Nehoda letu QS607 Hurghada-Praha
PříspěvekNapsal:06 zář 2010, 10:33
Ve vlákně o rychlosti rotace jsme narazili na incident, který se stal 21.5.2003 letadlu Boeing 737-800 společnosti Travel Service na letu Hurghada-HESH-Praha.
Pohledal jsem na různých fórech a na webu airways.cz a na jejich fórumu jsem nalezl autentický popis nehody od jednoho pasažéra inkriminovaného letu. Článek je převzatý z forum.airways.cz
Jak jsem to sám zažil, aneb stručný popis letu QS 607 21.5.2003 z Hurghady:
Start je plánovaný na 20.35hod. Bude to můj 6 let s Travel a 106 celkem. OK-TVA přiletěl z Prahy včas. Při odbavení jsme urychlováni, asi pro dřívější odlet. Ani letadlo se netankovalo.
Start v 19.55, po několika sec. rozjezdu se náhle rychle a vysoko zvedá příď a záď naráží na ranvej. Je to pořádná rána. Pilot ihned přerušuje start a vracíme se na stojánku. Teď si teprve na upozornění sousedů všímám, že asi prvních 14 řad je úplně prázdných (máme totiž v Sharm-el-Sheikhu vzít asi 80 našich turistů). V letadle je dlouho ticho, až u stojánky hlásí ved. kabiny malou technickou závadu. Sama tomu asi nevěří a tak po chvíli upřesňuje vzniklý problém špatným rozložením nákladu. Piloti kontrolují venku letadlo, slunce zapadá a začíná být rychle tma.
Očekávám, a jsem už smířen s tím, že v Egyptě strávíme další noc, tentokrát na účet TVS. Žádný problém, hotely jsou poloprázdné a ráno snad pro nás může přiletět jiný stroj. Skutečnost mne však překvapuje, neboť místo pokynu k vystoupení přichází pokyn k přesednutí cestujících ze zadních řad na volná přední místa, bez věcí, jen na přelet do Sharmu. Sedím na 20 F, takže zůstávám na místě a beru na vědomí, že Boeingy jsou kvalitní stroje, když se kpt.rozhodl letět dále, jde přece i o jeho krk.
Po 25 min., v 20.20 startujeme znovu. Tentokrát drží pilot stroj na zemi velmi dlouho, až zase máme obavy, jestli se vůbec odlepíme. Nakonec ale let do Sharmu je bez problémů. Je to malá vzdálenost, za 17 min. ve 20.37 přistáváme už za úplné tmy. A přistání se moc nepovedlo, bylo docela tvrdé. To se občas stává, ale dnes po problému v Hurghadě jsme asi více citliví.
Jsme požádáni, abychom si připravili k odevzdání palubní vstupenky. Je mi hned jasné, že nepovedený start se bude vyšetřovat a kpt. potřebuje důkaz o špatném naložení. Nemám tedy námitky. Zároveň se dovídáme, že musíme z letadla vystoupit, neboť se bude tankovat. V tranzitní hale se dělají hloučky nervozně diskutujících lidí, jiní zase sedí na sedačkách bez hnutí, ponořeni sami do sebe. Hlavní otázka zní: jestli můžeme věřit kpt., že nás v pořádku dopraví domů. Mezitím se letadlo skutečně tankovalo, více toho z haly nebylo vidět.
Po téměř hodinovém pobytu na Sinaji nastupujeme do letadla. Jinou možnost nám nikdo ani nedal. Start z Sharmu v 21.42. Letadlo je teď už plné a tak se po půl hodině letu ohlásil sám kpt.:
...\"Vítám vás na palubě letadla společnosti Travel Service, letícího na lince z Hurghady a Sharm-el-Sheikhu do Prahy. Nyní je 10 min. po 21 hod.SEČ, my letíme v cestovní hladině 35 000 stop. Teplota vzduchu v této výšce je -55 stupňů. Naše cesta do Prahy povede přes Cairo, které budeme za několik okamžiků přelétávat, dále přes Alexandrii, krétský Heraklion, Athény, Soluň, Skoplje, Bělehrad a Budapešť a přistání na ruzyňském letišti v Praze předpokládám 50 min. po půlnoci. V Praze je v současné době skoro jasné počasí s teplotou 13 stupňů. Přeji vám klidný a příjemný let a děkuji za pozornost. Současně děkuji za pochopení cestujícím, kteří nastoupili k letu v Hurghadě, kdy po přerušení rozjezdu si přesedli tak, abychom naplnili rozdíl mezi doklady o naložení letadla a vašimi palubními vstupenkami, které byly v rozporu. V letu jsme mohli pokračovat, ale vaše rozsazení by mohlo mít vliv na ovladatelnost letadla, a proto jsem rozjezd v samém začátku raději přerušil a po vašem přesazení jsme bezpečně mohli pokračovat. Děkuji za pozornost.\" Po 4 hodinách letu a jednom shlédnutém filmu přistáváme v 00.42 v Praze. Přistání bylo perfektní, s potleskem, a všichni jsme si zhluboka oddechli...
Pohledal jsem na různých fórech a na webu airways.cz a na jejich fórumu jsem nalezl autentický popis nehody od jednoho pasažéra inkriminovaného letu. Článek je převzatý z forum.airways.cz
Jak jsem to sám zažil, aneb stručný popis letu QS 607 21.5.2003 z Hurghady:
Start je plánovaný na 20.35hod. Bude to můj 6 let s Travel a 106 celkem. OK-TVA přiletěl z Prahy včas. Při odbavení jsme urychlováni, asi pro dřívější odlet. Ani letadlo se netankovalo.
Start v 19.55, po několika sec. rozjezdu se náhle rychle a vysoko zvedá příď a záď naráží na ranvej. Je to pořádná rána. Pilot ihned přerušuje start a vracíme se na stojánku. Teď si teprve na upozornění sousedů všímám, že asi prvních 14 řad je úplně prázdných (máme totiž v Sharm-el-Sheikhu vzít asi 80 našich turistů). V letadle je dlouho ticho, až u stojánky hlásí ved. kabiny malou technickou závadu. Sama tomu asi nevěří a tak po chvíli upřesňuje vzniklý problém špatným rozložením nákladu. Piloti kontrolují venku letadlo, slunce zapadá a začíná být rychle tma.
Očekávám, a jsem už smířen s tím, že v Egyptě strávíme další noc, tentokrát na účet TVS. Žádný problém, hotely jsou poloprázdné a ráno snad pro nás může přiletět jiný stroj. Skutečnost mne však překvapuje, neboť místo pokynu k vystoupení přichází pokyn k přesednutí cestujících ze zadních řad na volná přední místa, bez věcí, jen na přelet do Sharmu. Sedím na 20 F, takže zůstávám na místě a beru na vědomí, že Boeingy jsou kvalitní stroje, když se kpt.rozhodl letět dále, jde přece i o jeho krk.
Po 25 min., v 20.20 startujeme znovu. Tentokrát drží pilot stroj na zemi velmi dlouho, až zase máme obavy, jestli se vůbec odlepíme. Nakonec ale let do Sharmu je bez problémů. Je to malá vzdálenost, za 17 min. ve 20.37 přistáváme už za úplné tmy. A přistání se moc nepovedlo, bylo docela tvrdé. To se občas stává, ale dnes po problému v Hurghadě jsme asi více citliví.
Jsme požádáni, abychom si připravili k odevzdání palubní vstupenky. Je mi hned jasné, že nepovedený start se bude vyšetřovat a kpt. potřebuje důkaz o špatném naložení. Nemám tedy námitky. Zároveň se dovídáme, že musíme z letadla vystoupit, neboť se bude tankovat. V tranzitní hale se dělají hloučky nervozně diskutujících lidí, jiní zase sedí na sedačkách bez hnutí, ponořeni sami do sebe. Hlavní otázka zní: jestli můžeme věřit kpt., že nás v pořádku dopraví domů. Mezitím se letadlo skutečně tankovalo, více toho z haly nebylo vidět.
Po téměř hodinovém pobytu na Sinaji nastupujeme do letadla. Jinou možnost nám nikdo ani nedal. Start z Sharmu v 21.42. Letadlo je teď už plné a tak se po půl hodině letu ohlásil sám kpt.:
...\"Vítám vás na palubě letadla společnosti Travel Service, letícího na lince z Hurghady a Sharm-el-Sheikhu do Prahy. Nyní je 10 min. po 21 hod.SEČ, my letíme v cestovní hladině 35 000 stop. Teplota vzduchu v této výšce je -55 stupňů. Naše cesta do Prahy povede přes Cairo, které budeme za několik okamžiků přelétávat, dále přes Alexandrii, krétský Heraklion, Athény, Soluň, Skoplje, Bělehrad a Budapešť a přistání na ruzyňském letišti v Praze předpokládám 50 min. po půlnoci. V Praze je v současné době skoro jasné počasí s teplotou 13 stupňů. Přeji vám klidný a příjemný let a děkuji za pozornost. Současně děkuji za pochopení cestujícím, kteří nastoupili k letu v Hurghadě, kdy po přerušení rozjezdu si přesedli tak, abychom naplnili rozdíl mezi doklady o naložení letadla a vašimi palubními vstupenkami, které byly v rozporu. V letu jsme mohli pokračovat, ale vaše rozsazení by mohlo mít vliv na ovladatelnost letadla, a proto jsem rozjezd v samém začátku raději přerušil a po vašem přesazení jsme bezpečně mohli pokračovat. Děkuji za pozornost.\" Po 4 hodinách letu a jednom shlédnutém filmu přistáváme v 00.42 v Praze. Přistání bylo perfektní, s potleskem, a všichni jsme si zhluboka oddechli...