VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#271
Vážení,

poslední dobou zjištuji,že mnoho pilotů kteří letí a jsou na letišti kde je provoz a kde zrovna není ATC online,nemají naladěn UNICOM (122.8) a když nahodou ano,tak ho vubec nepoužívají.
Žádám vas aby jste tak učinili,předejdete tak komplikacím které mohou nastat. (srážky,apod...)

Pro ty,kteří nevědí co to UNICOM je:

Je to univerzální frekvence pouze v TXT podobe, každý který letí a zrovna není pod ATC ji by mel mít naladěnou a pokud je pilot na letisti kde je provoz,musí reportovat vše co dělá (pushing back...,lining up rwy...,apod) .Na začátku textu musí být název letište.

Příklad: (volačku psát nemusíte,ta se zobrazí automaticky) : LKPR taxi to h/p 24 via G atd....



Díky
By VLAVO_CSA009
#273
Vždy mám naladěnou frekvenci UNICOM na 122,8, a mohu říci, že ji využívám zcela běžně, pokud vidím, že je někdo na letišti nebo při letu (přiznám se, že někdy tuto zásadu poruším, pokud není nikdo v blízkosti). Nicméně v poslední době jsem přešel na FSInn a občas probíhá na této frekvenci čilá komunikace. Na SB3 se mi to nestalo. Tuším, že to jde z Maďarska, ale mohu se mýlit. Nicméně tomu tak je. Ahoj
#3949
Dnes odpoledne jsem se proletěl z LKPR do EGSS. S hrůzou jsem zjistil, že téměř nikdo z pilotů nepoužívá UNICOM když není ATC.
Pánové ta frekvence tam není pro srandu králíkům !!!!
První problém nastal hned jak jsem začal pushbackovat, nechybělo moc a CSA084 měl vybitou přední šibu !! A to jsem psal s dostatečným předstihem své úmysly.

Až po mějaké době kdy jsem posílal txt zprávy na UNICOM se ostatní uráčili taky něco psát. Snad jediný kdo všechno psal byl CSA123.

Takže doufám pánové, že se pro příště polepšíte.
By CSA362
#3950
mohu potvrdit, prolétal jsem nad LKPR po UL984, na radaru asi 4-5 letadel v různých FL a na UNICOM-u vypisoval snad jen jeden kapitán svoje úmysly. Dále jsem měl \"rozhovor\" ( teď už si nevzpomínám) s chorvatským kolegou, takže si sami děláme vizitku, protože nikdy nevíme kdo monitoruje let. provoz. Nikdo není dokonalý, občas je sousled událostí tak rychlý, že nestihneme zdělit to co potřebujeme, jenže pojíždění, starty atd.. tam není takový spěch.
By Tsoucek
#3957
Ja bych take rad neco pridal. Ja pouzivam volacku CSA084. UNICOM pouzivam pri kazdem letu. V tomto pripade se stalo to , ze jsem se naladil na UNICOM tesne po tom, co TG, stojici vedle, napsal, ze dela pushback. To znamena, ze jsem to vedet nemohl, ze zacne zrovna couvat vedle me.Napsal jsem ze couvam, a dal jsem push back, jako prvni. Kdyz jsem docouval, vidim ze TG couva vedle me. Udrzoval jsem ale vzdalenost, takze jsme se srazit nemohli. To by bylo z me strany. Za pripadne nedorozumeni se omlouvam.
#3958
Zdravím,

myslím, že uvedené případy jsou jen slabým odvarem toho, co se občas děje v řízených oblastech , myslím absolutní nekomunikaci pilota s čímkoliv okolo. Týká se to nových tuzemských i zahraničních pilotů, kteří k nám zavítají \"na zkušenou\".

Stav, kdy pilot neodpoví na opakovanou - slušnou - výzvu nebo aspoň pozdrav od ATC považuji za prohřešek proti slušným mravům i mimo síť . Pokud takový pilot následně začně poletovat v TMA a to vcelku bez respektování okolního provozu ( bez FPL ), tak bude z mé strany vyzýván opakovaně ke komunikaci a následně pak k odpojení od sítě.

Pokud nezabere ani to, musíme bohužel po poradě se SUPem použít KICK.

Chtěl bych apelovat na všechny piloty CSAv i další zkušené létavce, aby \"působili pedagogicky\" vůči nováčkům a zdůrazňovali, že síťové létání je především o komunikaci. Domluvou s ATC lze většinou vyřešit skoro všechno, včetně řešení problémů s připojením, hlasem, technikou letu, frazeologií. Tím, že se pilot připojí do plného provozu a zarytě vzdoruje všem oslovením si zbytečně odřezává cestu ke zdroji informací, které bude potřebovat.

Dále opakovaně upozorňuji, že nastavení SQUAWKu do modu Standby NEVYMAŽE LETADLO Z RADARU , naopak, způsobí, že ATC ztratí i poslední informaci o letadle a vidí nadále jen křížek ---> narušitele :)
By CSA362
#3959
[quote="PavelS"].....
vidí nadále jen křížek ---> narušitele :)[/quote]
Tož tak vyhlašte poplach hotovostní letce, aby eskortovala narušitele na nejbližší letiště a tam mu zkřivte vrtuli nebo lopatky na turbíně. Jajaja se hlásím s MiGem do pohotovostní letky.:):)
#3960
Včera večer jsme na LKPR měli konkrétní problém a vypadalo opravdu velmi nepěkně (nekoordinované pojíždění úplně po všem a polétávání úplně všude, střídání Sq C/S a absolutní nekomunikace). Stále jsem přesvědčen, že nešlo o zlý úmysl a jediné, co mne napadlo je možná zcela triviální, ale možné ne pro úplné začátečníky:

Pokud si stáhnete scenerie, add-ony letadel atd. atd. dokonce i programy pro připojení k VATSIMu (SB3 nebo FSInn), můžete si všechno nainstalovat, spustit a úplně všechno vyzkoušet - klidně střemhlavým pádem; nebo se postupně zdokonalovat v řízení letounu. Pro to ale nemusíte ještě hned připojovat on-line k VATSIMu volbou Connect na SB3 nebo FSInn.

Jakmile se jednou připojíte, očekává se od Vás, že budete stát na stojánce a ne na pojížděcí dráze, nedejbože na vzletové a přistávací dráze, že se začnete jakkoliv pohybovat až po -aspoň nějaké- domluvě s řídicím, že budete alespoň elementárně schopni zvládnout letadlo, které jste si vybrali.

Dovolím si nabídnout tento postup:
1. Prohlížet si toto Forum, udělat si na něm účet, ptát se (neexistují hloupé otázky). -- KDYKOLIV

2. Z download sekce si stáhnout dospupné scenerie, mapy atd a podle chuti je postupně nainstalovat a seznámit se s nimi. -- KDYKOLIV

3. Zřídit si účet na VATSIMu a čerpat ze zdrojů na jeho zahraničních serverech (SW doplňky pro online létání). -- KDYKOLIV

4. Případně se zkontaktovat i s virtuálními aeroliniemi, stát se členem a podílet se na jejich klubové činnosti -- KDYKOLIV

5. Létat pár hodin off-line, abyste zvládli letadlo, zároveň se podle materiálů nebo rad ostatních v základech seznámit s principy řízeního IFR nebo VFR létání. -- KDYKOLIV

6. Postavit se s letadlem mimo RWY a TWY -- ideální je plocha Jih na ruzyňském letišti, vypnout motory a poprvé se připojit na VATSIM online. Připojit se na frekvenci řídicího textem a pokud to půjde i hlasem a poslouchat, co se děje - JEN PO ZVLADNUTÍ BODU 5

7. Zkontaktovat řídicího hlasem, textem nebo chatem a poprosit o radu; případně si zkusit vyplnit letový plán a do poznámky napsat NEWBIE nebo NOVACEk apod. -- JEN PO ZVLADNUTI BODU 6

To nejhorší, co se může přihodit, bude, že řídící bude zrovna mít na frekvenci více letadel a nebude schopen se vám momentálně s vysvětlováním věnovat. Za nějakou dobu, v nejhorším případě příští večer to určitě vyjde!!!

On-line létání je opravdu kolektivní činnost (zábava, sport, hra, jak kdo chce) a pokud nechcete (zatím) s ostaními komunikovat a přesto létat skoro-reálně -- žádný problém, vče je k dispozici, jen to ale nekažte ostatním.

Jáchym
#3961
Hi,

když už jsme spustili tento moralizující thread o chování na síti, tak ještě přidám poslední připomínku a věřím, že se ktomuto již nebudeme vracet :

Hodně letů CSAv se uskutečňuje v době, kdy není ATC. To je naprosto OK a piloti by se měli řídít \"pravidlem UNICOM\" viz výše.

Ovšem pilot na síti musí V KAŽDÉM OKAMŽIKU počítat s tím, že se objeví kdekoliv a kdykoliv nějaký ATC. V tom okamžiku - pokud spadá do jeho kompetence - se na každého pilota vztahují všechna pravidla, platná pro let s ATC. Pilot tedy musí buď sám nebo na výzvu kontaktovat ATC a buď použít standardní frazeologii nebo mu oznámit, že ji nezvládá a snažit se to nějak s ATC pořešit. Je velice amatérské a rovněž neslušné řídícího ignorovat, používat výmluvy ( typ. \"problém se softwarem\" --> neexistuje --> pokud není uschopněný software pro nějakou komunikaci s ATC, letadlo nesmí do vzduchu :) ) a snažit se let dokončit bez kontaktu s ATC nebo jeho instrukce ignorovat.

Všechny uvedené skutečnosti jsme někdy zažili - v žádném případě se nejedná jen o CSAv piloty - ale myslím, že když už se tito rozhodli létat za prestižní značku, tak by i jejich vystupování mělo být profesionální.

=====================================================

Dále bych se ještě zmínil o dodržování předpisové frazeologie a významu komunikace PILOT-ATC vůbec.

Na VATSIMu je užívána poměrně \"ortodoxní\" frazeologie a to i ve srovnání s reálným létáním. Problém vidím v tom, že vše havaruje v okamžiku, kdy nastane situace, na kterou pilot ( nebo i ATC ) neumí zareagovat předpisově, nebo obdrží instrukci, kterou nezná. V takové situaci je správnější odložit příručku frazeologie a snažit se rychle vyzjistit od ATC, co vlastně chce ( to samé platí opačně - pilot reportuje problém a ATC si není jistý co je ).

Tehdy je běžné přejít na češtinu pro lepší pochopení, ale hlavně je potřeba se danou situaci snažit pochopit, spolu s ATC vyřešit a případně si poznamenat, jak vypadá předpisová frazeologie v takovém případě a co se má správně udělat.

Nebojte se proto s ATC mluvit v situacích, kdy si nejste jistí, protože právě o tom celá online zábava vlastně je.
By miua
#6547
K tomu psaní na UNICOMU jeden dotaz nováčka na VATSIMU. Pro připojení k VATSIMU používám FSINN. Včera jsem zkusil první let, nebyl žádný řídící, takže hlasovou konumikaci jsem nemohl odzkoušet. Začal jsem tedy komunikovat textem přes UNICOM. Připadal jsem si ale jako \"černý pilot\" protože když jsem přešel na záložku UNICOMU ( v chatu ), napsal na spodním řádku své úmysly a dal odeslat, tak se mně tato zpráva nezobrazila v okýnku nad spodním řádkem tam, kde se mně zobrazovaly zprávy od všech ostatních. Takže vlastně nevím, jestli jsem něco do \"éteru\" vlastně posílal. Je to tak nomální, nebo (což je pravděpodobnější) dělám něco špatně?
#6549
a) Textová komunikace ( na UNICOMU i kdekoiv jinde ) se děje na textové řádce, ne po chatu.
b) \"Textová řádka\" funguje tak, že se text na ní odešlě ENTEREM a následně zobrazí jen pilotům, kteří jsou v dosahu a mají na radiu naladěnu stejnou frekvenci. Frekvence radia se řídí tím, na kterého ATC se naladím ( 127,12 MHz - pro Prahu Radar - naladí se současně hlas i text ).

c) Pokud není ATC, naladí se tzv. UNICOM, čili univerzální frekvence na 122,8 MHz . Tato je funkční jen na textu. Proto se text píše jen do textové řádky a nikam se naslepo nekřičí :) . Na většinu zpráv vyslaných na UNICOMU nekdo neodpoví a jsou klasicky \"vysílání naslepo\".

d) Pokud fce CHAT ve FSINn slouží k soukromému chatování mezi uživatelem a nějakým jiným uživatelem, pak se samozřejmě nemůže tlačítko CHAT použít pro jakoukoliv komunikaci ani v případě UNICOMu.
By miua
#6552
No na server jsem připojený asi byl, protože všechny ostatní zprávy od jiných pilotů jsem viděl, na radaru jsem také viděl provoz kolem sebe a v LKPR vizuálně také. ACARS mně let také odlogoval jako připojený na VATSIM. Asi ale špatně chápu pojem textová řádka UNICOM, protože jsem byl v FSINNu v menu chat, záložka UNICOM - to si myslím, že je textová řádka. Nebo je ještě někde jinde? Díky, za odpověď.
By neudy10
#6554
ahoj taky dotaz
naladino mam vždy 122.80 a a text používám pořád ,kdýž tedy neni oblast řízená ale neni mi zatim moc jasný jak mam být přepnutý na STBY nebo MOD. C .Nevim už kdy to bylo ,letěl jsem z LKMT do LKPR a nevim proč se mmi ozval řídící až z Maďarska¨abych se přepnul na MOD .C ,udělal jsem to ale nevim proč ,jak mam být nastaven když neni oblast řízená?
By David Přibyla
#6556
Rád bych zde ještě zdůraznil že pilot by měl přepnout na sqwk C když dostane line-up nebo take-off clearence, standby by na druhou stranu měl dát hned po uvolnění dráhy po přistání. Nezáleží jestli je provoz řízen nebo ne. Bylo by moc dobré kdyby si to piloti dobře zapamatovali aby řídící nemuseli kažému zvlášť dávat instrukci typu sqwk C nebo sqwk standby on ground apod.
#6561
[quote="miua"]Asi ale špatně chápu pojem textová řádka UNICOM, protože jsem byl v FSINNu v menu chat, záložka UNICOM - to si myslím, že je textová řádka. Nebo je ještě někde jinde? Díky, za odpověď.[/quote]
Textová řádka je textová komunikace s ATC, ne chat s ATC. Doplňuje komunikaci hlasem.
Mělo by to fungovat tak, že se do textové řádky napíše text a ten se odentruje.
Tento text se pošle na frekvenci, kterou máš naladěnu na radiu COM1 v letadle .
Platí i pro UNICOM - nalaď 122,80 , napiš text a odešli.

Pokud je to v FSInn jinak ( přes tlačítko UNICOM ) , tak prosím ostatní uživatele FSInn , aby to tu upřesnili.
#6588
Jo jo... v FSInn je to tak jak pise miua.
Tak jeste jednou:
1) Kliknes chat
2) V okne co se Ti objevi vyberes zalozku Unicom (nemusis ladit COM1 -> vyhoda FSInn)
3) Dole mas oddeleny radek a na pravem konci ma tlacitko Send (a mozna Clear -> nevim z hlavy)
4) Do te radky pises text a odesles tlacitkem Send nebo klavesou ENTER.
---> Melo by se Ti to v chatu objevit jak psal Tomas Gurecky jako "Local to Unicom: Text spravy"

Pokud to tak neni, zkus mrknout jeste na zalozku "All" jestli se to tam neobjevilo.
Jeste bych se zkusil podivat do Setings, neco ohledne textovych sprav, ale nezda se mi zeby tam neco konkretniho bylo krome zobrazovani v defaultnim pruhu pro FSku.

Cheers,
B.
PavelS: ...aby to tu upresnili.
Pavle je to tak, ze v FSInn se okno pro textovou komunikaci jak na kanalu COM1, tak na COM2, tak pres UNICOM otevira pomoci tlacitka "Chat".
Nejedna se ale o klasicky chat (private messaging), ktery se vyvola zadanim prikazu ".msg CallSign Text spravy" o kterem se zminujes Ty.
Brano.
By miua
#6601
Díky Brandone. Přesně jak to píšeš, tak jsem komunikoval, ale v horním okně se to neobjevovalo. Zkusím ještě tedy někde propátrat nastavení.
By Antonin Otahal
#8446
Zdarec,
tak opět oživím tohle téma. Pokud není někde ATC, používejte UNICOM, aby se nestalo to co dneska, že jsi letadla pojíždějí aniž by dali vědět jaká bude jejich činnost.
Děkuji.
Tonda
#8451
Ahoj...
souhlas, ale zkusenejsi piloti by taky nemeli zapominat pripadne vyzvat nezkusene piloty bud pres Unicom nebo pak pres private message. Ja to tak delam bezne kdyz se mi nekdo vali po twy a neohlasil se.
Cheers,
B.

PS: To samozrejme neomlouva novacky, ze nevedi a nepouzivaji Unicom automaticky.