Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#9664
Trošku by bylo třeba do toho vnést pořádek, takže můj pohled na věci kolem navigačních dat je tento:
a) Tzv. AIRAC file obsahují traťové informace a pokusně i informace SID/STAR (uloženo v různých souborech) uvnitř balíku.
b) Traťové informace jsou OK, zatímco SID/STAR kolabují z řady důvodů ( nejen pro PMDG.. )
c) Na nápravě Navigraph pracuje, ale definitivně bude opraveno až v dalších cyklech.
d) Jako řešení bych viděl zkombinovat tratová data cyklu 0610 se SID/STAR 0609, což v ČR/SR nepůsobí žádné problémy (nebyly žádné změny).

===========================

Obecně k problému AIRAC dat :

AIRAC =0610 - jsou již pouze placené na www.navigraph.com a v tuto chvíli k dispozici pro následující addony:
Feelthere CRJ
Flight1 ATR
FS-Build 1.x
FS-Navigator 4.x
LevelD
PMDG
PSS
Wilco A320 PIC

Ve falji jsou jen traťová data, SID a STAR budou zprovozňována postupně, víceméně jeste pro dalsi, níže uvedené addony :
PSS (release mit 0611 - Testversion 0610)
EWPro - release 0611 - Testversion 0610)
F1ATR (Testversion 0611 - Release 0612)
Piper Cheyenne - Testversion 0611 - Release 0612)
LevelD (Testversion 0611 - Release 0612)
PMDG (Testversion 0612 - Release 0701)
Wilco 737PIC (Testversion 0612 - Release 0701)

Uvedené informace jsem čerpal z různých zdrojů a nemám šanci je prakticky ověřit. Proto jakakoliv upřesnění (co skutečně je ve fajlich nebo není, napiště sem ).

=========================================

Informace o cenách a placení na navigraph.com :

- zakoupíte tzv. Credity za UER nebo CZK
- za Credity objednáte práva na stahování map a datových faljí ( tzv. AIRACů )
- zakoupené Credity ztrácí po 270dnech platnost pokud nejsou utraceny.

Cena AIRAC fajle:

právo na stažení 1 cyklu AIRACu pro jakékoliv množství addonů stojí 20 Creditů

Jsou tyto možnosti zakoupení Creditů za Eura ( Koruny )

1) 100 Credits za 10,-- €
100 Creditů vyjde na 5 cyklů AIRACs, odpovídá ceně 2,-- € za AIRAC cyklus.

2) 300 Credits za 20,-- €
Na první pohled je cena 1,33 € za AIRAC cyklus, ale za 270dní se dá stahnout maximálně 10cyků, protože víc updatů prostě není ( perioda je 28 dní ). Cena i v této variantě je v nejlepším případě stále 2,-- € za cyklus (zbylé Credity propadnou).
Pochopitelně lze kombinovat placení AIRAC cyků a map.

3) 1000 Credits za 40,-- €
cena cyklu je na první pohled 0,80 € za AIRAC cyklus, ale zase paltí, že lze stahnout maximalně 10ks (tj utratit 200 Creditů) se cena může vyhoupnout až na 4,--€ za cyklus. Pochopitelně stále platí možnost neomezeného stahování map z navigraph.

Je nutné poznamenat, že mapy pro ČR i \"běžné\" okolí (SAG, PL) je z navigraphu nesmyslné stahovat, protože jsou v dostatečné kvalitě a aktuálnosti na webech. Jiná situace je pro exotické destinace, kde navigraph může být jediným zdrojem.

Celkově se mi zdá, že během měsíců se dojde na VATSIMu k nějakému koncensu a situace se ustálí. Rozhodně bych nedporoučoval předplácet navigraph \"...na léta dopředu ...\"
#9691
No jo, jenže já nahrál to \"demo\" 0609 a potom, ze zvyku, jsem znovu přeinstaloval SID/STAR které mám odzkoušené. A ejhle - u Ruzyně Error, LZKZ bez SID/STAR, LKMT jakbysmet.... A to jsem nezkoušel B767.
By Rudolf
#9692
[quote="mezek"]No jo, jenže já nahrál to "demo" 0609 a potom, ze zvyku, jsem znovu přeinstaloval SID/STAR které mám odzkoušené. A ejhle - u Ruzyně Error, LZKZ bez SID/STAR, LKMT jakbysmet.... A to jsem nezkoušel B767.[/quote]
Já se taky hrnul do toho dema 0609 LevelD 767 a byla to hrůza. LKPR na EHSI jenom jako puntík, odzkoušené SID/STAR - negativ, nebyly dokonce ani VORy a nefungovalo DME. A ke všemu při zpětné instalaci AIRAC 0608 se to nevrátilo do původního stavu, ale musel jsem ručně vymazat soubory kterých se to týká a až pak nainstalovat AIRAC 0608 a SID/STAR. Takže mám docela strach jít do toho znovu. Ale buďme optimisti, teprve se to rozbíhá a autoři všechny chyby časem vyladí. :)
#57890
Narazil jsem na zajímavou věc - myslel jsem si vždy, že, například, je v AIRACu VOR BNO a i fix BNO. Ale když se podívám do dat (0909, 0910) tak je BNO jenom jako VOR a jako waypoint. Je tedy BNO i jako fix?
Proč se ptám: v GPS T2000 (v PA31T Digital Aviation) nemůžu zadat trať jako \"FIX ROUTE FIX\", ale jen \"FIX to FIX\". Přičemž mám na výběr fix, VOR, NDB, airport. Jenže při zadání DCT BNO někam mi to nefunguje, musel by být BNO zapsán jako fix. Samozřejmě, že jsem si ho zapsal i jako fix s pozicí podle VORu, ale zajímá mne, jak moc jsem se odchýlil od \"reálu\".
By DngrsKuzle
#57892
Na otazku neodpovim, ale zajimalo by me, cim to je, ze kdyz naladim VOR BNO, tak se mi na ND promitne o takovou mili vedle vedle VORu nabuseneho do FMS. Je to tim, ze ma scenerka posunutou polohu majaku?
#57897
[quote="DngrsKuzle"]Na otazku neodpovim, ale zajimalo by me, cim to je, ze kdyz naladim VOR BNO, tak se mi na ND promitne o takovou mili vedle vedle VORu nabuseneho do FMS. Je to tim, ze ma scenerka posunutou polohu majaku?[/quote]

Správně. Když se podíváte na googl mapy tak je ten vor skutečně jinde vůči dráze než tam kde je ve scenérce. Proto je i VOR/DME přiblížení nepoužitelné, protože při minimech se vynoříte dost mimo dráhu a manévr do osy je dost na hraně.
#57901
ASG: Záleží v jaké fázi letu jsi. FIX BNO je daný GPS souřadnicemi, ale také přesností např IRS, která s délkou letu klesá.

Ale:

Cokoliv při přiblížení (!) a má 3 písmena je buď VOR nebo NDB (fyzicky stojící na zemi přesně tam, kde je nakreslený) a na nějaký FMC či jiný udělátka je třeba okamžitě zapomenout... Buď \"klasicky\", nebo průser. ILS taky neladíte pomocí FMC (Airbusácký výjimky neberu, je to klasická navigace). Pokud jde o enroute, chyba 1nm je P-RNAV přípustná.
#57903
[quote="Jindra"]...a na nějaký FMC či jiný udělátka je třeba okamžitě zapomenout...[/quote]
Nezapomínej, že nepřesná přiblížení jako VOR a NDB a jejich variace lze v dnešní době zaletět bez problému i podle FMS, samozřejmě za předpokladu dodržení RNP 0,5. Ono je to pak i o dost přesnější než skrz ten VOR nebo NDB. Holt klasické navigaci už skoro odzvonilo...
#57915
[quote="Jindra"]Cokoliv při přiblížení (!) a má 3 písmena je buď VOR nebo NDB (fyzicky stojící na zemi přesně tam, kde je nakreslený) a na nějaký FMC či jiný udělátka je třeba okamžitě zapomenout... Buď "klasicky", nebo průser.[/quote]
No tak u B-767 by si bez FMC pohorel, pretoze tam frekvenciu VOR bez FMC nenaladis...;)

[quote="Jindra"] ILS taky neladíte pomocí FMC (Airbusácký výjimky neberu, je to klasická navigace)[/quote]
Pokial B-747 nie je "airbusacka vynimka", tak musim oponovat - u 747 sa totiz frekvencia ILS a kurz drahy zadava cez FMC...;)
#57918
V minulém AIRACu 0910 se objevila chyba, v LKPR na ILS24, když zadám do FMC BODAL2S transition RASIM ILSRWY24 napíše to discontinuity hned za RASIMem, viz AIRAC data:

STAR BODA2S FIX BODAL FIX VLM FIX PR617 SPEED 250 FIX KENOK FIX PR604 SPEED 220 TURN RIGHT DIRECT FIX RASIM
RNW 24
APPROACH ILS24 FIX CI24 4000 FIX OM24 RNW 24 TRK 243 VECTORS
TRANSITION RASIM TRK 345 UNTIL 3.8 FROM FIX RASIM HDG 288 INTERCEPT RADIAL 243 TO FIX CI24

V minulých AIRACách to nedělalo, nevíte někdo jak odstranit, který FIX doplnit?
Jasně, nainst aktuální AIRAC => to je jednoduché řešení, ale mne zajímá co tam chybí.
Díky
#57919
Ten zápis je podle mě správně, nevím, kde je chyba. Máš ale asi tři možnosti:

a) nějak si to v tom zápisu opravit, ale jak - toť otázka.
b) za RASIMem letět na HDG, toto se v některých případech praktikuje i v reálné praxi, takže no problemo.
c) nebo si ty fixy nacvakat do CDU ručně, stejně, jako to dělám já u Wilca už dost dlouho (když on je ten RASIM dvakrát a ten druhý je někde na opačné straně zeměkoule...). Tzn. - RASIM - PR24H - PR24I - CI24 a ze severu: ETATU - PR24J - PR24I - CI24. A máš to :)
#57920
Jen vidím, co tom přebývá - fráze TURN RIGHT DIRECT. Ta způsobuje FLY OVER na PR604 a tím i náhlé objevení se v těsné blízkosti letiště, to pak generuje nevoli ATC atd... Je to v každém novém airacu zas a znovu. Existuje to ještě u jednoho staru, teď si nevzpomenu přesně u kterého, ale znalci jistě doplní.
#57923
[quote="rc_czech"]Problem:
Stroj spatne zaletava STAR BODAL2S a TABEM2S - zacina tocit az po minuti PR604/SLP2
Reseni:
V souboru ...\\Flight Simulator 9\\PMDG\\SIDSTARS\\LKPR.txt najdete radek STAR BODA2S... a opravte ho na: STAR BODA2S FIX BODAL FIX VLM FIX PR617 SPEED 250 FIX KENOK FIX PR604 SPEED 220 FIX RASIM a totez u radku STAR TABEMA2S...
[/quote]
Toto platipro addony PMDG.
Praktikuju to tak, ze soubor LKPR.txt mam zazalohovanej a pri kazdy aktualizaci SIDs/STARs nakopiruju puvodni LKPR.txt zpet (a predpoklau, ze se v LKPR nic nemenilo)
#57924
[quote="Peter Bartoš"]No tak u B-767 by si bez FMC pohorel, pretoze tam frekvenciu VOR bez FMC nenaladis...;)[/quote]
A co takhle přepnout na manuál, ručně naladit VOR a zadat radiál? ;) On si totiž každý zvykl na automatické ladění a na ruční nějak pozapoměl. Jen u B757 od CS to nefungovalo, ale to byl jejich bug. Jinak pro klasickou radionavigaci slouží NAV radia na MCP, pro ILS je to na středním pultu. Mám dojem, že snad i u L-D šlo v nastavení zadat automatické nebo ruční ladění.
#57925
[quote="Filipos"]Ten zápis je podle mě správně, nevím, kde je chyba. Máš ale asi tři možnosti:

a) nějak si to v tom zápisu opravit, ale jak - toť otázka.
b) za RASIMem letět na HDG, toto se v některých případech praktikuje i v reálné praxi, takže no problemo.
c) nebo si ty fixy nacvakat do CDU ručně, stejně, jako to dělám já u Wilca už dost dlouho (když on je ten RASIM dvakrát a ten druhý je někde na opačné straně zeměkoule...). Tzn. - RASIM - PR24H - PR24I - CI24 a ze severu: ETATU - PR24J - PR24I - CI24. A máš to :)[/quote]

Změnil jsem v LKPR.txt na:
APPROACH ILS24 FIX PR24H FIX PR24I FIX CI24 4000 FIX OM24 RNW 24 TRK 243 VECTORS, ale pořád je malá díra (čti discontinuita)mezi RASIM a PR24H

To Roman: ano trápím se s PMDG a až na RASIM dolétnu
#57929
Ciste uvaha.
Neni tam na discontiuita z toho duvodu, aby si automaticky nezacal tocit do ILS (bez toho aby sis to uvedomil, nebpo ti to povolil ATC).
Prece letim na RASIM (nebo jiny IAF), pokud je ATC tak dostanu vektor nebo povoleni do ILS (letim podle mapy, resp. prepnu na DCT RASIM-1 (nebo jak je ten bod v FMC oznacen). Pokud neni, letim opet podle mapy a hlidam si, pokud nekdo nanalitava do ILS z druhe strany (mysleno od ETATU).