Stránka 1 z 1

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:02 led 2011, 19:09
od Willi
Podle mě je lepší, když vím jakou dráhu mám očekávat na cílovém letišti. Runway in using by mělo být v ATIS, že? Ale když třeba není ATC online a já se za hodinu chystám letět, tak jak bych mohl z METAR poznat přibližně, jaká runway je v užívání ?

Slyšel jsem, že se to určuje podle větru a vítr musí foukat v opačném směru letu. Čili kurz větru je v podstatě odkud vítr fouká. To znamená letím kurzem 200° a vítr fouká 20°, tak letím proti větru - je to tak? Příklad: vítr 27004KT (270° a 4 uzlů), 270-180 = 90, 90/10= 9. Teď najdu dráhu s nejbližším číslem. V Bratislavě je to dráha 04. Ano, já vím, že je tam preferovaná dráha 31 a 22, protože je tam ILS. Ale je tento princip správný? Pokud ne, tak mi prosím poraďte, jak určím vzletovou a přistávací dráhu, děkuji.

Slyšel jsem, že do 5 uzlů je to v podstatě jedno, kde přistanu - je to pravda?

Můžu si vyžádat od ATC jinou dráhu, než která je v užívání? Pokud ano, tak za jakých okolností a kdy?
V LKPR je to jasné, tam je téměř vždy RWY 24/04 a směr je podle větru teda, ale mě jde spíš o LKMT a LZIB.

Promiňte za to spamování, ale nechci dělat zmatky za online provozu. Děkuji za odpovědi. :)

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:02 led 2011, 19:23
od Pavel
Každé letadlo má své povolené limity pro boční vítr při vzletu a přistání (max crosswind component) a pro vítru do ocasu (tailwind). Tyto je potřeba znát.


Letiště mají preferované dráhy, v LKPR například 24:
2.21.2 PREFERENCE DRÁHOVÉHO SYSTÉMU A
OMEZENÍ JEDNOTLIVÝCH RWY
2.21.2.1 RWY 06/24
Vzlety a přistání letadel bez omezení. V případě, kdy je
možné použití RWY 06 i RWY 24 je preferován směr RWY 24.
2.21.2.2 RWY 13
2.21.2.2.1 V době od 2100 do 2300 (2000-2200) jsou vzlety
a přistání letadel zakázány, s výjimkou dle 2.21.2.5.1.
2.21.2.2.2 V době od 2300 do 0400 (2200-0300) jsou vzlety
a přistání letadel zakázány, s výjimkou dle 2.21.2.5.2.
2.21.2.2.3 V době od 0400 do 0500 (0300-0400) jsou vzlety
a přistání letadel zakázány, s výjimkou dle 2.21.2.5.1.
2.21.2.2.4 V době od 0500 do 2100 (0400-2000) jsou vzlety
proudových letadel o MTOW větší než 7 t zakázány, s
výjimkou dle 2.21.2.5.1. Vzlety vrtulových letadel bez
omezení. Přistání letadel bez omezení.
2.21.2.3 RWY 31
2.21.2.3.1 V době od 2100 do 2300 (2000-2200) jsou vzlety
a přistání letadel zakázány, s výjimkou dle 2.21.2.5.1.
2.21.2.3.2 V době od 2300 do 0400 (2200-0300) jsou vzlety
a přistání letadel zakázány, s výjimkou dle 2.21.2.5.2.
2.21.2.3.3 V době od 0400 do 0500 (0300-0400) jsou vzlety
a přistání letadel zakázány, s výjimkou dle 2.21.2.5.1.
2.21.2.3.4 V době od 0500 do 2100 (0400-2000) jsou
přistání letadel o MTOW větší než 7 t zakázána, s výjimkou
dle 2.21.2.5.1. Vzlety letadel bez omezení.

2.21.2.5 Výjimky
2.21.2.5.1 Ustanovení 2.21.2.2.1, 2.21.2.2.3, 2.21.2.2.4,
2.21.2.3.1, 2.21.2.3.3, a 2.21.2.3.4 neplatí v případech kdy:
- RWY 06 nebo RWY 24 je mimo provoz;
- jsou podmínky na povrchu RWY 06 nebo RWY 24
nepříznivě ovlivněny kontaminací a brzdící účinek je horší
než dobrý;
- nejsou v provozu systémy pro přesné přiblížení na RWY
06 nebo RWY 24 při P-VIS 5000 m a méně a/nebo CLD
BASE 1000 ft a méně;
- boční složka větru na RWY 06 nebo RWY 24, včetně
poryvů, překračuje 15 kt;
- je hlášen nebo je předpovídán střih větru nebo se
očekávají význačné meteorologické jevy (např. bouřky),
které by mohly ovlivnit přiblížení nebo odlet z RWY 06
nebo RWY 24;
- se jedná o let pro záchranu lidského života;
- se jedná o let pátrání a záchrany;
- se jedná o letadlo v nouzi;
- se jedná o letadlo Úřadu pro civilní letectví provádějící
státní dozor;
- je dráha vyžádána velitelem letadla z důvodů bezpečnosti
provedení letu.
2.21.2.5.2 Ustanovení 2.21.2.2.2 and 2.21.2.3.2 neplatí
v případech kdy:
- se jedná o let pro záchranu lidského života;
- se jedná o let pátrání a záchrany;
- se jedná o letadlo v nouzi;
- RWY 06/24 je mimo provoz z havarijních důvodů
- RWY je vyžádána velitelem letadla z důvodu bezpečnosti
provedení letu
- se jedná o letadlo Úřadu pro civilní letectví provádějící
státní dozor.
Jinak vyžádat si jinou rwy je velmi obvyklé na regionálních letištích (kdo by se na letu LKPR LKTB táhl na 28, pokud počasí a provoz dovolí sedat na 10), ale na většich (LKPR a větší) bývá často zamítnuto kvůli provozu.

PB

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:02 led 2011, 19:27
od Jindřich
1) Vítr v METARu říká, ze kterého směru fouká, ne kterým směrem. Takže pokud je 270/4, je nejlepší dráha 27.
2) Není-li v ČR ATC, je dobré kouknout na atis.tovara.cz
3) Letiště mají preferované dráhy, například v Ruzyni je to 24. Jsou k tomu různé důvody, největším důvodem bývá hluk. Dále podmínky na letišti (dohlednost atd).
4) Jako velitel letadla můžeš žádat kdykoliv cokoliv, pokud to je z důvodu bezpečnosti nutné. Pak záleží co ti ATC povolí a za jakých podmínek.
5) V Ruzyni jsou dráhy 24/06 (nikoliv 04)
6) Pokud neni na letišti plno, klidně spamuj na frekvenci. ATCo\'s Ti rádi odpoví na tvé zvídavé otázky.

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:02 led 2011, 19:33
od Pavel
[quote="Jindra"]
4) Jako velitel letadla můžeš žádat kdykoliv cokoliv, pokud to je z důvodu bezpečnosti nutné. Pak záleží co ti ATC povolí a za jakých podmínek.
[/quote]
Nejen z důvodů bezpečnosti, viz třeba velmi obvyklý požadavek na rwy 10 v LKTB při přiletu ze západu když je CAVOK a chceme ušetřit trošku paliva.

Jinak ten real atis pro LKAA maj i CSAv na homepage...

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:02 led 2011, 19:39
od Radizz
[quote="Pavel"]...viz třeba velmi obvyklý požadavek na rwy 10 v LKTB při přiletu ze západu když je CAVOK a chceme ušetřit trošku paliva.[/quote]

Velmi často i bez požadavku hned nabízí ATCo; resp. mnohdy se ani nenabízí a hned koná. :) (asi tak nějak implicitně počítají s tím, že je to pro piloty výhodné, byla by hloupost to odmítat a že pokud by to pilot opravdu nechtěl, hned by se ozval)

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:02 led 2011, 20:29
od Filip
Jinak maximální povolená složka větru pro dané letadlo (tail component) není jediný rozhodující faktor pro pilota. Dalším faktorem je např. délka rwy, jelikož tail wind značně prodlužuje délku přistání (vyšší ground speed), takže by se mohlo stát, že to také neubrzdíte.

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:02 led 2011, 21:56
od Luboš Kučera (LK 154)
Ohledně těch real ATISů, není při absenci ATC lepší zjistit vítr z okna SQUAWK BOXU: např. \".metar LKPR\", a pak si dle větru dráhu zvolit sám?

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:02 led 2011, 21:58
od amalka
[quote="Luboš Kučera (LK 154)"]Ohledně těch real ATISů, není při absenci ATC lepší zjistit vítr z okna SQUAWK BOXU: např. ".metar LKPR", a pak si dle větru dráhu zvolit sám?[/quote]

Při absenci ATISu (ATC) si můžeš přistávat jak chceš a to bez ohledu na vítr. Letiště je neřízené a je jen na tobě jak si to provedeš. Pochopitelně musíš oznámit svoje úmysly na UNICOMu a nesmíš ohrozit někoho jiného.

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:02 led 2011, 21:59
od Willi
[quote="Luboš Kučera (LK 154)"]Ohledně těch real ATISů, není při absenci ATC lepší zjistit vítr z okna SQUAWK BOXU: např. ".metar LKPR", a pak si dle větru dráhu zvolit sám?[/quote]

Ano, však právě proto se ptám, jak se podle větru z METARu určuje dráha v užívání.

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:02 led 2011, 22:03
od amalka
Dráhu v užívání určuje ATC. Pokud není ATC, neexistuje \"dráha v užívání\". Dráhu na kterou chcete přistát si pak vybere každý sám, většinou podle směru větru nebo, pokud vítr dovolí, tu, která je blíže nebo v lepší poloze vůči letadlu.

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:02 led 2011, 22:51
od Luboš Kučera (LK 154)
[quote="amalka"]Dráhu v užívání určuje ATC. Pokud není ATC, neexistuje "dráha v užívání". Dráhu na kterou chcete přistát si pak vybere každý sám, většinou podle směru větru nebo, pokud vítr dovolí, tu, která je blíže nebo v lepší poloze vůči letadlu.[/quote]
O to se nepřu, ale chtěl jsem říci, že je vhodnější tu informaci o větru vzít z VATSIM metaru ze SQBXu, než z reálu. Nebo ne?

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:02 led 2011, 23:04
od Pavel
Pokud je vatsim i real metar stejný, je MOŽNÉ se nechat inspirovat reálem. Pokud se vatsim i real liší, létáme výhradně podle vatsim metaru. Toto platí doslova pro piloty i atc.

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:21 dub 2013, 14:36
od IL62
Chtěl bych se zeptat, jak \"reálný\" je ATIS ve FS, který si naladím podle mapy, nebo podle AIP konkrétního letiště. Často se mi stává, že ATIS hlásí jinou dráhu v užívání, než je ve skutečnosti. Např. podle flightradar24. Ostatní údaje se shodují přesně.

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:21 dub 2013, 14:43
od Pavel
Cokoliv defaultního v FSce vůbec neřešit, vypnout, neztrácet čas :)

Postup je cca:
1) je-li na vatsimu ATIS, použít ten

2) není-li na vatsimu ATIS (ani řídící, kterého bych se zeptal), tak se mrknout na vatsim metar (ze squawkboxu nebo fsinnu) a buď si dráhu určit sám podle něj, nebo tento metar porovnat s reálným ATISem (třeba na webu csav) a nechat se reálným inspirovat, jaká je dráha.

PB

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:21 dub 2013, 19:02
od IL62
No já si právě nejsem jistý, jestli ten ATIS co slyším po naladěni např. v LKPR 122.15 je defaultní, nebo reálný. V tom je ten problém.
A ještě doplňující dotaz: Pokud letím na letiště neobsazené řídícím, jaký mám použít TL. V ATISu o něm není zmínka.

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:21 dub 2013, 19:04
od Pavel
Pokud letíš na VATSIMu a je online vatsim atis, tak ho vidíš jako řídícího. A když si od tohoto \"pseudořídícího\" vezmeš textový atis (cca klik pravou myší a get atis/get controller info) a porovnáš s tím co slyšíš, tak budeš mít jasno. Nebo sem prostě napiš co jsi slyšel (přibližně doslova) a já ti hned řeknu, jeslti to mohlo být z VATSIMu, nebo jeslti to je defaultní nesmysl z FSky.

PB

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:21 dub 2013, 23:32
od marenadl3
Tak reálný ATIS vlastně neslyšíš nikdy. Reálný ATIS je k dispozici na - atis.tovara.cz - pod ICAO kódem letiště (LKPR pro Prahu).
Konkrétně na LKPR ATIS ve FS myslím mluví defaultně ženská, zatímco na VATSIMu na LKPR je ATIS mluven chlapem. :)

To musíš poznat, jestli je to hlas FS nebo nějakého programu. :)

Další možnost - spustit si SquawkBox externě (v případě, že ho máš, pokud máš FSInn, nemůžu sloužit) a poté si ho přepnout tak, aby byl Squawkbox v popředí (před FS). Tím neuslyšíš zvuk FSky a uslyšíš jenom SquawkBox. :)

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:22 dub 2013, 07:00
od Schindler
[quote="marenadl3"]Tak reálný ATIS vlastně neslyšíš nikdy. Reálný ATIS je k dispozici na - atis.tovara.cz - pod ICAO kódem letiště (LKPR pro Prahu).
Konkrétně na LKPR ATIS ve FS myslím mluví defaultně ženská, zatímco na VATSIMu na LKPR je ATIS mluven chlapem. :)

To musíš poznat, jestli je to hlas FS nebo nějakého programu. :)

Další možnost - spustit si SquawkBox externě (v případě, že ho máš, pokud máš FSInn, nemůžu sloužit) a poté si ho přepnout tak, aby byl Squawkbox v popředí (před FS). Tím neuslyšíš zvuk FSky a uslyšíš jenom SquawkBox. :)[/quote]

No, s tím ATISem bych to takhle neříkal: https://www.youtube.com/watch?v=07eh5DtVmfI ;)

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:22 dub 2013, 07:03
od JKol
No a nebo prostě vytoč 220 378 300 a máš to :)

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:22 dub 2013, 17:00
od marenadl3
BS: No vidíš, tak to jsem ještě neviděl. Pokud chci ale lítat na VATSIMu, tak prostě ATIS musím mít od řídícího, který je zrovna připojen. Když letím tam, kde řídící letového provozu zrovna není, můžu se řídit jak říká Pavel podle větru nebo reálného ATISu. To už je na tobě, jakožto pilotovi. :)

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:24 dub 2013, 15:52
od IL62
Mimochodem mládenci nemáte někdo typ na to, kde se dá na netu najít ten reálný ATIS? Kromě LKAA samozřejmě.

Dráha v užívání

PříspěvekNapsal:24 dub 2013, 19:56
od Filipos
Bratia dávají Štefánik ATIS na liveATC, třeba tam budou i další.