VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Vše co nepatří jinam a přesto může ostatní zajímat.
Uživatelský avatar
By Čondra
#90964
Ahoj. Napadlo mě tady udělat vědomostní soutěž, či soutěž, kdo dřív najde na internetu :). Budu zadávat otázky (a potvrzovat správné odpovědi) a když někdo bude mít potřebu si honit ego, tak může potom zadávat on.

První otázka:
Kolik je v Boeingu 737 (CL,NG) systémových hasících přístrojů, které mohou piloti ovládat, nebo jejichž indikaci mají v kokpitu a k čemu jsou? (Mj. k hašení) ;)
Uživatelský avatar
By Lapak
#90965
Pojďme to zkusit prvně bez toho googlu, ať se něco přiučíme :)

Zkusím první odpověď: K hašení tam jsou 2 nádoby pro motory, použitelné pro kterýkoliv motor dle potřeby. Indikováno je jejich vyprázdnění. Pak jedna nádoba pro APU? A jedna nádoba pro hašení cargo prostorů?
Uživatelský avatar
By Čondra
#90966
[quote="Lapak"]Pojďme to zkusit prvně bez toho googlu, ať se něco přiučíme :)

Zkusím první odpověď: K hašení tam jsou 2 nádoby pro motory, použitelné pro kterýkoliv motor dle potřeby. Indikováno je jejich vyprázdnění. Pak jedna nádoba pro APU? A jedna nádoba pro hašení cargo prostorů?[/quote]
Ano, správně. V podvozkové šachtě jsou 2 hasicí přístroje na motory, které se dají přepínat mezi jednotlivými motory. APU také souhlasím. To jsou ty, které se dají ovládat.



Teď ta indikace...To Cargo :). Zkus se nad tím ještě zamyslet.
Uživatelský avatar
By Lapak
#90967
Podle toho jak to píšeš bych tedy tipl, že cargo hašení nemůžou piloti ovládat a spouští se automaticky po detekci požáru, indikace by tedy pak mohla být jen ve smyslu detekce požáru.
Ještě si vzpomínám, že nějaký nároky na cargo hašení uvádí i ETOPS certifikace, ale co přesně, to už nevím...
Uživatelský avatar
By Čondra
#90968
Holduješ kolem správného fixu. I dobrý vstup jsi zvolil :-). Akorát to furt není ono. Ale týká se to carga, to a o ;)
By radbrad4
#90969
Cargo - na klasikách (alespoň na většině klasik) není instalováno. Mimochodem - cargo compartmenty jsou přetlakované, nejsou ventilované a jsou fire clas D.
U NGček je na fire panelu normálně detekce a hašení. Není automatický, spouští se manuálně stisknutím tlačítka. Je tam jenom jedna flaška.
Tzn. na CL 3 lahve (2 motory a APU), NGčka 4 lahve (2 motory, APU a cargo).
Uživatelský avatar
By Čondra
#90970
Radime, nechci se s tebou hádat, ale dnes jsem do té dokumentace koukal. Díky tomu jsem to dal i sem.

Jsou tam 2 lahve na motory, 1 na APU, a 2 na Cargo (FWD,AFT).

Jestli máš jiný názor a podklad, šup sem s tím. Rád se kdyžtak něco přiučím.
By radbrad4
#90975
Aha, je to samozdřejmě možný! Já jsem to dával z hlavy co si pamatuju z CBT, kromtoho NGčka nelítám, nicméně si fakt myslím že jsou 2 nezávislé systémy detekce (loop A a B jako u motorů), nicméně lahev je jen jedna. Zkusím dohledat.
Uživatelský avatar
By Čondra
#90977
Taky zítra kouknu. Díky za opravu!!

Zatím další otázka.

Čím jsou kde lahve plněny?
By radbrad4
#90978
[quote="ATA26 - Chapter 26 FIRE PROTECTION "]
The Lower cargo fire extinguishing system has these components:-
A] One fire extinguishing bottle.
B] Fire discharge nozzles.

The Fire extinguishing bottle contains halon 1301 fire extinguishing agent pressurized with nitrogen. Tubing connects the bottle to the discharge nozzles in the cargo compartment ceilings.[/quote]

Přikládám schéma z flight crew training manual.

[quote="Boeing 737NG.org "]
zde
The cargo holds have dual-loop smoke detectors powered by DC bus 1 & 2. There is only one cargo fire bottle , it is powered by the hot battery bus and can be discharged into either the fwd or aft hold. On later 737NG\'s the cargo fire smoke detector sends a signal to the cabin pressure control system. This triggers the cabin pressure to descend at 750 slfpm which helps prevent smoke penetration into the passenger cabin from the lower lobe. (This function is inhibited on the ground.)
[/quote]

Pak jsem ještě shlídnul jedno video na youtubu.

:-)
Uživatelský avatar
By Čondra
#90979
Fíha. Tak to se omlouvám i Lapakovi. Oni tam jsou 2 sekce a jeden hasičák. Díky za info :).
Uživatelský avatar
By Lapak
#90980
To cargo jsem stejně spíš tipoval :) A druhá otázka už teda taky byla zodpovězena...
Uživatelský avatar
By Pavel
#90982
Halonem, stejně jako jedna sada palubních hasících přístrojů. Princip hašení spočívá v tom, že halon pohlcuje kyslík, tolik potřebný k hoření. Takže když třeba to nešťastné cargo hoří, ty v letu uhasíš halonem, tak na zemi při otvírání carga musí být připraveny fire brigades, protože otevřením přetlakovaného carga halon vesele uteče a hoření může pokračovat.

PB
Uživatelský avatar
By Čondra
#90983
Správně. Pavel odpoveděl i na další otázku ;-). A jelikož jste moc rychlí, tak zkusím něco, co si myslím, že je težšího.

Na jakém principu a jak fungují čidla požáru v motoru :).
Uživatelský avatar
By Lapak
#90985
Ten článek od RB tvrdil že dusíkem :)

Nevím jestli to je tak u všech dnešních letadel, ale co jsem viděl v ITVV (nebo jak to bylo), tak u Concordu to je děravá trubka, ve které jsou dva oddělené neizolované vodiče. Když se tam nahrne kouř, tak způsobí, že prostředí je vodivější a mezi vodičema přeskočí jiskra(y). Tím je detekován požár. taky je tam nějakej fail-safe, pokud se vodiče přeruší úplně, tak je to taky indikováno jako požár. A pro jistotu tam jsou tyhle systémy dva a oba musí indikovat požár, aby to bylo za požár považováno. Alespoň tak jsem to z toho teda pochopil já :)
Uživatelský avatar
By Pavel
#90990
Dva okruhy s plynem pod nějakým tlakem, zahřátím se tlak zvýší, vyskočí overheat warning, dalším zahřátím se tlak dále zvýší, vyskočí fire warning. Když okuh praskne (přestane těsnit), uteče veškerý tlak a vyskočí detector fault master warning. Okruhy jsou dva (u NGčka), aby porucha jednoho z nich neznamenala ztrátu overheat/fire warningu.

Tohle je i na APU, v cargo compartmentu je smoke detector.

Dej něco, co nebylo v AoA a CBT :-)

PB
Uživatelský avatar
By Čondra
#90992
Já si musim vymyslet něco jinýho.

Abych doplnil. Používají se i 2 různé polovodiče, které jsou k sobě spojené. Při změně teploty se natahne a spojí obvod. (Rozsvítí se Warning), když to uhasí a ochlad´ se to, tak se to zpět narovná a obvod se rozepne.

OK
Uživatelský avatar
By SenorAmigo
#90993
No supr tyhle otázky se hodí k osvěžení paměti. Jsou detektory(teploměry): tavné(jednorázové), mechanické (bimetalový spínač), pneumatické (tlakoměrný spínač), elektrické (odporové, kapacitní). U B737 jsou to vámi výše zmíněné. A teď když u každýho motoru jsou 2 nezávislé smyčky, kdy to systém zahlásí jako požár motoru ? Stačí jedna smyčka nebo musí fire signalizovat obě ? ;-)
Uživatelský avatar
By Lapak
#91001
U concordu to musely být obě, řekl bych, že to mělo nějakej důvod tak tipuju, že i zde musej sepnout obě.
By Jakub Ninger
#91003
Obě musí signalizovat požár. Při chybné indikaci jedné smyčky bychom mohli zahájit proces hašení motoru, který je nevratný, což má závažné důsledky nejen pro let samotný, ale také následně pro motor - je nutné provést jeho GO.
Uživatelský avatar
By Čondra
#91034
Zdary.

Další otázka je na obrázku :).

Jak se jmenuje a k čemu je ten žlutý bochník na obrázku??

BTW: K těm zaslepeným dírám patří potrubí. Napadlo mě to vyfotit, když jsem to ještě neměl dodělaný.
Uživatelský avatar
By Čondra
#91036
[quote="Jakub Ninger"]Vypadá to trochu jako záložní nádrž hydrauliky.[/quote]
Ne ne :)