VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#64486
Dobrý den,

vracím se k svému letu LKPR-LKTB, kdy jsem daleko před VLM byl dotázán řídícím, zda jsem schopen zaletět přímo MORKO. Protože mě tato věc zaskočila, odpověděl jsem „negativ“, což řídící přijal a vydal pokyn přímo na BNO (pozn.: to jsem si chybně vysvětloval, že mám pokračovat v SID BODAL1A, tj. na VLM, ale před VLM jsme si s řídícím vysvětlili, že mám zaletět přímo BNO).
Co však nastalo dál: Daleko před BNO mě řídící začal vektorovat. Tak mě vytrhnul z mého pohodlného pelechu MFC a donutil mě z nějakého důvodu pracovat. Následně mě dovedl k uchycení na ILS RW28, ale ze severní strany, nikoliv jižní, jak to mám „naučené“ z map. Když se na to zpětně dívám, podle mě stejně vektoroval někam k bodu MORKO (skoro mi to připadá, že dost přesně na tento IAF).Teď to nejdůležitější proč to všechno píši: Proč to udělal? A hned si zkusím zodpovědět: Kvůli směru a síle větru, tj. kvůli snosu. Vítr byl 320° rychlosti 13 knt.
Řídící mi tak ve skutečnosti ulehčil život díky znalosti povětrnostních podmínek a mým potřebám.
Uvažuji správně?

P.S. Je pravda, že uchycení na ILS a vůbec celá ta procedura před uchycením byla fantastická....

EDIT (7.4.2010): přepis LKTB RW27, opraveno na správně RW28
#64488
Ridici tim, ze te vektoroval, te co nejrychleji dovedl do tveho cile a tim zkratil dobu tveho letu a tim usetril tve spolecnosti penize za palivo, aneb odvedl dobre svou praci :)

P.S.: Nekolikrat jsem jiz v realu na LKTB ze zapadni strany prilital a priblizeni pres Brno je docela bezne...
#64491
No, to, kudy tě ATC vektoruje nemá s nějakýmy postupy v mapách lautr nic společného, pokud není provoz a nebrání tomu nějaké prostory, postupy a podobně, tak se tě ATC většinou bude snažit dostat do ILSu nejkratší možnou cestou, aby ti, jak sám píšeš, to ulehčil. Naopak, většinou spíš můžeš očekávat, že do ILSu pudeš z té strany kde seš, nikoliv z té strany kde to je v mapě, protože je spíš výjimka, když by tě ATC na vektorech přetahoval přes osu dráhy na druhou stranu letiště.

P. S. Proč jsi nebyl schopen MORKO? Když máš FMC, tak tam akorát naťukáš MORKO a letíš, ne? Je to výhoda i pro tebe, ušetříš si tim cestu ještě víc.
#64496
[quote="Pavel"]......Proč jsi nebyl schopen MORKO? Když máš FMC, tak tam akorát naťukáš MORKO a letíš, ne? ......[/quote]
Ano, umím to. Naučil jsem se s tím pracovat od chvíle, kdy jsem byl poprvé (1/4 roku) podobně zaskočen při letu Ruzyně-Mošnov a dotázán, zda jsem schopen přímo HLV. Ten příběh by se snad dokonce někde na fóru dal najít. Pak mi u té příležitosti zde kamarádi poradili, že na FMC je něco jako DCT a tak jsem se s tím naučil zacházet - před tím jsem totiž krkolomně mazal body na FMC což je nesmyslná ztráta času.

Že mi ATC chtěl zkrátit cestu - to jsem tušil. A vážím si toho.
Převládla nejistota a já jsem si vzpomněl na slova DC, že je pro řídícího lepší říci rovnou co jsem momentálně doopravdy schopen či nikoliv.
Proto jsem poměrně rychle sdělil "negativ". Po minutce jsem si konečně vzpomněl, co mi MORKO říká a vzpomněl jsem si na lety z Ostravy.
Přitom jsem měl před sebou nejen příletovku, ale právě mapu ILS, kde se na mne IAF MORKO usmívalo (mám ve zvyku včas přeladit NDB, protože se podle tohoto ukazatele společně s VORem lépe orientuji v prostoru - návyk z doby, kdy jsem ještě neměl potuchy o FMC)
V tu chvíli mi došlo, že to bylo zbytečné a v konečném důsledku jsem zase přidělal práci řídícímu. Navedl mě však perfektně.
Výše to byl jen dotaz, zda severně od Brna nějak souviselo s povětrnostními podmínkami. Odpověď jsem dostal: Prioritou bylo zkrátit let.

Takže to je zhruba všechno na to "P.S" Pavle. Ano, naučil jsem se od posledku zadávat do FMC DCT - bod. Ale ve vzduchu nezvládám více věcí. Neletěl jsem přeci naposledy. Poučení z krizového vývoje :)
Uživatelský avatar
By JAV
#64497
V Brne dráha 28, nikoliv 27 (patrně překlep). MORKO je IAF - IAFy na cílovém letišti je záhodno znát, resp. aspoň očekávat, že na ně můžeš být zkrácen. Proto odpověď negativ by měla znamenat jen, že letadlo není schopno R-NAV a ne že pilot není, co to MORKO je a nechce se mu to hledat.

Dráha 28 souvisela s počasím (větrem). Severní okruh (severně města Brna) je obvyklý (rodáci snad potvrdí) a navíc řeší konflikt s vojenským letištěm Náměšt a s křižování prodloužené osy dráhy v Brně.
#64505
Říkám Ruzyně věžko. Nejde mi to přes ústa, ale jsem tak naučen.
Nicméně, už jsem si alespoň odvykl v Ruzyni říkat Tuřany věžko – tím jsem zase totálně dostával JM :D. Jestli někdo dokáže něco fantasticky pomotat, tak jsem to právě já.

Ale, když už jsme u toho tak ti prozradím jiné zákulisí ze včerejšího letu.
Pěkně jsem se připravil na stojánce, v pohodičce jsem si vzal mapy, vypnul motory a připojil se. Pak jsem nahodil generátor, naladil na NAV1 věž a na NAV2 Praha Radar a poslouchal, až se uvolní frekvence. Ale pořád se tam bylo rušno. Potěšilo mě, že už některé věci z angl. Rozeznávám a právě proto jsem začal být nervozní protože to co jsem slyšel nemohl být provoz kolem věže. Po deseti minutách se konečně frekvence na chviličku uvolnila, tak jsem se zahlásil s žádostí o povolení. Jáchyma jsem přitom degradoval na Ruzyni věžku

No… má to vzkutku těžký….prostě jsem jenom zapomněl přepnout na NAV1….

Připijte si na mé zdraví, mám dnes nádherných 35
#64509
[quote="storry"]

Připijte si na mé zdraví, mám dnes nádherných 35[/quote]

Upřímnou soustrast.

Jinak Story, už sem to myslím jednou navrhoval, řekl bych že je čas to létání vzít od základů, nechceš začít s PPL teorií a lítáním po okruhu s nějakou Cessnou? Zeptej se se Normana B. jestli mu to něco dalo.
Uživatelský avatar
By JAV
#64518
Tak proto to trvalo tak dlouho; než jsi na NAV1 naladil VJEŽKU, to muselo dát práci. Předpokládám páječka a osciloskop na palubě.
#64534
[quote="JAV"]Tak proto to trvalo tak dlouho; než jsi na NAV1 naladil VJEŽKU, to muselo dát práci. Předpokládám páječka a osciloskop na palubě.[/quote]
Kluci. Jste fakt hrozní :D
Umíte si představit jak je náročné přecvaknout čudlík do správné polohy? :D
#64537
[quote="amalka"]
Jinak Story, už sem to myslím jednou navrhoval, řekl bych že je čas to létání vzít od základů, nechceš začít s PPL teorií a lítáním po okruhu s nějakou Cessnou? Zeptej se se Normana B. jestli mu to něco dalo.[/quote]
Ano, navrhoval jsi ti ty i JM. Pohyby Normana okolo Vodochod mi rozhodně neunikly.
A nemysli si, že to nechávám ladem. Je tomu ~10 dní, co jsem si objednal mapu VFR - nějakou dobírku si mám už od čtvrtka vyzvednout na poště, takže pokud to není sada značkových dýmkových tabáků, kterou jsem si objednával v téže době, tak budu mít i VFR.
Oblast LKVO a LKPR neznám. Jsem sice Pražák a do svých dvaceti jsem bydlel v Modřanech (takže nejbíže Točná :) ), ale sever Prahy mi iniká. Občas zaletím s Cessnou z Vysokého Mýta do Pardubic, ale nemůžu tvrdit, že bych nějak v terénu rozpoznával potřebné detaily.
Spíše se orientuji podle reliéfu terénu a jestli na něco spoléhám, tak rozhodně na budíky. Vysoké Mýto tuším zatím nemá nějaký slušnný CELL.

Přechod z raketoplánu na těžká dopravní letadal a pak se konečně učit ovládat Cessnu.....tak takový postup je opravdu blbý. :)

JJ. To doladíme. On mě občas JM odchytne a pošťouchne mě k letu.

Mimochodem: "PPL teorie"... PPL je míněno co?
By Norman Ramsey Briggs
#64547
Genau, to že jsem díky AP začal od okruhů mi podle mě hodně dalo. Všem doporučuji - je to rozhodně velká změna proti čučení do budíků a jinech krámů. Pěkně z okna s mapou v ruce, což mi ale lehce ztěžuje moje malá notebook-obrazovka. Když jsme u toho, kdy bude další vfr event AP?
Uživatelský avatar
By JAV
#64548
[quote="storry"][quote="JAV"]Tak proto to trvalo tak dlouho; než jsi na NAV1 naladil VJEŽKU, to muselo dát práci. Předpokládám páječka a osciloskop na palubě.[/quote]
Kluci. Jste fakt hrozní :D
Umíte si představit jak je náročné přecvaknout čudlík do správné polohy? :D[/quote]

No omlouvám se, ale jen jestli neuniká podstata: NAV je na navigaci, COM je na comunikaci.
#64549
[quote="Norman Ramsey Briggs"] Když jsme u toho, kdy bude další vfr event AP?[/quote]

VFR Eventy jsou dočasně zakázány, jak v reálu, tak na VATSIMu, z důvodů konání velkých nadnárodních manévrů - Obama s Medvědem v reálu a RtH 2010 u nás.

Obnovení příští týden nejdříve.

Pro extra-hard-core zájemce můžeme na čtvrteční secvičnou aplikovat v plné míře reálný NOTAM, omezující letový provoz v reálu:

X0311/10
=================================
A) LKAA B) 1004070600 C) 1004092000
E) DOCASNE OMEZENY PROSTOR ALPHA: R 27,8KM/15NM PSN 500526,72N0142401,68E (PRAZSKY HRAD). V PROSTORU JSOU ZAKAZANY VSECHNY LETY, KROME LETU: - LETADEL POLICIE CR, - VOJENSKYCH LETADEL, - LETADEL SAR, LZS A LETECKE HASICSKE SLUZBY, - PRAVIDELNE A NEPRAVIDELNE LETECKE DOPRAVY, PROVADEJICI LETY IFR Z/NA LETISTE LKPR, LKVO A LKKB. VSTUP VYSE UVEDENYCH LETU DO TOHOTO OMEZENEHO PROSTORU PODLEHA ZISKANI LETOVEHO POVOLENI PRISLUSNEHO STANOVISTE ATC. V TOMTO PROSTORU JE ZAKAZANO PROVADENI VIZUALNIHO PRIBLIZENI NA LKPR, LKVO A LKKB. RADAROVE VEKTOROVANI DO ILS RWY 24 A RWY 31 NA LKPR DNE 7.4.2010 OD IAF RASIM A DEVIN A DNE 8.4. A 9.4.2010 OD IAF RATEV A VAKLA JE POVOLENO POUZE Z HLADINY 4000FT AMSL
F) GND G) FL100

X0312/10
=================================
A) LKAA B) 1004070600 C) 1004092000
E) DOCASNE OMEZENY PROSTOR BRAVO R 55,6KM/30NM PSN 500526,72N0142401,68E (PRAZSKY HRAD). V PROSTORU JSOU ZAKAZANY VSECHNY LETY,KROME LETU: - LETADEL POLICIE CR, - VOJENSKYCH LETADEL, - LETADEL SAR, LZS A LETECKE HASICSKE SLUZBY, - PRAVIDELNE A NEPRAVIDELNE LETECKE DOPRAVY, PROVADEJICI LETY IFR Z/NA LETISTE LKPR, LKVO A LKKB, - PRULETU PRAVIDELNE A NEPRAVIDELNE LETECKE DOPRAVY, PROVADEJICI LET IFR PO TRATICH ATS NEBO PODLE POVOLENI STANOVISTE ATC. TYTO LETY NESMI VSTOUPIT DO PROSTORU ALPHA. VSTUP VYSE UVEDENYCH LETU DO TOHOTO OMEZENEHO PROSTORU PODLEHA ZISKANI LETOVEHO POVOLENI PRISLUSNEHO STANOVISTE ATC
F) GND G) FL180.

Spolu s mapou: http://lis.rlp.cz/info/alpha_bravo_cap_2010.pdf .

**

Jinak, kombinace Obama-Medvěd-změna TMA Praha, během cca jednoho dne, myslím, reálné ATC musela docela potěšit a podnikový psycholog, s. Walter, se určitě již těší na tučné prémie.
Uživatelský avatar
By JAV
#64551
.. s tím, že RATEV a VAKLA se nás budou týkat ne od 8.4, ale až někdy v květnu/červnu a do té doby budou přechodná omezení snad zdárně zrušena.
#64552
[quote="JAV"]
No omlouvám se, ale jen jestli neuniká podstata: NAV je na navigaci, COM je na comunikaci.[/quote]
Neomlouvej se Jáchyme! Neuniká - opět jsem to pomotal. Samozřejmě, že jsem měl na mysli přepínání komunikačního kanálu.
A tak je to se vším, myslím A, ale řeknu B....
:)
Tak na té správné frekvenci naslyš!
By Norman Ramsey Briggs
#64554
Když jsme u těch nových airaců, neplánují se do LKVO zavést SIDy? A ještě dotaz, RATEV a VAKLA zruší chudáky starý RASIM a ETATU?
#64556
SIDi do (resp. z) LKVO jsou ve stavu návrhů a schavlování (jmenovitě nám je kreslil s. Vágner tužkou na ICAOvku na exkursi). Protože předpokládám, že je bude schvalovat i některá z nevýdělečných organizací, jmenovaných v tomto sdělení tak jejich zavedení je, mírně řečeno, opožděno.


RAZIM a ETHATU: ano, budou zlikvidováni, nicméně, jak píše JaVo, tato změna, a s ní související všechno, je na VATSIMU odloženo. O zavedení změn budou piloti informováni.
#64565
[quote="Norman Ramsey Briggs"]Když jsme u toho, kdy bude další vfr event AP?[/quote]

Když jsme u toho, v bookingu na RtH 2010 nevidím Tvých > 6 letů pro Tvého školitele - AirPraue Company ?

To jim chceš ten PPL výcvik splácet roky, nebo jak ?
By Norman Ramsey Briggs
#64568
Air Prague company tak trochu nelétá na Ruzyni, a já se chci zúčastnit toho mastného provozu, všichni ostatní od AP budou na věžích a approachčích, takže ve Vodochodech, kde ne Vatsimu dávají lišky doboru noc, bude provoz nulový. Takže poletím výjimečně za starou ČSAv.......... Jinak už jim splácím i CPL výcvik.
#64575
[quote="PavelS"][quote="Norman Ramsey Briggs"]Když jsme u toho, kdy bude další vfr event AP?[/quote]

Když jsme u toho, v bookingu na RtH 2010 nevidím Tvých > 6 letů pro Tvého školitele - AirPraue Company ?

To jim chceš ten PPL výcvik splácet roky, nebo jak ?[/quote]

Nejakych par tisic uz je asi nezachrani...
btw.: Poprosim bych alespon nezavisle ATCs, aby zustali nezavislymi ;)
#64617
[quote="PavelS"]
Jinak, kombinace Obama-Medvěd-změna TMA Praha, během cca jednoho dne, myslím, reálné ATC musela docela potěšit a podnikový psycholog, s. Walter, se určitě již těší na tučné prémie.[/quote]

s. Waltera jen tak něco nerozhodí... docela si toho pána pamatuju od té doby, co jsem mu v Jenči maloval strom :D