- 25 lis 2011, 20:40
#90381
Vedle v tématu jsem to nakousl, tak teď už to sem dám. Týká se to incidentu, jak zapomněl mechanik v Číně vrátit do A340 30šroubků a po 5ti dnech provozu se na to přišlo....
Bezpečnost letecké dopravy je nejvyšší ze všech druhů doprav, ať už počítáno na kilometry, starty, nebo přepravené pasažéry. Veliká letecká neštěstí bývají provázena velkým množstvím obětí a jsou silně medializována. Každé takovéto neštěstí snižuje bezpečnostní kredit letecké dopravy, tím i počty pasažérů a také prosperitu leteckých společností. Z tohoto důvodu jsou bezpečnostní záruky velice důležité a k bezpečnosti leteckého provozu musí směřovat veškerá činnost zaměstnanců leteckých společností.
Úroveň bezpečnosti v letecké společnosti nazýváme „bezpečnostní kultura“.
Z počátku létání bylo sledování letecké bezpečnosti zaměřováno především na piloty a po sléze na ŘLP. Později se však ukázalo, že některé incidenty jsou částečně, nebo úplně způsobeny technickými chybami. Proto bylo sledování bezpečnostní kultury rozšířeno i na pracovníky servisu letadel (Letecké mechaniky). Byla vytvořena speciální školící platforma nazývaná lidský činitel.
Definice lidského činitele: Lidský činitel v pojetí aktuálním pro technickou údržbu letadel, lze definovat jako součást profesní vyspělosti každého pracovníka založená na pochopení fyzických, psychických a společenských faktorů, tvořící základ bezpečnostní kultury v letectví.
Cíle lidského činitele v úseku péče o letecký strojový park jsou zvýšení bezpečnosti, kvality a efektivnosti údržby letadel a potlačování lidských chyb a jejich negativního vlivu na činnost pracovníka letecké údržby.
Obecně schéma lidského činitele vyjadřuje několik teoretických modelů. Nejběžnější z nich je model SHELL

Model SHELL vystihuje obecně problematiku lidského činitele. Uprostřed je subjekt (pracovník, ATM) a kolem jsou vlivy, které ovlivňují jeho práci. A tím i bezpečnost leteckého provozu.
L – Liveware= Pracovník, letecký mechanik – nejkritičtější a zároveň nejpružnější část systému.
Jeho stav je určen: Úrovní teoretické a praktické připravenosti, fyzickou a psychickou kondicí, kvalitou smyslových funkcí, motivací, morálními kvalitami, odolností k zátěžím.
L – Lifeware = Lidé, pracovní kolektiv, manageři, atd. Sociálně interakční a komunikační prostředí.
Patří se pracovní kolektiv, vedení podniku, organizační struktura podniku.
Způsoby ovlivnění: Vztahy v kolektivu, kvalita managmentu, komunikace.
E – Enviroment = Zevní prostředí.
Fyzikální vlivy pracovního prostředí AMT: Klimatické poměry, hluk, vibrace, osvětlení, průmyslové škodliviny, ochranné prostředky, protiúrazová prevence a ochrana.
H – Hardware = Stroj. Všechno hmotné s čím pracujeme:
a) Letoun – konstrukční vlastnosti, přístupnost
b) Pracovní nástroje a pomůcky
c) Komunikační prostředky
S – Software = Programy. Jedná se o soubor informací a algoritmů (postupů), kterými se při práci řídíme.
Mezi programy řadíme: Zákony, vyhlášky, nařízení, směrnice, výuku a výcvik, učebnice, technickou dokumentaci, prováděcí předpisy, pokyny, diagnostická schémata, modely a diagramy.
OK
Bezpečnost letecké dopravy je nejvyšší ze všech druhů doprav, ať už počítáno na kilometry, starty, nebo přepravené pasažéry. Veliká letecká neštěstí bývají provázena velkým množstvím obětí a jsou silně medializována. Každé takovéto neštěstí snižuje bezpečnostní kredit letecké dopravy, tím i počty pasažérů a také prosperitu leteckých společností. Z tohoto důvodu jsou bezpečnostní záruky velice důležité a k bezpečnosti leteckého provozu musí směřovat veškerá činnost zaměstnanců leteckých společností.
Úroveň bezpečnosti v letecké společnosti nazýváme „bezpečnostní kultura“.
Z počátku létání bylo sledování letecké bezpečnosti zaměřováno především na piloty a po sléze na ŘLP. Později se však ukázalo, že některé incidenty jsou částečně, nebo úplně způsobeny technickými chybami. Proto bylo sledování bezpečnostní kultury rozšířeno i na pracovníky servisu letadel (Letecké mechaniky). Byla vytvořena speciální školící platforma nazývaná lidský činitel.
Definice lidského činitele: Lidský činitel v pojetí aktuálním pro technickou údržbu letadel, lze definovat jako součást profesní vyspělosti každého pracovníka založená na pochopení fyzických, psychických a společenských faktorů, tvořící základ bezpečnostní kultury v letectví.
Cíle lidského činitele v úseku péče o letecký strojový park jsou zvýšení bezpečnosti, kvality a efektivnosti údržby letadel a potlačování lidských chyb a jejich negativního vlivu na činnost pracovníka letecké údržby.
Obecně schéma lidského činitele vyjadřuje několik teoretických modelů. Nejběžnější z nich je model SHELL

Model SHELL vystihuje obecně problematiku lidského činitele. Uprostřed je subjekt (pracovník, ATM) a kolem jsou vlivy, které ovlivňují jeho práci. A tím i bezpečnost leteckého provozu.
L – Liveware= Pracovník, letecký mechanik – nejkritičtější a zároveň nejpružnější část systému.
Jeho stav je určen: Úrovní teoretické a praktické připravenosti, fyzickou a psychickou kondicí, kvalitou smyslových funkcí, motivací, morálními kvalitami, odolností k zátěžím.
L – Lifeware = Lidé, pracovní kolektiv, manageři, atd. Sociálně interakční a komunikační prostředí.
Patří se pracovní kolektiv, vedení podniku, organizační struktura podniku.
Způsoby ovlivnění: Vztahy v kolektivu, kvalita managmentu, komunikace.
E – Enviroment = Zevní prostředí.
Fyzikální vlivy pracovního prostředí AMT: Klimatické poměry, hluk, vibrace, osvětlení, průmyslové škodliviny, ochranné prostředky, protiúrazová prevence a ochrana.
H – Hardware = Stroj. Všechno hmotné s čím pracujeme:
a) Letoun – konstrukční vlastnosti, přístupnost
b) Pracovní nástroje a pomůcky
c) Komunikační prostředky
S – Software = Programy. Jedná se o soubor informací a algoritmů (postupů), kterými se při práci řídíme.
Mezi programy řadíme: Zákony, vyhlášky, nařízení, směrnice, výuku a výcvik, učebnice, technickou dokumentaci, prováděcí předpisy, pokyny, diagnostická schémata, modely a diagramy.
OK
*1963 – †2010 Ing. Pavel Svoboda CSc.