- 14 úno 2007, 00:11
#17246
[quote="Jakub.Lascak"]Jo díky- Chtělo by to založit novou větev : GPS vs. FMC[/quote]
Místo toho spíše s dovolením zareaguji na vývoj tohodle vlákna. Ono není žádné "FMC vs. GPS". Struktura požadavků na vybavení letadla nějakými přístroji vypadá zhruba takhle :
VFR
Základní požadavky na přístroje pro let za viditelnosti
(cca rychloměr, sklonoměr, přesný výškoměr, kompas..)
|
IFR
Přístrojové vybavení pro let IFR ( podle přístrojů )
(cca VFR + UH, více výškoměrů + radionavigace dle nár. požadavků)
|
rozšířené vybavení IFR pro RNAV
Jakékoliv schválené vybavení, které umožní prostorovou navigaci s požadovanou přesností
| | |
vždy kompletní IFR vybavení dle národních předpisů a k tomu
| | |
GPS FMS jakékoliv jiné
+ ostatní družicové (kombinace několika systémů, LORAny, INSy ...
které se navzájem hlídají)
Čili prostě některá letadla mají FMC, některá opravdu jen schválený GPS ( a to jsou ty naše ATRY ) je to věcí výrobce a pokud vyhoví národním předpisům, tak může mít co chce.
Co se zde řeší, je, že každé letadlo musí mít kompletní sadu přístrojů pro VFR, případně pro IFR a a až na konci toho řetezu i třeba GPS. I na VATSIMU se požaduje, aby piloti uměli využít veškeré vybavení letadla a nejen tu poslední část (GPS).
GPS sám o sobě nikdy nenahradí přístroje uváděné ve schematu výše - jen rozšiřuje možnosti navigace dále.
Takže je v zásadě zcela jedno, zda létáte airliner s GPS nebo FMC. ATC předpokládájí, že dokážete využít veškěré vybavení na palubě, čili dle schematu veškleré budíky pro VFR, IFR a pak teprve vybavení pro R-NAV.
Podrobnosti o požadavcích na přístrojová vybavení jsou v přrdpisech cca L2- L4, každý o cca 360stranách, takže se omlouvám za možné nepřesnosti, jde mi o pochopení principu. K detilům se můžeme vrátit ve zvláštní diskusi.
PavelS
VACC CZ