Vše co nepatří jinam a přesto může ostatní zajímat.
#111149
Jelikož mě v tomto roce čeká rozhodování, kam na sš, tak se poohlížím po různých středních školách. No a samozřejmě bych rád na nějakou leteckou. Nicméně většina co jsem našel má zaměření spíše technické (tj. letecký mechanik atd.). Nedávno jsem však narazil na tuto v Praze: http://www.spsdmasna.cz . Chci se zeptat, jestli tam někdo nechodíte, případně jestli nemá někdo nějaké informace (kvalita výuky,...)
#111150
Primárně - co od té školy čekáš? Že tě připraví na práci v oboru, nebo že tě připraví na studium specializované VŠ? Pro případ (2) vol gympl, protože jestli je něco na VŠ kritické tak je to matika a fyzika, a tu tě naučí na gymplu nejlépe. Pokud chceš jít do praxe už po SŠ, tak pokračuj v hledání střední školy v oboru.

PB
#111152
Je to tvoje věc. ČVUT fakultu dopravní studuju (nikoliv obor profesionální pilot, kam bych dobrovolně nešel) a můj názor je SŠ = gympl, protože stejně žádný odborný předměty ze SŠ nepotřebuješ a naopak matika na úrovni gymplu se bude hodit. Ještě než si to tak pěkně naplánuješ tak si zjisti cca cenu ATPL výcviku, uplatnění pilotů ATPL frozen bez praxe v Evropě, případně jejich nástupní podmínky...

PB
#111155
Na Masnou chodím.. Obor Provoz a ekonomika dopravy. Jsem na leteckým zaměření a je to věc osobního pohledu ;) Mě se tam líbí, škola mi přijde lehká, ale to záleží asi na člověku...Prvák tam člověk nastoupí smíšenej a pak se podle celkového průměru a zájmu lidi rozřezují na druhák už na jednotlivé druhy dopravy...Jenom jsem na škole jedinej \"čistej VATSIMák\"(i když jsem se už na síti pěkně dlouho neobjevil, furt se za něj beru :D)...převažuje tam IVAO, ale když je neprovokuješ, přes hubu nedostaneš :P :) :D :D
#111157
[quote="Deivoos"]Na tý škole se mi líbí, že berou bez přijímaček a 120 lidí. V Liberci je na gymply celkem nával.[/quote]
Na druhou stranu bejvalej spolužák byl na dvou gymplech 30 pod čarou a dostal se nakonec na oba (v Liberci), takže myslím že zas tak horký to tu nebude :)
#111158
Zrovna jsem se chystal založit topic s podobným tématem. Ale měl se jmenovat \"...sen o práci leteckého mechanika vs. realita...\" Takže využiji tohoto, abych lidem, co uvažují právě o škole s oborem letecký mechanik, vzal - bez škodolibosti - jejich naděje.

Syn je ve čtvrťáku na SŠLVT (Vodochody). Čondra ho zná - mimochodem bych poprosil jeho, ale i další zdejší členy, kteří mají s touto problematikou něco společného, aby mne opravili či upřesnili.
Já jsem ho - neznalý věcí - nutil, aby se letos začal konečně zajímat a dělat moduly prozískání AML A dle PART66. Samozřejmě nastala menší výměna názorů mezi dítětem a rodičem ;) Po ní jsem sednul k počítači a jal jsem se hledat všechny dostupné informace. No, abych řekl pravdu, tak jich moc není, ani na stránkách UCL...
Ale z toho, co jsem získal, jsem vydedukoval, že syn, potažmo každý, kdo ukončí školu s oborem letecký mechanik, má šanci na to, že bude pracovat u letadel v údržbě, menší než 1%!!! A to díky jednak dnešní době (krize v celé EU) a druhak díky předpisu EU (PART66).
Proč?
Pro práci v údržbě letadel potřebujete oprávnění - AML. To je dělené na třídy A, B a C. Třídu C vynechme, ta není aktuální, to je \"jiný level\". Třídy A a B se dále dělí na skupiny \"letouny\" a \"vrtulníky\" a tyto se dále dělí na podskupiny podle motorů \"pístové\" a \"turbínové\".
A teď pozor: pro získání oprávnění AML dané třídy a skupiny potřebujete praxi! Jestli jsem tomu dobře porozuměl, tak absolventi oborů letecký mechanik by měli mít úlevu z délky praxe. Čili pro třídu A stačí JEDEN ROK praxe, třídu B DVA ROKY PRAXE. Tady si ještě dovolím odbočení: pokud chcete AML A1.1 (letoun s pístovým motorem), např. pro práci leteckého mechanika v letecké škole, kde mají Cessny či Zlíny, musíte složit přezkoušení ze 17 modulů (toto se dělá třeba na ČVUT) a s tím jdete na UCL, kde vám příslušné AML vydají. Jeden modul stojí 200,-Kč, to je 3400,-Kč. Jestli se platí i na UCL, nevím. A AML platí 5 let. Poté se musí obnovit, nicméně jsem už nezjišťoval jakým způsobem. Tak - a aby jste mohli získat ono AML A1.1, musíte mít 1 rok praxe v údržbě letadel a k tomu i praxi na daných letadlech, s pístovým motorem. A tohle se opakuje pro všechny skupiny.
Pro AML B pak potřebujete dva roky praxe s praxí na potřebném letadle (letounu či vrtulníku).
Jenom doplním, že potřebná praxe je nutná v údržbě. Nepočítá se praxe např. ve výrobě. Ani se nepočítá praxe mechanika u armády či policejních složkách.
No a opět jestli jsem porozuměl správně, tak držitel AML A může provádět úkony na letadle jako na celku, tím myslí že nemůže opravovat něco na svěšeném motoru a podobně. Já tomu říkám, že může tak akorát zkontrolovat a doplnit olej. Dále nesmí uvolnit letadlo jako celek do provozu (je tam výjimka, že jsou úkony, pro které toto neplatí, pokud si to určí organizace ve vnitřní směrnici). Držitel AML B může pracovat i na tom svěšeném motoru a může uvolnit letadlo jako celek do provozu. PROSÍM, BERTE TOHLE JAKO HODNĚ ZJEDNODUŠENÉ!

A nyní nastává onen paradox - aby vás někdo zaměstnal, potřebujete praxi, praxi nebudete mít, když vás nikdo nezaměstná... Pro názorné příklady jsem na internetu \"vyjel\" nbídky práce leteckého mechanika za poslední rok v ČR. Všude byly, co se týká práce v údržbě, podmínky. AML B příslušné skupiny a typovky.
Takže pokud nebude mít absolvent štěstí, že sežene práci u velké údrřbové organizaci, která si může dovolit \"živit\" člověka, který není ani tou pověstnou \"párou nad leteckomechanikovým hovnem\" (což je právě absolvent) a k němu dalšího s AML B, co na něj bude dohlížet, tak nemá žádnou šanci na práci leteckého mechanika!

Ještě jednou: prosím a žádám všechny, co mají potřebné znalosti, aby mne opravili či upřesnili co jsem napsal. Už jenom kvůli tomu, abych nějak pomohl synovi k jeho vytoužené práci... Děkuji.
#111159
Výběr střední školy:

Jistě odporučuji střední odbornou školu a ne gympl. To, že výuka matematiky, fyziky a jazyků je na odborných školách slabší ještě neznamená, že s tím bude mít student problém na VŠ. Z gymplu umíte vše a nic.

Letecký mechanik/technik:

Bohužel v současné situaci, která je dána legislativou, je situace složitá. Je samozřejmě dobré si již během školy udělat teoretické moduly potřebné pro požadovanou kategorii. Nejlépe však doporučuji rovnou pro kategorii B, protože personál dle A má značně omezenou možnost osvědčování (samozřejmě ale i nižší nároky na praxi). V tomto případě je výhodné pokračovat dále například na ČVUT, které bezplatně nabízí zkoušky z modulů, kde za normálních podmínek stojí jedna jeden modul 600 Kč. Nicméně SŠLVT nabízí dle stránek ÚCL základní výcvik dle Part-147 pro kategorii A, tudíž absolvent bude mít úlevu na délku praxe. Problém nastává dále v tom, že po absolvování dejme tomu SŠLVT s certifikátem hotových modulů pro kategorii A a základní výcvikem dle Part-147, chybí absolventovi praxe ve formě kompletních mnoha a mnoha úkolů z praxe na letadlech - vyplňuje se seznam, který nabízí ÚCL na svých stránkách. To je pravděpodobně nutné si již zajistit během studia praxi v údržbě (ČSAT, TVS a jiní). Na základě vyplněného seznamu úkolů a certifikátů ze školy s potvrzenou praxí na EASA formuláři, vydá ÚCL AML66 i bez typové kvalifikace - která však je nutná pro schopnost uvolňovat letadla do provozu - tam je naděje, že to pak zaplatí zaměstnavatel. Další varianta je, že pokud nemá základní výcvik, tak k vydání AML66 je nutná jak teoretická tak praktická typová kvalifikace + praxe (kterou lze u provozovatele mít v rámci praktického výcviku).

Nicméně je důležité si co nejdřív najít praxi/brigádu (ČSAT, TVS, ABS Jets atd.) a být značně proaktivní. Nečekat, až se práce objeví, ale jít si pro ní sám. To samé platí v současné situaci i u pilotů. Jen velmi malý zlomek spolužáků na VŠ (a není jich málo) má zaměstnavatele a lítá.
#111161
[quote="Deivoos"]No to je zájimavé :O Je to měsíc, co Lufthansa prý rozjela program, kde hledá nové mladé piloty. Stačí umět Aj a Nj a oni už vám všechny potřebné papíry zaplatí... jen se musíte upsat.[/quote]


Já slyšel, že s testama z NJ maj u Lufthansy problém i Němci, natož někdo kdo se to učí jako druhej nebo až třetí jazyk...
#111162
Davide moc ti preji aby se ti tvuj sen vyplnil, jako ze me teda ne z politickych duvodu jsem nebyl prijat na Vojenskou skolu na pilota. ;(

Pokud se zajimas o ATPL pres VS v cechach tak doporucuji nejdrive precist http://www.vacc-cz.org/wiki/index.php/Pilotní_licence od Davida Dosoudila

jeste jeden clanek navic od Davida zde http://forum.airways.cz/viewtopic.php?p=51740#51740
#111166
[quote="Deivoos"]Jelikož mě v tomto roce čeká rozhodování, kam na sš, tak se poohlížím po různých středních školách. No a samozřejmě bych rád na nějakou leteckou. Nicméně většina co jsem našel má zaměření spíše technické (tj. letecký mechanik atd.). Nedávno jsem však narazil na tuto v Praze: http://www.spsdmasna.cz . Chci se zeptat, jestli tam někdo nechodíte, případně jestli nemá někdo nějaké informace (kvalita výuky,...)[/quote]
Ahoj, já jsem teď v prváku na Střední Odborné Škole Civilního Letectví,Praha-Ruzyně. Obor, Letecký mechanik. Zatím jsem spokojený, vybavení školy je luxusní (nově v kabinetu simulátor B738), a pokud člověk vyloženě neprovokuje tak i učitelé jsou příjemní a ochotní... až na jednu vyjímku ale to je malá cenanza to ostatní. :) Jinak co se týče VATSIMu a této školy, tak zatím nevím. Do třídy chodím s IVAákem, tak se občas dohadujeme. :D Praxe jsou vedeny myslím celkem kvalitně ( a přísně, ale dá se to) a s mistry je legrace. Další výhoda je ta, že po absolovování kurzu o zvýšování povědomí o bezpečí a bezpečnosti ( safety and security) na LKPR člověk dostane ID kartu na letiště, se kterou se v prváku bohužel dostaneš jen do neveřejných prostor, kam se chodí na praxe ale zato na ní máš slevy v obchodech a jídelnách na nové Ruzyni. V druháku nebo třeťáku pak dostaneš žluté a s tím se dostaneš za check-in. A ve čtvrťáku červené, se kterým budeš moct na plochy letiště - do provozu, teď si nejsem úplně jistý jestli to tak je. Bohužel, v prváku, i když je to logické, v předmětech moc letadla neuvidíš, čekají tě poměrně nudné předměty jako Dějepis, Technická mechanika, Strojírenská tehnologie, Technická dokumentace(i když ta mně celkem baví) atd.. Ve druháku by se to už mělo lepšit. Tak snad jsem ti v rozhodování nějak pomohl.
#111169
U nás na gymplu je to stejný. :D 18 holek a 8 kluků, ale vzhledově bude mezi obchodkou a gymplem samozřejmě rozdíl :D.
Jinak jsem ve druháku a teď lituju toho, že jsem na ten gympl šel... chodila sem ségra a měl jsem to celkem blízko, takže jsem si vybral zrovna gympl, nehledě na to, že ve výběžku pro mě jiná škola nebyla (s jednou dvojkou bych asi na polygrafku nebo obchodku nešel).
Byl jsem zvyklej, že se na základce prostě vůbec učit nemusím, ale na gymplu se to bohužel hodně změnilo a pořád na to kašlu, i když už bych se konečně měl začít učit.
Prostě si teď pořád řikám, proč já debil nešel na letecké zaměření, bylo by to asi lehčí než gympl a hlavně stokrát zábavnější.
Těm co se rozhodujou, kam jít na střední, doporučuju fakt na nějakou leteckou a ne na gympl, protože toho nejspíš budete litovat stejně jako já. Trošku jiná situace je, pokud se prostě umíte dlouho učit a nejste líní, to radši běžte na gympl a pak rovnou na VŠ, ale jinak se na otravnej gympl vykašlete, spíš bych ho už nedoporučil nikomu...

EDIT: ještě musím zmínit, že se gymply samozřejmě hodně zhoršily, u nás se tam dostanou i lidi se čtyřkou a fakt tam takový jdou, takže zvládnout se to dá, ale fakt mě to už nebaví.
#111170
NO tak sednout si nad nějakou látkou a našprtat se jí to mi zas nedělá takový problém, ale na základce na to stačí 5 minut, když bych se měl učit náhodou něco delšího a trvá to dýl, tak už dělám všechno okolo jen se neučim .
#111171
Přesně tak, pár minut problém není, ale já se prostě nedokopu k tomu, abych se dýl učil, ale jak už jsem říkal, pokud na gympl půjdeš, začni trénovat. :D
Prvák je ale celkem v pohodě, tam se tolik učit nemusíš, ale druhák mi teď příjde těžší, bez učení to moc nejde.
#111172
[quote="OndraS"]Letecký mechanik/technik:

Bohužel v současné situaci, která je dána legislativou, je situace složitá. Je samozřejmě dobré si již během školy udělat teoretické moduly potřebné pro požadovanou kategorii. Nejlépe však doporučuji rovnou pro kategorii B, protože personál dle A má značně omezenou možnost osvědčování (samozřejmě ale i nižší nároky na praxi). V tomto případě je výhodné pokračovat dále například na ČVUT, které bezplatně nabízí zkoušky z modulů, kde za normálních podmínek stojí jedna jeden modul 600 Kč. Nicméně SŠLVT nabízí dle stránek ÚCL základní výcvik dle Part-147 pro kategorii A, tudíž absolvent bude mít úlevu na délku praxe. Problém nastává dále v tom, že po absolvování dejme tomu SŠLVT s certifikátem hotových modulů pro kategorii A a základní výcvikem dle Part-147, chybí absolventovi praxe ve formě kompletních mnoha a mnoha úkolů z praxe na letadlech - vyplňuje se seznam, který nabízí ÚCL na svých stránkách. To je pravděpodobně nutné si již zajistit během studia praxi v údržbě (ČSAT, TVS a jiní). Na základě vyplněného seznamu úkolů a certifikátů ze školy s potvrzenou praxí na EASA formuláři, vydá ÚCL AML66 i bez typové kvalifikace - která však je nutná pro schopnost uvolňovat letadla do provozu - tam je naděje, že to pak zaplatí zaměstnavatel. Další varianta je, že pokud nemá základní výcvik, tak k vydání AML66 je nutná jak teoretická tak praktická typová kvalifikace + praxe (kterou lze u provozovatele mít v rámci praktického výcviku).

Nicméně je důležité si co nejdřív najít praxi/brigádu (ČSAT, TVS, ABS Jets atd.) a být značně proaktivní. Nečekat, až se práce objeví, ale jít si pro ní sám. To samé platí v současné situaci i u pilotů. Jen velmi malý zlomek spolužáků na VŠ (a není jich málo) má zaměstnavatele a lítá.[/quote]
Tak tomu teď moc nerozumím... K čemu budou moduly, když bez předepsané praxe (a dalších věcí) UCL nedá AML. A proč dělat moduly na AML B, když v nejlepším případě se může získat až po dvou letech praxe? S těma typovkama to je jasný, tam je napsáno (myslím v dokumentech na UCL), že se příslušné AML vydává bez ohledu na typové zkoušky. Ty se dělají zvlášť a po určité praxi na daném typu (jak přesně to je si nepamatuju). Jenže praxe při škole je velice problematická. Já to pochopil tak, že právě díky praxi při výuce se poté krátí potřebná délka praxe. Ale že se nezapočítává. Nicméně, u SŠLVT je letos velkým problémem zkrácení praxe při vyučování na jeden(!) týden v měsíci. A další věcí je, že ti kluci se k práci na letadlech ani tak nedostanou, protože je nechce mít nikdo z mechaniků na krku. Kromě poflakování a občasnému "přidržtaškovství" tam jsou na dvě věci...
A aktivní přístup? Pokud člověk nemá v Praze příbuzného nebo známého, aby u něj mohl bydlet o víkendech, když by dělal brigádu třeba u TVS nebo ČSA, tak se to nedá zvládnout. Už během prvních ročníků muselo na téhle škole vzdát plno lidí z finančních důvodů. Mne syn stojí měsíčně kolem 5000,-. Kdybych mu měl ještě platit zvlášť další ubytování, jídlo a cestovné, tak jsem v bankrotu.

Takže zatím to vidím tak, že k letadlům se absolventi jen tak nedostanou (mluví v to i fakt, kolik z absolventů SŠLVT zůstalo v letectví). Pokračovat na ČVUT je jen oddálení nevyhnutelného a zvýšení šancí o několik desetin procenta. Další možností je zkusit se dostat na vojenskou akademii do Brna. Tři roky plus další dva možné a pracovat jako důstojník u letectva. Ale jak se už psalo, přechod z armádního letectva do civilního provozu není jednoduchý, skoro stejně problematický jako hned po absolvování školy.
Já mám dojem, že dělat pilota je o něco snažší, než dělat mechanika...

Ale pro mladé na oborech leteckých mechaniků: nic nebrání v tom jít do výroby letadel či motorů a dalšího příslušenství. Tam by neměly být takové překážky ze strany byrokracie...
#111175
Moduly v současné době mají platnost deset let a jsou podmínkou k vydání AML66, ne že by nebyly. Pokud to škola umožňuje zadarmo, tak proč si je neudělat. To samé typová zkouška na letadlo (teoretická a praktická) je podmínkou k vydání AML66, pokud má absolvent školy základní výcvik dle Part-147, tak to jde i bez typové zkoušky. S praxí souhlasím, v současné době ale není jednoduché nic (mohou zde vyprávět i piloti co v nedávné době dodělali ATPL). Pokračování na ČVUT pak ovšem dává další možnosti, protože s diplomem se otevírá možnost pracovat na pozicích v technickém oddělení společností. Při tom si lze prakticky zadarmo (ovšem ve vlastním čase) udělat AML.
#111179
Václav Kořínek:
Ahoj, co se týká z mého pohledu, tak minulý rok jsem přestal dělat mechanika a šel na Troubleshooting k TVS . řešení závad 3tis km daleko aniž bych to letadlo viděl , s cizokrajnými mechaniky a mít to v \"C\"čkovém, nebo \"B\"čkovém MELu, je dobrá kombinace. Na taková místa pak většinou chtějí mechaniky s praxí a u mě ještě chtěli licenci jako Mechanik a Avionik (B1+B2) . Už je to poměrně dlouho co jsem licenci dělal, ale zrovna minulý týden jsem se ptal Martina Hejnýho, který pracuje u TVS na MCC a zároveň přednáší na ČVUT (postupy údržby) na nové pravidlo, že pokud modul neuděláš 3x za sebou, tak je asi rok pauza...? říkal že to přesně neví. Je jedna možnost si udělat licenci a zaplatit si konzultaci. Nemám s tím zkušenosti, ale od kluků co tam byli (na té konzultaci), tak se prý probírají věci co v testech jsou, tak test už je bez \"překvapení\" .
Co se týká praxe školáků u aerolinek.... je to jak píšeš, na Fku u ČSA to bylo takové, že ti kluci tam měli málo co dělat. snad jen něco deklovat (šroubovat) . u Avioniků čistit bloky. u TVS tam aspoň občas dělají nálezy v interiéru . Na druhou stranu nikdo tam ty studenty neznal, pokud by něco poškodili tak si to nikdo nechtěl vzít na triko.
Ta situace v letectví je teď bohužel taková. bez typovek a praxe je to špatné, ale zase když už to člověk má, tak kluci psali životopis někam do Anglie a ráno měli odpověď že je okamžitě berou. otázkou zase je, jestli chce pracovat tady v čr, nebo v zahraničí. co jsem měl možnost být nějaký čas u \"Sabena Technic\" v Dinardu, tak ten Francouzký přístup je trochu jiný, prostě padla a hotovo. nějaký problém, nebo nejsou díly - nezájem. A i ti šéfové, prostě- poletí to až to bude hotové. Ve spoustě firem se teď tlačí na mechaniky aby zkrátili čas na opravu nebo údržbu.
Ale nesetkal jsem se s tím jen u mechaniků, byl jsem svědkem, jak pilot kuli technické závadě nechtěl přistát na St. Maarten . ještě v letadle mu volal majitel aerolinky, pokud že tam nepřistane, tak má výpověď - nepřistál a už tam nepracuje.
A asi tajemstvím nebude ,že pokud piloti přistávají po zavírací době na CDG (ať už kuli jakémukoliv zpoždění) tak penále platí ze svého (to je pro adepty na ATPL na ČVUT) , u ČSA toto není, ale u jiných Aerolinek (není jich málo a nebudu raději jmenovat - tomu tak je).
Taková je situace v letectví. Je dobré mít praxi jako mechanik a koukat na to i z jejich pohledu, pokud ten problém řeším na takovou vzdálenost. nejde udělat složitá práce za 1/2 hodiny a je potřeba mít představu o tom co tam ten člověk bude dělat.
Co vím, tak je poměrně velká fluktuace mladých kluků na \"f\"ku třeba kuli platu, nejsou tam tak závratné sumy a kluci po čase odejdou, když mají typovky a praxi. někdo mi kdysi říkal, že situace v letectví je taková sinusoida. záleží kde se ta křivka zrovna nachází, teď je to v takové fázi, že je těžké najít si místo, ale třeba se to zase časem změní. držím palce.
#111411
to Ondra: Tak mne napadá, že dělat teď moduly je blbost, když neví pro jakou skupinu... Kdyby začal dělat A1.2 a potom šel dělat do nějaké letecké školy s Cessnama, tak mu přeci budou k ničemu. Tam by potřeboval A1.1.
A ještě má dotaz: jak to je s udržováním skupin ve třídách? Když bude člověk mít skupinu pístová letadla a bude dělat mechanika na vrtulnících, tak jak si skupinu udrží? V předpise je něco o tom, že je potřeba praxe na tom, na co jsou papíry... A jak je to samé s typovkama?
#111454
Jindro psal jsem ti email, ale nevím jestli budu moci poradit :-)
V. Kořínek: tak může si udělat jeden typ A1.1 a kdyby dělal v budoucnu něco jiného (jinou skupinu) tak nebude dělat celé zkoušky, ale jen rozšíření o nějaké moduly. já jsem si to dělal dříve a bral jsem to jako vzdělávání, bez kterého nedostanu přidané peníze, ani se nikam nehnu z místa. Myslím, že pokud to mít bude ,asi potenciální zaměstnavatel se bude na to koukat jinak, než když to mít nebude. ale asi je to opravdu o osobním přístupu co dříve (typovky/licence) .
nedělal někdo tady v pátek na vnitřním v Travele (myslím že to bylo na OK-TVP) ? hledal jsem závadu na PSU levé řadě 5 a dost študáků tam měnilo ovládání zábavy v sedačkách.