Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#58247
Je fajn, že díky vyskytnutému problému si můžeme dobře zapřemýšlet nad úlohou jednotlivých ovládacích prvků stroje a vliv vnějšího prostředí na průběh letu. Ačkoliv neznáme původ problému a nejsme si vlastně jisti, zda vůbec byla závada tech. rázu probrali jsme tu pár zajímavých možností počínaje způsobem navigace, simulace počasí a konče u zmíněných ovládacích prvků

Vyloučíme-li chyby SW, aby diskuze měla trochu nespekulativní směr, tak ta poslední poznámka od Pavla mě doopravdy zaujala. Nemám pedály a z-Joy se mi vrací do default polohy (\"z-Joy\" = ano, směrovka je otáčením po vertikální ose Joy). Mluvil jsem o tom, že přes kalibraci problém nevidím, ale je fakt, že si směrovky ještě otestuji.
Každopádně si z toho odnáším následovné (shrnu):

1) Je-li podobná potíž s řízením letadla, vypnout AP a testovat bez něj., když to nezabere tak:
2) Vypnout ctrl+K vypnout Joy, když to nezabere tak:
3) Žádat ATC o změnu letové hladiny, když to nezabere tak:
4) Předpokládat poruchu na letadle, vyhodnotit situaci a podle možností na dokončení letu případně oznámit řídícímu Emergenci PAN PAN PAN a dostat stroj bezpečně na zem.

Pro řídící: S tímto postojem by jste souhlasili?
#58250
Pro řídící: S tímto postojem by jste souhlasili?
Už jsem to psal jinde několikrát: řídícímu můžeš říct cokoliv. Nejsou tu od toho, aby něco přikazovali, ale od toho, aby pilotům pomáhali v jejich záměrech a to tak, aby se letadla mezi sebou neposrážela a současně aby provoz v problémech byl schopen dle vlastního uvážení bezpečně provést vše, co posádka zrovna potřebuje.
Tj. sem teď psát \"souhlasili?\" je nesmysl. :)
#58254
Termínem \"Souhlasili\" jsem měl na mysli spíše ujištění, že je úvaha přijatelná.
Mám k dispozici spoustu materiálu k studiu, dále Vás všechny zkušenější a taky vlastní důvtip, který ale může být mylný.
Jindro, to co píšeš mě nejen těší, ale především povzbuzuje.
#58450
Podám zprávu se vším všudy. Jednak si počtete, zkušení Vatsimové si připomenou si jak se bojuje se začátky a nováčci dostanou zadostiučinění, že může být i hůř.

Abych se nerozepisoval více než je zdrávo, i tak toho je dost, nejdříve nezasvěcení koukněte letmo na úvodní text této diskuze, kde jsem líčil nedělní problémy s letem u svého prvního a krátkého plánovaného letu LKKV-LKPD s ATC. I tak jsem si neodpustil použít více čtivou formu a využít příležitosti svěřit se se svými způsoby užití navigace, kterou jsem se jako samouk naučil a pak toliko oblíbil.

Když jsem ve čtvrtek stál připraven k odletu na RW29 v LKKV, předpokládal jsem, že problémy se z novu nevyskytnou, neboť mezitím jsem na Vatsimu bez řídícího absolvoval několik letů, naprosto klidně. Těšil jsem se, že se budu konečně moci soustředit na komunikaci a nebudu rušen vnějšími vlivy. Bohužel nestalo se tak.
Po vzletu a ustálení letadla jsem hlásil TW svoji momentální výšku pro radarový kontakt (pro JF: Vím, že jsi říkal jinou frekvenci a měl jsem ji připravenou na com2 a svým špatným postupem jsem si ověřil, že jsem opravdu správně pochopil Tvou instrukci o přeladění a hlášení výšky na novou frekvenci, jenom to nezapadalo do mých předchozích představ o řízení provozu). Řídící kontakt potvrdil a nařídil mi kurs 130. To však nevěděl, že v té chvíli jsem proklínal celou FS9 a mamka mi za zády kroutila hlavou se slovy „to snad není pravda, ty jsi fakt smolař“. Nejsem, je v tom zakopaný pes a já ho najdu, odpověděl jsem jí a vypnul jsem autopilota abych – ano, je to tady – opět totálně rozkývané letadlo ustálil a dostal na ho na správný kurs. Možná řídící byl tím kličkováním polekaný, protože znovu mě kontaktoval a chtěl po mně aktuální kurs. Letadlo jsem ustálil, zapnul jsem AP a vzpomněl jsem si, že odletová měla mít kurs 176, takže jsem mu řekl, že jsem před tím asi špatně rozuměl a že měl být zřejmě kurs 180. Stroj v tom okamžiku znovu začal bláznit. No…. To bude fakt zajímavé, říkal jsem si.Řídící mě ujistil, že mám držet aktuální kurs (tuším 135, takže jsem znovu vypnul AP a v klidu jsem si hleděl obdrženého vektoru. Mezitím jsem si na NAV1 nastavil radiálu OKL 266, resp. CRS 086 a NAV2 OKG, abych měl společně za pomocí nastaveného NDB RAK alespoň představu o své aktuální poloze.
Poté mi řídící hlásil změnu proti mnou původní plánované trasy (vzhledem k Non-RNav jsem volil cestu W32) a to přímo na VOZ, což bylo fajn, neboť byl jsem již přesně na zmíněné radiále OKL266 a přímá cesta v tom momentě již byla mnohem jednodušší. Po mé odpovědi s opakováním instrukce letadlo znovu začalo šílet. Tentokrát jsem AP nevypínal a hrál jsem si z Joy. Nastavil jsem NAV přímo na VOZ a začal hodně dumat.
Musel jsem ve své mozkové kůře porovnávat rozdíly mezi letem s řídícím a bez řídícího. Vzpomněl jsem si, že předchozí nedělní let do Pardubic byl zaznamenán problémy až v blízkosti BALTU po vzletu na RW11. Pak se mi vybavilo, že jsem ručně upravoval po vzletu kurs a řídícímu nahlásil výšku ve formátu 2 2 0 0, totálně zpitomělý mými předchozími nedostatky v postupech přípravy k letu. ATC (JaVo) se trpělivě dožádal, abych hlášku opakoval a mě docvaklo správné: „momentálně dvatisíce dvěstě stop“. Ale ano….tam přeci jsem měl první problém, ne až na BALTU. Proto jsem taky přepnul na BC CRS na NAV1, kde jsem měl nastavenou frekvenci ILS29 (111,55). Ten mě pohodově uchytil na opačný směr a já získal prostor, abych se trochu uklidnil. Pak jsem dosáhl BALTU a odstartoval problém se strojem…. To bylo v neděli.
To samé jsem pak lítal bez řídícího a nic. Vše, korektní. Nedělní let byl krátký, první a díky okolnostem poněkud zmatečný. Ten včerejší byl po ustálení na VOZ už s dostatečným prostorem, abych mohl zkoušet a hlavně se uklidnit a přemýšlet. Letěl jsem s náklonem cca 15°, uchopil jsem Joy a lehce s ním pohnul. Stroj do 10 vteřin letěl korektně. Zajímavé. Proč se tak nestalo v neděli? Jasně, bylo málo času, AP byl používán v podstatě stále a Joy jsem pevně uchopil ve skutečnosti až při nutnosti vypnout AP, abych bezpečně dosedl. Takže tady je stopa. Joy něco vypíná. Já sám jsem v diskuzi předpovídal problém se směrovkou, ale nesedělo mi to s tím kýváním. Co říkal Pavel Brodský v diskuzi? „No, napadá mě, že i směrovka jde ovládat klávesnicí, co třeba přemapování směrovky na nějaké důležité tlačítko?“………přihořívá.
Otevřel jsem nastavení ovládání klávesnicí a hledal jsem další stopu. Na nic jsem nepřišel. Pak mě zavolal řídící a dostal jsem i instrukci přímo na BNO. Odpověděl jsem mu a…znovu problém. Pohnul jsem s Joy a dobrý. Teprve v této chvíli mi to doopravdy docvaklo. Joy něco vrací do původního stavu. Znovu jsem otevřel nastavení ovládání klávesnicí a už hledal na jisto: klávesa Ins, nastavená v SB3 pro komunikaci je konfliktní. Zbývá najít co ovládá. To jsem sice pro nedostatek času nenašel, ale v SB3 jsem nastavil novou klávesu DEL. Pro ATC, který mě vedl (JaVo): Před Brnem jsem byl vektorován na radiálu BNO275.
Bylo to krátce po přepnutí ovládání spuštění vysílačky (INS->DEL). Mé odmlčení bylo důsledkem toho, že naučen v používání INS jsem opět INS užíval a mluvil tak bez spuštěného vysílání, takže mě nebylo slyšet. Hned jsem si to uvědomil a začal používat DEL, ale INS jsem dostal letadlo zase mimo kontrolu a tak otázky kolem mého kursu jsem chápal jako starost co to tam vyvádím, nikoliv jako vektorování.
V Brně na mě na věži čekal JM a já vysmátý jak sluníčko dosedl na RW, protože důležité pro mne bylo, že jsem odhalil příčinu. Žádný Addon, žádná turbulence. Stupidní hloupost. Neměl jsem pak už chuť hledat, co ovládá INS, ale poučení z krizového vývoje je zřejmé:
Příčina se má hledat na základě faktů a nikoliv spekulace. A já fakta předkládal se zbytky emocí, tzn. nepřesně a uvedl tak ostatní v omyl.
Že ne? Ale ano Vážení. Popisoval jsem kývání. Čím asi myslíte, že kývání bylo způsobené? Myslel jsem si, že na Joy jsem při prvním nedělním letu šáhl až při dosedání na RW27. Vidíte, a to bylo to co zkresluje. Když je panika ve vzduchu, tak se člověk má snahu něčeho chytit. Já jsem chytil a myslel jsem, že nehýbu. Při náklonu letadla, které se mi vymklo z kontroly po mém vysílání ATC (použití kláv INS) jsem se instinktivně dotkl Joy (ačkoliv si to nepamatuji, ale co je důležité: nemohu to vyloučit, ba dokonce je to pravděpodobné) v domnění, že s ním nehýbu. Stačil však nepatrný pohyb, který anuloval prozatím nezjištěného ovládání INS. Když tento proces (tj. rozhovor s ATC, resp. použití konfliktní INS a pohybu Joy) uděláte víckrát za sebou, máte prosté vysvětlení celé záhady.

Děkuji za pozornost, děkuji za příspěvky, děkuji za pochopení a trpělivost.
Těším se na další let, bylo to vyčerpávající, ale úžasné

Váš Jiří Storoženko
#58452
Jako klíčovací klávesu pro létání používám \"Levý Ctrl\".

Jako klíčovací klávesu pro řízení používám \"Scroll Lock\".

Uvedená nastavení jsme převzali \"od počátku světa, času a VATSIMU\" a jsou dlouhodobě nekonfliktní, s tím, že pro létání mám v FSce vše, co lze, vyházeno z klávesnice, právě kvuli těm problémům s nechtěným zmáčknutím tlačítka za letu.

Smysluplné inovace ve věci nastavení klíčování by byly:

- řízení: vyvedení klíčování z klávesnice na pedál, jako v reálu - mohl bych klíčovat nohou a měl obě ruce volné pro pasní povzbuzujících chatů,

- letění: vyvedení na berany, což nějak lze, ale jsem líná.

Uvedená nastavení budou zvýrazněna ve studijních materiálech, aby Tvoje práce nevyšla nadarmo, nicméně tam jsou již teď a při pečlivém čtení by tedy tento problém neměl být přehlédnutý.

Jediná vada klávesy Scroll Lock je, že hned nad ní je nějaký půlměsíc, který PC celkově uspí, takže místo instrukce pilotovi jsem již několikrát zůstal čučet do černé obrazovky.
#58477
Hoši, jestli mě ale fakt na té pakárně něco těší, tak že už od počátku padlo podezření na směrovku. Je na tom vidět, že člověk se strojem dokáže cítit.