VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#88811
Jako ten převodník funguje.

Tím, že mi to ukazuje distance předpokládám, že to v FS defaultně je. Když si rozkliknu mapu v FS (World -> Maps...), tak tam ten TCAN vidím a vidím u něho i frekvenci shodující se s frekvencí dopočítanou podle výše popsaného algoritmu.

Neukazuje mi to \"jen\" bearing... :/
#88812
[quote="Radizz"]Jako ten převodník funguje.

Tím, že mi to ukazuje distance předpokládám, že to v FS defaultně je. Když si rozkliknu mapu v FS (World -> Maps...), tak tam ten TCAN vidím a vidím u něho i frekvenci shodující se s frekvencí dopočítanou podle výše popsaného algoritmu.

Neukazuje mi to "jen" bearing... :/[/quote]
A jsou to určitě VOR/DME? Nebo jen DME jako např Písek?
#88817
Ještě to tu studuju.

Zkoušel jsem to na třech TACAN v Německu. Např. HOZ (Holzdorf TACAN CH119Y), po převodu 117,25 MHz. Naladím, ukáže mi distance, ale bearing je čistý jih. Přitom je to součást tratě např. TL3S, kde třeba BARAP je definovaný jako R-274 / 55 DME HOZ.

Někde dělám nějakou chybičku..., udivuje mě, že by se nikdo neozval ani v tom vlákně, ze kterého jsem ten logaritmus vytáhl, pokud by pohůnci Billa Gatese nedomysleli tenhle detail.

Dík, Jindro. Docela rád bych si zkusil, jak to funguje (bude to ve výsledku asi klasický VOR-VOR, ale mohlo by to být osvěžení). Možná je na to potřeba stáhnout nějakou utilku - fakt nevím, víc jsem zatím nenašel.
#88831
[quote="amalka"]fs má nějaký příjmac pro tacan? To je snad správně že v civilním letadle bez mil vybavení to nenaladis?[/quote]

Jako jo, je to správně. Ta koncepce, že naladíš frekvenci (přepočítanou dle vztahu popsaného výše) a aktivuje se jen DME, naprosto odpovídá realitě (to by se v reálném světě skutečně mělo stát). Já jen tajně doufal, že to třeba FS umí, že když tu frekvenci přepočítáš, tak FS přežvýká i VOR signál.

Protože jsem k tomu včera ještě v německém fóru našel vlákno, kterého se aktivně účastnil i Marcel Ritzema (mgr), napsal jsem mu mail, aby jako zkušenější poradil co a jak.

FS skutečně neumí přečíst VOR signál (pouze DME), je to tedy as real as it gets; ale...:


Hello Radek,

Real-life: you need a special instrument to receive TACAN bearing information. A civil VOR receiver will only receive the DME.

So i that aspect FS simulated it correctly. There is no way to change that. (pozn. podtržení RR)

However what i did for some countries is to change the TACAN beacons into normal VOR/DME beacons so you can received DME and course information and fly TACAN approaches, which are basicly VOR/DME approaches. (In real-life only the technique behind it is different, for the pilot the flying is the same). And as you describe TACAN works with so called Channels (CH) which correspond with normal civil frequencies.

So far i made files for:
- Netherlands http://library.avsim.net/esearch.php?Ca ... DLID=79753
- Germany http://library.avsim.net/esearch.php?Ca ... DLID=79754
- UK http://library.avsim.net/esearch.php?Ca ... LID=147679


Hope this helps,

Marcel


Po update těchto filů bychom TACANs měli vidět jako klasický VOR (Marcel to přetáhl do formátu stravitelného i pro FS). Zatím jsem to ale neměl čas vyzkoušet a dneska to asi ani nestihnu. Pokusím se Marcela požádat o autorské svolení publikovat tyto soubory jako balíček (samozřejmě pod jeho jménem) i v našem DC.
#89523
Přátelé, mám pro Vás navigačního bobříka (nemůžu na to přijít).


Podívejte se na mapu TACAN routes v Německu:
http://www.mil-aip.de/pams/charts/enr/E ... _03_en.pdf


Uvažujme let po tratí TR1 začínající na TACAN HOZ (nachází se cca v Sasku).


Popis trati je k nalezení zde:
http://www.mil-aip.de/pams/aip/enr/ET_ENR_3_5_en.pdf (druhá/závěrečná část dokumentu)


Otázka:
Jak zaletět leg mezi body PENEK -> UBAKA a UBAKA -> LUWIL?


Kdo na to přijde, bude veřejně pochválen a odměnou mu bude můj nehynoucí dík.
#89526
PENEK (R-329 / 43 DME HOZ) HDG149 Distance: 29.7 (do bodu UBAKA)

UBAKA (R-329 / 73 DME HOZ) HDG149 Distance 46 (do bodu LUWIL)

LUWIL (R-223 / 42 DME LAG) HDG139 Distance 46 (OD bodu UBAKA)

Tyto body lze definovat pomocí VORů a jejich radiálů. Cca naladíš VOR, poletíš na dané radiále do dané vzdálenosti a jsi tam, kde potřebuješ. V případě potřeby se dá bod definovat průsečnicema radiál dvou různých VORů) Např. LUWIL se dá definovat radiálou a vzdáleností 1 VORu + vzdáleností od 2. VORu. (R-223, 42DME LAG a vzdáleností 47.5 od VORu HAM).

Doufám, že jsem dobře pochopil míněný dotaz a ty znáš metody NON-RNAV. Popř. Úplně na konci dokumentu jsou definované body GPS souřadnicemi, což už dnes ovládá kdejaký zelený létající stroj.

Č.
#89530
Ty body jsou jako definovány jednoznačně, to je bez dalšího, kde je ale z mého pohledu zakopaný pes.

Letím na UBAKA, což je bez problémů (jednoduše R-329 od HOZ until dis. 73 DME HOZ) a dál? Na ten další leg UBAKA LUWIL už nemám žádné radionovigační zařízení.

Jako já můžu po UBAKA prostě nakroutit HDG 319, jenomže ten popis tratě po mně chce BRG (nikoli HDG). Musely by být meteorologické podmínky, abych na HDG 319 trefil bod LUWIL (musel bych nějak zakomponovat snos větru, abych mohl upravit HDG).

Je tak, nebo něco přehlížím? A jak z toho ven?
#89531
[quote="Jindra"]UBAKA (R-329 73 DME HOZ) > LUWIL (R-223 42 DME LAG)[/quote]

Jako pozor, toto nezafunguje, protože UBAKA LUWIL neletím na tracku 223(+-180 deg.), to je jen určení polohy toho bodu. Track tohohle legu je 139/319.
#89534
[quote="Čondra87"][quote="Jindra"]Je to spíš průsečík R223 LAG a R139 HAM[/quote]
Ale tohle zafunguje..[/quote]

Taky ne, protože LUWIL je na R-107 ve vzdálenosti 47,5 NM DME HAM.
#89537
[quote="Jindra"]Ale dyk jo. jsi N-RNAV, není třeba chytat track na 0.5nm, že. Tzn 319 MAG +/- snos a čekáš cca křížení 223 LAG / 139 HAM. Dál bych to neřešil.[/quote]

No, že nemusím být +-0,5 NM je jasný, ale ten leg má 46 NM. Tam Tě to s něčím malým sfoukne klidně do Dánska. Přijde mi dost zvláštní, i jako non-RNAV bych přece měl pořád letět, když ne po radiále, tak aspoň po QDM/QDR (aspoň nějaká radionavigace).


Situaci by měnilo, kdyby tam bylo napsaný cca follow HDG 319 until reaching R-107 HAM nebo něco takového. Já to ale chápu tak, že mě s drobnou odchylkou chtějí mít na LUWIL a ten natočením HDG nemůžu v životě najít.
#89540
Když budeš na ND mít 2 čárky, který se v 1 místě protínají a nemůžou se pohnout a ty budeš furt mířit na ten průsečík, tak zároveň vylučuješ i snos. Co bys dělal v Dánsku?
#89545
[quote="Jindra"]Ty to moc prožíváš :-) Krom toho co jsme napsali jsou tam i OK zmíněné GPS souřadnice, tzn se tam dá dostat i s větroněm. A neřikej že ne.[/quote]

Tak GPS je samozřejmě jiná věc. :) To řeší vše, že. Ale my letci postaru šroubujeme frekvence. :)

[quote="Čondra87"]Když budeš na ND mít 2 čárky, který se v 1 místě protínají a nemůžou se pohnout a ty budeš furt mířit na ten průsečík, tak zároveň vylučuješ i snos.[/quote]

Tohle už zní docela dobře. Musím promyslet, ale toto by mohlo zafungovat.

[quote="Čondra87"]Co bys dělal v Dánsku?[/quote]

No tam já právě zatím nechce. :)