VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Vše co nepatří jinam a přesto může ostatní zajímat.
Uživatelský avatar
By Jindřich
#95240
Jenže tady je řeč o normálním letadle na kolech. To letadlo má nějakou praktickou hmotnost, z toho vyplývající setrvačnost, nebrzdí. Tzn valivý odpor a třetí je tak zanedbatelný, že letadlo bez problému vzlétne. Jiná věc je např hydroplán na rychle tekoucí řece. Tam už je tření tak velké, že může letadlo zastavit. Anebo kdyby letadlo brzdilo.
Uživatelský avatar
By tmx
#95242
Aha, aha... No raději nebudu řešit fyziku, který nerozumím. :D Já spíš zvažoval teoretickou možnost \"superpásu\", který by měl reakční dobu jednu femtosekundu, byl by dokonale promazaný WD40kou, čili s nepoměrně nižším třením atd. :D Čili jde o to, že v praxi je to tření v ložiskách a mezi pneumatikou a asfaltem zanedbatelný a letadlo by se bez problémů rozjelo.
Uživatelský avatar
By Lapak
#95246
[quote="Jindra"]Jenže tady je řeč o normálním letadle na kolech. To letadlo má nějakou praktickou hmotnost, z toho vyplývající setrvačnost, nebrzdí. Tzn valivý odpor a třetí je tak zanedbatelný, že letadlo bez problému vzlétne. Jiná věc je např hydroplán na rychle tekoucí řece. Tam už je tření tak velké, že může letadlo zastavit. Anebo kdyby letadlo brzdilo.[/quote]

Já bych to tak jednoznačně neviděl, fakt podle mě záleží jak definuješ rychlost pásu. Pokud rychlost pásu = rychlost letadla vůči zemi, tak tam je to tření fakt zanedbatelný...

Pokud ale definuješ rychlost pásu jako jakoukoliv rychlost nutnou k zastavení letadla, pak hned při rozjezdu může pás nabrat nekonečnou rychlost. I pokud bude valivý odpor a tření naprosto miniaturní, tak na nekonečně rychle jedoucím pásu vytvoří sílu směřující vzad taky s velikostí nekonečno. (nekonečno * 10E-100000 je furt nekonečno... (střední škola - limity).) V takovou chvíli je tedy ten pás schopnej udržet na místě i letadlo, který je schopný generovat nekonečnej dopřednej tah...

Z toho zadání co je na technetu mi to spíš inklinuje k té první variantě, ale jasný to rozhodně není... :)
By jam
#95248
Kolegu Kučeru omlouvá, že učí angličtinu ve východním křídle budovy. U nás na druhém, západním konci školy máme tento problém prodiskutovaný již od roku 2008 na semináři z fyziky v maturitním ročníku :P

Pár poznámek ctěnému p.t. čtenářstvu ku úvaze:

Motory svůj tah (sílu) vyvíjí buď
a) vzhledem k okolnímu vzduchu vztlakem na listech vrtule
b) dle zákona akce a reakce a vzhledem k unikajícím spalným plynům v trysce proudového motoru.
Ani v jednom případě síla s pásem nijak nesouvisí.

Btw. valivý odpor závisí hmotnosti letounu, poloměru kola, typu podkladu a pneumatiky včetně nahuštění, bohužel po překročení kritické rychlosti (pro automobilovou pneumatiku cca 80km/h) roste odpor s rychlostí nelineárně.
Na druhou stranu motorům stačí překonat pro začátek (pro běžnou rychlost pásu) malou sílu valivého odporu a všechno, co bude \"navíc\" - tedy výsledná síla F - už má za následek zrychlení letadla vůči vzduchu. (a=F/m)
Už malá rychlost vůči vzduchu má za následek to, že křídlo začíná vztlakovat. Sice ne tolik, aby se letadlo vzneslo, ale už i malá vztlaková síla má vliv na - a teď pozor - valivý odpor, který se snižuje.

Pro brutální úvahy o nekonečné rychlosti pásu zřejmě poroste valivý odpor taky k nekonečnu. Tam si pak ale budeme muset hrát na otázky, co poroste rychleji? Tah motorů nebo odporová síla?

Taky bych asi mohl oponovat dotazem, s jakým zrychlením se ten pás dává do pohybu, protože je-li jeho zrychlení konečné, nemůže za konečně dlouhý časový interval zrychlit na nekonečně velkou rychlost. A k dosažení nekonečně velké rychlosti by pás musela pohánět nekonečně velká síla nebo by musela působit nekonečně dlouho.

Taky bych si dovolil upozornit na drobný problém - speciální teorii relativity. U úvah o těch nekonečných rychlostech totiž bude asi potřeba rozebrat relativistické efekty pro inerciální vztažné soustavy 1) pás 2) letadlo 3) okolní klidovou soustavu. Třeba jestli může letadlo (pás) s nenulovou klidovou hmotností dosáhnout vzhledem k pásu (vzhledem ke klidové soustavě v okolí) nekonečně velké rychlosti? Nebo by nás drobátko omezila rychlost světla?
A teď mě napadá, že vlastně dvě soustavy z těch tří vůbec nejsou inerciální - letadlo i pás zrychlují... ajajaj, to se nám ty nekonečný rychlosti komplikujou ;)
By PBily
#95256
Hoši, hoši :-)

Aby tření nebo valivý odpor nezabržděných kol mělo zastavit letadlo, resp. převýšit sílu tahu motorů, pak by se ty pneumatiky dávno odpařily...

Takže souhlasím s oslavencem, normálně poletí.
Uživatelský avatar
By Jindřich
#95270
Pak ještě přidám setrvačnost - aby toho nebylo málo: jak je možné strhnout ubrus ze stolu a skleničky tam zůstanou? Kdyby krom toho skleničky měly tah 11 tun tak je žádný ubrus nezastaví ;)
Uživatelský avatar
By Lapak
#95295
s tou specialni relativitou fakt bude asi problem, by nam vlastne kolecka klidne mohly odcestovat do budoucnosti :) ale ja bych ten valivej odpor nepodcenoval i tak, tah motoru taky neni nekonecnej, takze na jeho prekonani bude taky stacit nejaka konecna sila. Takze imho existuje takova rychlost pasu, pri ktere vznikne valivy odpor stejne velikosti jako tah motoru, bude to sice pekelnej frkot, ale k nekonecnu to bude mit daleko... Samozrejme v realu by si to ty kola nejspis davno nedaly, nemluvne o tom, kdo by roztacel ten pas, ale teoreticky... :)
Uživatelský avatar
By roadmonster
#95297
Nevzlétne! A to přesně díky tření resp. valivému odporu. Když argumentuješ praxí se skleničkama, dáme si praxi: Běžný airliner potřebuje k odstartování cca 150kts. Limity správně nahuštěných pneumatik jsou těsně pod 200kts, kolem 220kts už výrobce nezaručuje ani příspěvek na rakev a nejpozději kolem 250kts ti všechny gumy vybuchnou. Pokud teda zvažujeme, že pás bude pouze vyrovnávat dopřednou rychlost letadla, tak to bude mít v tu chvíli 125kts. To není ani VR, takže gumy vybuchují, letadlo sice trochu neochotně, ale dosedá břichem na zem (é teda pardon - na pás pohybující se 250kts vzad) a hodnoty tření náhle proletí stropem. Stropem čeho? Stropem letadla! :P
(příklad TMX mi přijde názornější, kdy pás prostě okamžitě zrychlí na několik set kts a letadlo vezme s sebou setrvačnost nesetrvačnost - ta ten účinek jenom zpomalí)
By jam
#95298
Když pás prostě \"okamžitě zrychlí\", tak to je přesně ten model skleniček, pod kterými strhneme ubrus. Ono totiž existuje veličina, která se nazývá setrvačnost (pro letadlo setrvačnost v klidu).

Dále - aby letadlo vůči zemi ZŮSTALO NA MÍSTĚ, stačí motorům vyvinout tah, který je stejně velký jako valivý odpor. (Těleso SETRVÁVÁ V KLIDU nebo rovnoměrném přímočarém pohybu, dokud je výslednice sil nulová - říkal už starý Newton). Sebemenší \"kousek síly\" v tahu, který je navíc, už letadlo urychluje vzhledem k okolnímu vzduchu.

Dále pak též existuje veličina \"impuls síly\", kterýžto jest roven velikosti změny hybnosti. Impuls síly je součin velikosti síly a času, jak dlouho působí. A ten tu zatím pomíjíme. Takže zrychlení pásu z nula na cokoliv za \"okamžik\" (tedy za nula sekund) je problém řešitelný jen nekonečně velkou silou. (Pro ty, co ve škole chyběli na hybnost, doplním p=m.v )
Čili z výše napsaného plyne, že motory nemusí mít supertah, stačí aby byly o kousek \"silnější\" než valivý odpor a pak jim bude stačit, že budou působit delší dobu. Je otázka, jak dlouhý bude pás, protože až z něj to letadlo sjede, valivý odpor bude už jen proti statické zemi.

Ono totiž nejde si vytrhnout z kontextu jeden jev a vykašlat se na další fyzikální zákony. Takhle to prostě nefunguje. Proč po letadlu požadujete, aby se fyzikálními zákony řídilo a proč pás nemusí?

No a na závěr toto: http://www.youtube.com/watch?v=01Q83yxdDaI
http://www.youtube.com/watch?v=YORCk1BN7QY :)

a ještě na okraj: Speciální teorie relativity nám cestování v čase neošetří, ta nám ho naopak zakáže :P
Uživatelský avatar
By George_L
#96948
Po rušné silnici mezi Havířovem a Ostravou jela tatrovka bez předního kola

Něco podobného dopravní policisté na Ostravsku ještě nezažili. Po velmi frekventované čtyřproudé silnici mezi Havířovem a Ostravou jel nákladní vůz Tatra bez pravého předního kola. Řidič vozidlo vyvažoval nákladem v zadní části korby.

http://zpravy.idnes.cz/po-ctyrproude-si ... zpravy_jog

Obrázek
Uživatelský avatar
By George_L
#97850
Bože, za co ještě platit?!


Maďarsko zavede kvůli krizi novou daň z telefonování

Maďaři budou mít od začátku července o něco dražší telefonování. Tamní parlament totiž schválil novou daň na telefonní hovory. Za každou minutu z mobilu nebo pevné linky se budou platit dva forinty. V Česku se podle ministerstva financí zatím nic podobného nechystá.

http://ekonomika.idnes.cz/madari-budou- ... anicni_neh
Uživatelský avatar
By Ondra
#98471
Měl jsem to štěstí (resp. smůlu), že jsem v tu dobu byl vyslaný od čsa do tamní lakovny na čsa + airberlin letadla. pracovní společnost mi dělal naštěstí Petr Popelář, který je admin na Planes.cz tak jsme si povídali o letadýlkách a fotili. Taky TV Nova natáčela o barvení tohoto letadla do SKY barev tak se to asi objeví v nějaké reportáži. Mimochodem, objevovali se tam za plotem kluci spoteři, nebyl to taky nikdo tady odtud ? A 7 (statečných) lakýrů na tom nedělalo, jednalo se o různé fáze a v době broušení,atd.. jich bylo víc. záleží kolik lidí zrovna potřebují, tak si je přesunují mezi oběma lakovnami. viděl jsem jak natáčeli s Josefem (mistrem lakýrů) ,ten to v Televizi osvětlí. Na fotkách jsem viděl i Petra z přetahu, který jako jedinej přetahuje letadla na Ostravskym letišti, za to ho obdivuju. I jaký německý zaměřovač si vyrobil na tu svoji přetahovou káru :) . V článku se objevili jen informace dosti zhruba. Samotný proces je poměrně složitý. Od přípravy (zalepení všehomožného),až do odletu, kdy se zase všechno musí dát dohromady. není to jen odlouhovat barvu (je zajímavé že Airbusy se musí od saré barvy brousit - díky kompozitům) , ale i stříkání nové barvy. Jsme tam i od toho aby jsme počítali hmotnost nové bary na řídící plohy (jako počítání barvy na směrovce, křidýlkách a pod.) všechno musí být v určitém rozmezí hmotnosti- lakýrníci si tam nemůžou dát barvy kolik chtějí. nevím do jaké míry se to objeví v té reportáži, předpokládám , že asi toho moc nebude. V každé případě lakovna v Ostravě je jako jedna z mála opravdových lakoven na letadla. Většinou se jedná o upravené hangáry na opravu letadel, ale tady to je přímo lakovna.
Uživatelský avatar
By Lapak
#98474
Jako vždy děkujeme za interní info. Kdyby ses pak chtěl podělit třeba i o ty fotky, tak rozhodně nepohrdneme :)
Uživatelský avatar
By Lapak
#101893
(historický) Seriál: Letadlo ČSA havarovalo půl minuty po vzletu. Dodnes se neví proč

http://technet.idnes.cz/letadlo-csa-hav ... chnika_sit

Je září 1967. Cestující Československých aerolinií se už těší do Havany. Letadlo, které před pár měsíci sjelo z výrobního pásu, jde na start. Do katastrofy zbývají sekundy.
Za většinou leteckých nehod nestojí jen jedna jasná příčina. Obvykle ji způsobí nešťastná souhra několika chyb nebo problémů. Něco podobného se stalo i 5. září 1967 s letem 523 Československých aerolinií na lince Praha – Shannon (Irsko) – Gander (Kanada) – Havana. Letadlo havarovalo jen několik vteřin po startu z Ganderu...
Uživatelský avatar
By Jindřich
#101917
Vem metrový ementál a rozkrájej ho na milimetrové plátky. Pak všechny ty plátky náhodně otáčej a dostaň z něj zase metrovou cihlu ementálu. Pokud přes bubliny co jsou v sýru skrz něj uvidíš, tak letadlo spadne.
Uživatelský avatar
By Lapak
#103061
Věděl, že letadlo padá, do kabiny už nedoběhl. 37 let od největší havárie
http://technet.idnes.cz/nejhorsi-leteck ... chnika_sit

Letecká katastrofa v Praze v Suchdole si roku 1975 vyžádala 79 životů. Příčiny nehody jsou dodnes nejasné, ale chyb bylo více. Všechno mohl zachránit Čech z ruzyňského letiště, který si coby cestující všiml, že letadlo letí špatně. Vyrazil, aby své kolegy v kokpitu varoval, ale už bylo pozdě.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14