Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#66442
Dobrý den chtěl bych začít s vojenským létaním ale vím o něm strašně málo a tak bych potřeboval poradit. Jediné co zatím tak vím, je že se lítá po TACAN tratích a je ktomu potřeba vojenská frazeologie kterou neumim. Takže bych potřeboval poradit s těmato věcma:
1)Nemáte někdo manuál na vojenskou frazeo.

2)Jak jsou TACAN tratě značené a jak je najdu nebo kde je najdu.

3)V jaké výšce se lítá jestli podle sebe nebo je výška v té TACAN trati.

4)Dá se taky lítat po normálních tratích nebo se musí po těch TACAN.

Za případné odpovědi děkuju MartinZ.
#66445
martinz píše: 1)Nemáte někdo manuál na vojenskou frazeo.
Ne.
2)Jak jsou TACAN tratě značené a jak je najdu nebo kde je najdu.
Na začátku je potřeba vědět CO je TACAN a jak se s tím handluje. Až úplně nakonec má smysl řešit nějaké TACAN tratě.

V ČR žádné nejsou, v jiných zemích jsou publikováni v MIL AIP, resp v SO odborech VACCů - mohou být ne-veřejné.
3)V jaké výšce se lítá jestli podle sebe nebo je výška v té TACAN trati.
Viz výše.
4)Dá se taky lítat po normálních tratích nebo se musí po těch TACAN.
Ano, dá, resp musí, když nejsou.
#66465
No, předpokládám, že ses ptal, zda můžeš, až to nastuduješ, napsat vlákno do cca \"Školy pilotů\", nebo jinam, o tom, co je
TACAN a jaké má praktické vlastnosti pro vojenství.

Odpověď: ano, můžeš, bude to vítano.
#66467
[quote="PavelS"]No, předpokládám, že ses ptal, zda můžeš, až to nastuduješ, napsat vlákno do cca "Školy pilotů", nebo jinam, o tom, co je
TACAN a jaké má praktické vlastnosti pro vojenství.

Odpověď: ano, můžeš, bude to vítano.[/quote]

:D Jsem pobaven...Tvůj osobitej smysl pro humor mi vždycky dodá pozitivní náladu :) Chudák Martin teď asi neví na čem je..
#66477
No to je sice pěkné že už mám nabídku na napsání do Školy pilotů. Bohužel ale jsem zatim nesehnal žádný manuál ze kterého bych se to mohl naučit nebo by se zněj daly čerpat nějaké informace. Takže jestli o něčem takovém víte a poskytnete mi to budu vám vděčný.
#66486
Děkuju :) zjistil jsem na jakém principu to asi tak funguje. Také jsem si zjistil jak se stím zachází ale bohužel na to nemám v letadle vybavení takže budu muset létat po normálních tratích. Takže tet už asi potřebuju jen tu vojenskou frazeo :)
#66493
Takže pracuje to asi přibližně na stejné principu jak VOR. Naladí se frekvence VORu a letí se k němu, tady je to podobné. Akorát na TACANu se nastavuje Kanál, a pak pásmo Y nebo X. Aby to k něčemu vůbec bylo tak se musí použít přístroj který dokáže signál TACANU zachytit většinou ten který je s TACANEM propojen. Takže pak ho jen stačí dát do modu TACAN příslušným čudlem. Pak už je to jednoduché zachytí se kurs a letí se na příslušný TACAN. Snad jsem to vysvětlil správně :)
#66513
Jelikož jsem to předtím napsal docela blbě tak tet jsem to napsal trochu líp a snad z toho pochopíte jak vlastně TACAN funguje a proč ho vojáci používaj.

TACAN (TACtical Air Navigation)

Tímhle slovem se nazývají vojenské majáky, které slouží pro navigaci vojákům. Civilní letectvo je nepoužívá (možná ano) těm stačí obyčejné VOR/DME. TACAN se od VOR/DME liší tím že je přesnější jelikož používá dvouch frekvenčních principů s 15 Hz a 135 Hz komponenty. Soustava TACAN pracuje v pásmu UHF, při čemž se používá k měření vzdálenosti i azimutu stejného kanálu. Využívá se tedy jediného kanálu k získání více informací. Zde se na jednom kanálu přenáší tyto informace - vzdálenost, výška, azimut a signály přistávacího zařízení (sestupný paprsek, dráhový paprsek a návěstidla). Tímto se také zmenší radiové spektrum a zároveň zvětší spolehlivost. Z hlediska radiotechniky je však na TACANU nejdůležitější, že představoval první krok k vyřešení koordinované soustavy letecké radiové navigace. Zde se používá šířky kanálu 1 MHz. Pracuje na 962-1213 MHz rozděleného na 126 dvoufrekvenčních kanálů, při čemž vzdálenost vysílacího a přijímacího (a zároveň mezifrekvenčního) je 63 MHz. Na palubě letadla je dotazovač a na zemi odpovídač. Měření vzdálenosti je téměř shodné s dnešním systémem DME, který taktéž pracuje v pásmu UHF. Aby nebyla porušena všesměrová funkce majáku v době, kdy není žádný dotaz na vzdálenost, jsou vysílány vyplňující impulsy, spouštěné šumem pozemního přijímače měřiče vzdálenosti. U TACANU se provádí měření fáze na dvou kmitočtech, z nichž druhý je devítinásobkem prvního. Dosáhne se tím podstatné redukce chyb měření způsobených jednak vlivem šíření radiových vln (odrazy od terénních předmětů v blízkosti majáku). Pro \"hrubé\" měření se používá modulace 15 Hz . Pro přesné měření se používá modulace 135 Hz, která je přeložena přes modulaci původní 15 Hz. Jednoznačnost měření získáme převodem 1:9. Potom bude hrubá soustava sloužit k \"nastavení rozsahu\" a přesná k \"vyladění\" Hodně stanic TACANů je namontováno společne se stanici VOR těm se pak říká VORTACs.

VORTAC

Pozemní stanice se skládá z umístění velmi-vysoce-frekvenčního všesměrového radiomajáku (VOR) a TACAN zařízení, což umožňuje stanici získání polární souřadnice za použití VOR přijímače a vzdálenosti-měřicí zařízení, nebo samotného TACAN zařízení.
Poskytuje vždy tři samostatné služby: VOR azimut, TACAN azimut a TACAN vzdálenost.
Signály VOR a TACAN jsou každý identifikovány tři písmenkovým kódem přenosu a jsou propletené. Takže piloti pomocí VOR azimutu s TACAN vzdálenosti si mohou být jisti že oba signály přijímají. Frekvenční kanály VOR a TACAN v každém zařízení VORTAC jsou \"spárovány\" v souladu s národním plánem na zjednodušení výsadkových operací.
#67139
Ještě bych se vrátil k těm TACAnům a VORTACům - trochu to uhladil a dovysvětlil, co mi přijde podstatné.

TACAN je opravdu taktický maják pro vojáky, hlavní vtip je v té - výše zmíněné - vyšší přesnosti.
Normální VOR má chybu až 5°, maják DVOR pak kolem max 3° - to je maximum, co z toho lze vytáhnout.
Vtip systému TACAN je především v tom, že umí současně fungovat jako traťový maják, současně jako směrový paprsek LOC pro navedení na přistání a současně obsahuje impulsní dálkoměr (DME) - čili v jednom stanovišti získáte traťový VOR + LOC + DME - to všechno je jeden menší váleček převozitelný na Tatrovce. Výše uvedené funkce, hlavně to přesné vedení na přistání, vyžaduje ale řádově vyšší přesnost majáku, než umí VOR/DVOR - viz technická poznámka dole.

Sdružení traťové navigace, (azimut a vzdálenost) a koncové navigace (LOC a vzdálenost) je hlavní přednost majáků TACAN - potažmo i jejich sovětského equivalentu RSBN (Radiotěchničeskaja Sistěma Bližnej Navigacii), vyvinuté v padesátých letech vědci a techniky v SSSR, předpokládám, v silné spolupráci s tajnou službou :)

V západní Evropě je běžné, že v důsledku dlouhodobého pobytu cizích vojsk na tomto území, byly na tratích instalovány běžně majáky typu VORTAC (VOR-TACAN-DME), a je možné použít i běžný přijímače VOR/DME na palubě. Z toho důvodu lze často korektně létat po tratích, označených jako TACAN Routes i s běžným vybavením FSky.

TACAN nakonec nebyl ICAO schválen pro civilní použití, resp. byla schálena jen dálkoměrná část, nazývaná dnes DME, ale nebyla schvalena pro civily jeho část úhloměrná. RBSN pochopitelně nebyl schválen vůbec.

Technická poznámka.

Jak vůbec funguje VOR a v čem je ta finta s tou přesností TACANU ?

Pominu matoucí blábol, který se všude cituje (to není chyba MZ, ale autorů, co to opisují jeden od druhého bez pochopení smyslu) a zkusím vysvětlit velmi zjednodušeně podstatu VOR - TACAN:

Oba fungují v principu jako světelný maják pro lodě, co znáte z filmů o pirátech.
Světelný maják (věž na břehu), není jen to světlo, co nahoře svítí.
Světelný maják má dvě světla.
Jedno světlo se točí kolemdokola a svítí jako paprsek reflektoru, druhé je pevné a svítí všemisměry.
Otáčivé světlo se točí třeba např. jednou za minutu kolem dokola.
Když točící se světlo míří přesně na sever, tak druhé - všesměrové - světlo blikne.
Proto, když uvidím záblesk pevného (třeba bíleho) světla a zapnu stopky, tak čas, za který uvidím záblesk z otáčivého světla, odpovídá času, za který se točivé světlo otočí ze směru sever ke mně - toto snadno přepočítám na stupně (360° = 60 sec).
Čas na stopkách mi po přepočtu označí radiál, na kterém se nacházím.


He ?

Totéž, jen převedno na podobu elektrických signálů, dělá VOR, resp, TACAN.

Indikátor VOR-TACAN na palubě tedy měří zpoždění mezi dvěma signály z VORU-TACANu a tuto převádí na radiály.

Odlišnosti jsou tyto:

Oba systémy pracují ne s světlem, ale elektromagnetickými vlnami - systém VOR pracuje s tzv. spojitými periodickými signály - neměří \"čas\" mezi dvěma impulsy (jako maják), ale měří vzájemnou fázi dvou periodických signálů.
Nevýhoda je nižší přesnost a že systém nelze jednoduše sdružit s impulsním měřičem vzdálenosti.
Výhoda je slučitelnost indikace na palubě se sytémem ILS a \"jednodušší konstrukce majáku\".


Systém TACAN funguje v podstatě přesně jako světelný maják, popsaný výše, jen signály jsou elektrické a ne světelné.
Jde o impulsní systém - indikace tedy měří de facto čas mezi dvěma impulsy.
Kromě toho je u TACAN vychytávka, že celá kružnice (360°) -pro zvýšení přesnosti - se ještě jakoby rozdělí na 9 úhlových výsečí.
Směr se pak nepočítá vždy jen od severu, ale od počátku každé výseče - to zvýší přesnost nejméně 9krát.
Během jedné otočky tedy \"blikne hlavní, všesměrové, světlo\" celkem 9krát a ne jen jednou.
Tímto se drasticky zpřesní konečné určení radiály - jen je potřeba určit, v jakém z těch 9-ti sektorů se právě nacházíme, protože vztah čas-radiál je jinak nejednoznačný.
Určení sektoru je zabezpečeno dvěma zmíněnými signály různé frekvence (změřením jejich vzájemné fáze), jak je nějak zmateně psáno výše.
Ve finale tak TACAN-přijímač nejdříve -na frekvecni 15Hz- určí hrubě sektor, ve kterém jsme a pak přesně -na frekvenci 135Hz- určí, s přesností až 0,2°, radiál v daném sektoru.
Uvedené přesnost je srovnatelná s přesností paprsku LOC pro směrové vedení letadla v v systému ILS a může jej tedy nahradit pro vedení na konečném přiblížení - o to jde.
#67151
No, doní polovina jsou obecné kecy z fyziky, resp. moje interpretace nějakých vztahů z fyziky pro laiky.

Horní polovina jsou obecné poznatky z minulosti.

Nicméně, opravdu jsem prohledal stoh starých L+K a vyhrabal tam čllánek s. Vejražky, CSc. (no joke) o navigac, abych se podíval, zda nenapíšu nějakou hovadinu. S hrůzou jsem zjistil, že je to přesně to, co nahoře napsal Martin, čili opravdu je to tak, že se jeden článek pořád opisuje, jen se ztrácí souvislosti.
#67152
A ekvivalent tedy ve státech Varsavské smlouvy existoval?
I u nás?
Je TACAN nějak zabezpečený vůči \"autorizovanému\" příjmači? Přijde mi poměrně hloupé postavit si takovou věc na letiště a nechat si tak na sebe navést poměrně přesně nějaké autonomní létající explodující zařízení protistrany.
#67156
No, u nás byl zaveden RSBN a to u vojáků samozřejmě a dokonce i v civilních letadlech (přijimač Matěrik, myslím) do cca TU-104.

Jako RSBN podle mne funguje v SSSR dodnes a myslím, že jsme byli cca významný výrobce dílů pro tuto.

U civilů byl u nás problém, že se tlouklo ICAO a ne-ICAO. Nakonec, naštěstí, jsme přešli na ICAO -systémy, a začaly se, přes mohutný odpor strany a vlády, stavět VOR a ILSy.

----

Podle mne TACAN neni utajené zařízení a není žádný důvod to nejak kodovat (Matěrik to samé). To, co píšeš, se obnecně může vztahnout na jakýkoliv VOR-ILS sytem a hlavne dneska je to už jedno (GPS a podobné).
#67177
[quote="radbrad4"]D-VOR/TACAN, Německo
BTW: Nejsou ty Doppler VOR zbytečný, když tu přesnost nezvyšují až tolik? (předpokládam že též budou mnohem dražší)[/quote]

Určitě ne - já myslím, že přesnost 3deg (ona je reálně vyšší, tuto je přesnost pro 0.95, čili jen v 5ti ze sta případů se může dosat k té hodnotě, jinak je chyba mnohem nižší) pro tarťové vedení dostačuje.

Myslím, že DVOR má výhodu v tom, že neobsahuje mechanické současti, čili ani obsluhu a že není tak citlivý na umístěni (není potřeba mít zajištěnu nějakou vodivost země, apod. - nahradí to ta deska tam).

Jinak pochopitelně hlavní vtip je v tom, že je ICAO-schválený tvar navigačního signálu pro civilní letadla - ten umí přijímat VOR přijímač v letadle. Jak se ten signál vyrobí, je jedno. Původně se vyráběl VORem, ale stejný signál udělá jiným způsobem i DVOR, proto se to začalo používat.

TACAN-signál není ICAO-schvalený, čili je bezpředmětné se o tom bavit - vyšší přesnost by se asi stejně nevyužila.
Btw. nevýhoda TACANu je menší dosah v důsledku vyšší frequence.
#67180
[quote="amalka"]A ekvivalent tedy ve státech Varsavské smlouvy existoval?
I u nás?
Je TACAN nějak zabezpečený vůči "autorizovanému" příjmači? Přijde mi poměrně hloupé postavit si takovou věc na letiště a nechat si tak na sebe navést poměrně přesně nějaké autonomní létající explodující zařízení protistrany.[/quote]

A nedá se takového efektu dosáhnout hlavním červeným vypínačem: když letí naši, zapnout, jinak vypnout?

Ostatně to je problém GPS. Pokud USAF usoudí, GPS vypne.
#88806
Zdravím,

po delší době si dovolím otevřít toto téma. Chtěl jsem si vyzkoušet TCAN navigaci nad Německem. Už při plánování jsem ale narazil na dost zásadní problém. Jak do FS rádia nacpat FREQ TCAN (např. HOZ - HOLZDORF - CH 119Y).

Chvilku jsem hrabal na různých fórech a našel jsem převodník obsahující návod, který by problém měl řešit.

Koncovka X:

Pro kanál 1 až 16: poděl deseti a přičti 134,3
Pro kanál 17 až 59: poděl deseti a přičti 106,3
Pro kanál 60 až 69: poděl deseti a přičti 127,3
Pro kanál 70 až 126: poděl deseti a přičti 105,3

Příklad: NÖRVENICH (NOR) CH109X -> 10,9 + 105,3 = 116,20 MHz

Koncovky Y:

Pro kanál 17 až 59: poděl deseti a přičti 106.35
Pro kanál 70 až 126: poděl deseti a přičti 105.35

Příklad: HOLZDORF (HOZ) CH119Y -> 11,9 + 105,35 = 117,25 MHz


Zdroj:
http://forums.surclaro.com/topic18628.html




Zatím jsem ale nevyřešil vše. Daří se mi TCAN naladit a DME mi ukazuje vzdálenost, neaktivuje se ale směrový ukazatel (ručička na budíku směřuje na jih). Neví náhodou někdo, jak na to? Rady a tipy jsou vysoce vítány.