Stránka 1 z 1

Doučování z matiky

PříspěvekNapsal:21 čer 2010, 17:31
od Tommy
[quote="amalka"]

...Žádný pilot nepočítá síny a cosíny ale kvalifikovaně odhaduje na základě nějakých hrubých pravidel "thumbs rules". A to pravidlo 1/3 je právě jedno z nich...[/quote]


No, žádný učený z nebe nespadl.A já nepatřím k těm, kterým matika leze sama do hlavy. Snažím se o tom jen něco dovědět. Jak se teda kvalifikovaně odhaduje?

Doučování z matiky

PříspěvekNapsal:21 čer 2010, 17:37
od Filipos
Víceméně podle toho diagramu, co Amálka postoval. Je to fakt všechno, co potřebuješ, s funkcema (sin, cos apod.) se netrap, to přijde později.

Podívej se na ten graf:
1) Pokud se kurz větru liší od kurzu dráhy o 0°až 30° (např. RWY24 na Ruzyni, vítr cca 210 až 270) boční vítr pro tebe bude 1/3 jeho celkové síly (např. vítr 9 uzlů, boční složka bude 3).
2) Pokud se kurz větru liší od kurzu dráhy o 30°až 60°, boční vítr pro tebe bude 2/3 jeho celkové síly.
3) Pokud se kurz větru liší od kurzu dráhy o 60°až 90°, boční vítr pro tebe bude 3/3 jeho celkové síly, tj. vítr celý.

Je to samozřejmě poměrně hodně zhruba; v malém letadle stačí a ve velkém se to dá určit přesněji z CDU (nebo pomocí těch funckí, najdeš i na internetu, není to kdovíjak složité :) Nebo koneckonců můžem vysvětlit, kdyby ti to stejně nebylo jasné, no...).

Doučování z matiky

PříspěvekNapsal:21 čer 2010, 17:39
od Tommy
[quote="Filipos"]Víceméně podle toho diagramu, co Amálka postoval. Je to fakt všechno, co potřebuješ, s funkcema (sin, cos apod.) se netrap, to přijde později.

Podívej se na ten graf:
1) Pokud se kurz větru liší od kurzu dráhy o 0°až 30° (např. RWY24 na Ruzyni, vítr cca 210 až 270) boční vítr pro tebe bude 1/3 jeho celkové síly (např. vítr 9 uzlů, boční složka bude 3).
2) Pokud se kurz větru liší od kurzu dráhy o 30°až 60°, boční vítr pro tebe bude 2/3 jeho celkové síly.
3) Pokud se kurz větru liší od kurzu dráhy o 60°až 90°, boční vítr pro tebe bude 3/3 jeho celkové síly.

Je to samozřejmě poměrně hodně zhruba; v malém letadle stačí a ve velkém se to dá určit přesněji z CDU (nebo pomocí těch funckí, najdeš i na internetu, není to kdovíjak složité :) Nebo koneckonců můžem vysvětlit, kdyby ti to stejně nebylo jasné, no...).[/quote]

Díky moc ;) :)

Doučování z matiky

PříspěvekNapsal:21 čer 2010, 17:51
od Tommy
Takže, ten W/C se počítá tím, že se to sečte na trati, nebo jinak? Dík

Doučování z matiky

PříspěvekNapsal:21 čer 2010, 18:03
od Filipos
No to je průměr čelních složek větru na jednotlivých bodech na trati. Jelokož je výpočet poměrně hodně komplikovaný a zdlouhavý (v reálu to dělá takový chytrý počítač :) ), vůbec bych se tím být tebou netrápil, pokud nemáš třeba Active Sky, který to vypočítat umí.

Doučování z matiky

PříspěvekNapsal:21 čer 2010, 18:12
od Tommy
To asi Flight Planner neumí, ale proč tam je kolonka na W/C ? :)

Doučování z matiky

PříspěvekNapsal:21 čer 2010, 18:20
od Jindřich
Kůli palivu, primárně. Ale když přistáváš se 100 kg, tak tě to moc trápit nemusí.

Doučování z matiky

PříspěvekNapsal:21 čer 2010, 18:35
od Tommy
[quote="Jindra"]Kůli palivu, primárně. Ale když přistáváš se 100 kg, tak tě to moc trápit nemusí.[/quote]

Tak jo, ale byla to vyjímka :)

Doučování z matiky

PříspěvekNapsal:21 čer 2010, 18:56
od Tommy
[quote="Jindra"]Kůli palivu, primárně. Ale když přistáváš se 100 kg, tak tě to moc trápit nemusí.[/quote]
Když už ale lítáš delší dobu (víc zkušeností) , tak je tam třeba lepší vyplnit +10, nebo tam nechat tu 0 ?

Doučování z matiky

PříspěvekNapsal:21 čer 2010, 19:05
od Filipos
To nemá se zkušeností nic společného, paliva je potřeba pořád stejně a minimální reserva je přesně daná. To, co můžeš zadávat je hodnota čelního větru/větru do zad, která potřebné množství paliva poměrně výrazně ovlivňuje. Pokud tento údaj o větru máš, je vhodé ho použít.

Doučování z matiky

PříspěvekNapsal:21 čer 2010, 19:07
od Tommy
[quote="Filipos"]To nemá se zkušeností nic společného, paliva je potřeba pořád stejně a minimální reserva je přesně daná. To, co můžeš zadávat je hodnota čelního větru/větru do zad, která potřebné množství paliva poměrně výrazně ovlivňuje. Pokud tento údaj o větru máš, je vhodé ho použít.[/quote]


Ok, dík moc. Myslím, že je mi teď už toto jasné. Dík ;)