VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum zaměřené na vše o letadlech, sceneriích, addonech a ostatním z Microsoft Flight Simulatoru.
Uživatelský avatar
By PavelS
#52361
No dyť to říkáš stejně :

Jedno ADF nestačí na určení polohy vůči ose dráhy.

Potřebuješ ADF a kompas.
Uživatelský avatar
By Filipos
#52364
No, jak tak na to uvažuju, pravděpodobně jsem napsal trochu blbost. Všechny ADF co jsem měl tu čest vidět, totiž měly po obvodu otočnou stupnici se světovými stranami, takže i v případě jednoho NDB se dá určit, kde v ose dráhy jsem.

Musím znát kurs dráhy a pak jen udržovat ručičku ADF na kursu, který chci (tj. kurs dráhy). Doufám, že chápete, co tím chci říct.

Podmínkou je samozřejmě mít tuto stupnici na ADF nebo mít Amálkou zmíněný kompas.

Tímto se omlouvám za mystifikaci :)
Uživatelský avatar
By PavelS
#52365
Ne.

Ta stupnice je -jak píšeš - otočná.

Proto ji musíš mít podle čeho natočit.

Potřebuješ ADF a ještě jedno zařízení , typ. kompas.

--------

Neřešte to, je to jak píšu.

Fyzika je, že indikátor ADF z principu věci ukazuje relativní \"směr\" osy lietadla k majáku - jen relativní , i když má stupnici. Protože \"směr\" je jen relativní, nejde z toho určit poloha vůči něčemu. Je potřeba ještě něco, co relativnímu směru dá absolutní hodnotu - mg. kompass, gyrokompass, indikátor VOR, druhý ADF,...
Uživatelský avatar
By Filipos
#52366
Moment, já myslel, že ta otočná stupnice na ADF je vlastně kompas, který neustále ukazuje směrem k severu (respektive k němu míří zářez označený 000° :) ), takže když poletím za bezvětří kurzem 100° a na ADF mi ručička bude mířit přímo dopředu, bude zároveň zakrývat 100° na stupnici na ADF.

Pokud tomu správně rozumím, ručička ADF ukazuje směr přímo k majáku a pokud je tento přístroj spřažený s kompasem, jde podle něj snad určit polohu od majáku (krom vzdálenosti, samozřejmě), ne?
Uživatelský avatar
By PavelS
#52367
Jako nekomplikujte to :)

U klasického ADF je to otočná stupnice, která míří tam, kam se natočí :)

Pokud je stupnice \"spřažená s kompasem\", tak už to není ADF, ale RMI nebo podobná mrcha.

RMI je \"Radio-magnetic Indicator\" a je to v zásadě výše diskutovaná kombinace ADF a kompasu (tedy dva přístroje vjednom).

Tuto se vyskytovalo především v ruských strojích a v FSce se tovyskytuje a je funkční.

Na stejném principu pracuje dokonalejší - západní, kapitalistický - sdružený indikátor called HSI (Horisontal Situation Indicator), kde jedním z indikací je i ručička ADF.

Nicméně toto už není čisté ADF. ADF je to, co se řešilo výše. Tyto kombinace vznikly právě proto, aby byly zkombinovány dva přístroje umožňující zjištění polohu ze známého směrníku k NDB.
Uživatelský avatar
By Filipos
#52369
Ok, super, už je to naprosto jasné :)

Abych se přiznal, v názvosloví těchto přístrojů jsem trochu tápal.... :D
By wolfv
#52390
Ale pořád mě není jasný jak ten pilot ví od jakého bodu má klesat k dráze když ani neví v jaké je vzdálenosti od prahu dráhy, to se pak ani nemůže řídit žadnou tabulkou na mapě kde jsou určité výšky v té jaké vzdálenosti, a to jsou pravidelné linky z Brna do Moskvy-Vnukovo plné cestujících. A ani mě není jasný kde zjistí IAF počáteční bod přiblížení a různé ty fixy nakreslené na mapě třeba jako je v Praze Fix KENOK, DOBEN, RASIM který je zároveň IAF ...
Uživatelský avatar
By amalka
#52391
[quote="wolfv"]Ale pořád mě není jasný jak ten pilot ví od jakého bodu má klesat k dráze když ani neví v jaké je vzdálenosti od prahu dráhy, to se pak ani nemůže řídit žadnou tabulkou na mapě kde jsou určité výšky v té jaké vzdálenosti, a to jsou pravidelné linky z Brna do Moskvy-Vnukovo plné cestujících. A ani mě není jasný kde zjistí IAF počáteční bod přiblížení a různé ty fixy nakreslené na mapě třeba jako je v Praze Fix KENOK, DOBEN, RASIM který je zároveň IAF ...[/quote]

Hele, tohle je natolik obsáhlá problematika že rešit z ní vytrženou nějakou jednu konkrétní věc nemá moc smysl. Nejvíc Ti dá absolvování školy a všech misí ve FS2004 nebo ještě lépe ve FSX. Pak budeš vědět základy, které ti hodně pomohou pochopit to ostatní.

Základ pro přistání jsou oči pilota. Všechno ostatní jsou další "nadstavby". Takže primárně pilot klesá podle toho co vidí. Pokud nevidí, tak musí mít nějaké přístroje které mu řeknou, kdy a kde a jak klesat může. V případě NDB NDB bez čehokoliv dalšího pilot pravděpodobně klesá do stanovená výšky pro přelet prvního NDB a pak do další pro/po přeletu druhého NDB. Ale pokud fyzicky nevidí dráhu resp. přibližovací světla, tak prostě nepřistává. Tohle je hodně obecný popis, prostě když nevíš kde jsi, tak víš jen to, jak nízko můžeš letět.... Pro prostudování možností přiblížení je dobrá knížka tuším "Letové postupy" od p. Soldána.

Trocha komerce.: Pokud jsi absolvoval školu ve FSce, navrhuju se zapsat k Air Prague, kde to naučíme postupně a v logických souvislostech. To že pak za Air Prague lítat nebudeš vůbec nehraje roli...
Uživatelský avatar
By Pavel
#52392
K přízpěvku 32:

Když to není definováno DME, dá se letět podle stopek (musí to být v mapě). Např. přiletím na nějaké NDB (nacházející se shodou náhod na finále rwy), toto NDB budiž označeno za IAF, už na něm mám přistávací konfiguraci a RYCHLOST, mačkám stopky a podle tabulky v mapě letím např procedurální zatáčku, s tím, že když jí doletím, tak jsem na FAF.
Tento FAF nemůžu nijak zaměřit (průsečík radiálů, DME, marker), prostě jsem se tam dostal nějak časově omezuenou procedůrou. Z tohoto FAFu klesám, buď podle vertikální rychlosti (tabulka v mapě), nebo dle toho, že v mapě mám napsáno Descent gradient 5% a podle toho si již dopočítám, jakou vertikální rychlost musím doržovat. MAPt trefím opět podle stopek. Z toho plyne, že na provedení přístrojového přiblížení mi stačí: jedno NDBčko na zemi, ADF v letadle, stopky a základní letové přítroje.

Jak rozum napovídá, je to hodně nepřesné, ale ochrané prostory jsou dimenzovány tak, aby byly bezpečné (tuším že jsou prostory pouze primární). Rovněž Mapt (a MDA a pod.) je definován v souladu s očekávanou přersností takového přiblížení.

V Soldánoj o tomto něco je, až příjdu domu tak to můžu vyfotit a hodit sem (obrázky).

PB
Uživatelský avatar
By Pavel
#52393
Pozn. predchozi prizpevek jsem myslel obecne k tomu, jak se trefit na letiste pomoci vyse uvedeneho vybaveni, nemyslim to nijak ve spojitosti s UUWW.
By wolfv
#52410
Hele, tohle je natolik obsáhlá problematika že rešit z ní vytrženou nějakou jednu konkrétní věc nemá moc smysl. Nejvíc Ti dá absolvování školy a všech misí ve FS2004 nebo ještě lépe ve FSX. Pak budeš vědět základy, které ti hodně pomohou pochopit to ostatní.

Základ pro přistání jsou oči pilota. Všechno ostatní jsou další "nadstavby". Takže primárně pilot klesá podle toho co vidí. Pokud nevidí, tak musí mít nějaké přístroje které mu řeknou, kdy a kde a jak klesat může. V případě NDB NDB bez čehokoliv dalšího pilot pravděpodobně klesá do stanovená výšky pro přelet prvního NDB a pak do další pro/po přeletu druhého NDB. Ale pokud fyzicky nevidí dráhu resp. přibližovací světla, tak prostě nepřistává. Tohle je hodně obecný popis, prostě když nevíš kde jsi, tak víš jen to, jak nízko můžeš letět.... Pro prostudování možností přiblížení je dobrá knížka tuším "Letové postupy" od p. Soldána.

Trocha komerce.: Pokud jsi absolvoval školu ve FSce, navrhuju se zapsat k Air Prague, kde to naučíme postupně a v logických souvislostech. To že pak za Air Prague lítat nebudeš vůbec nehraje roli...
Díky za návrh a odkaz na knížku od pana Soldána asi si ji v blízké době koupím, ale zajímalo by mě jestli ty Fixy (body) v Praze jako ten DOBEN, KENOK, LIBSI atd. jsou vysílače na zemi který vysílají a letadlo to přijme a zobrazí na displeji, nebo to jsou smyšlené body které zachytí jen GPS integrované v palubním počítači letadla, a letadlo bez tohoto FMC, palubního počítače není schopno zachytit jelikož nemá potřebné přístroje pro zjištění těchto bodů, tak letí na to na co má a řídí ho ATC, díky
Uživatelský avatar
By PavelS
#52413
No pokud neznáš tyhle základní veci, tak nemá cenu kupovat Soldána, ten je pro profesionály.

Zkus pohledat tady na foru a ve škole pilotů (odkaz vlevo na strance PILOTS webu ) a jinde.

Obecně naprostý základ :

a) jsou majáky - VOR, DME, NDB, marker, LOC, nevim a ty jsou fyzické vysilače na zemi a v sfce ve scenerce - to jsou původni radionavigační zařízení, podle kterých se lítalo - poznají se tak, že mají vždy 3písmennou zkratku ( RAK, TBV, PSK, apod ). Tyto majáky \"něco\" vysílají apodle toho signálu se zobrazují udaje na palubě letadla.

b) Pomocí majáků (viz a) ) se přidaly na letové tratě smyšlené body, které se dají trefit pomocí signálu majáků indikovaných nějak na palubě (ADF přijímá signál z NDB a podle jeho signálu ukazuje směr k majaku, apod.). Tyti body se dnes nazývají NON-RNAV FIXy (FIX=bod). Je jich už málo. Poznají se tak, že FIX má vždy 5písmen (BODAL, BALTU, ODNEM,..).

c) Když pak přišla GPS a hlavně FMC, tedy prostorová navigace, tak se začaly houfně zavádět další smyšlené body, teré už nemjí žádný přímý vztah k fyzickým vysilačům, ale jsou tam, kde je potřeba pro bezproblémové přiblížení nebo odlet - ale nejde je již vůbec nalétnout pomocí majáků , proto se zovou RNAV (prostorová navigace) FIXy a je potřeba k nim mít GPS resp. FMC, jinak to nejde a bez toho vybavení jakoby nebyly. Tyto body mají v označení také 5písmen a jsou to všechny ostatní - ABRAX, NOVUM, KENOK, ...)

FSka tyopicky umzožnuje jen létání NON RNAV, tj. pomocí majáků a pomocí NON-RNAV bodů, ne už podle RNAV (to tam jd ejen podle GPS , ale to je hodně zjednodušené a nereálné). Létání v reálu IFR RNAV je povětšinou podle FMC, což umzožnují simulovat komerční addony letadel do FSKY, ale zase to umí tak věrně, že se to tam učí i real piloti.

O tomto tematu tu bylo na puvodnim foru miryáda vláken, která zmiely, takže to zkus nějak pohledat v Archivu a jinde , připadně se zeptat, protože to skutečně naprosto základní otázka moderní navigace a hodne lidí neví, jak přesně toto funguje.
By Atan
#52517
Dneska jsem to v LKKV zkoušel znovu s Cessničkou, a přišel jsem na příčinu mého problému s NDB VRATA. Frekvence 365 kHz nic nedělala, ale když jsem přeladil na 669 kHz, ručička ožila a bylo konečně slyšet pípání . - . .
PS psal na přechozí stránce, že 365 kHz platí pro FS, a 669 kHz maji VRATA v realu.. Proč je potom v mapě od ŘLP frekvence 365 kHz? Není to naopak - 669 v FS, a 365 v realu? Nebo je mapa správně (pro VATSIM) a frekvence 365 nefunguje kvůli \"příliš aktuální\" scenerce LKKV?
By wolfv
#52538
[quote="PavelS"]
FSka tyopicky umzožnuje jen létání NON RNAV, tj. pomocí majáků a pomocí NON-RNAV bodů, ne už podle RNAV (to tam jd ejen podle GPS , ale to je hodně zjednodušené a nereálné). Létání v reálu IFR RNAV je povětšinou podle FMC, což umzožnují simulovat komerční addony letadel do FSKY, ale zase to umí tak věrně, že se to tam učí i real piloti.
[/quote]

A jak se léta v FS2004 pomocí NON-RNAV bodů a kde se to nastavuje? Díky
Uživatelský avatar
By amalka
#52539
[quote="wolfv"]
A jak se léta v FS2004 pomocí NON-RNAV bodů a kde se to nastavuje? Díky[/quote]

Uznej že nemá cenu jednotlivě každému vysvětlovat naprosté základy přístrojové navigace, když si lze tyto rychle a vcelku povedeně osvojit pouhým absolvováním výukových misí ve FSce. Pokud nejsi ochoten těm výukovým misím ten čas věnovat, přijde mi poněkud troufalé, chtít aby ostatní věnovali svůj čas vysvětlováním těchto věcí Tobě...

Neuraž se, je to skutečně myšleno vážně. Pro naučení se a pochopení základních fukncí (které mimochodem již zmínil PS výše ve vlákně) skutečně není nic lepšího. V průběhu jednotlivých lekcí ve školičce bude teprve ta správná chvíle, začít se ptát na věci, které s tím budou souviset a nebudou Ti jasné. A z vlastní zkušenosti doporučuji absolvovat lekce postupně a v daném pořadí tak jak jdou zasebou.
By wolfv
#52543
[quote="amalka"][quote="wolfv"]
A jak se léta v FS2004 pomocí NON-RNAV bodů a kde se to nastavuje? Díky[/quote]

Uznej že nemá cenu jednotlivě každému vysvětlovat naprosté základy přístrojové navigace, když si lze tyto rychle a vcelku povedeně osvojit pouhým absolvováním výukových misí ve FSce. Pokud nejsi ochoten těm výukovým misím ten čas věnovat, přijde mi poněkud troufalé, chtít aby ostatní věnovali svůj čas vysvětlováním těchto věcí Tobě...

Neuraž se, je to skutečně myšleno vážně. Pro naučení se a pochopení základních fukncí (které mimochodem již zmínil PS výše ve vlákně) skutečně není nic lepšího. V průběhu jednotlivých lekcí ve školičce bude teprve ta správná chvíle, začít se ptát na věci, které s tím budou souviset a nebudou Ti jasné. A z vlastní zkušenosti doporučuji absolvovat lekce postupně a v daném pořadí tak jak jdou zasebou.[/quote]

Uznávám, lekce jsem nějaké odlétal, ale určitě mě tam neřeknou co je to NON-RNAV navigace, to je jako že se létá od VORu k VORu, nebo od bodu (Fixu) k bodu ... poslení otázka
Uživatelský avatar
By Filip
#52544
Jj, vzásadě ano. Používají se především VORy a NDBčka a body, které jsi zchopen určit zase třeba dvěma radiálama od dvou VORů atd... TAkže trať LKPR- LKTB vypadá takto: radarovy odlet-VOZ-W32-BODAL-BNO-ILS28/VORDME10
Kde po odletu tě navektorují a asi většinou dostanes DIR VOZ, což ti nečiní problemy, jelikož je to let k VORu a to je to nejjednodušší. Pak nastavá usek mezi VOZ a BODAL což také není problém, jelikož letíš od majáku VOZ po radiále 094. Pak nastává mírná komplikace, a to, trefit BODAL, respektivě ve správnou dobu zatočit na BNO. Ale i to se dá, na druhém VORu si naladis BNO a v okamžiku, kdy protneš radiálu 295 začneš točit a nalítneš jí. Nebo BODAL můžeš také trefit pomocí vzdálenosti DME od VOZ. V další částiuž letíš přímo na BNO. V okamžiku dosažení BNO(poznáš podle DME a taky podle toho, že ti začne blbnout indikace..) se nacházíš na IAF a už standartně postupuješ podle mapy pro ILS, nebo VOR (podle dráhy). Jasné? :)
Uživatelský avatar
By amalka
#52545
Doufám že se moc neztrapním a neseknu.

U non-rnav díky chybějící kontinuální informaci o poloze, nejsi schopen letět z libovolného místa do libovolného jiného bodu ale jen buď po speciálně konstruované non-rnav trati (W32 typicky), nebo jen směrem od/k radiomajáku. Všechny non rnav tratě jsou tedy konstruovány tak, aby si měl vždy minimálně jeden radiomaják v ose příslušné části trati a byl si tak schopen se vůbec vlastními prostředky na dané trati udržet. Tzn. není to doslova od VORu k VORu ale od jedné radiály/dme k jiné... Tato metoda navigace je postupně nahrazována RNAV systémy a v krátké době vezme zasvé. Nicméně protože stále existují tratě, letiště, kde se s navigováním na základě radiomajáků setkáš, je dobrým základem znát, jak navigovat podle přístrojů BEZ navigačního počítače nebo GPSky.

A teď RNAV (citace google):
Area Navigation (RNAV) je metoda navigace letadel, která umožňuje zaletět z libovolného bodu do libovolného bodu. Díky tomu je možné konstruovat letecké tratě, jejichž konstrukce není omezena pozemním vybavením. (tzn. tratě které spojují \"virtuální\" body definované často jen a pouze zemskými souřadnicemi). Podmínkou je systém umožnujicí v každém okamžiku zjistit svoji aktuální polohu a směr k požadovanému bodu. Typicky systém přijímající družicové či pozemní navigační signály, nebo zcela nezávislý navigační systém na palubě letadla nebo (nejčastěji) jejich kombinace. (tedy inerciální navigační systém (měří laicky řečeno zrychlení ve všech osách a z jejich změn a z původně známé polohy, vypočítává polohu novou), GPS (v podstatě triangulace vůči zdroji signálu se známou polohou), DME-DME (v podstatě taky triangulace vůči zdroji signálu se známou polohou).

P.S. Škola navigování ve FSce je JEN a POUZE o NON RNAV! Tedy přesně o tom, na co se tu ptáš... :P RNAV se v defaultních letdlech FSky v podstatě nevyskytuje (opomineme-li tu přenosnou defaultní GPSku). RNAV navigační počítače obsahují až placené addony letadel.
Uživatelský avatar
By Jindřich
#52548
[quote="amalka"]RNAV navigační počítače obsahují až placené addony letadel.[/quote]
Anebo free vasFMC.

OT: To Filip, technická, STAR (oba) pro LKTB je N-RNAV a vede krom BODAL (kde začíná) také přes BITSI. Oba tyto body jsou ovšem v určité vzdálenosti přesně mezi VOR VLM a BNO. Kapáneček horší je to po klasické s trefením BODALu, protože z VOZ je třeba zachytit R-094 out. BODAL pak je průsečík této radiály a R-295 BNO.
Uživatelský avatar
By Filip
#52549
Jasně, vím, ale vzásadě je to jedno, jestli po BODALu poletíš přímo na BNO nebo přímo na BNO podle STAR mapy... Jinak samozřejmě máš pravdu, díky za úpravu. :)
By wolfv
#52551
[quote="Filip"] Jasné? :)[/quote]

Teď už mě to je jasné tak díky za vysvětlení, a můžu někde stáhnout PMDG zdarma nebo je to jen placené letadlo, a má možnost RNAV navigace narozdíl od defaultních letadel v FS2004?
Uživatelský avatar
By Čondra
#52552
[quote="wolfv"]

Teď už mě to je jasné tak díky za vysvětlení, a můžu někde stáhnout PMDG zdarma nebo je to jen placené letadlo, a má možnost RNAV navigace narozdíl od defaultních letadel v FS2004?[/quote]

PMDG je placené (ale kdo si v dnešní době poradí má se značnou slevou viz. google a TBP)
PMDG má FMC (Flight Manager Computer) která umožňuje RNAV navigavi pomocí WPTs a ROUTEs (SID/STARs)


Víc ti poradit nemohu, letu zdar.
By wolfv
#52553
[quote="Jindra"]
Anebo free vasFMC.
[/quote]

A co to je vasFMC a kde bych ho našel?
Uživatelský avatar
By Čondra
#52554
[quote="wolfv"][quote="Jindra"]
Anebo free vasFMC.
[/quote]

A co to je vasFMC a kde bych ho našel?[/quote]
www.googleforidiots.com tebe už nic nezachrání. Stačí HLEDAT!
Uživatelský avatar
By Filip
#52555
[quote="wolfv"][quote="Jindra"]
Anebo free vasFMC.
[/quote]

A co to je vasFMC a kde bych ho našel?[/quote]
VASFMC je programek, který spolupracuje s fs a dokáže nasimulovat právě již zmiňované fmc. NAjdes ho zde: http://vas-project.org/
Jinak já jsem ho zkoušel už hodně dávno, takže info kdyžtak dodají ostatní... Jo a bylo o tom zde na foru i nějaké vlákno..