimka (ale jen pro některé; omezení počtem) a museli by si zaregistrovat slot. S ním by se počítalo v časovém harmonogramu ukázek.

Takže před začátkem ukázek a po ukončení by se dal očekávat hustší provoz, během ukázek by byli v luftě jen učínkující.
Uživatelský avatar
By Schindler
#115822
S dovolením bych také přidal svůj názor. Sice se budu v jistých věcech opakovat, protože mám velmi podobný názor jako například Vašek, ale rád bych ho trochu rozvedl :)

Stává se to minimálně, ale proč tuto akci neudělat podle nějaké reálné předlohy? Marek v jednom ze svých příspěvků zmínil akci Dny NATO v Ostravě. Jako tradičně se konají třetí týden v září, což by bylo poměrně i vhodné datum - teď je okurková sezóna a plno lidí je pryč, což by asi nemělo smysl dělat.

Zde však vyvstává jeden zádrhel a tím je konání v Ostravě, kde není pozice Ground. Je dobré, že myslíte na to, aby si zařídilo více lidí, ale potřeba mít dvě pozice místo jedné mi nepřijde při typu této akce vhodná, resp. není potřebná. Pokud letadlo provádí nějakou dynamickou ukázku, tak se pohybuje v nějakém vymezeném časovém období a vymezeném prostoru, což bývá většinou CTR a část TMA, při tom co provádí svoji ukázku s ATC téměř nekomunikuje (na reálné akci jsem každý rok, ale vždy bez scanneru, takže občas někde něco zaslechnu, ale permanentně neposlouchám, takže nemůžu stoprocentně říct, že nelžu). Pokud to tedy tak je, tak mezitím je schopna Věž vydat povolení odletům, pojíždět je na vyčkávací místo a když pilot dynamickou ukázku ukončí a přistane, povolí se odlety, přílety a jde na řadu další ukázka. Takhle dojde k tomu, že na frekvenci je pořád místo a piloti ve vzduchu se nebudou s pilotu na zemi přeřvávat, tudíž zde není potřeba pozice Ground. Nebo na to máte někdo jiný názor?

Co se týče příletů a odletů, tak jak píše Vašek. Před akcí bych udělal nějakou registraci, kde se zaregistrují piloti, kteří budou dělat dynamické ukázky, a pak piloti, kteří na letiště přiletí nebo odletí. Každý z neúčinkujících pilotů by vyplnil přibližné časy příletu či odletu. Před akcí bychom vytvořili program a zároveň určili přesné časy pro odlety a přílety z LKMT. Neregistrovaný provoz by buď čekal nebo by na letiště nebyl vpuštěn.

Komentář v Ondrově podání by byl super jak jsem ho slyšel mluvit :) Každopádně by mohl být jeden počítač, ze kterého by se streamovalo video a Ondra by přímo do toho streamu dodával komentář, tedy žádný Teamspeak. Teamspeak by mohl být na pokec publika :)

Toť vše, takže bychom mohli začít zase trochu diskutovat, ne? ;)

PS: Téma bylo odpleveleno.
By ASG29
#115823
Ve své podstatě by měl ATC na starost jen tři letadla: jedno při letu (ukázce), druhé ve fázi pojíždění/vyčkávání a třetí ve fázi povolení k nastartování.

Ještě k tomu omezenému příletu/odletu pro VFR: dalo by se očekávat větší VFR provoz a aby se to ATC ulehčilo, tak je omezit v případě Mošnova např. přílety přes BRAVO a odlety přes ALFU. Přiletí na BRAVO, pak buď rovnou na 04 nebo pravým okruhem na 22; odlet z 22 rovnou na ALFA nebo z 04 pravým okruhem na ALFA. Ulehčilo by to i pilotům, protože by nemuseli hlídat protisměrný provoz.

Bedřichu, pokud dělat akci dle reálu, pak prosím ne v ten samý den :) Zrovna do Ostravy bych rád jel, letos by to byla pro mne jediná akce.
By Araneus
#115862
Pořád váhám, jestli bude lepší to udělat o prázdninách, ať se aspoň něco děje nebo to nechat až třeba na září nebo říjen. Kloním se k variantě prázdniny s tím, že si aspoň vyzkušíme, jak se taková akce dělá a pak by třeba nebyl důvod to nezopakovat znovu, třeba ve větším rozsahu nebo i pro zahraniční účastníky. Co se týče času o prázdninách, psal mi Ondra Gelbič, že by měl předběžně čas 3.8. nebo 10.8. Ještě to upřesní.

Jestli se to bude konat v LKMT nebo LKTB je mi jedno. I když si myslím, že pokud se to bude dělat v LKMT, tudíž bez GND, a pokud přiletí třeba 10-15 VFR letadel a to samozřejmě v jednom chumlu, protože poletí na čas, aby tu akci stihli a zároveň tam zbytečně nečekali a všichni se v rozsahu cca 15-30 minut začnou dobývat do CTRka, tak toho bude mít věžka plný brejle. Nehledě na to, že asi nebude možné použít pro pojíždění na zemi berličku \"taxi to stand of your choice\", protože těch letadel tam bude hodně. Bude je muset odeslat přímo na stojánku. Takže bych ještě jednou doporučila zvážit místo konání a využít možnost mít i GND.

Václave, ty rozumíš streamování? Pokud ano, mohl bys nám s tím pomoci? Vůbec nevím, jak streamování funguje a na učení teď nemám čas. Mohl bys tohle třeba probrat s Vojtou Javorským, který se o toto bude starat a zvážit s ním všechny možnosti, které připadají v úvahu? Nerozumím tomu, jak by se to dělalo přes jeden počítač. Také podotýkám, že musí být k dispozici i varianta, kdy do ukázky létání bude mluvit sám pilot a ne Gelba. Věřím, že se najdou piloti, kteří o letadlo, se kterém letí budou chtít mluvit sami. Je potřeba to vymyslet tak, aby tohle fungovalo. Aby fungovala i varianta, kdy Gelba ten let jenom uvede a pak už bude mluvit pilt sám. Z toho pohledu mi přišel TS jako nejschůdnější varianta.

Jo a ještě bych možná nekladla rovnítko mezi pojmy \"letecký den\" a \"ukázka létání s vojenskými stroji\". Nemám nic proti khaki barvě, ale kluci mne varovali, že jednou dělali nějaké akrobatické závody a přiletěli jim jenom dva piloti. Jde o to, že čím bude akce úžeji zaměřená (byť třeba jenom názvem), tím bude větší riziko, že by někdo třeba chtěl letět, ale bude mít prostě pocit, že se nevejde do tématu akce. Takže bych byla pro, aby se to nejmenovalo Dny NATO ani nijak podobně \"vojensky\". Nazvala bych to prostě Letecký den, abychom nějaké potenciální účastníky nepolekali a neodradili.

Mluvila jsem dnes s Víťou Novozámským a rozhodně doporučil (přesně jak píše Václav) udělat hodně přesný časový harmonogram pro vlastní akci. Co se týče poskytování služeb řízení letového provozu, není na tom nic extra oproti normálnímu provozu.

Co vy na to?
By ASG29
#115864
Teď musím na letiště se synem a jeho Mrkví (R/C Jak-55M, Goldwing), ale večer napíšu. Jinak jako nejschůdnější bych viděl akci ve stylu Hahnweide...
Uživatelský avatar
By Speedy985
#115868
Jo prázdniny by byly fajn. Vyzkoušeli bychom si to a možná to tak trochu pojali jako nultý ročník a podle zájmu by se vidělo dál. 3.8. bych nemohl protože to jsem na dovolené, ale každopádně pokud to bude kdykoliv jindy, rád přiletím.

Mimochodem, dlouho jsem přemýšlel nad strojem, se kterým bych se prezentoval. No dneska jsem ho stáhnul, nainstaloval a vyzkoušel. Volba padla na L-39 Albatros. Je super, že není tak rychlý a výkonný, takže při přechodu do vertikály se nemusím bát, že skončím ve stratosféře a na minimální rychlosti úžasně stabilní. Akorát je z něj blbě vidět do předu. Ale s tím už jsem se tak nějak sžil :)

Malá ukázka - trénink na LKPD:
By ASG29
#115870
Takže: stream - a co to je? ;) Bohužel, tomuto nerozumím...

Ad komentář: tady bych řekl, že komentovat si sám let asi není nejlepší nápad. Tedy - nevím jak ostatní, ale já bych měl problémy se soustředit na let. Jako lepší řešení bych viděl toto: zároveň s \"přihláškou\" by pilot poslal svůj komentář k letu (sestavě) a ten by \"odmluvil\" nějaký stálý komentátor. A bylo by to i zábavnější, sledovat, jak si kdo svoje číslo pamatuje :)
K tomuto by dobře posloužil jeden kanál na TS.

Ad Hahnweide: to není ani letecký den, to je doslovně slet (v tomto případě historiků). Letových ukázek se může zúčastnit každý, kdo má zájem, ať už s akrobatickým speciálem, warbirdem, školním letadlem, velkou kraksnou či malým vrtulníkem... Prostě přihlásí se a pak ukáže své umění i možnosti letadla. Je potom zážitkem vidět Fougu Magistera, po něm skupinu dvouplošníků vystřídaných warbirdy, následovaných Blériotem.... Kouzlem celé akce je, že přiletí z celé Evropy 300+ historiků všech možných typů jen tak, prostě jen pro slet.
Takhle nějak bych tuto akci pojal - nechť přiletí kdo chce (samozřejmě po přihlášení, kvůli omezení počtu) a buď bude jen divákem, nebo se zapojí do ukázek. U předváděných čísel by bylo také záhodno omezit počet.

Po zmáknutí organizačních problémů (hlavně stream a TS) by se mohla akce uskutečnit přes prázdniny (to potom akci prezentovat i u sousedů se všemi podmínkami), nebo po prázdninách (ale tam počítat s větší účastí \"místních\").

Pro ilustraci: http://www.wolf-hirth.de/ott13_en/home.php
By ASG29
#115872
[quote="Speedy985"]Mimochodem, dlouho jsem přemýšlel nad strojem, se kterým bych se prezentoval. No dneska jsem ho stáhnul, nainstaloval a vyzkoušel. Volba padla na L-39 Albatros. Je super, že není tak rychlý a výkonný, takže při přechodu do vertikály se nemusím bát, že skončím ve stratosféře a na minimální rychlosti úžasně stabilní. Akorát je z něj blbě vidět do předu. Ale s tím už jsem se tak nějak sžil :)[/quote]

No, on zrovna Albatros je trochu složitější na pilotáž, kvůli malému tahu motoru... Tam se musí hodně počítat dopředu. Asi jako lítat akrobacii na Tiger Mothu ;)
Pro mne osobně je jediný přijatelný termín - sobota odpoledne, večer a ještě nejlépe, když je manželka na noční. No jo, nevýhoda umístění PC v ložnici a práce na směny...