Forum zaměřené na vše o letadlech, sceneriích, addonech a ostatním z Microsoft Flight Simulatoru.
By ASG29
#110007
Vidím to následovně: pro GA zůstanou v FSX jenom tři letadla - Aerosofťácká Katana a od A2A C172 a potom Piper Comanche... ;)
By ASG29
#110889
Takže: Cessnu jsem koupil, nainstaloval a vyzkoušel v kratičkém letu. \"Systémově\" (prohlídky a pod.) na úrovni Katany. Letově podstatný rozdíl oproti defaultu nebo Carenadu. Ještě se musím podívat na joy, jestli není rozhozený, nebo jestli je správné, že se pořád lehce překlápí doleva a že na zemi nechce moc zatáčet. Ale jinak vypadá povedeně.
Uživatelský avatar
By tmx
#110892
Doleva imho táhne vrtule. ;) A zatáčení je trochu problém, chce to si pomáhat i brzdama.
By ASG29
#110900
Že není na videích z reálu vidět, že by měli pootočené berany... Je ale pravdou, že jsem měl plný plyn.
U toho zatáčení jsem si všimnul, že je taky dost znát, když je přitaženo při pojíždění. To se pak nechce vůbec otáčet. A to jsem myslel, že s řiditelným příďákem to bude hračka.
Uživatelský avatar
By JKol
#110908
Na co berany v reálu se úspěšně a hojně používají k řízení nohy. Zatáčení nevim, neb zatím neznám vlastnosti
By ASG29
#110909
Jako že nastavit trim trochu vpravo? Ptám se, neb k Cessně jsem se v reálu přiblížil nejblíže na 50 metrů.
Uživatelský avatar
By JKol
#110911
Ne, vyšlápnout pravou nohu. Ona se obecně směrovka používá hojně ve všeobecném provozu a pozná se podle ní stimulátorový pilot, protože simulátory nesimulují čistotu zatáček (Nevim jak X-plane). V zakladu se dá říct, že směrovka:
  • čísti zatáčky (eliminuje skluzovou a výkluzovou)
  • Spolu s křidýlky nám umožňuje skluz
  • Řídí se s ní klopivá osa při vysokém úhlu náběhu při malé rychlosti (když křidýlka mají malou účinnost)
  • Uvádí a vyvádí vývrtky
  • Dá se s ní v omezené míře zatáčet při zablokování křidélek
  • Plachtaři (PB mě kdyžtak opraví, když to dělá jinak) s ní udržují křídla v rovině při vzletu a přistání, když křidýlka mají malou/žádnou činnost.
Snad jsem vyjmenoval všechno kdy se používá směrovka v G A, bohužel krom 2 případů výše je užití směrovky v simulátoru\"zbytečné\".
By ASG29
#110930
Je tam pár drobností:
•Řídí se s ní klopivá osa při vysokém úhlu náběhu při malé rychlosti (když křidýlka mají malou účinnost) - ne klopivá, ale klonivá. Je to \"ochrana\" před možným pádem do spirály, který může nastat při použití křidélek.
•Uvádí a vyvádí vývrtky - jak u kterého letadla je potřeba směrovky k vybrání. U \"hodného\" stačí jen sundat nohy z pedálů...
•Plachtaři (PB mě kdyžtak opraví, když to dělá jinak) s ní udržují křídla v rovině při vzletu a přistání, když křidýlka mají malou/žádnou činnost - u kluzáků je účinnost křidélek už od hodně nízké rychlosti (před prvním vzletem v elementárce jsme museli strávit pěknou dobu balancováním, udržením křídla v rovině, na zemi proti větru. U nich jde na zemi hlavně o udržení směru.

Nicméně si nerozumíme. Já měl na mysli klonění díky reakčnímu momentu vrtule. Čili použití pravé výchylky křidélek k eliminaci.
A co se týče používání směrovky u letadel s řízeným příďákem (a ještě k tomu s bačkorou), tak se říká, že není třeba tolik šlapat, protože pomáhá natáčení kola před osou otáčení (letadla). U taildraggerů to je něco jiného.
V FSX je používání směrovky u některých - špičkových - addonů nutností (Katana 4X, A2A Cub).
Uživatelský avatar
By Pavel
#110934
Ad při vzletu u GLD - jasně, u Blaníka apod se směrovkou nebalancuje, dá se to udržet křidélky v mírném větru, nebo pokud vlekař stojí na brzdách a má přidáno, a směrovka je výhradně k držení směru za vlečnou.

U bílých výkonějších letadel se dá v \"nouzi\", když to křídlo v průběhu vzletu padá pomocí prudkého pohybu směrovky padající křídlo urychlit aby nespadlo do trávy - ale v praxi jsem to nepoužil. Co je možná trochu zajímavé je, že využití směrovky pro vybalancování letadla je popsáno v metodice pro kvalifikaci ke vzletům z polí s bočákem bez pomocníka u křídla - tam je v metodice uvedeno, že se éro postaví na zem vyosené vůči ose vzletu (čumák cca 30° proti větru) s návětrným křídlem na zemi, vlečná přidává plyn na brzdách, prudce odbrzdí, čímž to s kluzákem pěkně cupne, prudkým vyšlápnutím směrovky \"do směru\" jednak srovnám kluzák za vlečnou, ale hlavně urychlím na zemi ležící křídlo, které v tu chvíli má jíž dostatek vztlaku aby se dalo udržet ve vzduchu. Závětrné křídlo se tím sice zpomalí, ale to nevadí, protože na něj je sfoukáván vrtulový proud od vlečné, které jej také dostatečně ofukuje pro udržení. Pak vzlet pokračuje již tradičně, křidélky držet horizont a směrovkou směr za vlečnou. No, dělat tuhle šaškárnu s něčím trochu sportovnějším bych fakt nechtěl...

PB
By ASG29
#110941
Jak píšeš, urychlit se takhle dá. Ale pokud pomocník vydrží běžet alespoň těch 10 metrů, tak postačí křidélka. U klapkáčů pomůže nastavení klapek (flaperonů) nahoru a pak při zrychlení zase dolů. Jen by mne zajímalo, co takovému vybočení, při vyšlápnutí směrovky, říká ostruha u moderních brusů... Třeba taková Diana. Ocasní nosník je jak prut na ryby. A zrovna u ní není moc velká ochota dělat pomocníka u křídla.

Dal jsem znovu let s Cessnou a to klonění je jen při plném plynu. Za letu v hladině na 2300 ot. se skoro neprojevuje. Ale mám výhrady k citlivosti os. Zatím co s Katanou nebo B-17 je radost letět na ruku (a to samé platí i o Tecnamech od Ant´s), tak Cessna je na tom stejně jako Spitfire; i třes rukou ji rozhodí. Přesto - je to parádní kousek!
Uživatelský avatar
By Pavel
#110946
Tak ta citlovost os by měla jít dořešit přes registrované FSUIPC, určitě tam půjde nastavit nelineární odezvu... I když je pravda že payware addon v roce 2013 by měl funguvat out of the box.

PB
Uživatelský avatar
By Lapak
#110953
Spíš otázka, jestli to je bug nebo feature :) Moc addonů v tomto právě moc přesných není a pak se člověk hrozně diví, když to někdo nasimuluje fakt správně a je to najednou daleko \"těžší\" než jiné addony...
By ASG29
#110958
Jak jsem psal, jejich Piper Cub nebo B-17 \"sedí ve vzduchu\" jako přišité, výškovka není tak citlivá. Takže spíše bug. Dnes jsem nainstaloval patch a chování se zlepšilo. Dokonce se objevila nová feature.