- 07 zář 2009, 18:23
#55870
Hi all,
ve čtvrtek v 9 hodin jsem se dostavil na Český telekomunikační úřad a stejně tak, jako přibližně dvacet jiných začínajících pilotů, jsem se snažil získat průkaz Všeobecného radiotelefonisty letecké pohyblivé služby. Tuto zkoušku potřebují všichni piloti, kteří hodlají v budoucnu létat letadlem do zahraničí. Všem ostatním stačí Omezený průkaz radiotelefonisty.
Na zkoušku je dobré se přihlásit přibližně jeden až dva měsíce dopředu. Přihlášku a všechny potřebné informace najdete na webu ČTU. Spolu s přihláškou, je také nutné doručit, na ČTU, vaši fotku (pasová), doklad o zaplacení správního poplatku, a pokud Vám ještě nebylo 18 let, tak také potvrzení od rodičů, že se zkoušky smíte zúčastnit.
Pokud jste již přihlášeni, tak nezbývá nic jiného, než čekat, až Vás ke zkouškám pozvou. Dle zákona Vás musí pozvat nejpozději do 90 dní od podání přihlášky, ale většinou to trvá jen tak měsíc. Pozvání ke zkoušce přijde nejprve emailem (cca 3 týdny před zkouškou) a poté i doporučeným dopisem. Pokud byste se z nějakého důvodu zkoušky zúčastnit nemohli v daném termínu, tak je potřeba jim zaslat omluvu. Není s tím žádný problém, pozvou si Vás cca za další tři týdny.
Když už znáte termín Vaší zkoušky, je dobré se na ní připravit. Zkouška se skládá ze dvou částí a to z písemného testu a z praktických dovedností. Otázky do testu se musíte naučit předem, je jich přibližně 160 a všechny jsou publikované na webu ČTU. Otázky jsou ze tří oblastí: Radiokomunikační předpisy, radiokomunikační provoz a elektronika a radiotechnika. Na vyplnění máte na úřadu dvě hodiny, ale nikomu to netrvá déle než 30 minut.
Po příchodu na ČTU se zapíšete na recepci do prezenční listiny a vezmete si jmenovku. Poté Vás, se všemi ostatními piloty, odvedou do velké zasedačky, kde Vám předseda řekne něco o zkušebním řádu a hned na to Vám rozdají testy. Test je dobré dokončit co možná nejdříve, jelikož podle toho, v jakém pořadí jste test odevzdali, si Vás volají k praktické části. Po dokončení už Vám zbývá jen čekat a čekat. Pokud jste napsali dobře test, tak si pro vás dojde jeden ze tří zkušebních komisařů.
Praktická zkouška má několik částí. Hned na začátku Vám zkušební komisař dá anglický text a chce po Vás, abyste ho nejprve přečetli a poté přeložili. Text je dobré si předem přečíst doma, ale pokud umíte trochu anglicky, tak to není nutné. Dále musíte část z textu vyhláskovat v české a v anglické abecedě. Českou hláskovací abecedu většina z nás nikdy neviděla, ale pro tuto zkoušku je nutné se toho Otakara, Karla, Rudolfa, naučit. Dále Vás bude zkoušet z nějakých základních frází, typu: Wilco, standby, affirm, confirm, request, cleared to... Všechny tyto základní slova jsou uvedeny na začátku radiotelefoních předpisů. Dále také rádi zkouší ze stupňů čitelnosti. Ty jsou také v radiotelefonních předpisech. Také Vás zkouší z vyslovování některých čísel, je nutné se naučit, která čísla se čtou po tisících, stovkách a jednotkách, a která se čtou jednotlivě. Poté po Vás chtějí sestavit krátkou zprávu. Nejčastěji to je žádost o povolení letu na řízeném letišti, zkouška spojení na malém letišti, nebo žádost o vstup do CTR. Vše samozřejmě v AJ. Pak následuje simulace tísňové, nebo pilnostní komunikace, nejčastěji asi nouzové klesání z důvodu dekomprese, požár na palubě, nevysunutí podvozku apod. Důležité je, držet se přesně frazeologie. Nakonec Vám ještě pustí do sluchátek ATIS a Vašim úkolem je, zapamatovat, nebo zapsat si, důležité informace, jako je dráha v užívání, vítr a QNH. Také se to dá předem natrénovat, ATIS nahrávek je na internetu plno.
Pokud jste všechny části úspěšně splnili, tak Vám po krátkém čekání vydají, ještě ten den, zasloužený průkaz. Průkaz Vám platí 5 let. Po pěti letech si musíte vyplnit formulář na webu ČTU a zažádat si o jeho prodloužení. Učinit tak můžete ještě do 4 let, od doby propadnutí průkazu. Poté už byste museli na zkoušky znova.
Zkoušek se bát nemusíte, když se na ně připravíte tak je také uděláte.
Filip Shrbený
ve čtvrtek v 9 hodin jsem se dostavil na Český telekomunikační úřad a stejně tak, jako přibližně dvacet jiných začínajících pilotů, jsem se snažil získat průkaz Všeobecného radiotelefonisty letecké pohyblivé služby. Tuto zkoušku potřebují všichni piloti, kteří hodlají v budoucnu létat letadlem do zahraničí. Všem ostatním stačí Omezený průkaz radiotelefonisty.
Na zkoušku je dobré se přihlásit přibližně jeden až dva měsíce dopředu. Přihlášku a všechny potřebné informace najdete na webu ČTU. Spolu s přihláškou, je také nutné doručit, na ČTU, vaši fotku (pasová), doklad o zaplacení správního poplatku, a pokud Vám ještě nebylo 18 let, tak také potvrzení od rodičů, že se zkoušky smíte zúčastnit.
Pokud jste již přihlášeni, tak nezbývá nic jiného, než čekat, až Vás ke zkouškám pozvou. Dle zákona Vás musí pozvat nejpozději do 90 dní od podání přihlášky, ale většinou to trvá jen tak měsíc. Pozvání ke zkoušce přijde nejprve emailem (cca 3 týdny před zkouškou) a poté i doporučeným dopisem. Pokud byste se z nějakého důvodu zkoušky zúčastnit nemohli v daném termínu, tak je potřeba jim zaslat omluvu. Není s tím žádný problém, pozvou si Vás cca za další tři týdny.
Když už znáte termín Vaší zkoušky, je dobré se na ní připravit. Zkouška se skládá ze dvou částí a to z písemného testu a z praktických dovedností. Otázky do testu se musíte naučit předem, je jich přibližně 160 a všechny jsou publikované na webu ČTU. Otázky jsou ze tří oblastí: Radiokomunikační předpisy, radiokomunikační provoz a elektronika a radiotechnika. Na vyplnění máte na úřadu dvě hodiny, ale nikomu to netrvá déle než 30 minut.
Po příchodu na ČTU se zapíšete na recepci do prezenční listiny a vezmete si jmenovku. Poté Vás, se všemi ostatními piloty, odvedou do velké zasedačky, kde Vám předseda řekne něco o zkušebním řádu a hned na to Vám rozdají testy. Test je dobré dokončit co možná nejdříve, jelikož podle toho, v jakém pořadí jste test odevzdali, si Vás volají k praktické části. Po dokončení už Vám zbývá jen čekat a čekat. Pokud jste napsali dobře test, tak si pro vás dojde jeden ze tří zkušebních komisařů.
Praktická zkouška má několik částí. Hned na začátku Vám zkušební komisař dá anglický text a chce po Vás, abyste ho nejprve přečetli a poté přeložili. Text je dobré si předem přečíst doma, ale pokud umíte trochu anglicky, tak to není nutné. Dále musíte část z textu vyhláskovat v české a v anglické abecedě. Českou hláskovací abecedu většina z nás nikdy neviděla, ale pro tuto zkoušku je nutné se toho Otakara, Karla, Rudolfa, naučit. Dále Vás bude zkoušet z nějakých základních frází, typu: Wilco, standby, affirm, confirm, request, cleared to... Všechny tyto základní slova jsou uvedeny na začátku radiotelefoních předpisů. Dále také rádi zkouší ze stupňů čitelnosti. Ty jsou také v radiotelefonních předpisech. Také Vás zkouší z vyslovování některých čísel, je nutné se naučit, která čísla se čtou po tisících, stovkách a jednotkách, a která se čtou jednotlivě. Poté po Vás chtějí sestavit krátkou zprávu. Nejčastěji to je žádost o povolení letu na řízeném letišti, zkouška spojení na malém letišti, nebo žádost o vstup do CTR. Vše samozřejmě v AJ. Pak následuje simulace tísňové, nebo pilnostní komunikace, nejčastěji asi nouzové klesání z důvodu dekomprese, požár na palubě, nevysunutí podvozku apod. Důležité je, držet se přesně frazeologie. Nakonec Vám ještě pustí do sluchátek ATIS a Vašim úkolem je, zapamatovat, nebo zapsat si, důležité informace, jako je dráha v užívání, vítr a QNH. Také se to dá předem natrénovat, ATIS nahrávek je na internetu plno.
Pokud jste všechny části úspěšně splnili, tak Vám po krátkém čekání vydají, ještě ten den, zasloužený průkaz. Průkaz Vám platí 5 let. Po pěti letech si musíte vyplnit formulář na webu ČTU a zažádat si o jeho prodloužení. Učinit tak můžete ještě do 4 let, od doby propadnutí průkazu. Poté už byste museli na zkoušky znova.
Zkoušek se bát nemusíte, když se na ně připravíte tak je také uděláte.
Filip Shrbený