VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
Uživatelský avatar
By Filipos
#71698
Trocha teorie: CG neboli Center of Gravity není nic jiného, než těžiště letadla. Udává se v procentech délky MAC - Mean Aerodynamical Chord (česky SAT - střední aerodynamická tětiva; je to střední délka všech tětiv křídla, viz. různé obrázky na netu). Na polohu CG má vliv hlavně naložení a množství paliva - u B737 a podobných krátkých buřtíků na palivu záleží ale docela málo, protože nádrže jsou v křídlech kolem těžiště.

V reálu se s CG šachuje tak, že patřičná služba na letišti na základě údajů jim poskytnutých naloží letadlo (aby se dosáhlo požadované centráže) a vytvoří tzv. loadsheet, papír, kde je zakresleno CG, uvedeny všechny patřičné hmotnosti atp. Je to mimochodem ten dokument, z něhož se do FMS vkládají performance údaje a na jehož základu se počítají rychlosti na vzlet a všechny tyto podobné parametry. To je pak někdy problém v zemích jako Itálie, Egypt a podobně, protože tam si letadlo nakládají jak se jim zrovna chce. Konkrétní postup pak záleží na typu.

V FSce se správného naložení dá, jak už jsem zmínil, dosáhnout přes program FSPassengers, některé addony (Maddog má i pěkný diagram) tyto hodnoty počítají a do FSky pak i nakládají. Pokud není možnost ani jednoho, je nutné letadlo naložit přes defaultní load manager, což osobně považuji za dost nepohodlné a žalostně nepřesné.

Když pak mimochodem v té zmiňované Hurgádě nastal s těžištěm problém, řekli zkrátka pasažérům, aby si přesedli dopředu; letadlo bylo poloprázdné, protože se ještě prováděl přelet do Šarm-el-Šejku pro další kaštany.
Uživatelský avatar
By ardnocz
#77361
[quote="Filipos"]To je pak někdy problém v zemích jako Itálie, Egypt a podobně, protože tam si letadlo nakládají jak se jim zrovna chce.[/quote]

Nevím jak teď, ale v Egyptě bylo zvykem cpát do carga i munici a nejednou se stalo, že se bedna během letu uvolnila a dala se do pohybu směrem dozadu a na pokyn posádky se PAX museli přemístit dopředu. Obecně CG je citlivá věc a např. u 737 je na řízení znát, když se vám začnou po kabině promenádovat cestující z jednoho konce na druhý.
Uživatelský avatar
By Filipos
#77362
Přesně tak, je známá věc, že si A/P v hladině vyvažuje, když se koupáci trousí na WC. A ještě mnohem víc je tento efekt prý cítit na letadlech koncepce Tu-154 (ocasní plocha do T a motory vzádu).