Stránka 1 z 3

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 11:23
od wolfv
Ahoj, nevíte jak mám přistát s Boeingem na Letišti bez ILS a VORu? Díky

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 11:26
od tmx
No, tak buď podle NDB, jestli je, nebo prostě vizuál. Záleží, co je v mapách.

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 11:38
od wolfv
A jak se létá NDB, navede Tě na NDB autopilot na směr dráhy jako ILS nebo VOR/DME, chci pristát na letišti Vnukovo UUWW v Rusku a tam je jen NDB

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 11:45
od amalka
[quote="wolfv"]A jak se létá NDB, navede Tě na NDB autopilot na směr dráhy jako ILS nebo VOR/DME, chci pristát na letišti Vnukovo UUWW v Rusku a tam je jen NDB[/quote]

Zkoušel si točit a tahat těma řidítkama co jsou před tebou? Když vypneš autopilota, tak to na ně fakticky reaguje a letadlo tím lze řídit!

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 11:52
od PavelS
[quote="wolfv"]A jak se létá NDB, navede Tě na NDB autopilot na směr dráhy jako ILS nebo VOR/DME, chci pristát na letišti Vnukovo UUWW v Rusku a tam je jen NDB[/quote]

Ne, ADF (tj. přijímač NDBs) není nikdy spojen s autopilotem, tj. :

- ručička(y) ADF Ti ukazuje(í) směr k majákům NDB, ale letadlo podle toho musíš řídit sám (tak i v reálu)
- musíš ručně udržovat směr k majákům, tak aby jsi se držel současně v ose dráhy (nesmíš letět na maják šikmo v jiném kursu, než je dráha)
- musíš klesat podle mapy pro NDB přiblížení "na ruku",
- v nějaké minimální výšce vyznačené na mapě musíš vidět dráhu a ručně přistát
- pokud ráhu nevidíš - dělaáš GA procedůru.

Postupy pro NDB přiblížení jsou obtížnější než VOR,ILZ a je dobré je aspoň trochu nacvičit.

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 12:05
od mipeba
UUWW je vybaven ILSem... a to na všech dráhách

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 12:14
od wolfv
[quote="mipeba"]UUWW je vybaven ILSem... a to na všech dráhách[/quote]

A nevíš kde bych sehnal mapu na toto letiště? Ve FS2004 toto letiště podle mapy nemá ILS jen NDB s OUT marker (OM) a middle marker (MM) na všech drahách

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 12:44
od PavelS
No, jak je stále opakováno :

Jakékoliv VATSIm-related mapy (ale i scenerie, postupy, NOTAMy, jiné vyfikundace..) jsou na stránkách daného VACC (=v podstatě virtuální obdoba FIRu), v tomto případě Moskevského FIRu, který je součástí divize VATRUS.

Mapy pro neznámé ciziny je dobré vždy začít hledat zde - to je VATSIM \"Chart Center\", který odkazuje na stránky VACC nebo na jiné doporučené zdroje map pro VATSIm.

Tam najdeš Russia - klikneš. Vyjede cca toto.

To je stránka Divize VATRUS.

Tam je kolonka vpravo FIR/VACC. Klikneš. Vyjede cca toto.

Protože Rus je širá, je rozdělena na řadu FIRů, podobně jako třeba NSR a NDR (dnes SAG). Každý FIR (=VACC) má pak svoji stránku a tam jsou mapy a ostatní. UUWW leží v FIR Moscow a proto kliknu tam. Vyjede cca toto.

Tam to je.

Uvededný postup prosím shlédněte a pochopte i ostatní novjejší zde, takto je potřeba se vyznat ve VATSIM struktuře FIRů( VACCů) a nepoužívat zbytečně koplikované postupy hledání mapz z reálu.

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 13:11
od wolfv
[quote="PavelS"][quote="wolfv"]A jak se létá NDB, navede Tě na NDB autopilot na směr dráhy jako ILS nebo VOR/DME, chci pristát na letišti Vnukovo UUWW v Rusku a tam je jen NDB[/quote]

Ne, ADF (tj. přijímač NDBs) není nikdy spojen s autopilotem, tj. :

- ručička(y) ADF Ti ukazuje(í) směr k majákům NDB, ale letadlo podle toho musíš řídit sám (tak i v reálu)
- musíš ručně udržovat směr k majákům, tak aby jsi se držel současně v ose dráhy (nesmíš letět na maják šikmo v jiném kursu, než je dráha)
- musíš klesat podle mapy pro NDB přiblížení "na ruku",
- v nějaké minimální výšce vyznačené na mapě musíš vidět dráhu a ručně přistát
- pokud ráhu nevidíš - dělaáš GA procedůru.

Postupy pro NDB přiblížení jsou obtížnější než VOR,ILZ a je dobré je aspoň trochu nacvičit.[/quote]

A jak zjistím v jaké jsem vzdálenosti v NM od dráhy, to pak ani nevím v jaké vzdálenosti mám být v minimální výšce...

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 13:39
od ctom
... tak třeba tady http://msfs09.sweb.cz/main.html, a lekce ve FS2004 taky nejsou k zahození =)

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 14:23
od Filip
No, NDB je většinou kombinováno s DME, podle kterého poznáš, jak jsi daleko. V mapě zjistís frekvenci a naladíš si ho.
Jinak pokud létáš s defaultem B737/400, tak DME ti zobrazuje na té spodní digitální obrazovce v levém horním rohu.
Také doporučuji v začátcích létat více v Čr (na NDB/DME ideální LKKV), než se pouštět do exotiky typu UUWW...

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 14:43
od PavelS
No to vůbec :)

NDB NDB přiblížení je z dob, kdy nějaké vymoženosti typu DME byly hudbou budoucnosti a taky to šlo. Pro naučení se létat podle přístrojů je NDB NDB naprostý základ, bohužel se to bez nějaké teorie neobejde.

Obvykle to fungovalo tak, že ten poslední maják v řadě před dráhou (L=locator) byl také bodem, kde se muselo vidět dráhu, jiné určení vzdálenosti neexistovalo.

Jinak si myslím, že občasný výlet do exotiky není vůbec na škodu, naopak, zkušenosti tam nabyté nahradí doslova desítky hodin plácáníse po českých krajích.

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 15:00
od Filip
No, dovolím si odporovat... :)
V dnešní době, je podle mne NDB/DME app běžnější, než NDB NDB. (Kdyžtak mě oprav :) )
Jinak souhlasím s tím, že NDB přiblížení je základ, který je třeba trénovat a chápat, sám jsem ve Varech strávil poměrně hodně času s tímhle nepřesným přiblížením...
Co se týče létání do zahraničí, tak je samozřejmě prospěšné (možna jsem se špatně vyjádřil), ale pokud někdo začína a třeba vůbec neví o existenci nějakého NDB, tak je podle mne přece jenom lepší začít v Čr, kde se dají jednoduše sehnat mapy a také se lépe diskutuje třeba o LKKV, než o UUWW, protože ho většina z nás zná..
:)

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 15:25
od PavelS
[quote="Filip"]No, dovolím si odporovat... :)
V dnešní době, je podle mne NDB/DME app běžnější, než NDB NDB. (Kdyžtak mě oprav :) )[/quote]

Jako samozřejmě, ale to vzniklo tak, že jak postupně se dovybavovala dráha jinými přiblíženími , tak tam vzniknul DME vysilač a toho lze pak využít i pro původně NDB NDB, kde je neznalost vzdálenosti limitující (směrové vedení je taky hrozné, ale je). Takto se postupně samovolně upgradovalo NDB NDB na NDB DME; pro naše účely je lepší se mořit na pravém NDB NDB z výše uvedených důvodů.

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 15:37
od Filip
Ok. :)

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 16:28
od Atan
Tak jsem si to taky zkusil, ve Varech NDB-DME 11. Ale koukám do mapy a žádný NDB nevidím - jedině možná VRATA - L/MKR 365.. Jinak jsou tam jenom waypointy definovaný pomocí GPS. Ještě před BISGI jsem to vzal na ruku a podle tabulky DME/altitude jsem sklesával a snažil se letět co nejvíc po spojnici těch waypointů. Ale asi to není úplně správně... Teď si uvědomuju, že ADF jsem vůbec nenastavoval. :) No tak to zkusím ještě jednou.

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 16:39
od PavelS
NDB = L = VRATA = Locator = 365kHz v simu = 669 kHz v realu

Je tam jen ten jeden.

Slavné KVY na kopci nad pražskou silnicí zlikvidovali někdy koncem minulého tisíciletí.

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 18:18
od Filipos
Nechápu, co vám na NDB přiblížení může nejít. Až do bodu IF je přece možné, a řekl bych dokonce nutné, letět podle publikované tratě na LNAV a potom teprve přejít na navigaci podle majáků NDB. U přilížení na jedno NDB, jako je právě například ve Varech, se dokonce ani na úsek středního a následně konečného přiblížení jinak ani dostat nedá, protože nevíte, jakou máte polohu vůči ose dráhy (u dvou endébéček to jde...).

Navíc, už jsem to tu minimálně jednou psal - nepřesná přiblížení je v dnešní době možné provádět na navigační mód auotpilota (LNAV), takže se v podstatě ani nemusíme trápit polohou vůči majákům NDB. Stejně ale samozřejmě doporučuji si NDB přiblížení natrénovat létat i ručně, ať nezakrníme :)

Konkrétně ve Varech je NDB přiblížení docela snadné, protože už od IAFu stačí letět trať 111°, semtam mrknout na ručičky ADF, jestli nám to letí správně, sklesat podle tabulky do minim, navázat vizuální reference a přistát.

Jinak, Pavle, nevím na co narážíš ohledně té likvidace KVY, protože v reálné a aktuální mapě DME KVY je a právě pomocí něj je stanovan napříkad i právě FAF u NDB/DME přiblížení na dráhu 11 (koneckonců stejně jako MAPt, ten je podle něj stanoven také).

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 18:29
od amalka
KVY byl ten druhý NDB.

Jinak jak to že při jednom NDB nevím polohu vůči ose dráhy?

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 18:36
od PavelS
Filipos píše:Nechápu, co vám na NDB přiblížení může nejít. Až do bodu IF je přece možné, a řekl bych dokonce nutné, letět podle publikované tratě na LNAV a potom teprve přejít na navigaci podle majáků NDB.
Já pochopitelně mluvím o přiblížení z dob, kdy žádné LNAV neexistovalo, právě v tom je celý vtip. Přesto to zaletět šlo a o tom to celé je.

Další problém je, že v klasické FSce fungoval jen jeden NDB, takže nešlo cvičit plnohodnotné přiblížení na dva majáky, myslím, že to umí až FSX.
Jinak, Pavle, nevím na co narážíš ohledně té likvidace KVY, protože v reálné a aktuální mapě DME KVY je a právě pomocí něj je stanovan napříkad i právě FAF u NDB/DME přiblížení na dráhu 11 (koneckonců stejně jako MAPt, ten je podle něj stanoven také).
Ano, já opravdu mluvím o Svazarmem udržovaném doměčku na úpatí Doupovských hor vedle silnice, kde byla "dálná" pro NDB NDB přiblížení. Žádné DME neexistovalo, to je až porevoluční výmysl.

Jinak ano, technicky vzato 1ks ADF ukazuje jen směr k majáku, ne tedy polohu. K určení polohy vůči majáku/dráze musím použít další pomocné postupy (nemyslím ty LNAV apod.)

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 18:55
od Filipos
Aha, to pak jo. Díky.

[quote="amalka"]Jinak jak to že při jednom NDB nevím polohu vůči ose dráhy?[/quote]

No, tak vzhledem k tomu, že NDB nevytváří radiály, víš jen, kterým směrem je to dané NDB a to k určení polohy vůči dráze nestačí. Když máš dva majáky, už je to lehké - ručičky se musí překrývat. S jedním to jde jen tak, že se dostaneš do bodu IF, odkud už letíš přímo na NDB.

Ještě bych rád podotknul, že přiblížení na dvě NDB se dá zaletět i na jedno ADF (mám dojem, že se to tímto způsobem robilo třeba ještě na miginách). Letělo se nejprve na dálnou, na ní se přeladilo na bližnou a letělo se na ni.

Jinak, dvě ADF nejsou ani tak věcí FSky, jako jednotlivých addonů. Respektive, letadla v FSce dvě ADF nemají, ale většina nových addonů již ano.

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 19:00
od PavelS
[quote="Filipos"]Jinak, dvě ADF nejsou ani tak věcí FSky, jako jednotlivých addonů. Respektive, letadla v FSce dvě ADF nemají, ale většina nových addonů již ano.[/quote]

Tam nešlo o to, že jsou dva budíky na panelu, ale bylo potřeba naladit SOUČASNĚ dvě různé frekence (ne přepínat mezi nimi ), abys viděl směr k oběma NDB a podle toho letět. To starší FSky neumožňovaly a ni addon se dvěma budíky nepomohl, protože bylo možné jen přepínat mezi dvěma naladěními, nikoliv indikovat současně dvě frekvence.

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 19:10
od Filipos
Ale jestli jsem to správně pochopil, tak v těch jednadvacítkách asi byla taky jen jedno ADF a jen jedna ručička. A jak jsem psal, na dálné se přeladilo na bližnou a letělo se na ni, tzn. tam není potřeba dvou ručiček a stejně se dostali do osy dráhy. Je to, pravda, tršoku obtížnější na obsluhu, ale funguje to.

Na flighsimu tento vojenský způsob přiblížení byl někde krásně popsán.

A FS2004 rozhodně dvě indikace umožňuje. Starší FSky ale, pravda, neznám.

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 19:12
od tmx
S ATRkem jsem ve FS2004 normálně lítal v Žilině se dvěma NDB, takže aspoň v tom a s tímhle addonem už to šlo. :)

přistání bez ILS

PříspěvekNapsal:14 kvě 2009, 21:41
od amalka
[quote="Filipos"]Aha, to pak jo. Díky.

[quote="amalka"]Jinak jak to že při jednom NDB nevím polohu vůči ose dráhy?[/quote]

No, tak vzhledem k tomu, že NDB nevytváří radiály, víš jen, kterým směrem je to dané NDB a to k určení polohy vůči dráze nestačí. Když máš dva majáky, už je to lehké - ručičky se musí překrývat. S jedním to jde jen tak, že se dostaneš do bodu IF, odkud už letíš přímo na NDB.

Ještě bych rád podotknul, že přiblížení na dvě NDB se dá zaletět i na jedno ADF (mám dojem, že se to tímto způsobem robilo třeba ještě na miginách). Letělo se nejprve na dálnou, na ní se přeladilo na bližnou a letělo se na ni.

Jinak, dvě ADF nejsou ani tak věcí FSky, jako jednotlivých addonů. Respektive, letadla v FSce dvě ADF nemají, ale většina nových addonů již ano.[/quote]

Něco mi asi uniká? Když vím směr k NDB který JE v ose dráhy a vím směr dráhy a mám kompas tak si dovolím tvrdit, že na základě těchto údajů lze polohu vůči OSE DRÁHY určit, nebo ne? (připomínám, že výrok zněl, že jedno ADF nestačí k určení polohy vůči ose dráhy).