- 20 dub 2006, 22:38
#4846
a) Ano, obecně se přistává proti větru, t.j. \"tím samým kursem, co se udává vítr\" ( jak píše správně Rudolf ), což ale předpokládám, že všichni zúčastnění vědí.
b) Každé letiště má určitou preferovanou dráhu. Preferovaná je především v důsledku vybudovaného navigačního vybavení, vhodně umístěných pojížděček a hlavně pro minimalizaci hlukové zátěže virtuálního obyvatelstva v okolí.
Proto - NE VŽDY SE DODRŽÍ ZÁSADA, ŽE SE STARTUJE a PŘISTÁVÁ PROTI VĚTRU.
Pro letiště LKPR existuje dokonce i VATSIMovský předpis (SOP LKPR ) , který ATC nařizuje , za jakých podmínek lze kterou dráhu používat :
*2 RUNWAY SYSTEM PREFERENCE
*2.1 RWY 06
Departures and arrivals of aircraft are allowed without restriction.
*2.2 RWY 24
Departures and arrivals of aircraft are allowed without restriction.
*2.3 RWY 13
Departures and arrivals of aircraft are prohibited in time from 2100 to 0500 (2000-0400).
In time from 0500 to 2100 (0400-2000) departures of jet aeroplanes with MTOW more than 7 t are prohibited. Departures of propeller aeroplanes are allowed without restriction. Arrivals of aircraft are allowed without restriction.
*2.4 RWY 31
Departures and arrivals of aircraft are prohibited in time from 2100 to 0500 (2000-0400).
In time from 0500 to 2100 (0400-2000) arrivals of aircraft with MTOW more than 7 t are prohibited. Departures of aircraft are allowed without restriction.
*2.5 RWY 04
RWY is closed for departure and arrival. Taxiing and parking of aircraft is allowed.
*2.6 RWY 22
RWY is closed for departure and arrival. Taxiing and parking of aircraft is allowed.
*2.7 Items 2.3 and 2.4 is not obtain in case of:
- RWY 06 or RWY 24 is out of service;
- the conditions on surface of RWY 06 or RWY 24 are affected adversely by contamination and brake effect is worse than good;
- precision approach for landing on RWY 06 or RWY 24 is unserviceable and meteorological conditions do not allow usage of alternative method of approach with respect of keeping safety of air traffic;
- cross-wind component including gusts toward RWY 06 or RWY 24 exceed 15 kt;
- wind shear is reported or forecast or there are expected significant meteorological phenomenons (for example storms), which could influence the approach or departure from RWY 06 or RWY 24;
- flights for human life saving;
- aircraft in emergency;
- aircraft of Civil Aviation Authority conducting a state supervision;
- RWY is requested by pilot-in-command by reason of flight safety
Čili - pokud je ATC, tak obvykle ví, kterou dráhu má použít, respektive se řídíme REÁLNÝM ATISEM a reálnou situací na Ruzyni.
Pokud není - je preferována 24ka , pokud to výrazněji fouká tak, že by složka větru dozad přesáhla 5kts, přehodí se na 06.
13/31 dle SOP.
Ovšem upozornuji, že jako skoro vždy, je věcí pilota kterou dráhu chce použít a může si od ATC vyžádat v zásadě libovolnou.
PavelS
VACC CZ