Zrovna jsem se chystal založit topic s podobným tématem. Ale měl se jmenovat \"...sen o práci leteckého mechanika vs. realita...\" Takže využiji tohoto, abych lidem, co uvažují právě o škole s oborem letecký mechanik, vzal - bez škodolibosti - jejich naděje.
Syn je ve čtvrťáku na SŠLVT (Vodochody). Čondra ho zná - mimochodem bych poprosil jeho, ale i další zdejší členy, kteří mají s touto problematikou něco společného, aby mne opravili či upřesnili.
Já jsem ho - neznalý věcí - nutil, aby se letos začal konečně zajímat a dělat moduly prozískání AML A dle PART66. Samozřejmě nastala menší výměna názorů mezi dítětem a rodičem
Po ní jsem sednul k počítači a jal jsem se hledat všechny dostupné informace. No, abych řekl pravdu, tak jich moc není, ani na stránkách UCL...
Ale z toho, co jsem získal, jsem vydedukoval, že syn, potažmo každý, kdo ukončí školu s oborem letecký mechanik, má šanci na to, že bude pracovat u letadel v údržbě, menší než 1%!!! A to díky jednak dnešní době (krize v celé EU) a druhak díky předpisu EU (PART66).
Proč?
Pro práci v údržbě letadel potřebujete oprávnění - AML. To je dělené na třídy A, B a C. Třídu C vynechme, ta není aktuální, to je \"jiný level\". Třídy A a B se dále dělí na skupiny \"letouny\" a \"vrtulníky\" a tyto se dále dělí na podskupiny podle motorů \"pístové\" a \"turbínové\".
A teď pozor: pro získání oprávnění AML dané třídy a skupiny potřebujete praxi! Jestli jsem tomu dobře porozuměl, tak absolventi oborů letecký mechanik by měli mít úlevu z délky praxe. Čili pro třídu A stačí JEDEN ROK praxe, třídu B DVA ROKY PRAXE. Tady si ještě dovolím odbočení: pokud chcete AML A1.1 (letoun s pístovým motorem), např. pro práci leteckého mechanika v letecké škole, kde mají Cessny či Zlíny, musíte složit přezkoušení ze 17 modulů (toto se dělá třeba na ČVUT) a s tím jdete na UCL, kde vám příslušné AML vydají. Jeden modul stojí 200,-Kč, to je 3400,-Kč. Jestli se platí i na UCL, nevím. A AML platí 5 let. Poté se musí obnovit, nicméně jsem už nezjišťoval jakým způsobem. Tak - a aby jste mohli získat ono AML A1.1, musíte mít 1 rok praxe v údržbě letadel a k tomu i praxi na daných letadlech, s pístovým motorem. A tohle se opakuje pro všechny skupiny.
Pro AML B pak potřebujete dva roky praxe s praxí na potřebném letadle (letounu či vrtulníku).
Jenom doplním, že potřebná praxe je nutná v údržbě. Nepočítá se praxe např. ve výrobě. Ani se nepočítá praxe mechanika u armády či policejních složkách.
No a opět jestli jsem porozuměl správně, tak držitel AML A může provádět úkony na letadle jako na celku, tím myslí že nemůže opravovat něco na svěšeném motoru a podobně. Já tomu říkám, že může tak akorát zkontrolovat a doplnit olej. Dále nesmí uvolnit letadlo jako celek do provozu (je tam výjimka, že jsou úkony, pro které toto neplatí, pokud si to určí organizace ve vnitřní směrnici). Držitel AML B může pracovat i na tom svěšeném motoru a může uvolnit letadlo jako celek do provozu. PROSÍM, BERTE TOHLE JAKO HODNĚ ZJEDNODUŠENÉ!
A nyní nastává onen paradox - aby vás někdo zaměstnal, potřebujete praxi, praxi nebudete mít, když vás nikdo nezaměstná... Pro názorné příklady jsem na internetu \"vyjel\" nbídky práce leteckého mechanika za poslední rok v ČR. Všude byly, co se týká práce v údržbě, podmínky. AML B příslušné skupiny a typovky.
Takže pokud nebude mít absolvent štěstí, že sežene práci u velké údrřbové organizaci, která si může dovolit \"živit\" člověka, který není ani tou pověstnou \"párou nad leteckomechanikovým hovnem\" (což je právě absolvent) a k němu dalšího s AML B, co na něj bude dohlížet, tak nemá žádnou šanci na práci leteckého mechanika!
Ještě jednou: prosím a žádám všechny, co mají potřebné znalosti, aby mne opravili či upřesnili co jsem napsal. Už jenom kvůli tomu, abych nějak pomohl synovi k jeho vytoužené práci... Děkuji.