VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Vše o simulátoru X-Plane.
#115067
Znáte mne asi všichni. Mám své názory, za kterými si chci stát. Nemám problém se přizpůsobit novým věcem (nebo si to alespoň ješitně myslím), ale občas se někde zaseknu u dogmatického tvrzení, které pak nevědomky propaguji, než mne někdo vyvede z omylu. Ideální konstalace na věcnou a naprosto neemotivní debatu o porovnání X-Plane a FSX. Aneb jak jsem se zase dneska na...štval. Pohodlně se usaďte, příběh začíná. Pokud jste provozovateli mobilního připojení s omezením přenesených dat, přepněte raději na facebook nebo angry birds, tady bude hodně obrázků.

Disclamer: V tomto článku bych rád objektivně porovnal kvality PMDG 777 provozovaného pod FSX a 777 Wordliner Professional provozovaného pod X-Plane 10. S oběma addony provedu co možná nejpodobnější let LOWW LKPR na VATSIMu a pokusím se jej zhodnotit z pohledu středně pokročilého příležitostného pilota na VATSIMu. Očekávám, že svůj sim (FSX nebo X-Plane) mám nainstalovaný, zprovozněný VATSIM a vše nastavené. Nechci zde řešit věci specifické pro jednotlivé simulátory (scenérky letišť, počasí, výkon v FPS,...). Budu se snažit nezahloubávat se do detailů systémů letadla hlouběji než je rutina při běžném letu, ale zároveň budu předpokládat, že uživatel má již nějaké předchozí zkušeností s létáním moderního airlineru v simulátoru. Předestírám, že jsem k B777 nikdy nečetl žádný manuál ani SOP a létám s tím jen tak, podle citu. Checklisty používám pouze digitální vestavěné. Nevím o tom letadle prakticky nic - vím že to není správný přístup, ale je to to, co mě na 777 baví. Neberte si z toho příklad. Letadla která chci znát co nejlépe jsou B737 a MD80/DC9 - s těmi létám jak nejsprávněji umím. B777 mám na pokusy, v obou simulátorech.

Letovou přípravu si dělám osobně, pomocí Professional Flight Planner X. PFPX je jediný plánovač kterému věřím, snad proto, že jsem si ho koupil k PMDG v jeden den, jelikož jsem potřeboval vědět, že doletím. Mám v něm profil pro B772 (PMDG), pro X-planovskou B773 ne - jsem příliš líný dělat nový profil, bude muset stačit. Snad tam nebudou moc velké rozdíly ve výkonu letadel. X-Plane 777 letím dnes poprvé - snad příště. Koho by zajímalo moje OFP, je k dostání ZDE. Obsahuje trať a výpočty tak, jak vypadly z PFPX po velmi rychlém a odfláknutém naklikání.

From cold and dark to taxi
Spouštím X-plane, vybírám B777-300 v továrních barvách, náhodně volím nějakou stojánku ve Vídni. Připojuji se k VATSIMu, posílám letový plán. Nastupuji do vypnutého letadla. Vše ok.

Obrázek

Kontroluji páku podvozku v poloze vysunuto, páka vztlakových klapek zasunuta, speedbrakes zasunuty. Zapínám BATTERY. Na overheadu se rozsvěcí spousta žlutých warningů OFF - téměř u všeho, co vypnout lze. Displeje před pilotem nesvítí.


Obrázek


Přes servisní menu addonu si objednávám dual plug ground power (dva vozíky, každý zvlášť připojený), autobusy s cestujícími, cisternu s palivem, a push back tahač - zatím bude čekat u podvozku.

Obrázek


Ground power je připojen, a AVAIL - primární i sekundární. Je na čase je zapnout.

Obrázek

Rozsvěcí se všechny displeje kromě levého outboardu, spustí se master warning a master caution. Na horním ECAMu svítí overspeed a zvuková signalizace nejde ztišit. Zkouším vše vypnout a zapnout znovu - beze změny, stále overspeed. No uvidíme - prozatím tlumím zvuk x-plane ve windows směšovači a přidávám na hlasitosti bigbítu hrajícího z internetového rádia, to pomůže. Pomáhá.

Obrázek

Standartní úkony neznám - improvizuji. Kola zašpalkována, parkovací brzda aktivní, dávám příkaz k nastoupení cestujících a tankování paliva. Automatika z tahače nějak netankuje - neumím s tím, a tak tankuji ručně, přes menu x-plane. Naštěstí se to s addonem nepere, a v nádržích máme vhodné množství paliva ihned. Je čas na FMC. Následuje fotoseriál o ťukání do kalkulačky. Jdu na to tak nějak Boeingovsky postupně.

Obrázek

Obrázek

FMC si otvírám v samostatném okně kliknutím na dimmer - lépe je na to vidět. Z PFPX jsem zkoušel export company route do xplane formátu - očividně nejde načíst, takže to FMC má vlastní formát RTE do kterého to z PFPX nedostanu. Na přeskok z Vídně do Prahy mi to nevadí, ale ťukat tam nějakou dálkovku které občas létám by se mi asi nechtělo...

Obrázek

Vše poctivně vyplněno a FMC mě odměňuje tímto? Ach jo, proč? Snad dělám něco blbě já, a né letadlo...

Obrázek

FMC nadatlováno, na EICASu ještě indikace průběhu ADIRU ALIGN - displeje tedy zatím nebudu řešit...

Obrázek


ADIRU nabíhá, ale levý outboard displej stále ne. Nenacházím žádný ovládací prvek kterým by se displej ztmavoval nebo přepínal a proto usuzuji, že prostě nefunguje. No, tak poletím z pravé sedačky - restartovat X-plane se mi nechce. Aha, vpravo zase nefunguje EICAS Control Panel - ale reaguje to naštěstí na levý, takže nastavuji QNH odtud.

Obrázek

Na overheadu zapínám co si myslím že by se zapnout mělo...

Obrázek

A spouštím checklisty. Ha, zrada. Ono se na ty položky nedá klikat, a ani je to samo neověřuje z letadla. Je to jen prostý hloupý text. Dokonce se mezi jednotlivými stránkami nedá přecházet jinak, než přes NORMAL MENU.

Obrázek

Zběžně procházím checklisty, zdá se, že jsem na nic důležitého nezapomněl. Jsme tedy připraveni ke spuštění a k pushbacku. Zahajuji push. A hle, motory nestartují.

Obrázek

Přepínám se na zobrazení detailních motorových hodnot na spodním displeji a hle, levé PFD žije. Hurá, přesun na levou sedačku. Zjišťuji proč to nestartuje - zapomněl jsem odhodit ground power a fuel truck - ty teď při pushbacku táhneme s sebou. No tak odhazujeme, a motory se hned roztáčí. Spuštění obou motorů zároveň - což prý umí i skutečná mašina, jak na nějakém facebooku někdo kdysi psal - funguje.

Obrázek

Jsme po spuštění, na několik pokusů se mi podařilo zastavit push back, a zbývá dořešit několik položek, které na EICASu svítí žlutě.

Obrázek

Thrust Asym Comp jsem našel a zapínám, ale kde se spustí cargo heat se mi na overheadu nedaří najít. No, tak poletíme bez toho. Položky potlačují recallem.

Obrázek

Taxi and departure

Aha, prší. No, stěrače naštěstí stírají a tak vidím ven a mohu pojíždět. Manévrování perfektní, otočí se to téměř na místě.

Obrázek

Obrázek

Na vyčkávacím místě checklisty, vstup na dráhu, a připraveni ke vzletu. Prstem na joysticku držím brzdu, aby se to nerozjelo na volnoběh.

Obrázek

Na MCP se nachází tlačítko TOGA, které zde pokud vím být nemá - asi jen sem vývojáři přesunuli z pák od motorů. Mačkám jej, nic se neděje. Znovu - nic. Vedle jakési tlačítko Disconnect - no, také nic nedělá. Na plynech žádné tlačítko není a já nevím, jak s tím odstartovat, kde zmáčknout ten pověstný enter. Přidávat plyny ručně nebudu, k tomu neklesnu. Tak nic, startujeme na prasáka - mačkám na zemi level change (s vypnutým autopilotem), a motory se roztáčí. Kontroluji N1 - jsme na limitu pro vzlet, tak asi dobrý. Akcelerujeme

Obrázek

V rychlosti jsem si při ládování FMC vycucal z prstu, protože jsem příliš líný je hledat v nějakém milion stránek dlouhém PDFku. Je to letadlo, já jsem pilot, tak ty rychlosti prostě poznám. Snad. No, asi jsem je trefil dobře, rotace vychází, odlepujeme se od země a stoupáme.

Obrázek

Na palubě 200 kaštanů a pár kapek paliva, lehká mašina stoupá jako o život - to se dalo očekávat, také jsem tam mohl dát nějaký derate na vzlet. Ale s tím neumím.

Obrázek

A jsme v mraku, kola a klapky téměř nahoře, a FMC protestuje, že VNAV nezvládá. No tak přecházím do mého oblíbeného LVL CHNG. Zajímavé. PFPX nám pro B772 vypočítal FL300 na 178NM dlouhý let - tu jsem do FMC zadal, na zemi se to nevztekalo, teď se to vzteká. Měním ve FMC cestovní hladinu na FL200, VNAV najednou máme. Dobrý.

Obrázek

Jedeme after takeoff checklist na displeji, na který není skoro vidět.

Obrázek

Nad mraky - rutinní linková flákačka začíná - všechny osy řídí autopilot, ATC offline, mañana.

Obrázek

Venkovní selfie a za námi v mraku svítí nějaký přílet do LOWW

Obrázek


Cruise and approach

Stoupá to normálně, není moc co řešit. Hezky to letí po fialové čáře.

Obrázek

Po nastoupání do cestovní hladiny to letí podezřele blízko maximální rychlosti. No, snad se v tom FMC něco nepomotalo, snad tam nezůstala cestovní rycholost pro FL300. Cost index 23 jsem si vycucal z prstu, k čemu je to vůbec dobré a podle čeho se to asi určuje?

Obrázek

Sice ještě před LKAA, ale jdu si přijmout ATIS. Aha, zapnout rádia, dobrý. Zajímavé je, že se zde asi nějak jednoduše nedá přepnout, co člověk bude poslouchat a co ne. Jakmile je na nějakém VHF rádiu na aktivní levé straně frekvence, kterou má nějaký ATC nebo ATIS, začne to hrát. Jak asi určím na které chci vysílat? No, uvidíme.

Obrázek

Na ND je vidět červený TCAS symbol nějakého dalšího provozu. Je 30NM ode mne, svítí červeně, což je barva pro TA/RA, na ND je napsáno TA ONLY, hm? Něco mi asi uniká...

Obrázek

Po vstupu do ČR, konečně nad pěknou ortophoto scenérkou, kochačka začíná...

Obrázek

Očekávám dráhu 06, vybírám I06, ale STAR vybrat nelze, něco to hlásí...

Obrázek

No, sice se to nemá, ale STAR se mi daří naťukat bod po bodu - nebudu před kolegou na LKPR_APP za blbce, snad... Transition z AKEVA vybrat lze.

Obrázek

Desná, a už je to tady. Overspeed. Ach jo. Druhý nejchytřejší Boeing se pokouší o sebedestrukci. Přepínám rychlost do takového toho režimu kdy se o ní starám já, a pár uzlů na MCP ubírám, aby to neječelo.

Obrázek

Od nudícího se APP zkratka na PRněco, to se hodí. Na EFB studuji GND mapu, kam nás asi pošlou. Jó kdybych četl NOTAMy tak bych věděl, jestli je to tam někde okolo Julliet ještě zavřené nebo není. Tak uvidíme - buď někudy po D na západní hranu terminálu, nebo na jedničku. Zkusíme výjezd po L - jsme lehký, to dá.

Obrázek

A támhle v dálce se blýská kolega CSA1PK nyní v baselegu. Mě se zase blýská MCP, až není k přečtení. Né, není to vypadlá textura.

Obrázek

Landing and taxi-in

Tady mi teď chybí dost obrázků, protože jsem nestíhal fotit. Hyperinteligentní stroj prostě neklesal. Na VNAV držel rychlost, motory nešly stáhnout cca pod 50% N1 a na tento výkon to umí letět rovně. No tak plechy ven, a klesáme. Jeslti tohle je ten supr realistický letový model, kde letadlo na 50% výkonu drží výšku i rychlost, tak já už fakt nevim. Ten samý boj až na FAF - chci li klesat nebo brzdit (nebo oboje zároveň), musí speedbrakes aspoň na půl ven. Na FAFu to vzdávám a vyndavám podvozek, to bude stačit. Hm nestačí, ani s podvozekm venku to ze 160 na 130 uzlů s nějakými klapkami venku nezpomalí. Tak na finále speedbrakes ven, zabrzdit, vysypat klapky, a na volnoběh na zem. Letím standartní ILS 3° sestup, mám klapky na 30% a podvozky venku, fouká proti mě, motory staženy co to jen jde, a ono to neztrácí rychlost? Na EICASu vyskakuje PACK L. Co to znamená? V NON NORMAL checklistech to nenacházím a tak na to kašlu - na jeden PACK to musí stačit, navíc jsme nízko, o nic nejde.

Obrázek

Je na čase si opět zahrát na pilota a pohonit ego vlastnoručním velejemným přistáním. Autopilot se asi bude vypínat tím tlačítkem DISC, žejo? Aha, jo. Autopilot se tím vypíná, ale zapíná se tím master warning, který nesnesitelně řve. Nejde odmáčknout a nejde ztišit jinak, než opětovným zapnutím autopilota. To ale nechci, a tak přistávám se řvoucím WARNING. Autothrottle odpojeno tlačítkem A/T.

Obrázek

Dosedám na zem někde poblíž touchdown zone. Speedbrakes - checked. Autobrakes on. Aha, reverzy nereverzují, ačkoliv jsem si tlačítko na \"decrease throttle\" namapoval. Asi se na to musí jinak - nevím jak. Manual braking, mačkám tlačítko brzdy na joysticku a letadlo zpomaluje. Dráha je mokrá, hodně. Klouže to, vychází to na Bravo. Bravo jako Budiž. U Brava mám stále 45 uzlů, ale volím zatáčku z dráhy. Silou vůle držím Boeinga při jízdě po pojezdovce, brzdy naplno, křidélky si pomáhám aby se nepřeklopil. Dobržďuji kdesi na Bravu, daleko za dráhou. Kdyby na té pojezdovce co tu vede (jak se vůbec jmenuje?) něco jelo, tak jsem v něm. Na

Obrázek

Pojíždím po Alfě, dostali jsme stání 3. X-Plane si myslí, že na LKPR jsou záplavy, a tak je celý apron pod vodou.

Obrázek

Zatáčka na stání - z té Alfy sem opravdu není moc místa. Není tam ten routing jinak? No nic, povedlo se. Na stojánce vypínáme, letadlo přežilo a je schopno dalšího vzletu, let byl tedy úspěšný.

Obrázek

Vypínám X-Plane, vzpomínám si že se mi nepřipojil šemík, CSAv report posílám z vataware, snad to projde. No, tak příště znovu, tentokrát v FSce. Já se rozhodně těším, jelikož v FSkovém PMDG mám již něco nalétáno a snad se nebudu prát s addonem tolik, jako tady. Je večer, jdu si sehnat něco k pití a spát, zítra musím časně ráno vztávat, od dvanácti mě čeká zkouška ve škole.

PB
#115070
take sem se pekne pobavil

jenom nekolik dodatku ktere ti snad pomohou priste s 777 v XP ;)

1)naplneni letadla lidmi a nacerpani paliva
a) zapnout GPU1(2), Stairs, Fuel truck, Pas. bus, Doors MAN
b)vyplnit pocet cestujicich, cargo, APU time, Taxi time, Takeoff fuel
c)otevrit predni dvere na prave strane SHIFT+F2
d)\"LOAD FUEL\" a cekat az se letadlo zaplni cestujicimi a nacerpa pozadujici palivo;)

doporucuji vypnout Custom failures!!!!

2)FMC a tvuj problem s V speeds, se nediv kdyz mas prazdny letadlo a nedas spravny de-rate ze ti to nevypocita rychlosti.
stacilo aby jsi de-rate o neco a nebyl by problem;)

3)STAR, spravny postup zadani je STAR->RWY, pokud to udelas obracene RWY->STAR nebude se to FMC libit, a pokud sem spravne nekde na netu nasel tak je tomu i tak v realu!


4)pushback se ovlada pridanim plynu na TQ a smer ridi pedalama


5)Autopilot se vypina stlacenim DISC a pokud ho zmacknes jeste jednou tak to prestane i kricet;)

6)co se ti nelibilo na stani 3, vyjel si po B a dostal jsi Z A1, puvodne jsem ti chtel dat 22 D L F a tim ti to o neco prodlouzit:)
#115073
[quote="Datum13"]

3)STAR, spravny postup zadani je STAR->RWY, pokud to udelas obracene RWY->STAR nebude se to FMC libit, a pokud sem spravne nekde na netu nasel tak je tomu i tak v realu!


6)co se ti nelibilo na stani 3, vyjel si po B a dostal jsi Z A1, puvodne jsem ti chtel dat 22 D L F a tim ti to o neco prodlouzit:)[/quote]

3) je jedno jestli to zadas nejdrive star -rwy nebo rwy - star v realu....

6) no je to takove divne jet po Z na STD 3, protoze mas malinko problem to utocit, vetsinou se jezdi po A A1....
#115076
[quote="Pavel"]Ad V speeds a de-rate - jak je to možné? Přece mi nic nemůže bránit abych vzlétal na nominální výkon, i s prázdným letadlem?

PB[/quote]

Citace z FMC messages z realu:

V–SPEEDS UNAVAILABLE – for certain high thrust/low gross weight takeoff conditions, FMC V–speeds are not calculated. Adjust gross weight and/or takeoff thrust limit to enable V–speed calculations.

The FMC will protect for minimum control speeds by increasing V1, VR and V2 as required.

However, the FMC will not compute takeoff speeds for weights where the required speed increase exceeds the maximum certified speed increase.

This typically occurs at full rated thrust and light weights.

In this case, the message "V SPEEDS UNAVAILABLE" will appear on the FMC scratchpad and the takeoff speed entries will be blank.

Takeoff is not permitted in this condition as certified limits have been exceeded.

The options are to select a smaller flap setting, select derate thrust and/or add weight (fuel).

Selecting derate thrust is the preferred method as this will reduce the minimum control speeds.
Note that the assumed temperature method may not help this condition as the minimum control speeds are determined at the actual temperature and therefore are not reduced.

Incase of 777-200 LR: The FMC will not compute takeoff speeds for weights below those shown in the Minimum Weight for FMC Takeoff Speeds Calculation table.

In those cases where the required speed increase exceeds the maximum speed increase built into the FMC, the message "V SPEEDS UNAVAILABLE" will appear on the FMC scratchpad and the takeoff speed entries will be blank. This typically occurs at high rated thrust, high flaps setting and light weights.

To obtain speeds for the takeoff in these situations, the options are to use available performance software, or select a smaller flaps setting, or use reduced takeoff thrust and/or add weight.

Selecting derate thrust is the preferred method of reduced takeoff thrust as this will reduce the minimum control speeds.
#115077
[quote="CSA075"][quote="Datum13"]

3)STAR, spravny postup zadani je STAR->RWY, pokud to udelas obracene RWY->STAR nebude se to FMC libit, a pokud sem spravne nekde na netu nasel tak je tomu i tak v realu!


6)co se ti nelibilo na stani 3, vyjel si po B a dostal jsi Z A1, puvodne jsem ti chtel dat 22 D L F a tim ti to o neco prodlouzit:)[/quote]

3) je jedno jestli to zadas nejdrive star -rwy nebo rwy - star v realu....

6) no je to takove divne jet po Z na STD 3, protoze mas malinko problem to utocit, vetsinou se jezdi po A A1....[/quote]


3)take se mi to zdalo divne ale opravdu sem to nekde cetl, rozhodne je to nejaky bug v XP a je treba zadat nejdrive STAR

6)priste to bude teda po A A1;)
#115098
[quote="ASG29"]Nechci být za rejpala, ale když si vzpomenu na Triplsedmu od PSS (FS9), tak je tahle 777 pro XPL proti té od Phoenixu na úrovni defaultních FSkových letadel... Myslím systémově, ne letovým modelem.[/quote]
Tak to teda ani náhodou ;)
#115105
[quote="ASG29"]Nechci být za rejpala, ale když si vzpomenu na Triplsedmu od PSS (FS9), tak je tahle 777 pro XPL proti té od Phoenixu na úrovni defaultních FSkových letadel... Myslím systémově, ne letovým modelem.[/quote]
To zase ne, obě jsem zkoušel, ten samý okruh LKPR VOZ VLM LKPR s odstupem pár minut. Ta X-Plejňácká má více vychytávek (hlášení cestujícím, větší možnosti v nastavení světel atd.) a taky je na tom graficky o dost lépe ale jinak mi ten rozdíl zase tak patrný nepřijde.
EDIT : Zapomněl jsem dodat, super čtení Pavle, těším se na další část. :)