- 09 lis 2009, 08:29
#58181
Dobrý den,
dokáže někdo stanovit na níže popsaný stav diagnózu?:
Let LKKV-LKPD, FL090, 8.11 zhruba mezi 9:30-10:30 SEČ. Stroj B737-400 default FS9. Navigace klasická, Non-RNav.
ATIS LKKV vítr 07004KT, ATIS LKPD bezvětří. Viditelnost dobrá - nádherné podmínky pro tréninkový let začínajícího pod vedením ATC, alespoň co se týče přízemních povětrnostních podmínek.
Po míjení BALTU a dosažení FL090 se ale letadlo začalo kývat (do boku,tj. představte si otáčení s výkyvy +- 5° po vertikální ose) a v mé NAV nastavenou na 86° směrem na OKL zůstalo nakloněné doprava zhruba15°.
Přepnutím na HDG letadlo začalo dělat rotyku ještě větší, více se naklánět a znovu se rozkývalo.
Příště zahlásím věc řídícímu a vyžádám si povolení do jiné letové hladiny (FL070). Moc času jsem neměl, kontroloval jsem, zda není chyba například v bagáži či špatnému natankovní resp. vyvážení stroje. Motory běžely stejně, přístroje nevykazovaly chybu.
Nejsem zkušený letec, ale nemohl jsem se zbavit podezření, že mi nepříjemnost způsobují silné vzdušné proudy. Podotýkám, že KIAS byl nastaven na 250 knt a indikovaná rychlost při problému nevykazovala, žádné anomálie.
Screenshot z palubní desky jsem nepořídil, musíte mi věřit, že jsem nic neopomněl. Řídícímu jsem se s potížemi svěřil až před Pardubicemi, dříve jsem to prostě nestihl. Ptal se proč jsem nevyhlásil Emergency. To by byl mimo jiné hned pro začátek skutečně zajímavý zkušební let, jako pilot bych ale situaci vyhodnotil maximálně pro Emergency PANPAN, což jestli chápu správně je to „pilnostní“, tj. nehrozilo bezprostřední nebezpečí a řídící by mě měl přednostně uvolnit cestu na RW.
Navíc mi chybí zkušenost. Popisované kývavé pohyby jsem při Off-line prožil mnohokrát, byť ve vyšších výškách a připisoval jsem je turbulencím. Ale nikdy se mi nestalo, že bych letěl s takovým náklonem. A teď přijde to zajímavé:
ATC mi přikázal klesání na F070 a následně na 3000 ft (tuším, mám trochu okno ze stresu, ale mělo to tak být.). Při dosažení cca 3500 ft, se najednou všechno srovnalo, v klidu jsem obletěle LKPD, abych se mohl uchytit na ILS RW 27. Jakmile jsem se uchytil tak bác: a znovu. Výkyvy a náklon a to až do přistání. To se sice zdařilo, ale musel jsem AP vypnout dříve před RW, protože blízko majáku ILS už přestal být automat v mých očích a v nastalé situaci spolehlivý. Takže jsem přistál ručně s tím, že směr jsem si upravil podle náklonu. Změnou kursu o 180° jsem očekávál, že náklon bude naopak zase na druhou stranu, nestalo se tak. Ale přitom snos, pokud to byl snos, tlačil stroj na jih.
Přistání se ve FS podařilo (v reálu bych možná zabořil levé kolo do hlíny….nevím jak moc jsem byl na levé straně RW).
Tak to je celý román, snad jsem na nic nezapomněl …..zařadil jsem dotaz do obecné diskuze, ale váhám jestli dotaz nepatří spíše do kategorie MS Flight Simulator.
dokáže někdo stanovit na níže popsaný stav diagnózu?:
Let LKKV-LKPD, FL090, 8.11 zhruba mezi 9:30-10:30 SEČ. Stroj B737-400 default FS9. Navigace klasická, Non-RNav.
ATIS LKKV vítr 07004KT, ATIS LKPD bezvětří. Viditelnost dobrá - nádherné podmínky pro tréninkový let začínajícího pod vedením ATC, alespoň co se týče přízemních povětrnostních podmínek.
Po míjení BALTU a dosažení FL090 se ale letadlo začalo kývat (do boku,tj. představte si otáčení s výkyvy +- 5° po vertikální ose) a v mé NAV nastavenou na 86° směrem na OKL zůstalo nakloněné doprava zhruba15°.
Přepnutím na HDG letadlo začalo dělat rotyku ještě větší, více se naklánět a znovu se rozkývalo.
Příště zahlásím věc řídícímu a vyžádám si povolení do jiné letové hladiny (FL070). Moc času jsem neměl, kontroloval jsem, zda není chyba například v bagáži či špatnému natankovní resp. vyvážení stroje. Motory běžely stejně, přístroje nevykazovaly chybu.
Nejsem zkušený letec, ale nemohl jsem se zbavit podezření, že mi nepříjemnost způsobují silné vzdušné proudy. Podotýkám, že KIAS byl nastaven na 250 knt a indikovaná rychlost při problému nevykazovala, žádné anomálie.
Screenshot z palubní desky jsem nepořídil, musíte mi věřit, že jsem nic neopomněl. Řídícímu jsem se s potížemi svěřil až před Pardubicemi, dříve jsem to prostě nestihl. Ptal se proč jsem nevyhlásil Emergency. To by byl mimo jiné hned pro začátek skutečně zajímavý zkušební let, jako pilot bych ale situaci vyhodnotil maximálně pro Emergency PANPAN, což jestli chápu správně je to „pilnostní“, tj. nehrozilo bezprostřední nebezpečí a řídící by mě měl přednostně uvolnit cestu na RW.
Navíc mi chybí zkušenost. Popisované kývavé pohyby jsem při Off-line prožil mnohokrát, byť ve vyšších výškách a připisoval jsem je turbulencím. Ale nikdy se mi nestalo, že bych letěl s takovým náklonem. A teď přijde to zajímavé:
ATC mi přikázal klesání na F070 a následně na 3000 ft (tuším, mám trochu okno ze stresu, ale mělo to tak být.). Při dosažení cca 3500 ft, se najednou všechno srovnalo, v klidu jsem obletěle LKPD, abych se mohl uchytit na ILS RW 27. Jakmile jsem se uchytil tak bác: a znovu. Výkyvy a náklon a to až do přistání. To se sice zdařilo, ale musel jsem AP vypnout dříve před RW, protože blízko majáku ILS už přestal být automat v mých očích a v nastalé situaci spolehlivý. Takže jsem přistál ručně s tím, že směr jsem si upravil podle náklonu. Změnou kursu o 180° jsem očekávál, že náklon bude naopak zase na druhou stranu, nestalo se tak. Ale přitom snos, pokud to byl snos, tlačil stroj na jih.
Přistání se ve FS podařilo (v reálu bych možná zabořil levé kolo do hlíny….nevím jak moc jsem byl na levé straně RW).
Tak to je celý román, snad jsem na nic nezapomněl …..zařadil jsem dotaz do obecné diskuze, ale váhám jestli dotaz nepatří spíše do kategorie MS Flight Simulator.
Dokonalost je znamenitá věc, ale má jednu vadu. Věští konec. (J.Werich)