Ahoj,
hlavní je, co od toho očekáváš. Chceš letět kdykoliv se ti bude chtít na druhý konec republiky na výlet? Chceš lítat po večerech při západu slunce a klidném vzduchu doma okolo komína a fotit si město? Chceš mít jistotu že se v 5 večer vrátíš domů, pověsíš klíčky od letadla do hangáru a půjdeš pryč? Nebo chceš spíš nalítat hodně hodin, dokonale poznat jak funguje počasí, vypilovat si nějakou závodní taktiku, překonávat stále sám sebe, zažít adrenalin, a mít stále motivaci letět něco náročnějšího než minule, soupeřit s ostatními, nebo naopak letět s někým a společně bojovat proti přírodě?
Asi jsi pochopil že prvním myslím ULL, druhým GLD... UL papíry nemám a zatím neplánuji, ale z pohledu plachtaře to vidím tak jak jsem napsal, ty hlavní rozdíly. Časově náročné je plachtění první rok, chce to odlítat si papíry co nejdříve, v jedné sezóně - pak už si můžeš chodit víceméně jak se ti zachce, většinou o víkendu pokud je hezky tak jdeš letět co to jen jde, ale díky tomu počasí se nemusíš bát že bys tam byl nonstop...
Další věc u obojího na zvážení je, jakou kategorii chceš lítat. Jestli nějaký vysokovýkonný moderní kompozitový ULL který se výkony blíží dospělému letadlu, nebo naopak nějaký jednoduše letící hadraplán létající za pár korun rychlostí kroku. To samé v plachtění - jeslti se chceš \"jen\" naučít nějak letět, občas si na jedno odpoledne půjčit Blaníka a polítat si okolo letiště, nebo spíš přeškolit se co nejdříve na nějaké lepší letadlo schopné letět delší trať, popř. si jak je dnes moderní výhledově koupit letadlo vlastní, ať už motorové nebo bezmotorové?
Ad časová náročnost - u vás v Chrudimi máte aeroklub, můžeš lítat tam - ale určitě tam budou brigády, \"režim svazarmu\", pořadníky na letadla, schůze, nutnost čekat na ostatní než se večer vrátí z přeletu - neříkám že to je špatné, jen to je prostě takové. Další možnost je létat někde komerčně, zavolat že v 11:30 přijedeš, mít letadlo připravené na dráze, po přistání zastavit před hangárem a rozloučit se s tím, že se o vše ostatní postará letecká škola. I to je řešení, sice stojí o něco více, ale má i své nesporné výhody...
Další věc je cena, ale tady to hodně záleží na tom kde létáš, s čím létáš, a hlavně jak hodně chceš létat. Výcvik na ULL vyjde cca 2x - 3x dráž než na GLD, letová hodina většinou i vícekrát dráž - na druhou stranu když si s ULL půjdeš polítat na hodinku tak se svezeš pěkně, ale když s GLD poletíš celodenní přelet (7 hodin ve vzduchu), tak tě to bude stát stejně nebo i více jako to odpolední svezení v ULL...
Závěrem - osobně se mi zdá, že dost lidí s tim sekne po výcviku, protože už nemá dále motivaci co létat. Za výcvik nalétáno dost hodin a supr zážitků, ale pro dost lidí je to asi i trochu přelétanost, už je to tak nepřitahuje. A když se potom další sezónu staví na letišti 2x za léto tak je to už pořádně nebaví, protože zase postupně ztrácí praxi. Chce to hold vzít tak, že ten výcvik je prostředek jak začít to vlastní létání, výcvik není cíl který je někde v nedohlednu a neřešit co bude po něm. Uteče jako voda, tak ať je potom nějaká motivace pokračovat.
PB