Špatně vypočtená Vr
PříspěvekNapsal:05 zář 2010, 21:32
Trocha teorie: CG neboli Center of Gravity není nic jiného, než těžiště letadla. Udává se v procentech délky MAC - Mean Aerodynamical Chord (česky SAT - střední aerodynamická tětiva; je to střední délka všech tětiv křídla, viz. různé obrázky na netu). Na polohu CG má vliv hlavně naložení a množství paliva - u B737 a podobných krátkých buřtíků na palivu záleží ale docela málo, protože nádrže jsou v křídlech kolem těžiště.
V reálu se s CG šachuje tak, že patřičná služba na letišti na základě údajů jim poskytnutých naloží letadlo (aby se dosáhlo požadované centráže) a vytvoří tzv. loadsheet, papír, kde je zakresleno CG, uvedeny všechny patřičné hmotnosti atp. Je to mimochodem ten dokument, z něhož se do FMS vkládají performance údaje a na jehož základu se počítají rychlosti na vzlet a všechny tyto podobné parametry. To je pak někdy problém v zemích jako Itálie, Egypt a podobně, protože tam si letadlo nakládají jak se jim zrovna chce. Konkrétní postup pak záleží na typu.
V FSce se správného naložení dá, jak už jsem zmínil, dosáhnout přes program FSPassengers, některé addony (Maddog má i pěkný diagram) tyto hodnoty počítají a do FSky pak i nakládají. Pokud není možnost ani jednoho, je nutné letadlo naložit přes defaultní load manager, což osobně považuji za dost nepohodlné a žalostně nepřesné.
Když pak mimochodem v té zmiňované Hurgádě nastal s těžištěm problém, řekli zkrátka pasažérům, aby si přesedli dopředu; letadlo bylo poloprázdné, protože se ještě prováděl přelet do Šarm-el-Šejku pro další kaštany.
V reálu se s CG šachuje tak, že patřičná služba na letišti na základě údajů jim poskytnutých naloží letadlo (aby se dosáhlo požadované centráže) a vytvoří tzv. loadsheet, papír, kde je zakresleno CG, uvedeny všechny patřičné hmotnosti atp. Je to mimochodem ten dokument, z něhož se do FMS vkládají performance údaje a na jehož základu se počítají rychlosti na vzlet a všechny tyto podobné parametry. To je pak někdy problém v zemích jako Itálie, Egypt a podobně, protože tam si letadlo nakládají jak se jim zrovna chce. Konkrétní postup pak záleží na typu.
V FSce se správného naložení dá, jak už jsem zmínil, dosáhnout přes program FSPassengers, některé addony (Maddog má i pěkný diagram) tyto hodnoty počítají a do FSky pak i nakládají. Pokud není možnost ani jednoho, je nutné letadlo naložit přes defaultní load manager, což osobně považuji za dost nepohodlné a žalostně nepřesné.
Když pak mimochodem v té zmiňované Hurgádě nastal s těžištěm problém, řekli zkrátka pasažérům, aby si přesedli dopředu; letadlo bylo poloprázdné, protože se ještě prováděl přelet do Šarm-el-Šejku pro další kaštany.