Forum o reálném, nikoliv virtuálním, létání. Pro všechny problémy, zážitky a informace o opravdovém létání.
Uživatelský avatar
By amalka
#50450
Včera po večerníčku jsem shlédl na Discovery kus mých oblíbených Myth Busters.

Ve zkratce, v Myth Busters jde o to, vzít si na mušku nějaký oblíbený mýtus a pokusit se jej potvrdit či vyvrátit. Obecně oba protagonisté používají celkem zajímavé techniky a pořad rozhodně stojí za shlédnutí.

Tentokráte šlo o mýtus, zda-li nezkušený civil dokáže bezpečně přistát s civilním dopravním letadlem.

Jamie a Adama postupně každého samostatně posadili do full motion simulátoru dopravního letadla (typ jsem nepoznal, ani nevím jestli byl vůbec zmiňován, ale kokpit byl se sidestickem...) uprostřed letu cca FL140 a cílem bylo dostat se živý na zem.:

1. bez komunikace s kýmkoliv
2. s komunikací s ATC (ATC měl k dispozici pouze radar a pak pohled z veže letiště)

Oba bez vyjímky v bodě 1 crashli poměrně záhy. Ale v bodě 2. je dokázal ATC natolik zorientovat v kabině, že s letadlem v simulátoru dokázali úspěšně přistát (tzn. i zastavit na RWY).

Oba protagonisté jsou technicky orientovaní neurčitého věku mezi 35-45 bez jakýchkoliv zkušeností s řízením letadla. Jeden z nich létal za mlada s modýlky.

P.S. V serióznosti testu mě trochu rozhodilo, že mě se málokdy daří sednout přesně na centerline a i na ní zůstat (rozuměj přesně, že příďák sedne a po celou dobu jede přesně po centerline až do zastavení) a oni oba při pohledech na letadlo zvenčí na centerline sedali naprosto přesně. Je možné, že vlastní přistání probíhalo v CATII/III autoland, to tam nijak uvedeno nebylo ale na konci pořadu byla zmínka, že když vám někdo přesně řekne co máte udělat, tak že letadlo je dle toho schopné (pokud je vybaveno) přistát samo, takže asi o autoland šlo.

Každopádně zajímavé, někdy vypnu na FSce crashe a zkusím to s manželkou. Estli s tím přistane tak budu fakt naštvanej... :P
Uživatelský avatar
By dubajss
#50453
Zajímavý. Napadá mě důležitý fakt - že komunikace proběhla v rodném jazyce. Kdyby je měl odřídit např. eproučník z Jerevanu tak by asi daleko nedoletěli :) (viď Hašoune)
Uživatelský avatar
By Michal Z.
#50456
No vidíš to a mě by zajímalo jestli bych s tim na simulátoru 737 dokázal sednout bez pomoci ... už jen z duvodu že z FSky to letadlo znam takřka nazpamět tak se s tim poprat na reálnějším simu ... asi bych vybouch radostí kdyby se mi to povedlo jak na AP tak na ruku a přežilo by jak letadlo tak lidi i já :D nemá někdo volnější přístup k CSA simu ? :)
Uživatelský avatar
By Davi410T
#50459
premejslim ze si to pudu zkusit k Topinkovi :) na NG....ten u csa by byl asi lepsi ale drazsi......ja sem byl a i sednul akorat na atr
Uživatelský avatar
By Ondra
#50519
re: No vidíš to a mě by zajímalo jestli bych s tim na simulátoru 737 dokázal sednout bez pomoci ... už jen z duvodu že z FSky to letadlo znam takřka nazpamět tak se s tim poprat na reálnějším simu ... asi bych vybouch radostí kdyby se mi to povedlo jak na AP tak na ruku a přežilo by jak letadlo tak lidi i já nemá někdo volnější přístup k CSA simu ?

po pár pokusech asi jo. napoprvé tě překvapí jak se tam musíš se všim prát, všechno klade dost velký odpor a sílu. co máš nastaveno na klávesnici je tady dost daleko od sedačky, nevíc musíš v tmavém cockpitu vědět zpaměti kde co najdeš. neni tam světlo jako doma ;-) . kromě toho součástí pilotních typovek a v dosti případech nouzových situací je tahání jističů (breakers) za druhým pilotem P-6 a kapitánem P-12 . takže si musíš i pamatovat kde jakou pojistku najdeš. a ono ne každá má stejný proud. na každé je to psané a 10tka jde vytahnout dvěma spocenýma prstíkama líp než 50tka . taky jsi do těch popruhů zamotanej,takže se v tom dobře nahýbá.
Grafikou ten Sim 737 připomíná FS2002 možná ani to ne, ale o to tam nejde aby budova měla přesný tvar jako v reálu. ale lepší je to v noci, při přistání jsou vidět na dálnici pohybující se světla aut. Dřív se chodilo na SIM v noci kdy tam bylo prázdno, ale ted už školí čsa i v noci exter. zákazníky tak najít volno neni tak jednoduché. kromě toho výcvikové středisko změnilo pravidla pro používání SIMulátorů takže jít s instruktorem který to nějak napíše neni jen tak jednoduché. ale občas jde najít volný \"blok\" (4hodin) . další věcí je že jen pár lidí (instruktorů) má oprávění k ovládání SIM ,takže někoho najít kdo má zrovna volno taky neni jen tak . A pak ted jsou další vyjednávání v čsa tak má každý jiné starosti .