- 02 čer 2010, 17:31
#67953
Přečetl jsem celý zápis. Stran frazeologie, neshledávám žádná překvapení, snad jen \"kontolj vtoríčnyj\" - předpokládám ve smyslu identifikován sekundárním radarem, obdoba našeho \"rejdár kontakt\".
Nerad bych dělal nějak moc chytrýho, ale -- když pominu dokola opakované novinářské bláboly -- neplatí nic z toho o čem se hovořilo:
-- byl to první pokus o přiblížení,
-- posádka standardně zvážila situaci a usoudila, že při daném počasí provede jedno přiblížení a po nezdařeném bude pokračovat na záložní letiště;
-- v úvahu připadalo provedení i druhého pokusu, případně až půlhodinového vyčkávání, ale s ohledem na palivo bylo zřejmé, že po prvním přiblížení budou pokračovat na záložní Minsk nebo Vitebsk;
-- pokud se onen \"velký politický nátlak\" nekonal v oněch nesrozumitelných mumláních, které nejsou rozklíčovány jako hlasový projev, žádný velký nátlak jsem tam nenašel: šéf protokolu se cca 10 minut před přistáním přišel zeptat, kdy přistanou, dostal informaci, že asi nepřistanou kvůli počasí, které je špatné, ale že posádka provede jedno \"kontrolní\" přiblížení, což přijal bez výslovných protestů. Konstatování \"to máme problém\" v takové chvíli (oficiální prezidenstská návštěva..) snad není bezprostřední pohrůžka vyhazovem. Cca 3 minuty před přistáním přišel znovu a jen oznámil, že prezident se dosud nerozhodl, jaký bude další postup (klidně moho jít o směr letu s ohledem na program návštěvy -- Minsk, Vitebsk, Varšava, Moskva...?)
-- Posádka během celého letu i přiblížení komunikovala naprosto klidně, stejně tak ATCo, (pokud se to dá z přepisu vysledovat), nenašel jsem žádné kriticky nervozní pasáže, kromě posledních několika málo vteřin.
-- S ruštinou, porozuměním, konverzí na metrický systém nejsou patrné žádné problémy
Přiblížení probíhalo na dráhu 26 (kurs 259), pravým okruhem, letadlo klesalo postupně až do výšky okruhu 500 m AGL, v downindu bylo na kursu 040, pak 079. Po dosažení okruhové výšky ve vzd. 19 km od prahu dostalo povolení do třetí zatážky, kterou letěli v tupém úhlu k ose dráhy (>> 130) . Čtvrtá zatáčka pak povolena až ve vzd. 10 km od prahu. Rychlost na finále 280 km/h. ILS přiblížení nebylo k dispozici, jaké přesně používali navigační pomůcky/typ přiblížení jsem nepochopil, ale znali vzdálenost od osy dráhy a jejich pozorování se shodovala s instrukcemi ATCo. ATCo měl k dispozici cca PAR, protože hlásil pravidelně vzdálenost a potvrzoval, že jsou na sestupové rovině. Z odečtů časů je patrné, že rychlost udržovali stabilní 280 km/h -- měli zapnutou automatickou kontorlu tahu. Problém nastal s výškou. Zcela správně natavili výškoměr na 745 torrů -- potvrzovali si, že je to 993 hPa. Potvrdili si, že minimální výška pro získání vizuální reference nebo průlet je 100m AGL, a tu správně nastavili pro varování. Z odečtů časů hlášení o výšce je patrné, že ze 400 na 300 m sklesali za 20s -- cca 900 ft/min, z 300 na 200 m sklesali za 13s -- cca 1300 ft/min a z 200 na 100 m sklesali za 9s -- cca 2000 ft/min (!), načež klesání pokračovalo, což skončilo katastrofou. Okamžitě po podklesání 100 m, ale ATCo opakovaně upozorňoval na horizont a nařizoval okamžitý průlet.
Že neměli vizuální referenci je evidentní - 200 m od prahu dráhy byla rozsvícena \"světla\" (světelná řada nebo jednotlivé světloměty??) - ani slovo o tom, že je vidí.
Jak funguje systém TAWS v Tu154M nevím, ale samotný fakt, že je už asi 3 minuty upozorňoval, není zásadní. Během přípravy na přistání si odsouhlasili, že ho ponechají v činnosti. Do posledních cca 20 s před havárií (ještě 2km od prahu ve výšce 150 m AGL) jim ATCo potvrzoval, že jsou na ose a na sestupové rovině! Zjevně tolerance s jakou byl ATCo schopen vyhodnotit dodržení sestupové roviny nebyla z nejpřesnějších. Jeho údaje o vzdálenosti ale velmi dobře korespondují s rychlostí, udržovanou automaticky, a na podklesání také reagoval svižně.
Podklesání 100 m AGL nastalo v 6:40:49UTC, v 6:40:51 1st officer říká \"~jdeme do průletu\"-- to už měli jen 80 m a v 6:40:53 je na to upozorňuje ATCo \"Horizont, stojedničko!\" - to už měli jen 45m AGL. Signál nebezpečné výšky zazněl v 6:40:51,5. Kontakt se stromy v 6:40:59.
Jáchym Vohryzek
VACC CZ