Forum o reálném, nikoliv virtuálním, létání. Pro všechny problémy, zážitky a informace o opravdovém létání.
By ThomassoCZ
#102358
Zdarec,

zajímalo by mě, jak se v reálu dává flight plan věži. My ho posíláme např. přes FSInn, ale \"pravděpodobně\" opravdoví piloti to dělají jinak :-))

Díky,
T.
Uživatelský avatar
By Speedy985
#102364
No přesně tohle mě taky zajímá a jsem zvědavej na odpověď (vsadil bych se ale, že se to pravděpodobně bude podávat v papírové podobě kapitánem letadla na nějaké středisko řízení letů - ale to jenom hádám).

Ještě by mě zajímalo, jak se zadává trasa do FMC. Určitě se to nezadává bod po bodu, jak to musíme dělat u některých add-onů, ale určitě aerolinky mají trasy připravené v nějakém programu, přes který se do FMC nahraje. Ale pokud by měl někdo přesné informace, tak budu rád za vysvětlení.
By Jakub Ninger
#102366
Předpis říká, že letový plán se podává prostřednictvím takzvaných ohlašoven letových provozních služeb neboli ARO. Tam se dá letový plán podat:
  • telefonicky (nejlépe si ho předvyplnit na papír a pak to paní na drátě nadiktovat položku po položce)
  • faxem (to samé jako telefonem s tím rozdílem, že se to musí vyplnit čitelně a pak telefonicky ověřit schválení plánku)
  • a dnes asi nejlepší variantou je podání letového plánu přes internet pomocí IBS (ibs.rlp.cz). Tam je možné plánek nechat nejprve ověřit (třeba večer předtím z domů, abych si mohl neplatnou trasu případně v klidu přeplánovat nebo vychytat různé STAY indikátory, odlety z LKVO a podobně tak, aby FP \"prošel\") a pak ho z letiště z internetu jen podat (nebo podat i dopředu, po schválení FP se dá případně posouvat čas odletu).
  • za letu (to dodávám spíše pro úplnost, blokování frekvence FIS na dlouhou dobu není nejlepší varianta, spíš se jedná o nouzové řešení, předis stanovuje v jakých situacích je možné tuto variantu využít)
To jsou možnosti, které mají všichni piloti, ale využívají je spíš menší provozovatelé a GA letci. U \"velké dopravy\" jsou to spíše záložní varianty.

Velcí dopravci mají možnost podávat plánky přímo pomocí subsystémů (IFPS - Integrated Initial Flight Plan Processing System nebo TACT/CASA) samotného CFMU (Central Flow Management Unit). Podává je většinou příslušné oddělení dopravce (navigační), nikoliv sami piloti. Pro pravidelné lety se používá trvalý letový plán - viz. článek od Čondry.

Další možností je využití sítí SITA nebo AFTN (Aeronautical Fixed Telecommunication Network, více o této problematice na stránkách ŘLP).

Osobně mám zkušenosti pouze s prvními třemi možnostmi, takže do nějakých širších popisů se raději pouštět nebudu.
By bulik4lg
#102367
[quote="Speedy985"]No přesně tohle mě taky zajímá a jsem zvědavej na odpověď (vsadil bych se ale, že se to pravděpodobně bude podávat v papírové podobě kapitánem letadla na nějaké středisko řízení letů - ale to jenom hádám).

Ještě by mě zajímalo, jak se zadává trasa do FMC. Určitě se to nezadává bod po bodu, jak to musíme dělat u některých add-onů, ale určitě aerolinky mají trasy připravené v nějakém programu, přes který se do FMC nahraje. Ale pokud by měl někdo přesné informace, tak budu rád za vysvětlení.[/quote]

V papírové podobě se podává PLN jen velmi zřídka.. Obvykle odchází v elektronické podobě do Bruselu na CFMU. Navíc, PLN v reálu na pravidelné linky mají trvalou podobu, aby se nemuseli podávat 30x do měsíce.. V papírové podobě se chodí kvůli nepravidelným letům nebo letům GA na briefing, který obstará podání PLN do sítě, tedy přeposlání do již zmiňovaného Bruselu..

Údaje do FMC se obvykle ručně nedatlují. Podobnou databázi letových plánů ve FMC si ale může vytvořit i pilot ve FS. Je tam volba uložit FPL. Ten si uložíš pod nějakým označením k dané lince a při dalším letu na stejné lince si data vyvoláš zadáním jména toho plánu do kolonky "Company route"..
Uživatelský avatar
By Speedy985
#102368
Díky všem za odpovědi. Tak je to zcela jinak, než jsem si myslel. Každý den se člověk dozví něco nového.
By Jakub Ninger
#102369
[quote="bulik4lg"] Podobnou databázi letových plánů ve FMC si ale může vytvořit i pilot ve FS. Je tam volba uložit FPL. Ten si uložíš pod nějakým označením k dané lince a při dalším letu na stejné lince si data vyvoláš zadáním jména toho plánu do kolonky "Company route"..[/quote]

Company routes jdou ostatně stáhnout za pomoci ČSAv Šemíka a pak to vypadá stejně jako v reálu. Jen je potřeba před letem v FMC zkontrolovat, zda trať odpovídá podanému plánku... V případně ad hoc letů a charterů kdy trať není zanesena v FMC je potřeba jí do FMC skutečně nadatlovat stylem bod trať bod.
By Jakub Ninger
#102382
[quote="PBily"]Pokud si dobře pamatuji, dá se podat FPL i na http://ibs.rlp.cz Jen tam musíte mít registraci.[/quote]
Dá, viz. o tří příspěvky výš :)
By ThomassoCZ
#102393
Přemek: no u lepších addonů (NGX) máš FMC jako v reálu, tudíž máš tam uložené company routes a nezadáváš je bod po bodu, ale FIX, trasa, FIX, trasa... Např. ne VOZ BODAL BITSI BNO ale VOZ W32 BNO (nevím jestli to je správně, ale princip z toho pochopíš :-) ).
By bulik4lg
#102399
[quote="ThomassoCZ"]Přemek: no u lepších addonů (NGX) máš FMC jako v reálu, tudíž máš tam uložené company routes a nezadáváš je bod po bodu, ale FIX, trasa, FIX, trasa... Např. ne VOZ BODAL BITSI BNO ale VOZ W32 BNO (nevím jestli to je správně, ale princip z toho pochopíš :-) ).[/quote]

Mluvíme tu o tom o pár řádků výš.. Company route znamená, že nezadávš do FMC nic co se týče samotné tratě, ale jen kódové označení linky a FMC si ve své databázi takto uložený let najde a sama trať do systému zadá..
Zadání BOD BOD BOD se neprovádí téměř u žádného addonu, který má FMC, ale téměř výhradně ve tvaru BOD TRAŤ BOD. Výjimkou jsou části RTE, kde je potřeba letět DCT. Tam se pak zadává trať právě ve formátu BOD BOD BOD..
By PBily
#102400
[quote="Jakub Ninger"][quote="PBily"]Pokud si dobře pamatuji, dá se podat FPL i na http://ibs.rlp.cz Jen tam musíte mít registraci.[/quote]
Dá, viz. o tří příspěvky výš :)[/quote]

Jo, sorry, přehlédl jsem...
Uživatelský avatar
By Čondra
#102402
Jinak k těm FLPs:
Výsledný produkt se tváří asi takto:

(FPL-TVS1200-IS
-B738/M-SDHIPRWXY/S
-LKPR0845
-N0443F350 VOZ UL993 IVOLI UZ650 NARKA UL140 REBLA UL620 RIVOS UL851 KUGOS UW704 CRM UM688 BAYIR/N0445F370 UM688 SIDAD UP975 IMDOX B416 GEVAL UM677 UMAMA UP559 VUXOR Y505 DESDI DESDI5C
-OMDB0537 OMAL
-EET/LZBB0023 LHCC0034 LRBB0049 UKFV0142 LTAA0203 ORBB0310
OKAC0420 OBBB0432 OMAE0506 REG/OKTVB SEL/BEHS RMK/CALLSIGN
SKYTRAVEL, PERM TURKEY CAT1534, PERM UAE DCAA.29.4096 DOF/121010
RVR/200 ORGN/LKPRTVSX)

OK