VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum zaměřené na vše o letadlech, sceneriích, addonech a ostatním z Microsoft Flight Simulatoru.
By Johny
#64224
Zdravím, pěkně prosím, mohl by mi někdo vysvětlit jak to vlastně funguje? Nastavování listů vrtule a kdy a proč a proč má vliv na otáčky?? Včera jsem do toho nějak hodně zabředl a z původně jasné představy mám aktuálně docela guláš. Díky
Uživatelský avatar
By Pavel
#64227
Jestli můžu doporučit, tak jdi na www.air-prague.cz a někde v dokumentech k našim letadlům si stáhni školení k Cessně 182, je to zvuková nahrávka v češtině, je to tam popsáno.
Uživatelský avatar
By PavelS
#64236
Jako určitě to prostuduj, ale dovolil bych si následující silné, ale velmi užitečné zjednodušení pro zákaldní pochopení problému, (bez výrazů jako \"aerodynamické zkroucení\"):

Víš, co je auto ?
Tam je obecně motor a převodovka.
V letadle je obecně je taky motor a vrtule - ta funguje jako převodovka.

Pokud je vrtule pevná, tak to je jako trvale zařazená jedna rychlost, třeba trojka. Se všemi důsledky jako v autě - pomalu, v podstatě blbě, se rozjíždí, do kopce se to musí rozjet, jinak to chcípne, protože motor to neutáhne, je i pevně dána maximální rychlost otáčkami. Naprosto stejně se chová letadlo s pevnou vrtulí - C172N.

Mezistav je, že vrtule je výměnná (málokdy za letu teda) - to dává možnost, zařadit podle provozu odpovídající rychlostní stupeň (Z-126). Jednotlivé vrtule se liší natočením listů - podle toho má leatdlo buď \"velký záběr\" (letadlo se dobře rozjíždí a stoupá) ale omezenu max. rychlost (jednička v autě), nebo naopak má letadlo malý záběr, což umožní maximální rychlost a také snižuje otáčky motoru = úspora (viz: 5ka v autě). V autě by to byla možnost přerřadit , když zastavím - vidím kopec, přeřadím z pětky na trojku.

Pak je vrtule stavitelná, mohu měněním polohy listů za letu páčkou \"řadit\" plynule. Tato vrtule umožňuje ale především dosáhnout tzv. konstantních otáček. Tj. buď ručně, nebo i zcela autoamticky se nastaví poloha listů a autoamtické zařízení na vrtuli, založené na vzájemném působění sil zajistí, že sestava vrtule-motor pojede na stálých otáčkách - to je výhodné hlavně pro motor, protože může běžet např. v režimu maximálního točivého momentu ve všech režimech letu. Analogie s autem je autoamtická převodovka s plynule měnitelným převodem, navíc řízeným automaticky.

Tím jsme se dostali k podstatě, jak se vlastně řídí vrtulové (pístové) letadlo.
Není to tam jako v autě. Soustava Vrtule -motor je navržena pro jeden nebo několik režimů a celý let se de facto jen \"přepíná\" mezi nimi. Toho se dosahuje nastavením listů (otáček) vrtule a přidáváním-ubíráním plynu. Pro každé letadlo je pak pro každý letový režim (start-vzlet-let na trati-klesání-přiblížení-přistání) v příručcce popsáno, jakou kombinaci nastavím tak, abych pro danou etapu letu letěl se správným režimem pohonné soustavy. Všechno mezitím je špatně. Letadlo je z výroby nastaveno, že správně letí na výrobcem daných režimech. U leateel s pevnou vrtulí je to jednoddušší, u letadel s měnitelnými vrtulemi je to magie, ale to je teprve to správné polétáni.

Uvedené bych považoval za mnohem praktiočtější informaci, než studium teorie, jak vrtule funguje , nebo dokonce snahou pochopit, jak funguje automatický regulátor otáček.
By Johny
#64238
Díky, ještě než se zamyslím a přečtu si věci na air-Prague - tou páčkou reguluji vlastně co? Přímo natočení listů vrtule?
Uživatelský avatar
By PavelS
#64239
[quote="Johny"]Díky, ještě než se zamyslím a přečtu si věci na air-Prague - tou páčkou reguluji vlastně co? Přímo natočení listů vrtule?[/quote]

To neřeš :)

Potažmo, je podstatné, že tou páčkou reguluješ otáčky soustavy vrtule-motor - ne plynem !!!

Obecně je to tak, že:
u elektricky stavitelných vrtulí (L-60 Brigadýr, L-200 Morava) ovládáš přímo ty listy - ale pak tam nebývá automatická regulace otáček vrtule, tj. při každé změně režimu letu nebo režimu motoru musíš listy přestavit (hrůza).

u hydraulicky stavitelných systémů (Z-42+) ovládáš listy nepřímo, přes tzv. regulátor otáček, tím nastavuješ požadované otáčky, které pak regulátor již udržuje bez ohledu na všechno - toto opravdu funguje, nechápu. Pochopitelně, že i zde hydraulický regulátor ovládá nastavení listů, ale není to v tomto případě "spojeno s tou páčkou napevno".

u hydraulicky stavitelných systémů je i možné, že tam ta páčka vůbec není, protože autoam,tický regulátor má přímo v sobě přednasatveno, jak má řídit otáčky podle režimů letu a motoru (páčka pak řeší víceméně revers).
Uživatelský avatar
By Pavel
#64247
Jinak jo, hejbe se páčkou s úhlem náběhu vrtule (tj pod jakym úhlem narazej listy vrtule do vzduchu).
Uživatelský avatar
By roadmonster
#64263
[quote="PavelS"]
u hydraulicky stavitelných systémů (Z-42+) ovládáš listy nepřímo, přes tzv. regulátor otáček, tím nastavuješ požadované otáčky, které pak regulátor již udržuje bez ohledu na všechno - toto opravdu funguje, nechápu. Pochopitelně, že i zde hydraulický regulátor ovládá nastavení listů, ale není to v tomto případě "spojeno s tou páčkou napevno".

u hydraulicky stavitelných systémů je i možné, že tam ta páčka vůbec není, protože autoam,tický regulátor má přímo v sobě přednasatveno, jak má řídit otáčky podle režimů letu a motoru (páčka pak řeší víceméně revers).[/quote]

výborně (yngliš) popsáno zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Constant_speed_propeller