- 06 srp 2009, 20:54
#54659
Plachtařské mistrovství České republiky juniorů a akademiků a Pohár Františka Vrtěny, Křižanov 9.8.-21.8. 2009 (PMČR_j)
Zdravím, jelikož mi čas nedovolí již pár měsíců létat virtuálně, podělím se s vámi aspoň o tom, co se chystá v létání reálném, zejména plachtařském. Vím, že většina z vás vrčí hlavně s motorem, ale třeba vás to zaujme:
Letos v Křižanově se bude konat PMČR_j. O co v takovém závodě jde? Závody trvají 14 dnů a vždy, když je aspoň trochu letové počasí, tak se letí přelet. Vyhlašují se dva typy přeletů: Racing a AAT.
V prvním typu je vypsaná trať o určité délce, 100 až třeba 500km přes 3 až 5 otočných bodů, které musí závodník obletět. Kdo tuto trať obletí nejrychlejší průměrnou rychlostí stává se vítězem dané disciplíny a dostane určitý počet bodů. Piloti s nižší průměrnou rychlostí, dostávají bodů méně.

Ve druhém typu je vypsána trať a kolem otočného bodu je kružnice o určitém průměru. Pilot může zaletět v této kružnici jak daleko chce. Narůstají mu přitom kilometry. Toto se ale vyplatí v případě, kdy je tam dobré počasí a tímto letem se zvyšuje dosavadní průměrná rychlost. Trať je vypsána na určitý čas a závodník který doletí dříve tak má smůlu, protože vždy se mu na výpočet průměrné rychlosti budou dělit uletěné kilometry tímto časem. Tento typ letu je velmi o taktice. Na závodech se používají oba typy vypisovaných tratí.

Aby se srovnal výkonnostní deficit u různých typů kluzáku, je použit tzv. handicap list. Tzn. že pokud uletí Std. Cirrus (100) trať 200km za 2 hodiny a VSO-10 (96) uletí to stejné za stejný čas, vyhraje disciplínu VSO-10, jelikož má menší číslo než Cirrus.
Let je zapisován do letového zapisovače, kterému se říká logger a musí být homologovaný. Je to taková GPS s barometrickým senzorem výšky, která je mechanicky i elektronicky zaplombována, aby se data nemohla znehodnitit. Zde je zapisován celý let a po přistání pilot donese záznam do officu, kde si to stáhnou.
Veškeré dění ohledně závodů můžete sledovat zde: http://www.gliding.cz/souteze/2009/pmcr_j/ Možná bude dostupný i online tracking, kde můžete sledovat, jak si závodníci vedou. Pokud se v průběhu závodů dostanu k netu, určitě vám sem něco napíšu. Jinak kdo chce, může se přijet podívat do Křižanova osobně. Zajímavé jsou odlety kolem poledne a dokluzy večer.
Já si na závody beru kluzák Astir CS 77, co mi půjčili u nás v AK Medlánky, který je +- srovnatelný s VSO-10. Tak se mějte fajn.
[Tento článek vznikl za účelem propagace bezmotorového létání, ne že bych se chtěl chlubit :-)]
Ahoj Honza
Zdravím, jelikož mi čas nedovolí již pár měsíců létat virtuálně, podělím se s vámi aspoň o tom, co se chystá v létání reálném, zejména plachtařském. Vím, že většina z vás vrčí hlavně s motorem, ale třeba vás to zaujme:
Letos v Křižanově se bude konat PMČR_j. O co v takovém závodě jde? Závody trvají 14 dnů a vždy, když je aspoň trochu letové počasí, tak se letí přelet. Vyhlašují se dva typy přeletů: Racing a AAT.
V prvním typu je vypsaná trať o určité délce, 100 až třeba 500km přes 3 až 5 otočných bodů, které musí závodník obletět. Kdo tuto trať obletí nejrychlejší průměrnou rychlostí stává se vítězem dané disciplíny a dostane určitý počet bodů. Piloti s nižší průměrnou rychlostí, dostávají bodů méně.

Ve druhém typu je vypsána trať a kolem otočného bodu je kružnice o určitém průměru. Pilot může zaletět v této kružnici jak daleko chce. Narůstají mu přitom kilometry. Toto se ale vyplatí v případě, kdy je tam dobré počasí a tímto letem se zvyšuje dosavadní průměrná rychlost. Trať je vypsána na určitý čas a závodník který doletí dříve tak má smůlu, protože vždy se mu na výpočet průměrné rychlosti budou dělit uletěné kilometry tímto časem. Tento typ letu je velmi o taktice. Na závodech se používají oba typy vypisovaných tratí.

Aby se srovnal výkonnostní deficit u různých typů kluzáku, je použit tzv. handicap list. Tzn. že pokud uletí Std. Cirrus (100) trať 200km za 2 hodiny a VSO-10 (96) uletí to stejné za stejný čas, vyhraje disciplínu VSO-10, jelikož má menší číslo než Cirrus.
Let je zapisován do letového zapisovače, kterému se říká logger a musí být homologovaný. Je to taková GPS s barometrickým senzorem výšky, která je mechanicky i elektronicky zaplombována, aby se data nemohla znehodnitit. Zde je zapisován celý let a po přistání pilot donese záznam do officu, kde si to stáhnou.
Veškeré dění ohledně závodů můžete sledovat zde: http://www.gliding.cz/souteze/2009/pmcr_j/ Možná bude dostupný i online tracking, kde můžete sledovat, jak si závodníci vedou. Pokud se v průběhu závodů dostanu k netu, určitě vám sem něco napíšu. Jinak kdo chce, může se přijet podívat do Křižanova osobně. Zajímavé jsou odlety kolem poledne a dokluzy večer.
Já si na závody beru kluzák Astir CS 77, co mi půjčili u nás v AK Medlánky, který je +- srovnatelný s VSO-10. Tak se mějte fajn.
[Tento článek vznikl za účelem propagace bezmotorového létání, ne že bych se chtěl chlubit :-)]
Ahoj Honza