Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#58181
Dobrý den,
dokáže někdo stanovit na níže popsaný stav diagnózu?:

Let LKKV-LKPD, FL090, 8.11 zhruba mezi 9:30-10:30 SEČ. Stroj B737-400 default FS9. Navigace klasická, Non-RNav.

ATIS LKKV vítr 07004KT, ATIS LKPD bezvětří. Viditelnost dobrá - nádherné podmínky pro tréninkový let začínajícího pod vedením ATC, alespoň co se týče přízemních povětrnostních podmínek.
Po míjení BALTU a dosažení FL090 se ale letadlo začalo kývat (do boku,tj. představte si otáčení s výkyvy +- 5° po vertikální ose) a v mé NAV nastavenou na 86° směrem na OKL zůstalo nakloněné doprava zhruba15°.
Přepnutím na HDG letadlo začalo dělat rotyku ještě větší, více se naklánět a znovu se rozkývalo.
Příště zahlásím věc řídícímu a vyžádám si povolení do jiné letové hladiny (FL070). Moc času jsem neměl, kontroloval jsem, zda není chyba například v bagáži či špatnému natankovní resp. vyvážení stroje. Motory běžely stejně, přístroje nevykazovaly chybu.
Nejsem zkušený letec, ale nemohl jsem se zbavit podezření, že mi nepříjemnost způsobují silné vzdušné proudy. Podotýkám, že KIAS byl nastaven na 250 knt a indikovaná rychlost při problému nevykazovala, žádné anomálie.

Screenshot z palubní desky jsem nepořídil, musíte mi věřit, že jsem nic neopomněl. Řídícímu jsem se s potížemi svěřil až před Pardubicemi, dříve jsem to prostě nestihl. Ptal se proč jsem nevyhlásil Emergency. To by byl mimo jiné hned pro začátek skutečně zajímavý zkušební let, jako pilot bych ale situaci vyhodnotil maximálně pro Emergency PANPAN, což jestli chápu správně je to „pilnostní“, tj. nehrozilo bezprostřední nebezpečí a řídící by mě měl přednostně uvolnit cestu na RW.

Navíc mi chybí zkušenost. Popisované kývavé pohyby jsem při Off-line prožil mnohokrát, byť ve vyšších výškách a připisoval jsem je turbulencím. Ale nikdy se mi nestalo, že bych letěl s takovým náklonem. A teď přijde to zajímavé:

ATC mi přikázal klesání na F070 a následně na 3000 ft (tuším, mám trochu okno ze stresu, ale mělo to tak být.). Při dosažení cca 3500 ft, se najednou všechno srovnalo, v klidu jsem obletěle LKPD, abych se mohl uchytit na ILS RW 27. Jakmile jsem se uchytil tak bác: a znovu. Výkyvy a náklon a to až do přistání. To se sice zdařilo, ale musel jsem AP vypnout dříve před RW, protože blízko majáku ILS už přestal být automat v mých očích a v nastalé situaci spolehlivý. Takže jsem přistál ručně s tím, že směr jsem si upravil podle náklonu. Změnou kursu o 180° jsem očekávál, že náklon bude naopak zase na druhou stranu, nestalo se tak. Ale přitom snos, pokud to byl snos, tlačil stroj na jih.
Přistání se ve FS podařilo (v reálu bych možná zabořil levé kolo do hlíny….nevím jak moc jsem byl na levé straně RW).

Tak to je celý román, snad jsem na nic nezapomněl …..zařadil jsem dotaz do obecné diskuze, ale váhám jestli dotaz nepatří spíše do kategorie MS Flight Simulator.
#58182
Hele, default velká letadla nejsou vůbec k ničemu. Nenaučíš se na nich ani IFR ani ovládání systémů letadel. Letový model těchhle velkých default letadel je celkem dobře popsán slovy \"nonexistent\" takže diskuse na téma že to někam táhlo nemá moc smysl.

Ale chápu že si tím každý projde... :P
#58185
Možná tento týden mi poštou dorazí 737-800. Těším se na to jak malý kluk. Lítám s FS9 druhým rokem, ale to je zajímavý, že si mi nic podobného ještě nestalo. Diskuzi jsem otevřel kvůli tomu, abych vyloučil možnost špatné simulace (aplikace FS9 či modelu) a odkryl další souvislosti, o kterých třeba nevím. Postavme hledání příčin na předpokladu, že stroj nebyl defaultní FS9, resp. že chybu nezpůsobil SW.
#58186
Hele než zběsile něco kupovat tak doporučuji si stáhnout nějaké osvědčené éro, to 14dní intenzivně zkoušet a když tě chytne, tak si ho koupit, když ne, zkusit něco dalšího. Určitě tu najdeš spoustu blbců kteří mají koupeno 5 a více letadel a nelétají ani jedno, protože se z nich vyklubaly zabugované šroty.

Co se závady týče tak o té skutečně nemá cenu spekulovat, máš čistou FS9 bez čehokoliv dalšího? Pokud ano viděl bych to na závadu joysticku, špatná kalibrace nebo tak něco. O počasí zjevně nešlo. Předpokládám že si neměl zapnutou simulaci závad ve FS9? Je klidně možné že AP v defaultním letadle něco nezvládal, letadlo přetrimoval a pak to dělalo tohle. Prostě neřeš...
#58192
Možná o počasí šlo, jelikož dosud lítal offline a tam tona počasí asi moc nehraje. A při online se nějaké počasí stahuje a \"odehrává\"...
Ale těžko posuzovat. Jinak 737 default je fakt na hov**, mě třeba při approach tak zvedalo čumák i při správné konfiguraci že jsem neviděl letiště a přistával naslepo..
#58193
Jsem rád, že uvažujeme stejně. Ano, Joystick je kloudný, kalibrace O.K. Problém v trimu mě napadl rovněž, ale nejde mi to pak do sebe s AP. Simulaci závad teď delší dobu nepoužívám, protože bez řídícího teď trénuji dosedání ve ztížených podmínkách a tahám při letu rozumy z právě připojených pilotů. Včera jsem našel poprvé odvahu po prostudování školičky si zkusit komunikaci s řídícím (v podstatě podruhé, poprvé to bylo před 2 měsíci, když jsem nevěděl do čeho lezu :-D). Takže blbnout si ještě hlavu se závadami se mi teď fakt nechce, resp. hlavička už to nepobírá :-D. Taky by se tak letadlo chovalo, kdyby se kupříkladu zasekla směrovka.
#58194
Jako plně souhlas s Amalkou, jen bych zdůraznil zcela zásadní věc : pokud při letu, při aktivním A/P i A/T, nebo při aktivním FMC, dojde k čemukoliv podobnému tomuto, je jedna základní věc, která se musí aplikovat : okamžitě všechno shodit a letět ručně. Tím se minimálně pozná, kde je problém (problém zmizí/trvá).

Pozn.:
ty systému fungují tak, že A/P a A/T nahrazuje pohyby pedálů a beranů od pilota a tím drží letadla na zadaném kursu, výšce , rychlosti, radiálu, tak, jak to pilot zadá na panelu točítky. FMC pak dělá jen to, že \"točí těmi točítky\" za pilota, tj. dává A/P a A/T povely místo pilota a dělá to po sběrnici ne točítky. Takto to obecně funguje.
#58197
[quote="mipeba"]... mě třeba při approach tak zvedalo čumák i při správné konfiguraci že jsem neviděl letiště a přistával naslepo..[/quote]

Takto jsem se naučil s B737-400 vytáhnout vztlakové klapky na 40° a přistávat při rychlosti 140-150 knt, letadlo je pak ve více horizontální poloze (špička asi 3° nahoru) pozn.: zajímavý výsledek na dosednutí ji i přistávat na 30° klapky, těsně před dosednutím úplně stáhnout motory a vysunout klapky na 40°. Ale asi to není správný postup - spíše jsou to jen takové pokusy, takže to neber jako návod!

To co popisuješ je však pro mne stejný problém u to Jetu, ale to je spíše má nešikovnost ovládání.
#58201
Jinak k problému : při letu po radiálu (režim NAV) toto defaultní letadla dělají. Jde ale ne o kývání, ale o otáčení se kolem svislé osy, tj. mění se heading letadla, nicméně letadlo drží nastavý bearing (radiál). Jednou z příčin je, že se radiál nechá naletět autopilotem, což je ne zcela správně, radiál se má zachytit ručně, srovnat letadlo do bearingu radialu a až pak zapnout vedení NAV. To omezí tuto \"kývání\". Kývání je vliv bočního větru a jeho vylučování A/P. Při přepnutí z NAV na HDG (COURSE?) se letadlo poměrně prudce vyosí i nakloní, aa po chvilce srovná - dále by mělo již pokračovat bez problémů.

Jak píšu jinde, zákaldní diagnosou je shodit A/P, nechat třeba A/T a altitude Hold, nebo jak se to jmenuje a letět na ruku dle kompasu. Letadlo by se mělo srovnat.
#58202
[quote="PavelS"]......, je jedna základní věc, která se musí aplikovat : okamžitě všechno shodit a letět ručně. Tím se minimálně pozná, kde je problém (problém zmizí/trvá)....[/quote]

Ano, takto jsem skutečně postupoval. Po najetí na ruční režim bylo letadlo ještě hůře ovladatelné, takže jsem zpět přešel na AP. Po vyzkoušení HDG jsem znovu spustil NAV. HDG jsem spustil až v momentě, kdy mě řídící naváděl při přeletu LKPD na finální smyčku (proceduru?) pro uchycení na ILS RW27. Byl to ten krátký a šťastný okamžik, kdy se letadlo chovalo ve výšce cca 3500 ft naproto korektně a nebyl žádný problém. Protože jsem se chystal k přiblížení a soustředil se na pokyny ATC upustil jsem od dalších pokusů. Pro mě bylo důležitější mít stroj pod kontrolou i za cenu přechodu na ruční režim. Jak jsem popisoval, tak se i stalo při konečném přiblížení. Poslední 3NM jsem nakloněný stroj naváděl na dráhu ručně. Emoce v té chvíli byly skutečně nepopsatatelné.
#58208
Podobný problém jsem měl, ale u PMDG 738/9, když jsem používal joy s FF. V turbulenci se to rozhoupalo tak, že se AP vypnul sám. Ale nevím, jestli by tohle \"uměl\" i default...
Kdysi to tady už zaznělo - joy s aktivním FF při zapnutí AP odpojit.
Další možná věc by byla MTOW a malá rychlost bez mechanizace. Ale když jsi byl jen v FL090 a měl 250kt, tak asi ne.
#58209
[quote="PavelS"]..... Jde ale ne o kývání, ale o otáčení se kolem svislé osy, tj. mění se heading letadla, nicméně letadlo drží nastavý bearing (radiál). Jednou z příčin je, že se radiál nechá naletět autopilotem, což je ne zcela správně, radiál se má zachytit ručně.......[/quote]

Tyto zásady jsem si už vyzkoušel při svém lítání Off-line. Popisované kývání nemělo nic společného s uchycováním AP na zvolenou radiálu.
Vysvětlím, aby bylo v tomto jasno (tato část navigace mě totiž na létání nejvíce baví - neustále přelaďovat na fr. majáků a hrát si s AP pro navedení letadla na přesnou dráhu):
Přibližuji se k OKL po radiále 086. Od 7NM před OKL jsem již ve střehu a mám připravenou HDG na 94°, neboť vím, že tímto směrem pak od OKL poletím. Pokud je významný snos, což poznám podle skutečného crs a směru letu na NAV, tak už podle toho upravím odhadem HDG.
Podle délky oblouku (rychlost a ostrost úhlu) přepínám před OKL na HDG. V mém případě byla rychlost jen 250 knt a úhel změny crs 94-86° malý, takže stačilo přepnout na HDG 1,5 NM pře OKL (pak na chvíli OKL zmizí z dosahu, protože maják přelítávám - tak mě napadá, nad svícnem nebo pod svícnem je největší tam :-D ).
Mezitím přenastavím NAV a čekám až se břevno přiblíží, nebo dotkne (opět záleží na úhlu či rychlosti s jakou se k radiále blížím). Ve správný okamžik zapínám NAV a prosím letušku o kafe.

To vše tady popisuji proto, abych odhalil své postupy, resp. vyloučil záměnu onoho kývání s běžným chováním AP při uchycení na radiálu.
#58210
[quote="ASG29"].... joy s FF.......
Další možná věc by byla MTOW a malá rychlost bez mechanizace.........[/quote]

Texty mezi tečkami, prosím, vysvětlit blíže. Vůbec nerozumím (Joystik s vibracemi?, co je MTOW, proč malá rychlost bez mechanizace? UF. :-D Díky.
#58211
[quote="Ico"]To vypada na turbulenciu v urcitej vyske nie?[/quote]

No já si to myslím pořád, ale neumím to dokázat. Jediné co je totálně divné, je, že jsem stejně při absolutním bezvětří (když mi ATC zahlásil bezvětří, což sedělo s ATISem, tak jsem měl opravdu úsměv na rtech) přistával, měl jsem stejné problémy.
A taky jsem se zmiňoval, že pokud by to bylo silou větru, tak jsem při přistání letěl v opačném směru 272°, než doposud (94°), ale letadlo bylo nakloněno na stejnou stranu. Prostě zmatek.
#58212
Joy s forcefeedbackem.
MTOW - max. take off weight. Jinak špatně jsem to podal. Někdy (mně) se stávalo, že se těžké letadlo při nízkých rychlostech bez vysunuté mechanizace v turbulenci rozkývalo. A GA defaultní letadla tohle dělají ;) Na druhou stranu, jak jsi psal, že jsi měl 250kt a jen FL090, tak tam asi tenhle problém není. I na 210kt by letadlo mělo letět normálně i bez vysunuté mechanizace.
#58216
[quote="ASG29"]Joy s forcefeedbackem.
......max. take off weight. .....[/quote]

Čondra mi tuhle poradil, abych si nebral moc paliva. Takže já na ty moje pokusy si opravdu beru jen paliva co spotřebuji.
V sobotu jsem to dohnal do takového extrému, že jsem si vzal palivo na cestu LKPR-LKKV, kde si rád procvičuji přistání.
Byl jsem tak nadšený z dosednutí, že jsem se rozhodl letět ještě zpátky. Zvolil jsem úplně pitomou výšku FL090. Kdybych dal FL070 věřím, že těch posledních 15 NM co mi zbývaly na RW06 LKPR, než mi vypadly motory pro nedostatek paliva bych ještě zvládnul..... :-D

Taky vyhážu půlku cestujících a dělám jim přísnou kontrolu kufrů - to by jste nevěřili, co si za zbytečnosti ti lidi do letadla berou.
Pak nemám být tak těžký :-D
Ne ne, skutečně ani v tomhle nebyl problém. U té příležitosti mě třeba i napadlo, jestli by se mohlo stát, že na jedné straně by bylo spoustu paliva a na druhé třeba už skoro nic. Můžou vám všem ty úvahy připadat zvláštní......
#58218
Turbublence :

turbiulence podle mne nejsou na VATSIMu simulované. Je simulována změna rychlosti a směru větru s výškou.

Ale :
je fajle FSUIPC , kde je volba, že při určité kombinaci síly větru se simuluje turbulence nebo něco takového. Podle mne to samé dělají i různé WX addony. Pochybuji, že to je ono, ale projevy toho mohou být poměrně nerealistické.
#58219
[quote="PavelS"]Turbublence :

.....Je simulována změna rychlosti a směru větru s výškou....[/quote]

Ano. Projevuje se náhlým kývnutím letadla. Časté při loadu počasí konkrétního letiště nebo oblasti.
Takže si to kývnutí umíte představit.
Tak si teď představte, že vám to dělá nepřetržitě celou dobu letu (a citelněji když nemáte NAV) a ještě vám to nakloní letadlo. Pak to po 15 minutách na chviličku ustane jako by nic a před přistáním znovu. :-D.

V pohodě. Začínám mít opravdu dojem z chybné simulace. I tak děkuji za příspěvky a doufám, že to bylo alespoň trochu plodné.
Až přibudou další zážitky, tak vám zase napíšu nějaký dobrodružný román z prostředí paluby letadla B737.
:-D
#58221
Ja by som skusil rozne letadla, je to iste u vsetkych vyskusanych? Co potom JOY, nie su potenciometre spinave, netreba ich raz za cas prestreknut pripravkom? :) Podobny problem som uz mal, skontroluj cez panel vo WIN.
#58228
VATSIM wx neumí turbulence ani silný vítr v hladině (> 30 kt) simulovat. Tj tam bych to neviděl.
Pokud lětíš na AP a začalo by to, zkus Joy vypnout (Ctrl+K). Tím vyloučíš, že za to může joy (tahá se s autopilotem o řízení).
Jinak doporučuju Active Sky, protože ten i velké změny počasí do simu sype plynule (a ne že ve FL100 začíná vítr 50 kt do boku, tak ho tam \"natvrdo\" šoupnu - což dělá VATSIM wx).
#58230
Dobré tipy Jindro, vyzkouším. Děkuji.

Mimochodem, ještě si probírám v hlavě tu naší poslední on-line diskuzi ohledně toho koho žádat o povolení dle hirearchie GRND, TW...atd. Evidentě jsme si nerozumněli, ale to nevadí. Připadalo mi, že se připravuješ na let, tak jsem tě nechal být a diskuzi jsem přerušil. Já jsem paličák a jak v tom nevidím logiku, tak věc prostě nepřijmu. Další věc je, že ani nechci psát zbytečně příspěvky zde na Vatsimu týkajících se podobných dotazů, které jistě zde už byly nejen vysloveny, ale jsou k nalezení i odpovědi. Musím jen hledat a teprve když nenalézám, tak se ptám v on-line připojených pilotů (neboj, nejseš v tom sám :-D), kteří mi ochotně poradí nebo se prostě omluví, že se mi nemohou věnovat, což respektuji.

Pěkný den všem přeji
#58234
[quote="Jindra"] (a ne že ve FL100 začíná vítr 50 kt do boku, tak ho tam "natvrdo" šoupnu - což dělá VATSIM wx).[/quote]

Jen upřesním že VATSIM pouze poskytuje METAR informaci k letištím po trase. Za to jak tuhle informaci ve FSce zobrazit je zodpovědný jen a pouze sw klienta, tedy SB nebo FSInn. No a SB má právě tu vlastnost, že prostě zobrazí počasí dle nejbližšího metaru bez ohledu na to jaké počasí je ve FS aktuálně. Tzn. místo ActiveSky lze pro výrazně lepší počasí použít zdarma jiný klient než SB... :P
#58244
No, a nebylo to celé způspbeno směrovkou? Čím jí máš ovládanou? Otočná osa joy, pedály, nebo co? Napadá mě, že kdyby směrovka z neznámých důvodů oscilovala, autopilot by to vyrovnával křidýlky, tj tím by se to rouhoupalo. A kdyby pak zůstala vychýlená na jednu stranu, autopilot by dal kontra křidýlka, takže by to letadlo letělo defacto ve skluzu... Ono totiž u některých letadel (airbus) lze směrovkou do určité výchylky hýbat, aniž by se odpojil autopilot (je docela zajímavé si v enroute cruise směrovku vyšlápnout a koukat se, jak rychle to AP vyloučí křidýlky.