Forum zaměřené na vše o letadlech, sceneriích, addonech a ostatním z Microsoft Flight Simulatoru.
#78376
[quote="firlet"][quote="Jindra"]Default letadla nejsou letadla. PMDG 747 nemá manual?[/quote]

Samozrejme PMDG ma manual, ale z nejak jako "skoro laik" nejsem schopen vse pochopit. V tom manualu je to uvedeno jako popis pristroju a veci v letadle a jejich parametru .. Ale nikde se tam nedoctu v jakem poradi mam co kde zapnout pri letu, nebo jake chovani sledovat a jak na nej reagovat ...

Jestli tady "otravuju" nespravne, tak prosim o presmerovani nekam, kde mi nekdo jako zacatecnikovi muze poradit ...[/quote]

Neotravuješ, jen se tady opravdu předpokládá, že než se tu člověk na něco zeptá, prostudoval v rozumném rozsahu manuál ;).

Co kdybys letěl bez VNAV? Bude letadlo taky zlobit? Dej si nějaký krátký let pomocí LNAV a ALT, SPD.
#78377
[quote="kopcimek"][quote="firlet"]Ne. nezkousel ... vubec neznam vyznam tohoto tlacitka, asi ani spravne postupy jake tlacitko kde pouzit. Z videi na netu jsem pochopil, ze se vzlet leti na Vnav, pak se prepne na Lnav. a na AP panelu se jen upravuje vyska/rychlost, ktera je v dany usek trasy maximalni.

Pristani jsem pochopil tak, ze se snizi rychlost, aktivuji klapky ... a az se dostane letadlo do dosahu signalu, tak se stiskne tlacitko LOC ... kdyz zachyti i g/s tak se pripne APP a melo by to pristat ...

Jsem v tomhle smeru novacek, ale s default letadly pristavat umim ILS bez problemu ...[/quote]

Jejda, chce to trochu ujasnit pojmy a vyjádřovat se trošku odborněji, když už se věnujeme takovéto problematice :)

ad vzlet/odlet: VZLET se letí zásadně na ruku, tzn. bez autopilota. Tedy pokud nebereme v potaz takové věci jako LVP a vedení letadla po středu VPD při vzletu směrovým paprskem lokalizéru. Následné stoupání se do určité výšky letí taky na ruku (min. výška pro zapnutí AP je 1500ft AGL u B737) a poté se připíná LNAV. V akcelerační výšce se pak postupně zrychluje až na 250kt (max. rychlost pod FL100) a zatahuje mechanizace. S tímto se zapíná VNAV. (jehož parametry byly předem správně nastaveny při předletové přípravě).

ad výška: Nastavuje se výška do které povolil ATC stoupání..

ad přistání: rychlost se snižuje postupně v závislosti na omezení od ATC / omezení traťové a limitech letadla. Klapky se vysouvají na finále podle rychlosti. (řídí se provozní příručkou letadla).

ILS: Když jsou aktivní oba diamanty ILSového paprsku, mačkám APP, VOR/LOC jen při VOR/DME přiblížení.

V určité vzdálenosti od prahu dráhy si AP vypnes, vytrimuješ tak, aby si se s letadlem nepral a na odpovídající rychlosti a úhlu náběhu přistáváš..

Doufam, že jasný, je to 100x omílaný :)

PP[/quote]

Tohle nechapu jak v FSX udelat - ATC me ridi podle toho, jak chce FSX a nebere v potaz trasu podle FMC - podle bodu, ktere zna B747. FSX vyhleda trasu, ktera je trochu odlisna. Takze pristavat podle ATC se doslovne neda, protoze ty trasy se neshoduji a ATC me vektoruje mimo trasu, kterou leti PMDG pres Lnav ...
#78378
[quote="Pavel"][quote="firlet"]
Jak ale vyresim - kdyz poletim bez naprogramovane FMC navigaci na cilove misto ? FSX to v defaultu ukazuje carou na GPS, ale pokud do FMC nezadam body tak nevim kudy letet .. ?[/quote]

Co třeba tzv VOR, DME, nebo NDB? Nic? http://www.lkpr.info/takeoff/skolka/skolka.htm tady o tom je docela dost... na default GPS zapomeň.[/quote]

Aha ...to me nenapadlo .. ale mas pravdu .. pokud zadam pri letu napr. Praha - Ostrava majak OTA, tak k nemu bude i PMDG ukazovat primo ... :-)
Diky ...
#78380
To je způsobeno rozporem mezi navigačními daty v FSce a reálu a navíc absencí uplatnění i těch základních pravidel reálného plánování. Jinými slovy, na defaultní plánovač zapomenout a používat nějakou databázi letových plánků (třeba vRoute, tam je jich hafo).

A hned další věc, co bych přestal úplně používat, je FSkový ATC. Ten s reálem nemá taky moc společného, navíc je trošku kontraproduktivní, když očekává, že poletíš po úplně jiné trati. Když na začátku letu neotevřeš okno s komunikací, neměl by tě snad v průběhu letu vůbec otravovat :)
#78381
[quote="firlet"][quote="kopcimek"][quote="firlet"]Ne. nezkousel ... vubec neznam vyznam tohoto tlacitka, asi ani spravne postupy jake tlacitko kde pouzit. Z videi na netu jsem pochopil, ze se vzlet leti na Vnav, pak se prepne na Lnav. a na AP panelu se jen upravuje vyska/rychlost, ktera je v dany usek trasy maximalni.

Pristani jsem pochopil tak, ze se snizi rychlost, aktivuji klapky ... a az se dostane letadlo do dosahu signalu, tak se stiskne tlacitko LOC ... kdyz zachyti i g/s tak se pripne APP a melo by to pristat ...

Jsem v tomhle smeru novacek, ale s default letadly pristavat umim ILS bez problemu ...[/quote]

Jejda, chce to trochu ujasnit pojmy a vyjádřovat se trošku odborněji, když už se věnujeme takovéto problematice :)

ad vzlet/odlet: VZLET se letí zásadně na ruku, tzn. bez autopilota. Tedy pokud nebereme v potaz takové věci jako LVP a vedení letadla po středu VPD při vzletu směrovým paprskem lokalizéru. Následné stoupání se do určité výšky letí taky na ruku (min. výška pro zapnutí AP je 1500ft AGL u B737) a poté se připíná LNAV. V akcelerační výšce se pak postupně zrychluje až na 250kt (max. rychlost pod FL100) a zatahuje mechanizace. S tímto se zapíná VNAV. (jehož parametry byly předem správně nastaveny při předletové přípravě).

ad výška: Nastavuje se výška do které povolil ATC stoupání..

ad přistání: rychlost se snižuje postupně v závislosti na omezení od ATC / omezení traťové a limitech letadla. Klapky se vysouvají na finále podle rychlosti. (řídí se provozní příručkou letadla).

ILS: Když jsou aktivní oba diamanty ILSového paprsku, mačkám APP, VOR/LOC jen při VOR/DME přiblížení.

V určité vzdálenosti od prahu dráhy si AP vypnes, vytrimuješ tak, aby si se s letadlem nepral a na odpovídající rychlosti a úhlu náběhu přistáváš..

Doufam, že jasný, je to 100x omílaný :)

PP[/quote]

Tohle nechapu jak v FSX udelat - ATC me ridi podle toho, jak chce FSX a nebere v potaz trasu podle FMC - podle bodu, ktere zna B747. FSX vyhleda trasu, ktera je trochu odlisna. Takze pristavat podle ATC se doslovne neda, protoze ty trasy se neshoduji a ATC me vektoruje mimo trasu, kterou leti PMDG pres Lnav ...[/quote]

FSX ATC vypnout, spolu s FSX plánovačem tratí a FSX GPSkou. Nanic pro nás, co to bereme jako víc než jen hru.
#78383
Jojo .. kdyz ho neaktivuju, tak neotravuje, pripadne me preradi do VFR a pak si reknu jen o \"clear to land\" na cilovem letisti.

A co lze pouzivat misto default ATC ? Kdyz pominu nejake zive rizeni v on-line hrani - tam bych si delat chaos jeste netroufl ... nebo resp. s default letadlem ano, to uz umim ovladat, ale ne s PMDG, ktere neumim ..
#78386
Nic nepoužívat... říct si před letem \"poletím po tomhle SIDu, pak po týhle trati, v destinaci po týhle STARce a sednu na tuhle dráhu... potom, co toto zvládnu, je možno letět na vatsimu, zbytke už se dopiluje.
#78399
[quote="Pavel"]Nic nepoužívat... říct si před letem "poletím po tomhle SIDu, pak po týhle trati, v destinaci po týhle STARce a sednu na tuhle dráhu... potom, co toto zvládnu, je možno letět na vatsimu, zbytke už se dopiluje.[/quote]

Mam dalsi stupidni dotaz - kam v B747 PMDG zadam frekvence bodu VOR, DME, aby mi ukazoval kterym smerem letet ? Do radioveho panelu na frekvenci NAV ? A smer to bude ukazovat na hlavnim panelu PFD ?
#78405
U B744 se frekvence (narozdíl od B73x) neladí ručně, tzn. jak frekvence ILS tak i VOR/NDB (+ nastavení DME vzdálenosti) nastavuješ v FMC. Je to tuším pod tlačítkem FIX. Tam si můžeš zvolit jméno majáku + vzdálenost (udělá kolem něj kružnici) + i směr od majáku - zelená čárkovaná čára

(Jen vzpomínám, FS mám na druhém PC.)
#78407
Pokud se nemýlím, 737 je poslední letadlo Boeingu, které má mód autopilota schopný sledovat radiál z VORu bez pomocí RNAV navigace. Další modely (B7n7, kde n patří do množiny přirozených čísel a současně platí, že n>3 :) ) už to neumožňují, 747 tedy taky ne. Jediná možnost je zadat VOR či NDB do FMC a letět to přes LNAV - což nemá absolutně žádný výukový smysl.

Proto radím, abys na chvilku PMDG 747 nechal v hangáru, vytáhl defaultní cokoliv (ať Cessnu nebo 737, to už je jedno) a natrénoval létání podle radionavigace tam. Pak teprve lze pošilhávat po efemsíčkách.

Jinak je bohužel fakt, že všechny tyto věci lze nalézt v manuálu, jak už poznamenali kolegové výše. Stejně jako ty normal procedures, po kterých ses pídil dříve... Takže během trénování navigace s defaulty nakoukni do manuálu a uvidíš, že to nakonec půjde.
#78408
K PMDG 747-400 vřele doporučuji jejich oficiální tutoriály (zde - poslední čtyři dole. Měla být i pátá část, ale tu jsem nikde neviděl...Taky si nejsem jistý, jestli ti to půjde i v FSX. Tyhle tutoriály jsou pro FS9, ale přístrojově je to stejný). Tedy pokud jsi \"english capable\". Též jsem v tomto duchu někde na youtube viděl nějaké videjko (zkusím najít).

A pokud ti blbne VNAV, tipoval bych to na nějaký problém s joyem. Na druhou stranu pokud by to bylo joyem, tak by se ti odpojoval autopilot a řvalo by ti to. No, jen jsem se zkusil zamyslet... blbej nápad... víckrát to neudělám :D
#78412
[quote="vascon"]K PMDG 747-400 vřele doporučuji jejich oficiální tutoriály (zde - poslední čtyři dole. Měla být i pátá část, ale tu jsem nikde neviděl...Taky si nejsem jistý, jestli ti to půjde i v FSX. Tyhle tutoriály jsou pro FS9, ale přístrojově je to stejný). Tedy pokud jsi "english capable". Též jsem v tomto duchu někde na youtube viděl nějaké videjko (zkusím najít).

A pokud ti blbne VNAV, tipoval bych to na nějaký problém s joyem. Na druhou stranu pokud by to bylo joyem, tak by se ti odpojoval autopilot a řvalo by ti to. No, jen jsem se zkusil zamyslet... blbej nápad... víckrát to neudělám :D[/quote]

Diky za rady - na tutorialy mrknu, anglictina neni problem - zatim jsem se snazil postupovat dle YouTube videi, ale je tam nekolik verzi jak co delat a i kdyz udelam vse stejne, tak se moje letadlo chova jinak, nez na tom videu :-) Kazdopadne zkusim i joystick ... A jine PC, uvidime v cem bude zakopany pes ... Minimalne trim budu muset ovladat z klavesnice, protoze na joysticku ma silene hruby chod - skokovy ...

diky za zamysleni .. :-)
#78415
No ono postupovat podle videjí není až tak moc dobrý nápad přecejen mačkat čudly jen podle toho jak je to ve videu a nevědět co který čudl dělá. Chce to nějaké základy takže pročíst manuál a i tam bude možná nějaký ten návod.
#82296
Ahoj Vazeni, tak mnou popisovane problemy pred casem nebyly zpusobeny ovladanim letadla, ani mou neznalosti, ale instalaci systemu a FSX - po preinstalaci na cisky disk a Windows uz funguje B747 presne jak ma.

Mam ale dotaz - jak v praxi splnit prikaz ATC, ktery rekne \"climb (descend) FL150 level by VARIK\" ? Nenasel jsem kde v FMC se da zadat, aby si AP reguloval rychlost a stoupani tak, aby byla vyska dosazena presne k urcitemu bodu ..

diky za radu ..
#82300
[quote="firlet"]Ahoj Vazeni, tak mnou popisovane problemy pred casem nebyly zpusobeny ovladanim letadla, ani mou neznalosti, ale instalaci systemu a FSX - po preinstalaci na cisky disk a Windows uz funguje B747 presne jak ma.

Mam ale dotaz - jak v praxi splnit prikaz ATC, ktery rekne "climb (descend) FL150 level by VARIK" ? Nenasel jsem kde v FMC se da zadat, aby si AP reguloval rychlost a stoupani tak, aby byla vyska dosazena presne k urcitemu bodu ..

diky za radu ..[/quote]

Já tedy většinou klesám přes V/S, ale jinak by to asi mělo jít zadáním požadované výšky k bodu, zde VARIK..........FL150. Pak by letadlo asi mělo přes VNAV klesat. Ale jak jsem napsal, nepoužívám, takže jen tipuju.
#82345
[quote="firlet"]Ahoj Vazeni, tak mnou popisovane problemy pred casem nebyly zpusobeny ovladanim letadla, ani mou neznalosti, ale instalaci systemu a FSX - po preinstalaci na cisky disk a Windows uz funguje B747 presne jak ma.

Mam ale dotaz - jak v praxi splnit prikaz ATC, ktery rekne "climb (descend) FL150 level by VARIK" ? Nenasel jsem kde v FMC se da zadat, aby si AP reguloval rychlost a stoupani tak, aby byla vyska dosazena presne k urcitemu bodu ..

diky za radu ..[/quote]


Na CDU si nastavíš v LEGS požadovanou FL. Tzn. vpravo od VARIK vložíš /150 nebo /15000 nebo /FL150 přesně nevím. To lomítko je tam proto, že první část je limitace rychlosti. Pokud bys tam chtěl mít třeba 280kn, zadáš 280/FL150

Nezapomeň to potvrdit (po kontrole kapitána a odsouhlasení slovem check) tlačítkem Activate a Exec.

Dávám to z hlavy, takže mírné nepřesnosti mohou nastat.

Pokud bys měl být třeba 150 nebo níž, zadává se B150, pokud výš, zadává se A150
#82416
[quote="Jindra"]Nebo viz wikipedia. http://www.vacc-cz.org/wiki/[/quote]

Dekuji za rady - v FMC jsem vysku a rychlost zadaval, ale pripadalo mi, ze AP nedosahne naprosto presne dane vysky v danem bode - ma to malicko rozptyl - vetsinou je v danem bode par se feetu nize a dostoupa az za bodem .. Nevim jak je toto v realnem letani ...

Na Vikipedii jsem zadne informace krome obecnych nenasel ...
#82968
Mam dalsi dotaz - v jakem poradi pri pristani se na letadle co vypina. Delam to tak, ze na posledni mili pred RWY vypnu AP a tesne pred dosednutim AutoTrottle - mam ale problem, ze AT potom reaguje dost laxne stran reversu ... Navic abych docilil v 10m nad RWY Throttle na nulu, tak musim \"plynem\" na joysticku pohnout trochu kupredu a pak na nulu, jinak to po odpojeni AT nereaguje.

Prosim o radu ...

diky
#82972
V realu se pristava vetsinou rucne, ale na autoland se musi minimalne 2krat do mesice z duvodu kontroly spravnosti autopilota, a jak to vypnes zalezi na tobe... Nekteri piloti maji treba A/P do 4NM pred prahem RWY, nekteri vypinaji pri naletnuti lokalizeru.. Je to na tobe ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7