Stránka 1 z 1
Kde jsou brzdy
PříspěvekNapsal:29 bře 2010, 19:37
od wolfv
Ahoj, nevíte kde a v jaké části cocpitu Boeingu, nebo jiného dopravního letadla se nachází brzdy, jak se ovládají a jak vypadají, jako brzdy u auta? A když se brzdí tak se brzdí přední kolo a ty zadní společně, nebo se přední nebrzdí vůbec a nemá ani brzdový mechanismus (destičky) a mají to jen ty zadní kola. A kde se nachází diferenciální brzdy, jsou stejné jako brzda pro všechny kola, nebo když se brzdí všechny kola, tak se musí mačkat pravá a levá diferenc. brzda zároveň abych rovnoměrně zabrzdil všechny kola? Parking brakes mě jsou snad jasný, asi moc otázek, ale vše to je kolem brzd, jelikož záběry pod nohama sem nikde ještě neviděl. Jen by mě zajímalo jestli je tam zvlášť brzda pro všechny kola a pak zvlášť brzdy diferenciální, nebo tam jsou jen brzdy diferenciální umístěné nevím kde, že by na pedálech... ale nejsem si jistej, díky
Kde jsou brzdy
PříspěvekNapsal:29 bře 2010, 19:40
od Filip
No u většiny letadel se brzdy nacházejí na pedálech od směrovky a mají proměnnou účinnost, tzn. čím více šlápnu, tím více to brzdí. Pravá brzda brzdí pravou podvozkovou nohu a levá levou podvozkovou nohu. Přední kolo není brzděno. Brzdy se obvykle ovládají špičkou nohy.
Pak je ještě parking brake, ta se používá k zabrzdění na stojánce. Žádná jiná brzda pro všechny kola není.
Pro zajímavost, např. Cirrus SR22 nemá řiditelné přední kolo (není spřáhnuto se směrovkou). Na zemi se zatáčí pouze přibrzděním levého, či pravého kola.
Kde jsou brzdy
PříspěvekNapsal:29 bře 2010, 19:50
od Filipos
Snad bych dodal že na 737 se manuální brzdění při přístání příliš nevyužívá (autobraky). Taky diferenciálně se moc nebrzdí, protože mnohem účinější je zatáčet natáčením předního podvozku pomocí volantíku.
Kde jsou brzdy
PříspěvekNapsal:29 bře 2010, 19:59
od Pavel
Některé ULL a menší sportovní stroje maj brzdy hlavního podvozku (ovládané dohromady) na takové páce, která vypadá jako ruční brzda u auta (a je i tak umístěna - tj mezi sedačkami). A skvělá úchylnárna je to u Vivata, ten má brzdu podvozku na kniplu ovládanou takovou páčkou jako brzda na kole

Kde jsou brzdy
PříspěvekNapsal:29 bře 2010, 20:02
od roadmonster
tuhle úchylárnu má i Zephyr

Jinak modernější ULL už to maj jako ten Boeing

Kde jsou brzdy
PříspěvekNapsal:29 bře 2010, 20:52
od Pavel
No ale zas některý ULL (ted si nevzpomenu typ) co o tom psali ve Flying Revue to maj na pedálech a maj volně zavěšenej příďák (jako ta SR22 výše), prej kvůli americkýmu trhu, že tam na to jsou zvyklý? Proč proboha? Dyť to musí bejt strašně nepohodlný, zatáčet brzdama, ne?
Kde jsou brzdy
PříspěvekNapsal:29 bře 2010, 21:25
od amalka
Protože letadlo bez brzd na pedálech je ve státech neprodejný.
Kde jsou brzdy
PříspěvekNapsal:29 bře 2010, 21:46
od Pavel
Já se ale nebavim o brzdách na pedálech, to je jasný že to je plus, ale o zatáčení brzdama - respektive proč ve státech maj radší letadla s neřízenym příďákem a líbí se jim zatáčet brzdama?
Kde jsou brzdy
PříspěvekNapsal:29 bře 2010, 21:51
od amalka
Protože maj všude asfalt a tam je to jedno? (nevím, hádám. Cmelak taky zataci jen brzdenim a nikdo si nestezoval)
Kde jsou brzdy
PříspěvekNapsal:29 bře 2010, 22:10
od roadmonster
zvláštní, vždyť zrovna u ULL je celkem jednoduchý napevno připojit příďovou nohu k pedálům, když je de facto hned pod nima... točí se pak sice i ve vzduchu, ale to nikoho nebere...
k tomu volnýmu příďáku - nevím, co to bylo za letadlo, ale v LKKL ho vytáhli z hangáru a otočili - jenomže si nevšimli, že maj příďový kolo obráceně a při startu motoru zničili vrtuli i kryt kola...

Kde jsou brzdy
PříspěvekNapsal:30 bře 2010, 03:17
od Ondra
Vláďo, u Boeingu i Airbusu se nepoužívají destičkové, ale brzdy lamelové (u některých typů letadla je k nim z boku ještě připojený ventilátor kuli chlazení). každé kolo je bržděno zvlášt a při normální funkci kontroluje Antiskid otáčky každého kola a funkcí ABS (narozdíl od auta kde to znamená Anti Brake System, to u letadel znamená Auto Brake System) si přibržduje každé kolo zvlášt. brzdy mají hodně funkcí než to tady všechno rozepisovat, ale přední kolo se nebrzdí, dokonce u některých typů i na rozdíl od hlavního podvozku, který při startu a když je páka v pozici UP tak kola zabrzdí, u přídáku neni někde ani brždění a při zatažení kol v podvozkové šachtě nahoře jsou takové dvě destičky o které se roztočený přídák zabrzdí.
U sportovních letadel jsou brzdy jak jsi psal destičkové, ale u některých se zatáčí přibrždováním hlavního podvozku. Chce si na to zvyknout a při větších otáčkách letadla šlapat ve správnou chvilku \"kontra\" ,i když srovnám pojíždění s Diamondem tady na Ruzyni a Cessnou ,tak rozdíl v přesnosti zatáčení je znát. Ale i výrobci letadel jako Airbus nebo Boeing učí piloty na typovkách při poruše zatáčet a přibrždovat brzdami.
Kde jsou brzdy
PříspěvekNapsal:30 bře 2010, 11:06
od amalka
[quote="Ondra"]funkcí ABS (narozdíl od auta kde to znamená Anti Brake System)[/quote]
Antiblockiersystem / Anti-lock Brake System, byť drobný rozdíl v názvu, významný rozdíl ve funkci...
[quote="Ondra"]sportovních letadel jsou brzdy jak jsi psal destičkové[/quote]
To nejsou destičkové, ale diskové (kotoučové brzdy) ...
Kde jsou brzdy
PříspěvekNapsal:16 srp 2011, 08:39
od storry
[quote="Filip"]...Pak je ještě parking brake, ta se používá k zabrzdění na stojánce.........
[/quote]
A ten v tom případě vypadá jak?
(taková páka mezi pilotem a jeho vedle sedícím kolegou

)
Kde jsou brzdy
PříspěvekNapsal:16 srp 2011, 12:43
od Filip
[quote="storry"][quote="Filip"]...Pak je ještě parking brake, ta se používá k zabrzdění na stojánce.........
[/quote]
A ten v tom případě vypadá jak?
(taková páka mezi pilotem a jeho vedle sedícím kolegou

)[/quote]
No, buďto je to opravdu páčka mezi piloty, s kterou se otočí (začne svítit červená kontrolka) a letadlo je zabrzděné (béčko, áčko), nebo je to například páka pod beranama, která se vysune a pootočí (C172), nebo to může být třeba taková páčka u primeru (C152), která se vytáhne společně s tím, že stojíš na brzdách, atd... Skoro co letadlo, to vlastní parking brake.