Forum o reálném, nikoliv virtuálním, létání. Pro všechny problémy, zážitky a informace o opravdovém létání.
By Klfak
#112523
Ahoj,
mam trosku dilema s volbou na cem zacit ..
Chtel bych spise GLD, ale je to casove narocny. Takze pak prichazi v uvahu ultralajt ..
ma nekdo zkusenosti pro / proti? Idealne kdo lita oboji??

Diky P.
Uživatelský avatar
By Pavel
#112527
Ahoj,
hlavní je, co od toho očekáváš. Chceš letět kdykoliv se ti bude chtít na druhý konec republiky na výlet? Chceš lítat po večerech při západu slunce a klidném vzduchu doma okolo komína a fotit si město? Chceš mít jistotu že se v 5 večer vrátíš domů, pověsíš klíčky od letadla do hangáru a půjdeš pryč? Nebo chceš spíš nalítat hodně hodin, dokonale poznat jak funguje počasí, vypilovat si nějakou závodní taktiku, překonávat stále sám sebe, zažít adrenalin, a mít stále motivaci letět něco náročnějšího než minule, soupeřit s ostatními, nebo naopak letět s někým a společně bojovat proti přírodě?

Asi jsi pochopil že prvním myslím ULL, druhým GLD... UL papíry nemám a zatím neplánuji, ale z pohledu plachtaře to vidím tak jak jsem napsal, ty hlavní rozdíly. Časově náročné je plachtění první rok, chce to odlítat si papíry co nejdříve, v jedné sezóně - pak už si můžeš chodit víceméně jak se ti zachce, většinou o víkendu pokud je hezky tak jdeš letět co to jen jde, ale díky tomu počasí se nemusíš bát že bys tam byl nonstop...

Další věc u obojího na zvážení je, jakou kategorii chceš lítat. Jestli nějaký vysokovýkonný moderní kompozitový ULL který se výkony blíží dospělému letadlu, nebo naopak nějaký jednoduše letící hadraplán létající za pár korun rychlostí kroku. To samé v plachtění - jeslti se chceš \"jen\" naučít nějak letět, občas si na jedno odpoledne půjčit Blaníka a polítat si okolo letiště, nebo spíš přeškolit se co nejdříve na nějaké lepší letadlo schopné letět delší trať, popř. si jak je dnes moderní výhledově koupit letadlo vlastní, ať už motorové nebo bezmotorové?

Ad časová náročnost - u vás v Chrudimi máte aeroklub, můžeš lítat tam - ale určitě tam budou brigády, \"režim svazarmu\", pořadníky na letadla, schůze, nutnost čekat na ostatní než se večer vrátí z přeletu - neříkám že to je špatné, jen to je prostě takové. Další možnost je létat někde komerčně, zavolat že v 11:30 přijedeš, mít letadlo připravené na dráze, po přistání zastavit před hangárem a rozloučit se s tím, že se o vše ostatní postará letecká škola. I to je řešení, sice stojí o něco více, ale má i své nesporné výhody...

Další věc je cena, ale tady to hodně záleží na tom kde létáš, s čím létáš, a hlavně jak hodně chceš létat. Výcvik na ULL vyjde cca 2x - 3x dráž než na GLD, letová hodina většinou i vícekrát dráž - na druhou stranu když si s ULL půjdeš polítat na hodinku tak se svezeš pěkně, ale když s GLD poletíš celodenní přelet (7 hodin ve vzduchu), tak tě to bude stát stejně nebo i více jako to odpolední svezení v ULL...

Závěrem - osobně se mi zdá, že dost lidí s tim sekne po výcviku, protože už nemá dále motivaci co létat. Za výcvik nalétáno dost hodin a supr zážitků, ale pro dost lidí je to asi i trochu přelétanost, už je to tak nepřitahuje. A když se potom další sezónu staví na letišti 2x za léto tak je to už pořádně nebaví, protože zase postupně ztrácí praxi. Chce to hold vzít tak, že ten výcvik je prostředek jak začít to vlastní létání, výcvik není cíl který je někde v nedohlednu a neřešit co bude po něm. Uteče jako voda, tak ať je potom nějaká motivace pokračovat.

PB
By Klfak
#112533
Tak bohuzel rezim plachteni tady u nas me trosku odrazuje. Co jsem slysel tak na 8rano na letiste a v 8 vecer domu. Toho se bojim vzhledem k pracovni vytizenosti. A tim me prave laka ten ULL. Proste problem toho ze na navijak se musi sejit 5lidi minimalne je blba.
Tady mame Sambu XXL. A nikdo s ni pry moc neleta. Vsichni bud velka nebo GLD.

A z hlediska bezpecnosti nentusis? Je jasny ze stat se muze ve vsem cokoliv. Ale tak nejak obecne?

P.
Uživatelský avatar
By Pavel
#112535
Podle mě záleží na pilotovi a jeho přístupu - kvůli technické závadě je nehod minimum, většinou to je nějaká nekázeň - a tou se dá zabít stejně na GLD, ULL, jako v autě... Nemám v ruce žádné statistiky kolik jakých nehod vloni bylo v ULL a kolik v GLD, ale podle mě je to pří tomhle lítání kolem komína poměrně stejně bezpečné. S GLD se dá oproti ULL navíc závodit, takže je tam víc příležitostí riskovat a letět co to dá, ale to je věc toho pilota, né kategorie letadel.

PB
By ASG29
#112538
Tak ono se dá závodit i s ULL - Pohár P. Tučka a další. Ale nepochopil jsi Pavla: ten režim Svazarmu (zlatá léta!) je, když se rozhodneš lítat v aeroklubu (nebo ULL klubu). Letadla jsou klubová, takže se musí lidi vystřídat a dále je potřeba se starat o chod samotného klubu, takže brigádičky. Pak jseš rád, když máš možnost si konečně zalítat (a ještě za to zaplatíš ;) ). Na druhou stranu - nedám na své roky strávené v aeroklubu dopustit. Ať to bylo v dobrém nebo i ve zlém.
Ta druhá možnost je právě \"komerční\". Zaplatíš - lítáš. A nestaráš se o nic kolem toho. Tím se ale \"odcizuješ\" těm celoživotním bláznům, co jsou na letišti každé volno, jen aby mohli být co nejblíž letadlům (ti se většinou na ty komerční letce dívají skrz prsty).
No a je ještě jedna možnost. Ale na tu musíš mít stále plnou peněženku. Odlítáš výcvik, pak si sám nebo s kamarádem, koupíš letadlo. Buď se ti o něj stará nějaká firma a ty si jen lítáš, nebo vstoupíš do klubu, kde můžeš letadlo pronajímat a tím si splácet částečně náklady.

Jo, je trochu bezstresové lítat tak, že víš kdy půjdeš do vzduchu, kdy se vrátíš (motorák). Ale pocity při plachtění nejdou ničím nahradit! ;)
Uživatelský avatar
By Datum13
#112539
Take pridam trosku ze sve zkusenosti

Ja jsem lital paragliding temer 10 let, meli jsme paragliding/rogalo klub v chrudimi. Cenove je to o necem jinem a to jak za vybaveni ktere potrebujes i za vycvik. Zalezi jak chces opravdu litat jak jiz Pavel uvedl. Jake jsou tvoje financni moznosti atd. Paragliding ma asi nejvetsi vyhodu, proste zbalis padak a jedes kam chces na kopec. Mas take moznost koupit crosnu/nebo trikolku k padaku a jses nezavislej na termice a letis kam chces(letova hodina je mnohokrat levnejsi). To same u rogala. Staci auto zbalis rogalo a jede se na kopec na GLD nebo take zakoupis trikolu coz sice zabere o neco vice mista ale take letis kam chces. Oboje je o neco levnejsi na vybaveni, da se koupit nove nebo pouzite. Pokud mas dostatek prostoru(cti velkou garaz) tak nepotrebujes ani letiste na parkovani trikoli. Odstartovat se da motorove teoreticky vsude;)
Timto zpusobem mas jak GLD tak ULL(temer!!)
Kluci v chrudimi meli i navijak jak na para tak i na rogalo. Jestli ten klub jeste existuje ale opravdu nevim ale muzu zjistit. Pokud si pamatuji tak se pozdeji presunuli do Podhoran. V teto kategoriji mas moznost letat jak weekendove nebo zavodne:D

jako maly priklad Zde, na Javoraci mam stovky startu, mraky nezapomenutelnych zazitku a o to vice kamaradu. Nejkrasnejsi vzpominky ale jso z France, Monako kde mam svuj rekord v GLD 5 hodin;)
By ASG29
#112540
Hele, není vylézt na kopec a letět jako vylézt na kopec a letět ;) Onehdá jsme jsme jednoho dne vylezli na \"kopeček\" nad letištěm v Samedanu (Fuorcla da la Chamanna - takhle se to místo jmenuje na mapě) a po přistání jsem se divil, proč na mne ti Švýcaři tak řvou. Že je vedle letiště, o tom jsem nevěděl a o pravidlech lítání jsem neměl ani páru! :) Zlatá Raná nebo hrana na LKHD. I když, takový Zebín taky nebyl k zahození... ;)
Uživatelský avatar
By Schindler
#112541
... V Samedanu? Tak to máš štěstí, že na tebe zpoza kopce nevykouklo nějaké letadlo :D
Uživatelský avatar
By Datum13
#112542
Jojo Zlata Rana, to je muj prvni kopec pac sem tam delal vycvik na PG a jako instruktora jsem mel Honzu Hajka..pote muj nejvetsi kamarad a kolega, Honza ted leta jenom motor HG(tusim) a take dela/l na LAACR

Moc me mrzi ze jsem musel prestat letat ze zdravotnich duvodu a tady u nas se moc litat neda, Dansko je jak kdyz streli:(

Jak jsem jiz rekl ja bych doporucil motor HG a mas jak GLD tak i (ULL)
Uživatelský avatar
By Pavel
#112543
Já jsem teda zatím na padáčku neletěl tak nevím, ale pokud autorovi jde o trochu létání s opravdovým letadlem, tak toho si na HG moc neužije... Jasně že si zablbne v termice jako na GLD (neřeším délku a rychlost přeletu), ale takové ty príma věci jako vzlety a přistání na podvozek, všechny možné pády, vývrtky, skluzy, lítání podle přístrojů apod - co všechno je taková zábava lítat jak v FSce tak v reálu si nezkusí. Určitě je HG super sport, ale od létání s letadly tam vidím docela rozdíl, no...

PB
By Klfak
#112544
Navijak maji porad :)
Ale co jsem slysel od lidi co tady letaji a trosku nadavaji na pristup lidi. Ze se nikam moc nespecha na vse je hromada casu a pak se z celeho dne leta strasne malo.
Ale nevim je to takove to jedna pani ...

No asi se v obojim jeste svezu a uvidim :) Jeste hromada casu nez udelam teorii :)
Uživatelský avatar
By vojav
#112545
Taky přemýšlím o tom, že bych šel v 15 (16) do výcviku :)
Uživatelský avatar
By Datum13
#112546
Pokud máš zájem mam možnost ti domluvit nebo dát kontakt na Honzu a svezl by te na MHG (motor hang glider) nebo na Rudu Nedomu a svezl by te v ULL který ma v Podbořanech ;-)
Také máš možnost se svést v blaniku a to v Chrudimi nebo v Podhořanech.
Uživatelský avatar
By roadmonster
#112549
Pro člověka, který je normálně pracovně činný a ještě k tomu má třeba rodinu, je plachtění IMHO nevhodné. Jestli je Ti 15-18 (jakože dle Tvého příspěvku soudím, že nejspíš ne), tak je naopak ideální. Proč? Popsal docela dobře Pavel Brodský - chceš-li se s plachtěním dostat někam dál, než k okruhu z navijáku, bude Tě to stát víceméně všechny letuschopné víkendy jednoho roku a po takové investici by samozřejmě byla obrovská škoda to všechno zahodit a jít dělat něco jiného - takže nejspíš i téměř všechny letuschopné víkendy potom. Když zrovna neletíš, vyděláváš na to, abys letěl.
ULL - stejně jako jakýkoliv jiný letecký výcvik je nejlepší to udělat \"z jedné vody načisto\", bez větších pauz, v ideálním případě se to dá celé zmáknout za 14ti denní dovolenou (během které naletíš 2-3 hodiny denně) a 50K i se zkouškama. Největší rozdíl mezi ULL a GLD je právě v tomto okamžiku - v ULL jsi nyní schopen vyrazit na svůj první výlet (troufneš-li si), v GLD jsi pořád ucho a bez značné praxe stejně nikam nedoletíš.
A tak už to pak bude pokračovat dál pořád - po větší pauze budeš v GLD zase nepoužitelnej, ztratíš cit pro termiku a delší polítání se Ti stejně vyhne, v ULL si tak maximálně skočíš na jeden okruh s instruktorem (7min i s pojížděním) a pokud nejsi dřevo, zase si letíš, kam chceš.
Když Tě to naopak chytne a budeš se zlepšovat, v ULL bohužel brzo narazíš na zákonná omezení. Žádná akrobacie, poměrně striktní limity na vítr (dle výrobce, moderní kompozity za několik milionů už je mají relativně dobré), dohlednost a noc mají s GLD společné. V GLD se můžeš zlepšovat do alelujá, celý život. Nicméně logickým krokem v obou oblastech je v takovém případě závodění. A to už Pavel u ULL nepopsal, soutěže jsou, je jich během sezóny celá řada a parta lidí motajících se kolem je taky bezvadná. Navíc zrovna v letecké rally si piloti z ČR vedou výborně i v celosvětovém měřítku, takže na malých soutěžích různě po republice lze potkat skutečné mistry.