No, předpokládám, že ve Smolensku je klasické NDB-NDB přiblížení. To jsou dva majáci NDB někde v ose dráhy, bez jakéhokoliv údaje o vzdálenosti od dráhy. Tuto je klasické NDB - NDB přiblížení. všechna u nás publikované jsou , pokud si vzpomínám, už NDB-DME, čili tam údaj o vzdálenosti je.
K pochopení jakéhokoliv přiblížení je potřeba přečíst zvýrazněné vlákno v Škola Pilotů:\"
Decision Hight, neboli výška rozhodnutí\". Tam je popsána, jak se s tím zarábá.
Podstata je v tom, že v určitém bodě, v případě NDB-NDB přiblížení nad majákem, se začne klesat nějakou rychlostí a nějakou vertikální rychlostí a letí se směrem na další maják - přitom se eště vylučuje vítr. Neexistuje žádná informace o vzdálenosti a proto je stanoveno, že se klesá jen do té MDA(H), čili minimální výšky pro klesání. V té se zastaví klesání a letí se dál, pokud nejsou vidět dráhová světla nebo nějaký jiný zdroj visuální informace, podle které se dá najít dráha a přistát. Přitom zvdálenost nehraje skoro žádnou roli, protože letíš vodorovně - v nějaké vzdálenosti od prahu doklesáš do MDA(H) a přitom je naprosto jedno, zda to je 10km před prahem nebo 2km. Přitom nikdecestou nesmíš podklesat tu MDA(H), tj. letíš vodorovně a koukáš z kabiny, hledajíc světla. Je jedno, zda letíš 10km, nebo 2km, abys mohl sednout, musíš vidět dráhu i až když třeba již jsi už přímo nad ní.
Takto vodorovně letíš nejdále až do bodu MAPt, kde to zvedneš a děláš proceduru nezdařeného přiblížení.
Z pohledu tohoto postupu, který vypadá děsivě, ale funguje, je skorojedno, zda tam máš navíc DME, nebo nějakou jinou informaci o poloze.
V souvislosti se Smolenskem jsem již na zažátku pasli, že nejpravděpodobnější příčina karambolu je právě kombinace klasického postupu (výše) a jeho různé \"zlepšení\" za pomoci moderního vybavení, která dává navíc řadu informací na bázi GPS-GNS, nicméně tyto informace ve stressu spíše matou, zvláště pokud se vše letí na QFE a ne QNH (veškeré EFISy jsou jen na QNH), čili ukazují blbě výšku. Umím si představit, že se piloti pokusili podklesat onu MDA(H) s argumentem, že mají přesnější vedení i vzdálenostní informaci a tuto proceduru nezvládli.