VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum o reálném, nikoliv virtuálním, létání. Pro všechny problémy, zážitky a informace o opravdovém létání.
#67953
Přečetl jsem celý zápis. Stran frazeologie, neshledávám žádná překvapení, snad jen \"kontolj vtoríčnyj\" - předpokládám ve smyslu identifikován sekundárním radarem, obdoba našeho \"rejdár kontakt\".

Nerad bych dělal nějak moc chytrýho, ale -- když pominu dokola opakované novinářské bláboly -- neplatí nic z toho o čem se hovořilo:
-- byl to první pokus o přiblížení,
-- posádka standardně zvážila situaci a usoudila, že při daném počasí provede jedno přiblížení a po nezdařeném bude pokračovat na záložní letiště;
-- v úvahu připadalo provedení i druhého pokusu, případně až půlhodinového vyčkávání, ale s ohledem na palivo bylo zřejmé, že po prvním přiblížení budou pokračovat na záložní Minsk nebo Vitebsk;
-- pokud se onen \"velký politický nátlak\" nekonal v oněch nesrozumitelných mumláních, které nejsou rozklíčovány jako hlasový projev, žádný velký nátlak jsem tam nenašel: šéf protokolu se cca 10 minut před přistáním přišel zeptat, kdy přistanou, dostal informaci, že asi nepřistanou kvůli počasí, které je špatné, ale že posádka provede jedno \"kontrolní\" přiblížení, což přijal bez výslovných protestů. Konstatování \"to máme problém\" v takové chvíli (oficiální prezidenstská návštěva..) snad není bezprostřední pohrůžka vyhazovem. Cca 3 minuty před přistáním přišel znovu a jen oznámil, že prezident se dosud nerozhodl, jaký bude další postup (klidně moho jít o směr letu s ohledem na program návštěvy -- Minsk, Vitebsk, Varšava, Moskva...?)
-- Posádka během celého letu i přiblížení komunikovala naprosto klidně, stejně tak ATCo, (pokud se to dá z přepisu vysledovat), nenašel jsem žádné kriticky nervozní pasáže, kromě posledních několika málo vteřin.
-- S ruštinou, porozuměním, konverzí na metrický systém nejsou patrné žádné problémy

Přiblížení probíhalo na dráhu 26 (kurs 259), pravým okruhem, letadlo klesalo postupně až do výšky okruhu 500 m AGL, v downindu bylo na kursu 040, pak 079. Po dosažení okruhové výšky ve vzd. 19 km od prahu dostalo povolení do třetí zatážky, kterou letěli v tupém úhlu k ose dráhy (>> 130) . Čtvrtá zatáčka pak povolena až ve vzd. 10 km od prahu. Rychlost na finále 280 km/h. ILS přiblížení nebylo k dispozici, jaké přesně používali navigační pomůcky/typ přiblížení jsem nepochopil, ale znali vzdálenost od osy dráhy a jejich pozorování se shodovala s instrukcemi ATCo. ATCo měl k dispozici cca PAR, protože hlásil pravidelně vzdálenost a potvrzoval, že jsou na sestupové rovině. Z odečtů časů je patrné, že rychlost udržovali stabilní 280 km/h -- měli zapnutou automatickou kontorlu tahu. Problém nastal s výškou. Zcela správně natavili výškoměr na 745 torrů -- potvrzovali si, že je to 993 hPa. Potvrdili si, že minimální výška pro získání vizuální reference nebo průlet je 100m AGL, a tu správně nastavili pro varování. Z odečtů časů hlášení o výšce je patrné, že ze 400 na 300 m sklesali za 20s -- cca 900 ft/min, z 300 na 200 m sklesali za 13s -- cca 1300 ft/min a z 200 na 100 m sklesali za 9s -- cca 2000 ft/min (!), načež klesání pokračovalo, což skončilo katastrofou. Okamžitě po podklesání 100 m, ale ATCo opakovaně upozorňoval na horizont a nařizoval okamžitý průlet.

Že neměli vizuální referenci je evidentní - 200 m od prahu dráhy byla rozsvícena \"světla\" (světelná řada nebo jednotlivé světloměty??) - ani slovo o tom, že je vidí.

Jak funguje systém TAWS v Tu154M nevím, ale samotný fakt, že je už asi 3 minuty upozorňoval, není zásadní. Během přípravy na přistání si odsouhlasili, že ho ponechají v činnosti. Do posledních cca 20 s před havárií (ještě 2km od prahu ve výšce 150 m AGL) jim ATCo potvrzoval, že jsou na ose a na sestupové rovině! Zjevně tolerance s jakou byl ATCo schopen vyhodnotit dodržení sestupové roviny nebyla z nejpřesnějších. Jeho údaje o vzdálenosti ale velmi dobře korespondují s rychlostí, udržovanou automaticky, a na podklesání také reagoval svižně.

Podklesání 100 m AGL nastalo v 6:40:49UTC, v 6:40:51 1st officer říká \"~jdeme do průletu\"-- to už měli jen 80 m a v 6:40:53 je na to upozorňuje ATCo \"Horizont, stojedničko!\" - to už měli jen 45m AGL. Signál nebezpečné výšky zazněl v 6:40:51,5. Kontakt se stromy v 6:40:59.
#67954
Jako upozornuju, že někde bzl publikován profil terenu ve směru přiblížení a finta je v tom, že tam je cca 60m udoli (200ft). Čili, pokud radiovýškometr a system varovani před zemi rval 150mAGL, tak srovnání do horizontu znamenalo trefit presne ty stromy.

Jinak činnost posádky v těchto případech byla dobře vidět ve včerejším dokumentu o přoistání 747 na Guamu - myslím, velmi oddobný proces tam proběhl.
#67969
[quote="PavelS"]Btw.: pro hlubší zájemce o studium obecné ruské radiotelefonie, včetně letecké, doporučuju naprosto úžasný web rusských scanneristů na: http://www.radioscanner.ru/ . Tam, v rubrice файлы (Fajle), je dole ke stažení tisíce fajlů se znáznamy komunikace všeho možného, od různé, po mezinárodní kosmickou stanici. V tom je oddíl Записи радиопереговоров - авиация, kde jsou záznamy letecké kommunikace. (Antonov už to dostal za úkol nastudovat).[/quote]

Každý, kdo se chystá cestovat d Ruska, nechť si vyslechne
http://www.radioscanner.ru/files/aviarecords/file10041/ a
http://www.radioscanner.ru/files/aviarecords/file10042/

Pokud se tam dotyčný chystá reálně jako cestující, asi si to začne trochu rozmýšlet, a pokud jako pilot, pochopí, že bez znalosti ruštiny nemá šanci.
#67974
[quote="JAV"]
Každý, kdo se chystá cestovat d Ruska, nechť si vyslechne
http://www.radioscanner.ru/files/aviarecords/file10041/ a
http://www.radioscanner.ru/files/aviarecords/file10042/

Pokud se tam dotyčný chystá reálně jako cestující, asi si to začne trochu rozmýšlet, a pokud jako pilot, pochopí, že bez znalosti ruštiny nemá šanci.[/quote]


tohle už snad někde bylo - ale stejně zajímavý :-)

Nejlepší hláška:
Pilot: two engines problems.
ATC: .... tůůů ejty problems? :)
#68031
VV a ODS chtějí zarazit projekt letiště Vodochody

Dvě ze tří stran chystané vládní koalice zcela jednoznačně odmítají projekt rozšíření letiště ve Vodochodech, který prosazuje jeho majitel – investiční skupina Penta. Věci veřejné chtějí využít svého politického vlivu, aby vybudování většího mezinárodního letiště zabránily.

http://www.e15.cz/domaci/politika/vv-a- ... -vodochody

Obrázek
By Norman Ramsey Briggs
#68059
Jako osobně jsem všem starnu soudruha Johna (čti Džona) rozmlouval už kvůli LKVO a také proto, že to není politik, nýbrž televizní kecal. Ale že i ODS, toby mě nenapadlo...
#68108
Ruský bombardér vyrábí Čína. A vydává ho za svůj

PEKING/PRAHA - Číňané se v produkci plagiátů nezastaví před ničím. Poté, co je Kanaďané nařkli z toho, že se na světové výstavě Expo v Šanghaji chlubí jejich někdejším stánkem z Montrealu z roku 1967, přišli s dalším podezřením na plagiát Rusové.

http://byznys.lidovky.cz/rusky-bombarde ... y-trhy_mev

Obrázek
#68112
Bratislavské letiště si líže rány

Mezinárodní letiště M. R. Štefánika v Bratislavě má za sebou složitý rok – přišlo o dva pravidelné dopravce a v porovnání s rokem 2008 zaznamenalo čtvrtinový propad cestujících. Loni na podzim totiž zkrachovaly aerolinky SkyEurope, do té doby druhý největší pravidelný dopravce, a následně odešly Seagle Air a Air Slovakia, která navíc počátkem letošního roku ztratila licenci a je v restrukturalizaci. Místo na trhu přebral český Travel Service.

http://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logi ... -lize-rany

Obrázek
#68113
[quote="Norman Ramsey Briggs"]Jako osobně jsem všem starnu soudruha Johna (čti Džona) rozmlouval už kvůli LKVO a také proto, že to není politik, nýbrž televizní kecal. Ale že i ODS, toby mě nenapadlo...[/quote]

bodejt. Jancik odtama leta bez publicity na dacu k mori. To by na velkym letisti neslo. A nas prazsky hororitolezec je tam taky pomerne casto.
#68130
Létaly už za Rakouska-Uherska. Teď se aviatické klenoty předvedly v Pardubicích

Nad pardubickým letištěm vzlétla letadla, která pamatují druhou světovou válku i Rakousko-Uhersko. Pro letošní 20. ročník Aviatické pouti pro diváky pořadatelé shromáždili kolem stovky historických i moderních strojů. Některé se předvedly v leteckých ukázkách, další byly k vidění na zemi. Aviatická pouť se koná i v neděli. Program je po oba dny stejný, začíná vždy v poledne a pokračuje do 20:00.

http://video.ihned.cz/c1-44090800-letal ... ardubicich
#68279
Armádě chybí miliardy. Hrozí propouštění i konec vrtulníkové základny

PRAHA - Armádě budou v následujících dvou letech chybět čtyři miliardy korun na provoz letecké techniky a na výcvik pilotů. Vrtulníkové letectvo by tak podle analýzy velitelství společných sil mohlo zcela zaniknout. Radikální varianta počítá dokonce s propouštěním stovek profesionálů a zánikem vrtulníkové základny v Přerově. Armáda by se mohla zbavit i vrtulníků, které operují v Afghánistánu.

http://www.lidovky.cz/armade-chybi-mili ... _domov_ter

Obrázek
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 189