Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
By wolfv
#77804
Ahoj, pár otázek (pro B737):

1. nevíte proč je v příletové trati VLM1S (Praha) omezení výšky mezi VLM a PR522 na 5000 feet, a pak mezi PR522 až IAF RATEV na 4000 ft, a je nutné tyto výšky dodržovat, lepší by bylo abych letěl na volnoběh až na RATEV a tím šetřil palivo.
2. jaká je největší možná (povolená) rychlost zachycení GP (glide sloup) z LOC z FAF
3. jak se zpomaluje mezi FAF a RWY na přistávací rychlost, používají se k brždění, zpomalení klapky i speedbraky?
4. když jsem maximálně naložený a natankovaný, tak při vzletu nejdřív přitáhnu řízení a když se pořád nechce odlepit, tak pak použiju trim k odlepení, nebo je postup opačný?
Uživatelský avatar
By amalka
#77806
1. To jsou minimální výšky, při kterých je zajištěno, že se s ničím nesrazíš. Na RATEVu, by jsi měl mít ideálně něco mezi FL090 - FL060. Mít na RATEVu 4000 je naopak plácání palivem, protože ideálně máš dosáhnout 4000 na FAFu.

2. V LKPR je očekáváno, že letadlo poletí z IAFu (RATEV, ERASU) cca max 220 a začne postupně zpomalovat na 180 na FAFu (zachycení GS) a po zachycení zpomalí na 160 a 160 udržuje až do 4nm od prahu dráhy. Pokud uvedené rychlosti nejsi z nějakého důvodu (typ letadla) schopen dodržet, je nutné toto obratem oznámit ATC. Neschopnost pilota letadlo zvládnout se jako důvod k nedodržení daných rychlostí nebere!

3. Speedbraky se po usazení v ILS obvykle nepoužívají, protože viz ty rychlosti výše. Ke zpomalování dochází plynule postupně vysouváním mechanizace (sloty, klapky a podvozek).

4. Trim se nastavuje PŘED vzletem podle težiště (center of gravity). To se mění dle naložení letadla, rozložení cestujících a nákladu a paliva. Toto je důležité hlavně proto, aby byla zajištěna těsně po vzletu plná ovladatelnost letadla v potřebném rozsahu. Toto platí v podstatě pro každé letadlo, počínaje ultralighty. A fail to do so vede často k nehodám, viz. nedávná smrtelná nehoda při akrobatické soutěži v Toužimi. Před vzletem je nutné vypočítat rychlosti pro vzlet, počínaje V1 (rychlost nad kterou není možné přerušit vzlet bez přejetí konce dráhy), Vr (rychlost, při které se zahájí rotace (nadzdvihnutí příďového podvozku)), V2 (rychlost pro bezpečný vzlet na jednom motoru) atd. Jejich dodržováním by mělo být zajištěno, že letadlo stále bezpečně odstartuje a poletí. Bohužel ve FSce obvykle addony ne zcela přesně tyto rychlosti s reálem kopírují. Tím chci říct, že je klidně možné, že jsou addony, kde i při správném nastavení letadla a správně vypočtených rychlostech (často vypočítává letadlo samo), nebude možné letadlo v daných rychlostech např. odtrhnout od země.
Uživatelský avatar
By Pavel
#77807
1. Souhlas s AMA, ale pro nováčka řekněme že bude jednodušší dát si ratev tak v 5000 a od toho zpětně konstruovat ten sestupovej profil (ať už ručně, nebo dle FMC). Hlavně zdůraňuji, že se to staví odspodu, tedy na ratev si dám 5000 a pak sleduju zpět kde mám začít klesat (a kolik mít třeba na VLM apod).

2. SOP LKPR, víc slov není potřeba.

3. Ještě bych doplnil to, že když nestihám uklesat, tak si zastavim letadlo v horizontu, snížím rychlost a pak to potopím na nízké rychlosti (třeba i s malejma klapkama venku). Tímto dosáhnu takový úhel sestupu vůči zemi, že speedbraky nepotřebuju.


PB