VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#9524
[quote="Xjanak"]Lidi dneska jsem konečně letěl on-line. To je fakt o něčem jinym než při Off-line,jen najít způsob komunikace s Francouzkými ATC ..... a omlouvám se letadlu Easy Jet...... Dnes ráno na Ruzyni jsem ho jen těsně minul při rolování[/quote]
Zdar, np, jen si pls přečti něco o tom co je UNICOM a příště ho budem používat, oke? ;)

BTW nic proti Francii nemám, ale francouzského ATC jsem ještě on-line neviděl :D
By Vlastimil Horák
#10200
Ahojte
Můžete mi někdo poradit?Konečně jsem našel odvahu zkusit on line let s ATC z EDDM do LKMT.V Mnichově bylo plné obsazení tak jsem to zkusil.Po hodině a půl přípravy jsem stál u gejtu a hned mě sám kontaktoval Delivery s otázkou kde jsem vzal tento letový plán.Odpověděl jsem,že z FSky.On mi ho neschválil a dal mi link na německý Vatcc kde let.plány jsou,abych se podíval.Jenže tam žádný Mnichov-Ostrava není a u nás taky ne.
Kde se dají tyto plány najít nebo naplánovat?Páni piloti,jak plánujete vy??
Ten můj FP byl z EDDM(v provozu byla RWY 8R) na KIRDY přes Rakousko Linz,STO,vstup doČR přes MIKOV,BOLMU a Holešov.Kde se stala chyba?
Předem dík za odpověď.
#10201
Je mnoho planovacich \"sajtu\" a nejznamejsim je asi euro-route. Napises tam letiste odletu a priletu a neco ti \"vyprodukuje\"... Pokud ne, tak nezbva, nez si vzit do ruky \"en-route\" charts a naplanovat si to podle mapy.
Proc Ti to ten ATC nejspis neschvalil je, ze FS defaultne pouziva uplne jine \"airways\" nez jake jsou ve skutecnosti, tak bys jim pak ve vzduchu lital nahoru dolu.

A ted dulezita poznamka... Chvalim Te, zes to zkusil on-line, ale zacinat na letisti jako EDDM kde k tomu myslim jeste bezi nacvik na event nebo event samotny neni nejlepsi vec... Mas tam sice spustu ATC ale i hodne letadel a oni vsichni \"trenujou\" na event a nejake znalosti se uz ocekavaji.

Pokud muzu doporucit, zacni hezky v CR a on ten ATC ti pak i rodni reci poradi, jak treba s tim planem a zodpovi (urcite jich budes mit zezacatku hodne) dalsi otazky.

Cheers,
B.
#10207
Vlastimil Horák píše:....kde jsem vzal tento letový plán.Odpověděl jsem,že z FSky.
Ano, plánovač z FSky je nepoužitelný, protože jednak obsahuje neaktualizovaná data (neaktualizovatelná) a jednak nezohledňuje různá omezení na airways.
.... můj FP byl z EDDM(v provozu byla RWY 8R) na KIRDY přes Rakousko Linz,STO,vstup doČR přes MIKOV,BOLMU a Holešov.Kde se stala chyba?...On mi ho neschválil a dal mi link na německý Vatcc kde let.plány jsou,abych se podíval. Jenže tam žádný Mnichov-Ostrava není a u nás taky ne. Kde se dají tyto plány najít nebo naplánovat? Páni piloti,jak plánujete vy??
Chyba je ve formátu a patrně požadované FL - ta Tvá trať je v zásadě správně, akorát :
a) musí být napsána ve správném formátu : KIRDY L174 LNZ M141 STO T43 HLV
b) trať lze letět jen ve spodním prostoru (ne KIRDI UL174 LNZ .. ); nestačí tedy vypsat jen body, ale nutno i trať mězi nimi
c) na trati je poměrně komplikovaně omezena použitelná hladina na jejích úsecích (celou lze zaletět jen mezi FL095 a FL125).

Takováto trať je validní podle všech omezení reálného EUROCONTROLu, takže kdybys ji měl vyplněnou přesně tak jak píšu - včetně správné hladiny - měls odkázat mnichovský DEL do příslušných mezí :)

Jistě chápeš, že takto plánovat "v ruce" nelze. Nejlepší je používat plánovač speciálně pro české departure/destination letiště: EURoute včetně odpovídajících letových hladin. Mimoto lze s výhodou využít všechny jeho další funkce ( udělá FPCard, umí poslat FPL na VATASIM, vyjede počasí, NOTAMY, apod ). Pokud v EURoute trať nenajdeš, lze použít EuroBook( řada tratí v něm je ale nesmyslná, protože zastaraly), pak improvizovat s mapou a nakonec si dát poradit od ATC.

Pokud v EURoute trať není (bacha, při hledání nutno vypsat obě letiště - DEP i DEST - pokud zadáš jen jedno z nich, najde EURoute jen výběr nějakých 12 tratí, ale další zůstanou skryté, i když tam jsou (=bug?)). Do EURoutu lze tratě přidat ( vyžaduje určité znalosti a trpělivost ) nebo oslovit někoho ze místních plánovačů, aby ji tam natlačil.

EDDM - LKMT v LowerAirspace tam už teď je.

*************************************

Uskutečnit první online z plně obsazeného EDDM po klikatici přes 3FIRY do LKMT je masochismus nejtěžšího zrna, doufám, že Ti to vydrží :)))
By Vlastimil Horák
#10211
Díky Pavle.
Konečně jsem se tím prokousal.Zas jsem o krůček dál.Mluvím německy,tak jsem s DEL.trochu \"pochatoval\" a masochisticky se rychle odhlásil :)
Odvaha byla ale v LKAA firu žádný ATC.Aspoň to neskončilo průserem.Jdu trénovat na nečisto.
#13827
Zdar!
Já si myslím, že pokud Ti jede (dle Tvého názoru) FSka rozumně off-line, tak by zas tak velkých rozdíl proti on-line být neměl. Ani na připojení není VATSIM zas až tak náročný, já sám se připojuju jen přes mobilní telefon ;).

Jednoduše to vyzkoušej a uvidíš jestli to bude hratelné. Čím větší provoz, tím lépe. Hodně úspěchů v nové (návykové) činnosti ;).
#13853
a) Na Garmin víceméně zapoměň, lítá se IFR podle map z reálu. Tam je publikované GPS přiblížení vzácné a prakticky nikdo ho nepoužívá. Mapy postahuj a vytiskni - jsou v sekci PILOTS pro každé naše velké letiště ... a dál už jen zkoumat a zkoumat jak na to.

b) Vestavěného ATC vypni, nemá s reálným řízením nic společného a jen Tě zmate (viz Tvůj dotaz).

Celé \"to online\" je asi trošku jiné, než si teď představuješ, ale věř, že je mnohem zajímavější než si vůbec představit dovedeš.
By MarkyParky
#13874
k Pavlově a)

jestli jsem to pochopil, tak tazatel nepoužívá GSP přiblížení, ale FSkovou GPS pro zalétnutí počátečního a středního přiblížení u přibližovací procedury ILS24 (resp. to je to jediné co FS umí, takže proto si myslím že to je ono...). Odpověď bych rozdělil na dvě části:

i) Určitě poslechni Pavla, létej podle map, ne podle přiblížení jak jsou definovaná v default FS - hlavně kvůli té neaktuálnosti postupů, zvláště pokud nemáš scenerky, které tyto nedostatky opravují....
ii) GARMINa úplně nezatracuj, on zas tak zcela mimo není, ale nejprve je potřeba se naučit létat bez něj a pochopit celý ten princip co proč a jak, a pak se k němu s mírným nadhledem můžeš vrátit, a zjistíš že to není tak špatné, a že ti vlastně pomůže u malých letadel s tím, s čím ve velkých pomáha FMC. Ale nejprve je třeba projít si tím útrpným stádiem bez něj...

Jinak celkově k tvému dotazu, ať už offline, nebo online - pokud ATC začne vektorovat, tak samozřejmě posloucháš ATC. Pokud si mermomocí chceš zalétnout publikovanou proceduru (ať už ručně podle mapy, nebo nějakým automatem), tak si to musíš vyžádat (opět platí offline i online) a ATC podle aktuální provozní situace povolí nebo nepovolí (případně online se s tebou dohodne blíže, protože tam to je přeci jenom člověk a tak máš víc flexibility....)
#13886
[quote="mc"]Ahoj, chci zacit letat na VATSIM. Mam otazku, pujde on line letani na Notebooku s 1,73 GHz Intel Pentium M, 512 MB RAM, 80 GB HDD a integrovanou grafikou? Zatim letam jenom off line a grafika neni urcite tak propracovana jako na stolnim PC. Diky Vl.[/quote]
Urcite bez prob. Ja litam na podobnym notebooku. (1.8M shozeno na 1.2, 512 RAM, 30G HD, nVidia Go 2 (integ)). Po nekolika (desitkach) minut testovani s ruznym nastaveni jak pocitace tak FSky litam online v podstate bez problemu.
#14001
[quote="mc"]JEste se chci zeptat, jestli u on line letate trate mimo CR podle Jeppesen route manualu a jestli lze letat trate RNAV.?? V.[/quote]
Zalezi na tom "jak" chces letet. Existuje nekolik vice ci mene realitu kopirujicich zdroju pro volbu trate. Pro CSAv to urcite bude www.euroutepro.com, pak existuje take www.euro-book.net a nasly by se dalsi.

Samozrejme ze letame RNAV, jen je potreba na to mit letadelko s computerem.....
By Jakub.Lascak
#17156
Mužete ni přiblížit postup při létání s FMC - já lítám on-line s GARMINEM - mam tam systém VOZ .. Naviguje mě to na body a pak při finálním přiblížení na rwy . ho vypnu a letim podle oka . Věčinou mi to vyjde . GPS je dobrej když chceš vědět kde přesně si a chceš udržovat kurz.... / Zejména když tam neni ATC/ kterej by ti říkal kudy máš zatočit a na jakou FL máš vystoupat.
#17161
1) létání s FMC - přiblížení - do takový zelený kalkulačky dáš letiště odletu, dráhu, odletovku, naťukáš trať, když dostaneš příletovku tak i příletovku a dráhu na přistání, letovou hladinu, hmotnosti atd... ono se ti to pak stará o výšku, směr a rychlost. Více v každém z manuálů ke konkrétnímu addonu.
2) s jakoukoli GPSkou na vatsimu ifr nelétat! GPS je jen jako podpora pro VFR ale v IFR nemá co dělat. Naučit se lítat podle radiálů, dmeček a ndbček, a pak rovnou na FMC, na GPS se vykašlat

Toť můj názor a hledej ve foru!!! Už se to tu řešilo. Měs je a naslyš.
Pavel

Edit: k přistání se používá něco jako ILS nebo VOR-DME a až pak visuál. U ILSu vyšších kategoríí ale létání od oka nebudeš praktikovat :)
#17172
[quote="Jakub.Lascak"]Mužete ni přiblížit postup při létání s FMC - já lítám on-line s GARMINEM - mam tam systém VOZ .. Naviguje mě to na body a pak při finálním přiblížení na rwy . ho vypnu a letim podle oka . Věčinou mi to vyjde . GPS je dobrej když chceš vědět kde přesně si a chceš udržovat kurz.... / Zejména když tam neni ATC/ kterej by ti říkal kudy máš zatočit a na jakou FL máš vystoupat.[/quote]
ahoj, urcite si projdi zde na foru sekci skola pilotu, zejmena zvyraznena temata
dale urcite prohledni neprekonanou skolku pilotu

dulezita vec je to ze ATC te nenavadi kudy mas letet, letis sam a ATC resi pripadne krizeni, tim ze te odkloni, pozastavi stoupani/klesani atd... muzes ale ocekavat "navadeni" uz na priletove trati, nebo vektory a ruzna rychlostni omezeni na priblizeni, zase kvuli separacim. ale nemej strach pokecas si dost :)

ad FMC: v kostce to probiha tak ze tam nastavis vsechno co to chce, narolujes odstartujes, zapnes AP a ten uz leti podle predem zadane trasy a klidne i stoupa/klesa ,ty mu jen povolujes kam a jak.

nadruhou stranu asi kazdy mi da zapravdu,ze napr LKMT-LKPR po W32ce je mnohem zabavnejsi BEZ fmc..
By easy305
#17176
Jenom malou poznámku, možná na Avsimu GPS nemá co dělat, ale v reálném létání VČETNĚ IFR ano. Snad, možná, David potvrdí. ATR našich aerolinií také nemají všechny FMC a lítají s GPS. A jak jinak než IFR, že jo. A umí toho docela dost. A za sebe si nemyslím, že by GPS v FS byla až tak blbá. Dá se s ní odletět hodně, ale musí se s ní umět dělat!
#17177
Ne to fakt takhle není. Obecně vzato systém GPS není certifikované navigační zařízení pro leteckou navigaci a ATR FMC samozřejmě má. Samozřejmě GPS systému letadla (ne však všechny) využívají, ale jen jako podpůrné navigační zařízení. Primární navigací je radionavigace. To že je GPS na palubě je prima, ale podle předpisů GPS v letadle být vůbec ani nemusí.
By Jakub.Lascak
#17196
A kde tu ,, ZELENOU KALKULAČKU-FMC,, mám v letadle najít ! Mě létání s GPS jde celkem slušně ale rád bych se přiučil něco lepšího Nebo jak si mam FMC aktivovat ??? Jo když zapnu AP tak mi to letí podle toho co jsem mu zadal traŤ a výška ve FL a rychlost ! Takže ono mě to navede i na přistání ??? A hned potom musim vypnout AP a dat manualni řízení a dosednout na RWY ručně že jo ?
#17198
Zelenou kalkulačku získáš třeba stažením utilitky vasFMC (zkus najít na tomto fóru). Sice nebude tak namakaná jako v profi modelu, ale lítat se s tím dá. Při používání vasFMC do něj zadáš trať a pak jen zapnutím HDG-AP + CoupleAP (vasFMC) poletí letadlo z bodu do bodu. Výšku budeš stále určovat Ty.

Na zachycení ILS můžeš použít tlačitko APP, které Tě navede do osy dráhy (po naladění spravné frekvence) a následně začne i klesat. Pak už jen vypneš a přistaneš ručně.
By easy305
#17200
Zdendo, opravdu nemůžu neodpovědět. Já sice nejsem dopravní pilot, ale mám kámoše - t.j. KÁMOŠE nikoliv známého, souseda a pod.(ti co mne zde znají mohou potvrdit, ale stejně bych raději prosil o DISKRÉTNOST!!!) - který se tím živí. Pracuje jako pilot v hodnosti cpt. na letadle ATR. A to pěknou řádku let. (je nám přes 40). Není to žádná rychlokvaška, ale PAN Ing.PILOT který prošel vším možným vč. MIGu Anduli Saaba lety ve formaci a.t.d. a.t.d. Většinou se o svých zaměstnáních ani moc nebavíme, ale zrovna nedávno jsme po floorbale zašli na jedno (2-3-4-5) a řeč přišla na GPS obecně. Tak jsme se dostali až k jeho součastnému letadlu. Taky já jsem byl docela dost překvapený, že část ATRů nemá FMC, ale lítaj prostřednictvím GPS jež je zpřažena s AP!!!!Dokonce jsme rozebírali rozdíly v chování éra při vedení letu prostřednictvím FMC / GPS. Takže možností je několil: buď jsem ho měl já jak vidle, nebo kámoš, a nebo ty nemáš přesné informace. Není to žádná frajeřina z mé strany, protože opravdu nemohu za to kde jsou zaměstnaní mí stejně staří kámoši. Takže tvá věta : \"ATR samozřejmě mají FMC\" u mne neobstála. A pokud ji nemáš ověřenou tak to radši napiš.
A ještě malá pozmámka. Mýtů a dezinformací o tomto letadle je víc než dost. Je pak těžko pokud zná někdo toto éro jen ze svého FS pak přesvědčovat, že ta skutečnost může být trochu jinak.
Z mého pohledu lze ve FS lítat prostřednictvím GPS stejně dobře jako s FMC. Jen to chce více plánovat, přemýšlet, počítat a shánět tabulky. Včetně defaultních letadel. (neporovnávám s realitou - jde o zábavu!!!!)
#17203
easy305: to že část ATR nemá FMC je sice pro mě novinka to je pravda, nicméně obecně ATR jako takové FMC má k dispozici byť třeba od novější specifikace, nebo daného modelu.

Každopádně co se týče GPS, jistě podle GPS se samozřejmě dá létat a palubní GNS tj řekněmě letadlová GPS s rozšířenými funkcemi na satelitním systému funguje a bez problémů se s ní dá doletět, tedy doletět lépe než s běžnou radionavigací. A autopilot podle GPS umí lítat v každém letadle, stačí si indikátor VORu přepnout na GPS a BARa místo radialu začně ukazovat odhylky od zadané GPS trasy. Na takto nastavenou NAV1 pak standardně funguje funkce NAV na autopilotu. Tuhle funkci mám i v Piperu

Ovšem to že se dá létat podle GPS a GPS systému jsou v letadlech neznamená, že je GPS primární navigační prostředek. Není, a ještě nějakou dobu nebude (minimálně do spuštění Galilea) GPS je pouze pomocný navigační prostředek pomáhajícím pilotům v navigaci. IFR navigace je založená pouze na radionavigaci a to jak RNAV i non RNAV, tzv navigační výkonnost daného letadle, tj řekněmě jak přesně je schopno se letadlo v prostoru navigovat může být zpřesněno právě podpůrným navigačním prostředkem, typicky inerce nebo GPS. Každopádně všechny tyto zdroje jsou vždy zprůměrovány na střední hodnotu a v té letadlo letí.

Radiová navigace ztrácí, správně řečeno, klesá navigační výkonnost v místech kde je sporadické pokrytí DME, tam pak tyto dodatečné prostředky jsou jasnou výhodou.

tak nebo tak, GPS není schválený navigační prostředek a na toto téma jsou v teoretických zkouškách otázky, proto to vím zcela přesně :) jistě každý podle toho létá, protože je to příjemnější a přesnější a to včetně mě :D, ale kdyby si někomu řekl, že jsi zabloudil, protože ti zemřela GPS tak by ti byla patrně exemplárně před budovou ÚCL roztrhána pilotní licence i ULL při ATPL bys byl patrně zastřelen polním soudem a zahrabán poblíž stojánky :D

Problémem není ani to, že by se nevěřilo elektronickým systémům, certifikovaná GNS do letadla je jistě spolehlivější než mechanický ukazatel. Problém je v tom že GPS je kontrolována jen jednou organizací a ta může kdykoliv v dané oblasti pokrytí přerušit a není odpovídající záloha. Jistě jsou tu teoreticky ještě satelitní navigační prostředky Ruska a Japonska.. Takže se čeká až bude Galileo což je evropský projek satelitní navigace pro komereční použítí a hlavně bude plně kompatibilní s GPS. Pak se předpokládá velmi rychle posun v letecké navigaci.