Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
Uživatelský avatar
By ihrdlicka
#84055
Ahoj.
Založil jsem toto téma, protože si myslím že popis funkce a ovládání tohoto zařízení si zaslouží samostatné téma.
Někde jsem zaslechl, že toto zařízení se u velkých letadel automaticky aktivuje pouze v určité rychlosti a výšce a t.d.
Poprosil bych fundovanější členy fóra zda by zde podrobněji nepopsali funkci a principy ovládání tohoto zařízení.
Děkuji.
By Nipik
#84056
[quote="ihrdlicka"]Ahoj.
Založil jsem toto téma, protože si myslím že popis funkce a ovládání tohoto zařízení si zaslouží samostatné téma.
Někde jsem zaslechl, že toto zařízení se u velkých letadel automaticky aktivuje pouze v určité rychlosti a výšce a t.d.
Poprosil bych fundovanější členy fóra zda by zde podrobněji nepopsali funkci a principy ovládání tohoto zařízení.
Děkuji.[/quote]

Zdravim
Mrkni se sem - http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic.php?id=4271
popripade jeste sem http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic.php?id=1083

Verim ze tu odpoved najdes :)
Uživatelský avatar
By ihrdlicka
#84057
To jsem samozřejmě četl. Nicméně u B737 se YAW DAMPER nevypíná. Jak jsem psal údajně se aktivuje deaktivuje automaticky v závislosti na určitých veličinách (výška, rychlost). Z toho plyne že třeba u menších letadel to ovládání bude mít taky nějaká pravidla (rychlost, výška ???).
By Nipik
#84059
joo tak to nevím to bude potřeba, jak si psal , někoho zbehlejšího :)
Uživatelský avatar
By Jindřich
#84060
No Yaw Damper funguje skutečně úplně sám a slouží pouze pro zvýšení komfortu cestujících - vyloučení dutch roll (oscilace). Co způsobuje dutch roll je povídání jinam. YD prostě cca měří odchylky trajektorie a dle potřeby automaticky \"vyšlapává\" tam, kam je potřeba. YD je více potřeba v nižších rychlostech a řídším vzduchu. Max autorita YD bývá mezi 2° a 3° podle typu a třeba taky aktuální konfigurace.
Uživatelský avatar
By Jindřich
#84061
737 CL:

Obrázek§

1. When Yaw Damper is selected ON, yaw damper solenoid valve is powered open,
when the valve opens, system presure (hydraulics) is ported to transfer valve on the PCU (Power Control Unit).

2. Electrical input signal applied to the transfer valve, cause hydraulic operation of the servo valve.

3. The transfer valve servo unit, control pressure porting to the yaw damper actuator. When the yaw damper actuator response,
it moves the control valve porting pressure to the actuator pistons.

4. A Rate sensor is installed to feed back yaw damper response

5. A yaw damper input cause the rudder to deflect, but does not cause the control linkage to respond
Uživatelský avatar
By Filipos
#84062
Ono záleží i na konkrétním typu letadla. Yaw damper má dvě základní verze:

a) yaw damper, který při zapnutí hýbe jak směrovkou, tak pedály. Protože tím v podstatě zablukuje ruční (nožní) řízení, při přistání a vzletu se nezapíná (resp. se při určitém vychýlení kormidla pilotem vypne sám), stejně jako při letu na jeden motor. Takto to má řešené třeba ATRka. Někde se dá najít poz označením paralelní.

b) yaw damper, který ovládá jenom směrovku a s pedály nehýbe, též yaw damper sériový, se během letu vypínat nemusí a lze ho použít jak pro let v ruce, tak pro let na jeden motor. Tímto způsobem to má udělaná třeba ta 737ka a většina moderních velkých letadel. Protože pohyb směrovky není indikován pohybem pedálů, bývá většinou někde na palubovce nebo přímo na displayi nějaký symbol, který výchylku znázorňuje.

V podstatě tedy yaw damper není potřeba nějak moc řešit, buď je zcela automatický (737), nebo se alespoň automaticky vypne při ručním řízení. V tomhle bych odkázal na příručku ke konkrétnímu letadlo, obecně to už víc rozebírat asi není potřeba.