- 31 bře 2010, 13:08
#64236
Jako určitě to prostuduj, ale dovolil bych si následující silné, ale velmi užitečné zjednodušení pro zákaldní pochopení problému, (bez výrazů jako \"aerodynamické zkroucení\"):
Víš, co je auto ?
Tam je obecně motor a převodovka.
V letadle je obecně je taky motor a vrtule - ta funguje jako převodovka.
Pokud je vrtule pevná, tak to je jako trvale zařazená jedna rychlost, třeba trojka. Se všemi důsledky jako v autě - pomalu, v podstatě blbě, se rozjíždí, do kopce se to musí rozjet, jinak to chcípne, protože motor to neutáhne, je i pevně dána maximální rychlost otáčkami. Naprosto stejně se chová letadlo s pevnou vrtulí - C172N.
Mezistav je, že vrtule je výměnná (málokdy za letu teda) - to dává možnost, zařadit podle provozu odpovídající rychlostní stupeň (Z-126). Jednotlivé vrtule se liší natočením listů - podle toho má leatdlo buď \"velký záběr\" (letadlo se dobře rozjíždí a stoupá) ale omezenu max. rychlost (jednička v autě), nebo naopak má letadlo malý záběr, což umožní maximální rychlost a také snižuje otáčky motoru = úspora (viz: 5ka v autě). V autě by to byla možnost přerřadit , když zastavím - vidím kopec, přeřadím z pětky na trojku.
Pak je vrtule stavitelná, mohu měněním polohy listů za letu páčkou \"řadit\" plynule. Tato vrtule umožňuje ale především dosáhnout tzv. konstantních otáček. Tj. buď ručně, nebo i zcela autoamticky se nastaví poloha listů a autoamtické zařízení na vrtuli, založené na vzájemném působění sil zajistí, že sestava vrtule-motor pojede na stálých otáčkách - to je výhodné hlavně pro motor, protože může běžet např. v režimu maximálního točivého momentu ve všech režimech letu. Analogie s autem je autoamtická převodovka s plynule měnitelným převodem, navíc řízeným automaticky.
Tím jsme se dostali k podstatě, jak se vlastně řídí vrtulové (pístové) letadlo.
Není to tam jako v autě. Soustava Vrtule -motor je navržena pro jeden nebo několik režimů a celý let se de facto jen \"přepíná\" mezi nimi. Toho se dosahuje nastavením listů (otáček) vrtule a přidáváním-ubíráním plynu. Pro každé letadlo je pak pro každý letový režim (start-vzlet-let na trati-klesání-přiblížení-přistání) v příručcce popsáno, jakou kombinaci nastavím tak, abych pro danou etapu letu letěl se správným režimem pohonné soustavy. Všechno mezitím je špatně. Letadlo je z výroby nastaveno, že správně letí na výrobcem daných režimech. U leateel s pevnou vrtulí je to jednoddušší, u letadel s měnitelnými vrtulemi je to magie, ale to je teprve to správné polétáni.
Uvedené bych považoval za mnohem praktiočtější informaci, než studium teorie, jak vrtule funguje , nebo dokonce snahou pochopit, jak funguje automatický regulátor otáček.
PavelS
VACC CZ