- 15 kvě 2009, 23:26
#52413
No pokud neznáš tyhle základní veci, tak nemá cenu kupovat Soldána, ten je pro profesionály.
Zkus pohledat tady na foru a ve škole pilotů (odkaz vlevo na strance PILOTS webu ) a jinde.
Obecně naprostý základ :
a) jsou majáky - VOR, DME, NDB, marker, LOC, nevim a ty jsou fyzické vysilače na zemi a v sfce ve scenerce - to jsou původni radionavigační zařízení, podle kterých se lítalo - poznají se tak, že mají vždy 3písmennou zkratku ( RAK, TBV, PSK, apod ). Tyto majáky \"něco\" vysílají apodle toho signálu se zobrazují udaje na palubě letadla.
b) Pomocí majáků (viz a) ) se přidaly na letové tratě smyšlené body, které se dají trefit pomocí signálu majáků indikovaných nějak na palubě (ADF přijímá signál z NDB a podle jeho signálu ukazuje směr k majaku, apod.). Tyti body se dnes nazývají NON-RNAV FIXy (FIX=bod). Je jich už málo. Poznají se tak, že FIX má vždy 5písmen (BODAL, BALTU, ODNEM,..).
c) Když pak přišla GPS a hlavně FMC, tedy prostorová navigace, tak se začaly houfně zavádět další smyšlené body, teré už nemjí žádný přímý vztah k fyzickým vysilačům, ale jsou tam, kde je potřeba pro bezproblémové přiblížení nebo odlet - ale nejde je již vůbec nalétnout pomocí majáků , proto se zovou RNAV (prostorová navigace) FIXy a je potřeba k nim mít GPS resp. FMC, jinak to nejde a bez toho vybavení jakoby nebyly. Tyto body mají v označení také 5písmen a jsou to všechny ostatní - ABRAX, NOVUM, KENOK, ...)
FSka tyopicky umzožnuje jen létání NON RNAV, tj. pomocí majáků a pomocí NON-RNAV bodů, ne už podle RNAV (to tam jd ejen podle GPS , ale to je hodně zjednodušené a nereálné). Létání v reálu IFR RNAV je povětšinou podle FMC, což umzožnují simulovat komerční addony letadel do FSKY, ale zase to umí tak věrně, že se to tam učí i real piloti.
O tomto tematu tu bylo na puvodnim foru miryáda vláken, která zmiely, takže to zkus nějak pohledat v Archivu a jinde , připadně se zeptat, protože to skutečně naprosto základní otázka moderní navigace a hodne lidí neví, jak přesně toto funguje.
PavelS
VACC CZ